Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:00:14 GMT

«کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم»

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۵۸۳۰

«کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم»

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: ایالات متحده آمریکا و کمیته‌های تصمیم‌ساز در آن در نقش آتش تهیه جنگ اقتصادی علیه ملت ایران عمل می‌کنند، آنان با نام متقلبانه «دفاع از ملت ایران» آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا رسالت در یادداشتی با عنوان «کارزار فشار حداکثری آمریکا با استفاده از ویروس تحریم» نوشت:
ظرف چهار دهه گذشته آمریکا برای مهار، کنترل و مقابله با ایران از گزینه های مختلفی استفاده نموده و یکی از مهم‌ترین آنها، گزینه تحریم در اشکال مختلف آن به خصوص تحریم اقتصادی بوده است. برای تصویب تحریم در کنگره، عوامل متعددی دخیل و تاثیرگذارند. در این میان نقش کانون های فکری به ویژه در جلسات استماع کنگره بسیار مشهود و تاثیرگذار بوده است. فهم و ادراک سیاست خارجی مدرن بدون توجه به امور پژوهشی و نقش کانون ها، کمیته ها و مراکز فکری، علمی و پژوهشی دیگر به سختی امکان پذیر است و نمی توان سیاست خارجی را از امر پژوهش و دانشوری جدا ساخت. کانون های فکری نقش حساس و مهمی در روند سیاستگذاری بازی کرده اند و به عنوان عامل شتاب دهنده (catalyst) ایده ها، ابتکارات و اقدامات خدمت کرده اند. آن ها خلاء بین جهان آکادمیک و حکومت ها را پر می‌کنند.
ایران توقع داشت که پس از توافق هسته ای و با پذیرش محدودیتهایی در برنامه هسته ای خود، تحریمهای مربوط به این برنامه برداشته شده و شاهد افزایش رشد اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی و توسعه تجارت با کشورهای جهان باشد. اما نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل توسط رژیم تروریستی آمریکا و اعمال مجدد تحریم های ثانویه، مشکلات اقتصادی فراوانی را به مردم ایران تحمیل نمود و کشورهای دیگر امضا کننده توافق هسته ای نتوانستند به انتظارات منطقی و قانونی ایران پاسخ مناسب دهند.

در واقع پس از سالها انتظار که ایران امیدوار به تجدید تجارت جهانی بود، سرمایه گذاری ها و رشد تولید ناخالص داخلی کاهش یافت. «ری تکیه» و «سوزان مالونی» که از اعضا و کارشناسان معروف در زمینه مسائل ایران در شورای روابط خارجی آمریکا هستند در مقاله مشترکی با عنوان؛ "تحریم ها نمی تواند بلندپروازی های هسته ای ایران را مهار کند"می نویسند؛"در حالی که وضع تحریم ها علیه ایران بر مشکلات موجود ایران افزوده است، اما این تحریم ها فلج کننده، نبوده است. به خاطر اینکه به طور مستقیم شریان های حیاتی ایران را هدف قرار نداده و میبایست هدف گیری تحریم ها دقیق تر و هوشمندانه تر گردد."
از طرف دیگر پاسخ اروپا در سال گذشته، حرکات نمادین و حمایت کلامی بود. آنها بیشتر همسویی عملی با آمریکا و هم ذات پنداری کلامی با ایران داشته اند. بر همین اساس اروپا، اینستکس را برای تسهیل تجارت با ایران طراحی کرد، اما این سازوکار با گذشت بیش از یک سال هنوز وارد فرایند معاملاتی نشده است. از دیگر سو موضوعات دفاعی و امنیتی، اروپا را قانع ساخته که برای دفاع از خود وابسته به آمریکا باشد. در مجموع می توان گفت اتحادیه اروپا از انسجام لازم برای مقابله با بزرگترین متحد خود ناتوان است. این ارزیابی ها تهران را از ادامه همکاری با اروپا مایوس نمود و وقتی ایران به این نتیجه رسید که سونامی تحریم های آمریکا شدیدتر از همیشه و در برخی موارد رو به تزاید است، تصمیم گرفت  تعهداتش را وفق سازو کارهای تعبیه شده در خود سند برجام تقلیل دهد.
در حالیکه تروریسم اقتصادی آمریکا علیه مردم کشورمان تنگناهای فراوان اقتصادی ببار آورده است، شیوع کرونا هم فشارها را دوچندان نمود. هر چند از رژیم تروریستی آمریکا انتظار کمک رسانی نمی رود، ولی کمترین توقع این بود که مقامات آمریکایی با در نظر داشتن مقررات سازمان جهانی بهداشت و اصول بشردوستانه در مسیر کمک رسانی کشورهای دیگر مانع تراشی نکنند. با این وجود پیام توئیتری اخیر دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نشان از شرارت دیگری از سوی آمریکا دارد. وی در این پیام بیان می دارد: «در حالی که شهروندان ما در حال جان باختن بر اثر کرونا هستند، دونالد ترامپ به شکل شریرانه‌ای در حال تشدید تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده با هدف از بین بردن منابع مورد نیاز ایران برای مبارزه با این ویروس است. دنیا نباید بیش از این در برابر تروریسم اقتصادی ایالات متحده که اکنون تروریسم پزشکی هم به آن اضافه شده، سکوت کند.»

