Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر ایران در کرواسی گفت: تاکنون با درخواست ایران موافقت نشده و هیچ رقمی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن کامل مصاحبه پرویز اسماعیلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران با روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی، به شرح زیر است:

۱. ایران این روزها با توجه به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، چگونه مقابله با ویروس کرونا را انجام می دهد؟

پاسخ: از مصاحبه با روزنامه معتبر «وچرنی لیست» خوشحالم و بخاطر این فرصت تشکر می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهداشت جهانی (WHO) قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا اعلام داشته که استاندارد زیرساختهای درمانی ایران و توانایی پزشکان ایرانی بسیار بالاست. مشکل اصلی ما نرسیدن به موقع و کافی دارو به بیماران، و تجهیزات پزشکی به کادر درمانی است.

همه مسوولین و مردم ایران بسیج شده اند. تمام امکانات داخلی را برای حفاظت از شهروندان خود و غلبه بر ویروس کرونا به کار گرفته ایم؛ اما این نافی مسوولیت دولت آمریکا در گسترش بیماری در ایران و مرگ مبتلایان بدلیل عدم دسترسی به دارو نیست.

۲. ایران دومین کشور پس از چین بود که ویروس کرونا در آن همه گیر شد، دلایل این امر چیست؟

پاسخ: ویروس کرونا از چین، ایران و هیچ کشوری برای ورود ویزا نگرفت. همه جهان را غافلگیر کرد. داده های علمی نشان می دهد که خیلی از کشورها، حتی در اروپا، زودتر از ایران دچار ویروس کرونا شده اند.

پاندمی کرونا یک تهدید جهانی است اما برخی از آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند. همانها که ماه گذشته ایران را از طریق رسانه هایشان بابت گسترش ویروس کرونا سرزنش می کردند، امروز بالاترین آمار مبتلایان را در جهان دارند و ما البته از این موضوع و بیماری همه ملتها بسیار متاسفیم.

۳. آقای جوزف بورول نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور بین الملل و سیاست های امنیتی گفت:  اتحادیه اروپا به درخواست  کمک بین المللی به ایران پاسخ می دهد. ایران یکی از کشورهایی است که با شدیدترین شکل  ویروس کرونا  مواجه شده است.  وی خاطرنشان کرد: چنین کمکی موجب نقض تحریم های اعمال شده توسط آمریکا علیه تهران نمی شود. آیا این کمک شروع شده است؟

پاسخ: دسترسی به دارو و امکانات بشر دوستانه «حق» بنیادین همه ملت ها بویژه هنگام بلایای طبیعی و فراگیر است. کشورهای توسعه یافته و برخوردار هم، مطابق وظیفه انسانی باید به کشورهایی که بیشتر درگیر ویروس هستند، کمک کنند. این دقیقا به نفع خودشان هست. چون گسترش پاندمی به هر میزان، تهدید بیشتر برای همگان است.

بر همین مبنا در مصوبات اخیر سران اتحادیه اروپایی هم کمک به سایر کشورها از جمله ایران تاکید شد. ما هم استقبال می کنیم و در مبارزه با کووید ۱۹ خود را کنار اروپا می دانیم. اما اروپا می گوید که به برجام متعهد است و تحریم هاییکجانبه آمریکا را هم قبول ندارد؛ پس چرا آنها را اجرا می کند؟ انتظار این بود که اروپا حداقل بخاطر موازین انسانی، اجرای تحریم ها را کنار بگذارد.

گویا اتحادیه اروپا ۲۰ میلیون یورو از طریق سازمان صلیب سرخ بین المللی برای کمک به ایران اختصاص داده ولی تاکنون کمکی به ایران نرسیده است. البته تعدادی از دولتها و مردم کشورهای اروپایی کمکهایی ارسال کرده اند که تشکر می کنیم.

۴. ایران خواستار آزاد سازی پولهای توقیفی خود شده است. آیا با این درخواست موافقت شده و اگر چنین است، چه میزانی از پولها آزاد می شود؟

پاسخ: پول های مورد اشاره متعلق به ملت ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صراحتا گفت که پولها آزاد نخواهد شد. تاکنون با درخواست ایران موافقت نشده و هیچ رقمی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.

وقتی آمریکا با آزادی پولهای ما موافقت نکرد، از صندوق بین المللی پول مبلغ ۵ میلیارد دلار درخواست وام کردیم. مقامات سازمان ملل واتحادیه اروپا هم از این درخواست حمایت کردند. ما هم اطلاعات لازم را به این صندوق داده ایم اما هنوز منتظریم. شاید آمریکا آنجا هم علیه ما اعمال نفوذ کند.

