Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی، اقدامات حمایتی دستگاه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر را مورد ارزیابی قرار داد. تاریخ انتشار: 13:48 - 17 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۱۰۰۸۱ به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۱۴) ارزیابی اقدامات حمایتی دستگاه‌ها از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر» آورده است: در وضعیت‌های بحرانی علاوه‌بر اینکه انواعی از کنش‌های جمعی در بطن جامعه شکل می‌گیرد، دولت‌ها نیز مکلفند به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی و سیاسی مجموعه‌ای از اقدامات همگانی و گزینشی را برای حمایت از گروه‌های اجتماعی از یک‌سو و گروه‌هایی که بیشتر در معرض آسیب هستند ازسوی دیگر، طراحی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور، شرایط زندگی برای گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر بیشتر از هر زمانی سخت و دشوار شده است و ادامه حیات اجتماعی آن‌ها در گرو حمایت‌های اجتماعی پایدار است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: در وضعیت عادی در کشور دستگاه‌های مختلفی مسئولیت تأمین رفاه و حمایت اجتماعی از اقشار ضعیف و آسیب پذیر را برعهده دارند؛ که ارزیابی و بررسی عملکرد کلی آن‌ها فرصت خاصی را می‌طلبد؛ اما بررسی مجموعه اقدامات دستگاه‌های حمایتی درخصوص حمایت از اقشار ضعیف برای مبارزه با کرونا جهت بازاندیشی و ارائه تصویری روشن از وضعیت، ضروری است؛ در این راستا دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نظیر سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری‌ها و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور اقدامات حمایتی را صورت داده اند؛ مرور این فعالیت‌ها گرچه خدماتی قابل تقدیر محسوب می‌شود؛ اما بررسی سازوکار‌های حمایتی این دستگاه‌ها حائز اهمیت است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با برشمردن اهم فعالیت‌ها و اقدامات حمایتی از اقشار آسیب پذیر و نکات قابل تأمل درخصوص سازوکار‌های حمایتی صورت گرفته در کشور، تصریح می‌کند که این بررسی‌ها در شرایط کنونی حاکی از آن است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها سعی کرده‌اند که از اقشار نیازمند حمایت کنند، اما در عین حال اقدامات صورت گرفته از یک سو تابع سیاست اجتماعی مشخص و روشنی نبوده است و ازسوی دیگر اقدامات ماهیتی تأخیری، پسینی و منفعلانه داشته اند. مضاف بر این، ضعف نهاد‌های هماهنگ کننده و نظارتی، منجر به موازی کاری، عدم هدفمندی و ناپایداری حمایت‌های اجتماعی شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس براساس شواهد و داده‌های تجربی عنوان می‌کند که، ویروس کرونا در بستر زندگی روزمره تا مدت‌ها ماندگار خواهد شد. تداوم این وضعیت باعث می‌شود اقشار ضعیف و در معرض آسیب در مواجهه با این ویروس تاب آوری کمتری داشته و رخداد‌های دردناک دیگری را به‌همراه داشته باشد. ازاین رو لازم است مجموعه تصمیم گیران، ضمن بازاندیشی در رویه‌ها و اقدامات انجام شده، سیاست جدیدی متناسب با شرایط کنونی ابداع نمایند و از اقدامات تأخیری ـ تعجیلی غیرکارشناسی پرهیز کنند؛ چراکه رفع این نقیصه در گرو برنامه محوری دستگاه‌های اجرایی و فعال شدن نهاد‌های مدیریتی ـ نظارتی در راستای هدفمندسازی حمایت‌های اجتماعی است.   متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.   بیشتر بخوانید: آغاز فعالیت کسب‌وکار‌های کم‌ریسک در استان‌ها از شنبه آینده / فعالیت‌ها در استان تهران از ۳۰ فروردین آغاز می‌شود/ ساعات کار اداری از ۷ تا ۱۴ انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس کرونا اقشار ضعیف و آسیب پذیر مرکز پژوهش های مجلس اقدامات حمایتی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۵۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج

هاتفی مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد با اشاره به ارائه خدمات درمانی رایگان در راستای ایجاد عدالت گفت: در شهر یزد یک مرکز بستری به نام بیمارستان شهدای کارگر داریم که این بیمارستان خدمات بستری کاملا رایگان به بیماران ارائه می‌دهد.

وی افزود: بیمه شدگان تامین اجتماعی در شهرستان‌ها هم اگر به مراکز دولتی و دانشگاهی مراجعه کنند تمام خدمات برای آنان رایگان خواهد بود.

هاتفی در خصوص بیماری‌های صعب العلاج اظهار داشت: ۱۰۷ بیماری به عنوان بیماری‌های صعب العلاج معرفی شد که در سال ۱۴۰۲، ۱۸ میلیارد تومان در خصوص بیماری‌های صعب العلاج پرداخت شده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد تصریح کرد: ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت.

وی ادامه داد: جزء پنج استان استان اول کشور هستیم که کلینیک دندانپزشکی مستقل داریم و در این کلینیک خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • لزوم بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • شعر طنز یک اقدام بدیع در دستگاه قضا است
  • ۳هزار زندانی ندامتگاه قزلحصار کرج از تسهیلات حمایتی بهره مند شدند
  • چتر حمایتی پزشکان یزدی برای درمان بیماران صعب العلاج