با توجه به موارد اشاره شده به خوبی می‌توان دریافت که ایالات متحده آمریکا و کمیته های تصمیم ساز در آن در نقش آتش تهیه جنگ اقتصادی علیه ملت ایران عمل می‌کنند، آنان با نام متقلبانه «دفاع از ملت ایران» آگاهانه و عامدانه از طریق اقداماتی از قبیل تولید و انتشار دروغ، لابیگری و کارزار تبلیغاتی منفی به نحوی موثر در طراحی، اعمال و تشدید اثرات تروریسم اقتصادی علیه کشورمان مشارکت داشته و دارند. از سوی دیگر «گروه اتحاد علیه ایران هسته ای» از شرکتهای بزرگ داروسازی می خواهد "تجارت خود با ایران‌ را به پایان برسانند". این گروه فشار تمرکز خود را روی شرکتهایی با مجوزهای محدود برای تجارت اقلام حیاتی با ایران - که اغلب تحت یک سری فعالیت‌های کاملاً تعریف شده "قرار دارند، گذاشته است. این گروه رابطه ی نزدیکی با رژیم تروریستی ترامپ دارد. اینک بعد جدیدی از این فشار حداکثری را تحت عنوان تروریسم پزشکی شاهدیم و در شرایطی که ملت ایران در حال مبارزه با بیماری هم گیر کرونا است، خودفروختگان فراری هم از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به کیان جمهوری اسلامی ایران فروگذار نمیکنند و به شکلی جدی و فعال در جهت آسیب وارد کردن به امنیت و منافع حیاتی مردم ایران تلاش می کنند. ملت ایران بارها نشان داده است که در مقابل تمامی فشارهای ناجوانمردانه سربلند بیرون آمده و در این آزمون هم علی رغم شرارتهای بی سابقه ی آمریکا، پیروز خواهد شد.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحریم های آمریکا تروریسم اقتصادی اقتصادی علیه ایالات متحده ملت ایران تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۵۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت در حالی که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تشدید محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تمایلی به انجام اقدامی ندارد که قیمت نفت خام یا بنزین را برای شهروندان آمریکایی افزایش دهد. به گفته کارشناسان سیاست تحریم، رئیس جمهور آمریکا احتمالا از اختیارات خود در خصوص تحریم‌ها استفاده کرده و از اجرای سخت‌گیرانه آنها خودداری می‌کند.

این وضعیت، تا حدودی مشابه برخورد دولت بایدن در قبال روسیه و جنگ اوکراین است. اگرچه کاخ سفید، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده، اما تلاش کرده است درآمدهای این کشور را محدود کند و در عین حال، اجازه دهد صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند تا از محدودتر شدن عرضه در بازار جهانی و برانگیختن تورم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اجتناب شود. دولت آمریکا همچنین با وجود تجدید تحریم‌های که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را هدف گرفته اند، هفته گذشته اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا ادامه پیدا کند.

جیم لوسیر، مدیرکل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنرز» به بلومبرگ گفت:‌ معامله‌گران نفت، بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را لازم باشد، امضا خواهد کرد تا جریان نفت ایران به بازار ادامه پیدا کند، درست همان‌طور که اجازه داد بشکه‌های نفت روسیه همچنان در بازار عرضه شوند.

بازار نفت در حال حاضر حساسیت به خصوصی نسبت به محدودیت‌های بیشتر دارد. نفت برنت اوایل آوریل، در بحبوحه تقاضای جهانی قوی و ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس، از مرز ۹۲ دلار در هر بشکه عبور کرد که بالاترین حد در حدود ۶ ماه گذشته بود.

طبق گزارش شرکت «کلیر ویو انرژی پارتنرز» که در واشنگتن مستقر است، تحریم‌های جدید اگر اجرا و اعمال شوند ممکن است حداکثر ۸.۴۰ دلار به قیمت جهانی نفت اضافه کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چنین اتفاقی، خبر بدی برای بایدن خواهد بود که پس از افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۲، حجم عظیمی نفت را از ذخایر استراتژیک برداشت کرد. هر چند قیمت بنزین از سطوح مشاهده شده در آن زمان، پایین‌تر است اما امسال افزایش داشته، در حالی که هنوز فصل اوج رانندگی تابستانی در آمریکا آغاز نشده است.

دیگر خبرها

  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • رئیس‌جمهور: مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند
  • مقامات آمریکایی به شکست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کردند