۵. چرا دولت ایران کمک های آمریکا برای مبارزه با ویروس کرونا را رد کرد و از آمریکا خواست به جای آن، تحریم ها را لغو کند؟

پاسخ: اگر آمریکا صداقت دارد اموال خودمان را آزاد کند. صحبت مقامات آمریکایی از کمک به مردم ایران، فقط یک نمایش است تا افکار عمومی دنیا را از ظلم بزرگی که به ملت ایران می کنند منحرف سازند. اگر واقعا می خواهند کمک کنند، تحریم ها را بردارند.

همین روزها پمپئو وزیر امور خارجه و برایان هوک مسوول ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته اند که فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت. تحریم های جدیدتری هم اعمال شده است. پس ادعای کمک آنها به مردم ایران، مانند این است که یک تمساح برای قربانی خود اشک بریزد!

ما به فارسی چنین ژستی را «اشک تمساح» می نامیم.

۶. تا چه اندازه تحریم های آمریکا در گسترش سریع ویروس کرونا در میان مردم ایران نقش داشته است؟

پاسخ: باید به ایران بروید و از پزشکان و پرستاران بپرسید. اما سران ۸ کشور جهان از جمله چین و روسیه به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشتند و خواستار لغو تحریمها شدند. خانم میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آقای تدروس آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی، تعدادی از سناتورهای آمریکایی، معاون پارلمان آلمان و بسیاری از شخصیتهای بین المللی خواستار لغو یا کاهش تحریم ها شدند.

اینها نشان می دهد که تحریم های آمریکا از علل اصلی گسترش سریع ویروس کرونا و تلفات انسانی آن در ایران بوده است.

۷. بسیاری از مقامات ایرانی می گویند ویروس کرونا بخشی از جنگ بیولوژیکی آمریکا ست؟ آیا شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا این ویروس را وارد ایران کرده است؟

پاسخ: کشورها و مقامات متعددی در دنیا این اتهام را مطرح کرده اند. حقیقت روزی روشن خواهد شد. آنچه امروز مهم است، اینکه آمریکا در شرایط سختی که مردم ما داشتند، دشمنی را بر انسانیت ترجیح داد. آقای ترامپ و پمپئو خصومت ها و تحریم ها را افزایش دادند. و به طور مثال مارک دوبوویتز (Mark Dubowitz) رئیس موسسه دفاع از دمکراسی آمریکا (FDD) در اظهار نظری بیشرمانه در مورد این ویروس مرگبار نوشت "بسیار خوشحالیم که اگر تحریم ها نتوانست صادرات غیر نفتی ایران را متوقف کند؛ کرونا این کار را انجام داد"!

۸. بسیاری از رسانه های غربی به پخش تصاویر ماهواره ای اقدام کرده اند که ایران برای قربانیان ویروس کرونا قبر دسته جمعیساخته است. آیا این درست است که ایران تعداد واقعی بیماران و فوت شدگان را مخفی می کند؟

پاسخ: مباحث علمی با پروپاگاندای سیاسی فرق دارد. دفن قربانیان بیماریهای فراگیر شرایط و الزامات خاص خودش را دارد. به طور مثال پاشیدن آهک در محل دفن اجساد که یک اقدام علمی برای عدم انتقال آلودگی است. ایران هم بر اساس استانداردهای پزشکی عمل می کند.

وزارت بهداشت ما هر روز آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را منتشر می کند که در مراجع بین المللی ثبت می شود و سازمان بهداشت جهانیWHO هم تاکید کرده که به آمار ایران اطمینان دارد.

۹. وضعیت بین ایران و آمریکا پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، هر روز با افزایش تنش مواجه است. بدون در نظر گرفتن پاندمی ویروس کرونا، آیا شما از وقوع جنگ احتمالی بین دو کشور هراس دارید؟ آیا ایران می تواند از لحاظ نظامی با آمریکا رویارویی کند؟

پاسخ: ایران و ۱+۵ بر اساس حسن نیت به توافق برجام رسیده بودند. ایران متعهد بود. اوضاع آرام بود و همکاریها پیش می رفت. از همان زمان که آقای ترامپ وارد رقابتهای انتخاباتی ۲۰۱۶  شد، دور تازه ای از تنش با ایران را آغاز کرد که با ترور شهید سلیمانی به اوج رسید.

ما هرگز از تنش یا جنگ استقبال نمی کنیم. هرگز به همسایه خود حمله نکرده ایم. اما ثابت کردیم که در دفاع از خود شجاع ترین مردم جهان را داریم.

به نظر من دولت فعلی آمریکا در ذات خود خشن و جنگ سالار است، اما در برابر ضعیفان. اگر ما ضعف نظامی داشتیم، در حمله نظامی درنگ نمی کرد.

۱۰. با توجه به اینکه بیشتر محافظه کاران از ابتدا مخالف امضای برجام با جامعه جهانی بودند، پیروزی محافظه کاران در انتخابات اخیر پارلمانی ایران چقدر می تواند این تنش ها را افزایش دهد؟

پاسخ: ذات سیاست خارجی ایران، تنش زدایی و همکاری است. برجام نتیجه همین استراتژی بود. سیاست خارجی ایران، مانند برجام، یک تصمیم ملی است. برجام در مجلسی تصویب شد که اصولگرایان اکثریت آن را تشکیل می دادند.لذا رقابتهای سیاسی داخلی، نقشی در تنظیم اصول سیاست خارجی ایران ندارد.

۱۱. در صورت وقوع جنگ در منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا ایران به اهداف نظامی آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس حمله خواهد کرد؟

پاسخ: امیدواریم چنین نشود. چون به ضرر همه ملتهای منطقه و جهان است. این فقط به سود کارخانه های تسلیحاتی آمریکاست. همانها که بجای سرمایه گذاری برای توسعه، با تحقیر ملتهای منطقه ما، ثروت آنها را می دوشند. صدها میلیارد دلار اسلحه به منطقه می فروشندو حتی استفاده از این سلاح ها را هم به آنها نمی آموزند.

ما تهدیدی برای کشورهای منطقه نیستیم و از سوی آنها هم تهدیدی احساس نمی کنیم. اما اگر آمریکا به ایران حمله کند، ما هم بر اساس منطق جنگ و حق مشروع خودمان پاسخ محکم خواهیم داد.

۱۲. چرا شما فکر می کنید دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر تنش ها را افزایش می دهد؟

پاسخ: برای دنیا ثابت شده که رئیس جمهور فعلی آمریکا رفتار متعادل و قابل اعتمادی ندارد. دکترین آقای ترامپ نقض قوانین بین المللی و حتی داخلی ایالات متحده است؛ نه اجرای آنها. اینیعنی تنش در همه مناسبات بین المللی.

در حالیکه برجام نتیجه حداقل ۱۲ سال مذاکره سنگین بوده، اول از آن خارج شد  و بعد گفت فقط با یک ملاقات همه تحریم ها را بر می دارد! و زمانی که ترامپ رئیس جلسه شورای امنیت سازمان ملل بود، کشورها را بخاطر رعایت قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تحریم کرد.

ترامپ روحیه تهاجمی، تحکمی و تحقیر کننده نسبت به بقیه ملتها، دولتهای همپیمانآمریکا در اروپا و حتی هم حزبی های خود در حزب جمهوری خواه دارد. خروج یکجانبه از سایر پیمانهای بین المللی مثل پیمان پاریس،یا نهاد یونسکو و پیمان نفتا و ... تفاوتی با خروج از برجام ندارد. او در حالیکه در کانادا توافقی را با گروه ۷ امضا کرد، در پرواز برگشت از کبک آن را پس گرفت. اینیعنی بی ثباتی و تنش دائم و فراگیر.

تهدید به تحریم اروپا در صورت اتصال به خط لوله گاز نورد استریم ۲، جنگ تعرفه ها با چین، اختلافات با ژاپن و اخلال در تجارت بین الملل گوشه ای از اقدامات تنش زای ترامپ است. و من فکر می کنم بیشترین خسارت در این زمینه را اروپا متحمل می شود.

۱۳. آیا شما باور می کردید که آمریکایک زمانی  بتواند سردار  قاسم سلیمانی را ترور کند؟

پاسخ: کاری را که داعش آرزو داشت انجام دهد و نتوانست؛ آقای ترامپ به عهده گرفت و انجام داد. ترور فردی که با هواپیمایمسافربری و دعوت رسمی وارد کشوری می شود، شجاعت نیست؛یک اقدام جنایتکارانه و بزدلانه است.

۱۴. به نظر شما پاسخ به ترور سردار سلیمانی کافی بود، آیا می توان انتظار داشت که ایران برای انتقام ترور سردار سلیمانی بیشتر از این تلافی کند؟

پاسخ: ما منطقه خود را زمین رقابت یا منازعه با آمریکا نمی دانیم. ما همیشه حافظ اصلی ثبات در میان همسایگان، منطقه و امنیت آبراهها بوده ایم. اتفاقا آمریکا کسی را ترور کرد که قهرمان آزادی ملتهای منطقه از شر داعش و تروریستها بود. لذا هیچ اتفاقی جواب خون شهید سلیمانی را نمی دهد.

پاسخی که ایران در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد آمریکا داد، هم توانمندی بالای نظامی ایران را نشان داد و هم تکنولوژی دفاع نظامی آمریکا را به چالش کشید. تمام موشک ها ایرانیبودند و به هدف خوردند.

۱۵. چقدر صحت دارد که وزیر خارجه فرانسه گفته است "اگر ایران از برجام خارج شود، می تواند طی دو سال به  بمب اتمی دست بیابد؟"

پاسخ: مرجع اصلی اعلام نظر در این زمینه آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) است. تمام گزارشات آژانس تا کنون موید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و اجرای تعهدات ایران در برجام بوده است. ۸۰ درصد بازرسی های آژانس از کشورهای عضو در ایران انجام می شود. لذا پاسخ این سوال را خود آقای لودریان باید بدهد.

ساخت سلاح هسته ای؛ هم مطابق فتوای رهبر انقلاب اسلامی حرام است و هم در دکترین نظامی ایران نیست. برجام، تضمین اطمینان جهانی به همین مساله بود.

۱۶. اروپا کاملاً طرفدار توافق هسته‌ای با ایران است اما ظاهرا هیچ اقدامیهم برای مقابله با سیاستهای تهاجمی و خصمانه آمریکا در قبال ایران از خود نشان نمی دهد. ارزیابی شما چیست؟

پاسخ: ما محدودیت های اروپا در برابر یکجانبه گرایی آمریکارا درک می کنیم. اروپا هم نقش مهم و سازنده ای در انعقاد برجام داشت و هم به عنوان طرف توافق به ما دو وظیفه داشت.

یکی اینکه اروپا باید بسیار فعالانه تر مانع خروج آمریکا از برجام می شد. و دیگری اینکه به تعهدات خودش هم عمل می کرد. اروپا برای جبران خروج آمریکا و اجرای تعهداتش از ما چند هفته فرصت خواست. ما یکسال صبر کردیم. من خودم در نیویورک و مذاکرات ۱+۴ جزو هیاتایرانی بودم. اروپا ۱۱ تعهد را به ایران اعلام کرد و تا این لحظه حتی به یک کدام آنها عمل نکرده است.

اروپا باید قادر باشد از سیاست خارجی و امنیتی مشترک، و همچنینیکپارچگی خود حفاظت کند. ایران همیشه خواهان اروپای مقتدر بوده است.

۱۷. ایران تا حدودی از برجام خارج شده است. آیا ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد؟

پاسخ: ایران از برجام خارج نشده، بلکه بر اساس ماده ۳۶ آن بخشی از تعهدات خود را کاهش داده تا سایر طرفها به تعهدات خود عمل کنند و برجام مستحکم شود. اگر آنها به تعهدات عمل کنند، ایران هم به شرایط قبل باز می گردد.غنی سازی در ایران هم با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال انجام است.

۱۸. شما اولین سفیری هستید که استوارنامه خود  را به آقای زوران میلانویچ رئیس جمهور منتخب کرواسی تحویل دادید. جلسه شما با ایشان چگونه بود و درباره چه موضوعی صحبت کردید؟

پاسخ: مسوول تشریفات ریاست جمهوری کرواسی شرایط دشوار کرونا و محدودیت ملاقاتهای دیپلماتیک را برای من توضیح داد. ما نیز می دانیم که این شرایط برای حفظ سلامت عمومی است. من در چنین شرایطی با عالیجناب میلانویچ دیدار و ضمن تقدیم استوارنامه با ایشان گفتگو کردم. از آقای رئیس جمهور که مرا به عنوان اولین سفیر پذیرفتند، و از کابینه ایشان بسیار متشکرم.

ملاقات ما خیلی صمیمی بود. ما از مسایل روز مثل لزوم همکاری جهانی برای ریشه کنی پاندمی کرونا، از ریشه های مشترک فرهنگی دو ملت، از روابط بسیار خوب سیاسی میان دو دولت و از ظرفیت های گسترده همکاری در ابعاد دو جانبه، منطقه ای و بین المللی سخن گفتیم.

ایشان هم از توسعه روابط استقبال و تاکید کرد که حفظ برجام سیاست قطعی اتحادیه اروپا و مورد حمایت کرواسی است.

۱۹. وظیفه و اولویت شما به عنوان سفیر جدید در کرواسی چیست؟

پاسخ: من به رئیس جمهور میلانویچ گفتم که ماموریت من توسعه روابط دو کشور، به نفع ملتهای ایران و کرواسی، و در همه ابعاد و زمینه ها است. من در انجام این ماموریت بسیار جدی و پرکار خواهم بود و امیدوارم مورد حمایت آقای رئیس جمهور و دولت کرواسی باشم.

۲۰. کرواسی در جریان سیل ابتدای سال به مردم ایران کمک کرد. چگونه آنرا تحلیل می کنید؟

پاسخ: ماهیت انسانی این کمک ها بسیار ارزشمنداست. ما از کرواسی و بخصوص موسسه کمکهای کرواسی که وظیفه هماهنگی را بخوبی انجام داد، تشکر می کنیم.روابط دوستانه دو ملت ایجاب می کند که در شرایط سخت کنار هم باشند. همانطور که ایران نیز در مواقع خطیر و از جمله سیل سالهای گذشته در کنار مردم کرواسی بوده و همیشه نیز خواهد بود.

۲۱. کرواسی ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. آیا کرواسی برای شروع مجدد مذاکرات اتحادیه اروپا و ایران در مورد برجام تلاش می کند؟

پاسخ: مقامات کرواسی در چارچوب سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا عمل می کنند. هم اتحادیه اروپا و هم ایران متن برجام را قبول دارند و بر اهمیت آن تاکید می کنند. پس مذاکره مجددی لازم نیست، برجام نیازمند عمل همه طرفها به تعهدات شان است. موضوعی که رئیس جمهور میلانویچ هم به آن تاکید کرد.

۲۲. آیا کرواسی تحریم های تحمیل شده توسط دونالد ترامپ علیه ایران را اجرا می کند؟

پاسخ: ما علاقمندی فراوانی برای توسعه همکاری ها داریم و نیز محدودیتهای کرواسی را درک می کنیم. بعد از برجام و اوریل ۲۰۱۶ خانم کیتارویچ رئیس جمهور در صدر هیاتی ۷۵ نفره سیاسی - اقتصادی به تهران آمد. مدیران اتاق بازرگانی کرواسی و دهها شرکت بزرگ کرواسی همراه او بودند. خانم کیتارویچ در جمع بازرگانان دو کشور سخنرانی کرد. در زمان کوتاهی حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از ۱۰۰ میلیونیورو رسید. ظرفیت زیادی هم برای افزایش این تجارت وجود داشت.

اما در حالیکه هیچ مشکل سیاسی بین دو کشور وجود نداشت؛ بدلیل تحریم های غیر قانونی و مقررات فرامرزییک دولت دیگر، ملت ایران و کرواسی از این نفع مشترک محروم شدند.

سوال واقعی این است که چرا؟!

۲۳. همکاری اقتصادی و سیاسی با کرواسی را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: بسترهای مشترک فرهنگی بین دو ملت، سابقه روابط خوب سیاسی، و ظرفیتهای عظیمی برای همکاری به نفع دو کشور وجود دارد. ایران می تواند مطمئن ترین منبع انرژی کرواسی باشد و بدلیل موقعیت خوب منطقه ای کرواسی؛ انرژی خود را از طریق کرواسی به اروپای مرکزی و غربی ترانزیت کند.

ایران هم خود علاوه بر بازاری ۸۰ میلیون نفری، در قلب آسیای مرکزی و بازاری ۵۰۰ میلیون نفری است. ایران و کراوسی می توانند پایه های دو پل، برای ارتباط شرق و غرب باشند.

۲۴. آیا شرکت های کرواسی به ایران می روند؟

پاسخ: همانطور که گفتم بعد از سفر خانم کیتارویچ به تهران روسای بخش خصوصی و شرکتهای دو کشور رفت و آمدهای بسیار زیادی داشتند. این ارتباطات سود دو طرف را به همراه داشت. اما بخاطر تحریم های آمریکا قطع شد.مثل الان که کرونا ارتباطات در کل جهان را مختل کرده است.

من قبل از سفر به زاگرب نشستی با مدیران اتاق بازرگانی ایران داشتم. قاطعانه می گویم که ایران همیشه از بازرگانان کرواسی به گرمی استقبال می کند.

۲۵. برای شما زندگی در زاگرب چگونه است؟

پاسخ: به حدود ۸۰ کشور دنیا سفر داشته ام، اما کرواسی انتخاب خودم بود. این کشور و مردم کرواسی را دوست دارم. اگر چه طی ۵۰ روزی که در زاگرب هستم بدلیل ویروس کرونا کمتر توانسته ام در جامعه حضور یابم، ولی خود را در خانه احساس می کنم. مردم زاگرب دوست داشتنی، آرام و فرهنگ دوست هستند. مثل ایرانیان.

۲۶. شما سالهای زیادی روزنامه نگار بودید، کارنامه حرفه ای شما به عنوان روزنامه نگار در میان مردم ایران چگونه بود؟ این نظریه چقدر صحت دارد که کروات ها اصالتاً اهل ایران هستند. آیا در مورد آن تحقیق کرده اید؟

پاسخ: حدود ۲5 سال روزنامه نگار بوده ام و البته مسوولیت های سیاسی هم داشته ام. موسس یا مدیرخبرگزاری و برخی روزنامه های مهم ایران بوده ام. اماافتخار می کنم که همیشه یک روزنامه نگار بوده ام. معتقدم عملکرد یک روزنامه نگار را هم مردمش باید قضاوت کنند، نه خودش.

برای این نظریه که کرواتها ریشه ایرانی دارند، تحقیقات و مستندات تاریخی و حتی ژنتیک زیادی تا بحال منتشر شده و بسیاری از مسوولین کرواسی، از جمله آقای گردان گرلیچ رادمان وزیر خارجه کرواسی طرفدار این نظریه است و حتی در کتابی به اشتراکات فرهنگی دو کشور پرداخته است.

آقای دراگو اشتامبوک سفیر بسیار فعال و دانشمند کرواسی در تهران را قبل از سفر دیدم. ایشانکه مجموعه شعر خود را به زبان فارسی منتشر کرده، در جمله ای گفته "هر روز که از حضورم در ایران می گذرد، در این تز که ریشه کرواتها و ایرانی ها مشترک است مصمم تر می شوم."

علیرغم این مسایل؛ من تخصصی در تاریخ ندارم. بر عهده پژوهشگران علوم انسانی و مورخان است که به این سوال پاسخ دهند.اگر چه این مایه خوشحالی و افتخار ماست که کرواتها ریشه مشترکی با ما دارند.

۲۷. شما در دفتر دکتر روحانی رئیس جمهور روحانی معاون و مشاور بودید. او به شما قبل از عزیمت به زاگرب چه توصیه ای را کرد؟

پاسخ: با دکتر روحانی رئیس جمهور گفتگوی مفصلی راجع به این ماموریت داشتم. از نقطه نظرات ایشان نیز بدلیل همکاری نزدیک کاملا آگاهم. ایشان به من گفت انتظارم این است که در روابط خوب بین دو ملت جهش ایجاد کنی و روابط دوستانه دو دولت را هم بر مبنای موافقتنامه ها و تفاهم نامه های مهمی که بین روسای جمهور و مسوولان دو کشور امضا شده، پیش ببری.

پس ماموریت من این است که بین دو ملت دو قلب تپنده تر، و بین دو دولت دو دست صمیمانه وجدی تر را سامان دهم.

۲۸. تحقیقات مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی به کجا رسید؟

پاسخ: این حادثه ای دردناک در پی سلسله تهدیداتی بود که امریکا بعد از ترور سردار سلیمانی ادامه داد. شب قبل این حادثه آقای ترامپ توییت زد که ۵۲ نقطه ایران به عنوان هدف تعیین شده است. هواپیماهای اف ۳۵ در مرزهای ما پرواز می کردند. طبیعی است که پدافندایران حساس تر از همیشهبود. نیروهای مسلح ما در اولین فرصت از اشتباه صورت گرفته عذرخواهی و مسوولیت ان را پذیرفتند. بیشترین قربانیان این حادثه تراژیک، نخبگان ایرانی بودند.

 ایران در این زمینه طبق مقررات بین المللی عمل کرد. جعبه سیاه باید در کشوری بازخوانی شود که حادثه در آن رخ داده است. لذا ما از آمریکا به عنوان سازنده هواپیمای بویینگ خواستیم بر اساس قرارداد، نرم افزار مربوطه را در اختیار ایران قرار دهد. شرکتی که موظف به اینکار بود، به بهانه تحریم نرم افزار را به ما نداد.

علیرغم این؛ ما موافقت کردیم که جعبه سیاه به لابراتوار اوکراین منتقل شود. با همکاری فرانسوی ها و حضور نمایندگان کشورهای ذینفع اطلاعات آن بازخوانی شود و تحلیل نهایی در تهران انجام شود.

۲۹. در انتها خودتان اگر مطلبی خطاب به مخاطبان ما دارید، بگویید:

پاسخ: کرونا نشان داد که انسانیتیک پیکر واحد است. همانطور که «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی گفته است. تحریمیک عمل سیاسی است که به توسعه، رفاه و سلامتی ملتها ضربه می زند. کنار گذاشتن تحریم، وطیفه ای انسانی است. از مخاطبان شما دعوت می کنم به این کمپین بپیوندند:

Corona2plus.com/corona2/en/petition

و به ملت کرواسی می گویم "دوستتان دارم" (به زبان کرواتی)

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا در کرواسی اتحادیه اروپا روزنامه نگار ویروس کرونا سیاست خارجی تحریم ها مردم ایران سازمان ملل رئیس جمهور بین المللی آقای ترامپ ترور سردار ایران هم دو کشور بر اساس دو ملت بین دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۵۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی اظهار کرد: رئیس‌جمهور فردا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا سفری یک روزه به این کشور در جنوب شرق آسیا خواهند داشت.

پی گیری شعار سال در خلال سفر های خارجی رییس جمهوری

وی افزود: در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهماتی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، از ابر پروژه چندمنظوره ۲ سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، افتتاح و بهره برداری خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در سفرهای خارجی هم برای تحقق شعار سال اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون، گفت: معاون اول رئیس‌جمهور در روزهای اخیر برای سومین‌بار از ابتدای سال با اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی جلسات مشترکی برگزار کرده است.

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: در این جلسات برای تحقق شعار سال و رفع چالش‌های فعالان اقتصادی بحث،‌ بررسی و تصمیم‌گیری شد.

دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده، هست و خواهد بود

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به اقدامات دولت برای تامین حقابه ایران از رود هیرمند، اظهار کرد: دولت از ابتدا پیگیر حقوق ملت ایران از جمله حقابه رودخانه هیرمند بوده، هست و خواهد بود. پس از بارش‌های اخیر میزانی از حقابه آزادسازی شده و باید میزان آب ورودی برآورد شود و مطابق معاهده همین رفت و برگشت ها مستمر برای تامین حقابه کشور ادامه خواهد داشت.

تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان از اهداف سفر رئیسی

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه پاکستان جایگاه ششم در مقاصد صادراتی ایران را دارد، اظهار کرد: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین ایران و پاکستان یکی از اهداف سفر رئیس‌جمهور به پاکستان بود. حجم تجارت خارجی با پاکستان با اقدامات دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی گفت: پاکستان با سهم ۴.۲ درصد (چهار و دو دهم درصد) از کل صادرات کشور، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را دارد. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، پاکستان رتبه هفتم در مقاصد صادراتی ایران را داشته است.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: پروژه چندمنظوره‌ای هم که در سریلانکا به بهره‌برداری خواهد رسید، به‌عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق است. فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره این پروژه تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین و به صورت نقد به مجری ایرانی پرداخت شده است.

بهادری جهرمی همچنین در سخنانش با اشاره به ابلاغ فهرست مجوزهای تأیید محور، تاکید کرد: مصوبه هیئت دولت در خصوص فهرست مجوزهای تاییدمحور از سوی معاون اول رئیس جمهور در فروردین ماه ابلاغ شد. فرآیند تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار با سرعت قابل‌قبولی پیش می‌رود.

رشد بیش از ۲۰ برابری واردات خوردو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، یادآور شد: ممنوعیت واردات خودرو تا پیش‌از دولت به حدود ۶ سال رسیده بود که با مصوبه دولت واردات خودرو آزاد شد. یکی‌از برنامه‌های دولت اصلاح بازار خودرو از طریق حمایت از افزایش تولید خودرو بود که این برنامه همچنان در دستور کار قرار دارد و در سال ۱۴۰۱ تولید خودرو رشد ۴۰ درصدی داشت.

وی افزود: در ادامه برنامه زمان‌بندی دولت برای استفاده از ظرفیت واردات خودرو تدوین و پیگیری و ابتدا واردات خودروهای نو در دولت تصویب شد. در سال ۱۴۰۲ نیز واردات خودرو نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۲۰ برابری داشت.

دبیر هیئت دولت با بیان اینکه رقم خوبی برای حوزه حمل و نقل در دولت سیزدهم اختصاص داده شده است، تاکید کرد: ۸۰۰ میلیون دلار نیز برای کِشنده و کامیون اختصاص داده شده‌است. ۱۵۰ میلیون دلار برای اتوبوس و مینی بوس و آمبولانس تخصیص داده شده‌است. حدود ۸.۴ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو و موتور اختصاص داده شده که افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در مرحله سوم واردات خودروی سواری کارکرده از مناطق آزاد تصویب شد که فرآیندهای اجرایی آن در حال پیگیری است. در حال حاضر آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو در دولت تصویب شده باشد ولی ابلاغ نشده باشد، نداریم.

آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد. پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.

وی یادآور شد: نگاه دولت این است که درباره این تصمیم گیری منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضائات زمانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش های مختلف قرار گیرد.

دبیر هیئت دولت در پاسخ به پرسشی درباره جزییات برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال، اظهار کرد: برنامه عملیاتی تحقق شعار سال، پس‌ از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، هفته گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید. مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه، اهداف کمی، احکام قابل رصد و تعیین مواعد گزارش‌گیری منظم از میزان پیشرفت برنامه‌ها، از ویژگی‌های این برنامه و پیوست‌های آن است.

بهادری جهرمی ادامه داد: طبق این برنامه کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند برنامه عملیاتی جلب مشارکت مردم در حوزه‌های تولیدی مرتبط با آن دستگاه‌ را در حوزه های فرهنگ‌سازی و ترویج توسعه مشارکت مردم، توانمندسازی مردم برای ورود به عرصه‌های اقتصادی و ایجاد امکان فرصت برابر برای مردم و بخش دولت در اقتصاد تا پایان اردیبهشت تهیه و ابلاغ کنند.

۳۶۰ هزار میلیارد تومان از تعهدات اوراقی دولت‌های قبل تسویه شد

وی با اعلام اینکه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از تعهدات اوراقی دولت‌های قبل تسویه شد، گفت: بنا به گزارش سازمان برنامه‌وبودجه ۲۰۷ همت بدهی به تأمین اجتماعی پرداخت شده است. بنا بر اعلام وزارت اقتصاد نیز ۳۶۰ همت تعهدات اوراقی که در دولت های قبل منتشر شده بودند، تاکنون در دولت سیزدهم تسویه شده است.

