Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  علی مستوفیانمعاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: پارسال ۳۳ اثرثبت ۳۳ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور طبیعی، تاریخی، ناملموس، اثر منقول و غیرمنقول در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

علی مستوفیان با اشاره به مطالعه و بررسی درباره آثار فرهنگی‌تاریخی و طبیعی برای ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی، افزود: از ۳۳ اثر ثبت شده ۱۰ پرونده مربوط به میراث ناملموس، ۵ اثر میراث طبیعی، ۳ میراث صنعتی و ۱۵ اثر منقول و نا منقول فرهنگی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: کارخانه پنبه و ایستگاه راه‌آهن جاجرم، بهکده رضوی، آیین عزاداری سنگ‌زنی، مهارت سنتی تهیه آجیل، مهارت تهیه نان یوخه، رسم آلچق، رسم بجه خوانی، تاس استخوانی، حقه سفالی، کاسه سفالی با نقش بال، کلنگ مفرغی، منبر چوبی نظرگاه گرمه، تنگ سفالی مجموعه آقای توحدی، لاله‌های واژگون، گردو‌های ذینکانلو، ارس سرچشمه، توت مملجه و چشمه گاوگل ازجمله این آثار است.

به گفته مستوفیان حمام گیفان و خانه معصومی در بجنورد، حمام قلعه خان و حمام جوزک در مانه و سملقان، خانه پرهیزگار، خانه هاشمی و آب‌انبار زیارت در شیروان و حمام نجف‌آباد در فاروج نیز آثار غیرمنقولی هستند که پارسال به ثبت ملی رسیدند.

۶۵۵ اثر از خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۱۱ اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی و ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

انتهای پیام/ه

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی خراسان شمالی گردشگری فهرست آثار ملی ۳۳ اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۵۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان