Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@16:35:07 GMT

بخشنامه رئیس قوه قضاییه در مورد شهود ساختگی و شهادت کذب

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۶۴۹۴

بخشنامه رئیس قوه قضاییه در مورد شهود ساختگی و شهادت کذب

متن بخشنامه آیت‌الله رییسی به شرح زیر است:

"به منظور حفظ شان و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی‌ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب لازم است ضمن رعایت دقیق مقررات قانونی اعم از ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ و ۳۲۰ تا ۳۳۰ و ۶۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۲۳۲ تا ۲۴۷ قانون ایین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی در خصوص چگونگی احضار، اخذ اظهارات شهود و جلوگیری از تبانی و مواضعه ان‌ها با طرفین پرونده نسبت به انجام امور ذیل اقدام نمایید:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه حداکثر ظرف دو ماه ترتیبی اتخاذ نماید که امکان ثبت مشخصات گواهان در سامانه مدیریت پرونده قضایی (سمپ) امکان‌پذیر باشد.

۲. قضات دادگاه‌ها و دادسرا‌ها نسبت به احراز هویت شهود تعرفه شده و درج مشخصات گواهان در سامانه مذکور و استخراج سابقه آنان اقدام نمایند.

۳. در صورت کشف شهادت کذب و تبانی در اثنای تحقیقات یا رسیدگی، فوراً مراتب صورت مجلس و جهت تعقیب کیفری مرتکبین اقدام لازم معمول گردد.

۴. مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضائیه ضمن مراقبت مستمر در این خصوص، نسبت به شناسایی و معرفی اشخاصی که در اطراف واحد‌های قضایی به صورت حرفه‌ای حضور داشته ودر قبال اخذ مال یا امتیاز، مبادرت به ادای شهادت کذب در مراجع قضایی می‌کنند، اقدام مقتصی را مبذول نماید.

نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه به عهده روسای کل دادگستری‌های استان‌ها می‌باشد.

سید ابرهیم رییسی"

منبع: فرارو

کلیدواژه: شهادت کذب قوه قضائیه شهادت کذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۶۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان/ دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی

 دادستان عمومی و انقلاب گتوند خوزستان از بازداشت عامل تیراندازی و قتل یک نفر در مراسم عروسی خبر داد.   به گزارش ایرنا، کامران رومیانی سه‌شنبه در این خصوص بیان کرد : در یک مراسم عروسی در شهرستان گتوند به دلیل رسم غلط تیراندازی یک جوان به قتل رسید.   وی افزود: بر اساس گزارش اولیه، فردی که با سلاح شکاری تیراندازی کرده بود، عامل این حادثه تلخ بود که با پیگیری‌های قضایی و اقدام به موقع ضابطین قضایی، بازداشت و همچنین تالار عروسی محل وقوع جرم نیز پلمب شد.   وی با تاکید بر جایگاه نظارت شیوخ، بزرگان، سادات بر عدم استفاده از سلاح‌ در مراسم‌ شادی و عزا، گفت: دستگاه قضایی با حاملان سلاح و کسانی که اقدام به تیراندازی در مراسم‌مختلف می‌کنند و آسایش، جان و مال شهروندان را به خطر می‌اندازند، مماشاتی نخواهد کرد و اشد مجازات قانونی را برای آنان در نظر خواهد گرفت.   دادگستری خوزستان تلاش دارد تا با استفاده از پویش‌های مختلف و ظرفیت بزرگان طوایف رسم غلط تیراندازی در مراسم عزا و عروسی را در استان برچیند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ممنوعیت صدور بخشنامه یک شبه
  • بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
  • جلوگیری از زمین خواری 3000 میلیارد تومانی در گیلان با اقدام قوه قضاییه/ خداییان: سازمان بازرسی جلوی تصرف غیرقانونی عرصه موسوم به برکه پریان به مساحت 83409 مترمربع را گرفت/ سند تک برگ به نام دولت صادر شد
  • منظور: بودجه ۱۴۰۳ بدون کسری است/ بیشترین تخصیص ارز برای واردات خودرو و قطعات صورت گرفته است +فیلم
  • ابلاغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۳ جهت اجرا در گمرک + جدول
  • دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی
  • دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی گتوند
  • خوزستان/ دستگیری عامل قتل یک‌ نفر در مراسم عروسی
  • برخورد قانونی با متصرفان طبیعت در اشنویه
  • تسلیم کارزار ۱۶ هزار نفری جامعه پزشکی به قوه قضاییه