تداوم برنامه های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری

چسخنگوی دولت با تاکید بر اینکه حمایت دولت از کشاورزان همچنان استمرار دارد، اظهار کرد: دولت امسال هم مانند سال گذشته کمک‌های حمایتی را در قالب خرید تضمینی در محصولات اساسی و خرید توافقی مازاد محصول در برخی از فصول سال برای جلوگیری از زیان کشاورز انجام خواهد داد. قیمت خرید تضمینی گندم که در سال ۱۳۹۹ ، ۲۵۰۰ تومان بود در سال ۱۴۰۳ به ۱۷۵۰۰ تومان رسید.

دبیر هیئت دولت یادآور شد: در سال زراعی گذشته به دلیل افزایش ۳۰۰ هزار تنی در تولید برنج داخلی، مجوز ثبت سفارش برای حمایت از تولید داخل به میزان ۳۰۰ هزار تن کاهش یافت و به چیزی نزدیک به یک میلیون تن رسید. هرگونه افزایش در تولید برنج داخلی برای سال زراعی جاری به همان میزان، مجوز ثبت سفارش واردات را برای حمایت از برنج‌کاران ایرانی را کاهش خواهد داد.

اختصاص مبلغ ۷۴.۹ همت به طرح دارویار

بهادری جهرمی با بیان اینکه در سال جاری نیاز ارز ترجیحی کالاهای سلامت‌محور حدود ۳.۸ میلیارد دلار برآورد شده است، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار به صورت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی بابت تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، برخی داروهای بیماران صعب‌العلاج، شیرخشک رژیمی و واکسن‌ها تخصیص داده شود.

وی افزود: مابقی هم به میزان ۲.۶ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت دارو و مواد اولیه دارویی، سایر تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک رگولار از طریق سازمان‌های بیمه‌گر پایه در قالب طرح دارویار در زمان مصرف این محصولات، به مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌شود.

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: در لایحه بودجه سال جاری میزان اعتبار اختصاص‌یافته به طرح دارویار مبلغ ۷۴.۹ همت است. بانک مرکزی هم اعلام کرده برای تأمین ارز مورد نیاز دارو هیچ محدودیتی ندارد.

افزایش قیمت در کالاهای اساسی مصداق تخلف گران‌فروشی است

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: افزایش قیمت در کالاهای اساسی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که تا به این لحظه از سوی دولت بدون تغییر اختصاص می‌یابد، مصداق تخلف گران‌فروشی است. وزارت کشاورزی و سازمان تعزیرات باید با تشدید نظارت بر مراکز تأمین و تولید و توزیع کالاهای اساسی با این تخلفات برخورد قانونی کنند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تعامل دولت با مجلس آینده گفت: این دولت در طول دوره گذشته تعامل خوبی با مجلس یازدهم داشت. در ادواری شاهد بودیم رئیس جمهور وقت حتی مصوبات مجلس را جهت ابلاغ به دلیل اختلافاتی که داشت، امضا نمی‌کرد اما همین مسیر تعاملی دولت با مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: همگرایی و همدلی برای حل مشکلات اساسی و روز مثل معیشت مردم، سفره مردم، مهار تورم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود. امیدواریم تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای با مجلس دوازدهم مشابه مجلس یازدهم و حتی بهتر از آن داشته باشیم. تلاش می‌کنیم با اولویت‌بخشی به بررسی لوایح در مجلس زودتر به نتیجه نهایی برسیم و رویکرد ملی را به جای رویکرد محلی - در برخی موارد - جایگزین کنیم.

پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، گفت: ملت بزرگ ایران با وجود تحریم‌ها در حجم تجارت خارجی رکوردشکنی کرده و نزدیک ۱۵۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته بوده است.

ملت ایران برای طی مسیر رشد اقتصادی در عین دشمنی‌کردن سردمداران کودک‌کشی و حمله به غیرنظامیان در غزه، به اقدامات خود تداوم می‌بخشد.

کد خبر 846633 منبع: ایسنا برچسب‌ها تعطیلات خبر ویژه ایران و اتحادیه اروپا علی بهادری جهرمی

دیگر خبرها

  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • سوئیس ۳۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های روسیه را آزاد کرد
  • سوئیس بخش بزرگی از دارایی‌های مسدود شده روسیه را آزاد کرد
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • بی‌میلی اروپایی‌ها برای کمک بیشتر به اوکراین
  • بلژیک: اروپا در آستانه توافق بر سر دارایی های خارجی روسیه است
  • درخواست ۸۷۰ دانشگاه اروپایی برای افزایش بودجه تحقیق و توسعه
  • عصبانیت اروپایی‌ها از اصرار آمریکا بر مصادره دارایی‌های روسیه