Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@02:09:10 GMT

فارس من| چرا تومور بدخیم آموزشی جراحی نمی‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۶۷۶۶

فارس من| چرا تومور بدخیم آموزشی جراحی نمی‌شود؟

وزیر سابق آموزش و پرورش از مؤسسات به اصطلاح آموزشی به نام تومور بدخیم آموزشی نام ‌می‌برد که با معافیت مالیاتی به آنها نه تنها این تومور جراحی نمی‌شود بلکه بزرگتر و گسترده‌تر می‌شود.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: موضوع معافیت مالیاتی مؤسسات آموزشی از آن دست مواردی بود که سال گذشته جریان‌ساز شد و گلایه گروه‌های مختلفی از جامعه را در پی داشت؛ تبلیغات برخی از مؤسسات آموزشی به اندازه‌های گسترده است که بی شک حاکی از درآمدهای بالای این مؤسسات است اما چرا این مؤسسات، از پرداخت مالیات معاف هستند؟

عنوان شده است گردش مالی سالانه مؤسسات آموزشی و کنکوری 40 هزار میلیارد تومان و هزینه تبلیغات ماهانه آنها در صدا و سیما بیش از 500 میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفع معافیت مالیاتی این مؤسسات 6 هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور به همراه دارد و می‌تواند در تحقق عدالت آموزشی و مالیاتی، شفافیت و جبران کسری بودجه کمک‌کار دولت باشد.

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با ثبت پویش‌هایی با عنوان «مافیای آموزش را از مالیات معاف نکنیم» و «درخواست از مجلس جدید برای گرفتن مالیات از موسسات کنکور» خواستار پیگیری آن شدند.

سید محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی روز 7 بهمن سال 98 در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: «چرا باید مؤسسات کمک آموزشی و کنکور از مالیات معاف باشند؟ چه کسی گفته این مافیای حاکم بر کنکور و این موسسات آموزشی که هر دم یک جور تبلیغات می‌کنند. صداوسیمای بیچاره هم به خاطر اینکه بودجه‌اش نارساست، مجبور است در همه شبکه‌ها، آنها را تبلیغ می‌کند. اصلا ما فرهنگ آموزشگاه، تعلیم و تربیت، همه را از بین برده‌ایم. چرا؟ چه کسانی پشت این قضیه‌اند؟»

وی با انتقاد از سیستم آموزشی در کشور گفت: «ما دستور گرفته‌ایم و به آموزش‌ و پرورش گفته‌ایم این‌ها را قدغن کن، نگذار این کتاب‌ها را در مدارس و دبیرستان‌ها تبلیغ کنند. آن دبیر و معلمی که این کتاب‌ها را تبلیغ و دانش‌اموزان را به گرفتن آنها تشویق می‌کند را به کمیته انضباطی و هیأت‌های رسیدگی به تخلفات معرفی کنید».

نماینده مردم خمینی‌شهر در ادامه، معاف کردن این موسسات را مغایر با  وظایف آموزشی دانست و افزود: «حال کار به جایی رسیده که ما با دست خودمان آوانس می‌دهیم که آفرین؛ کار خوبی کردید، باز هم از این کارها بکنید! به موسسات آموزشی بها بدهید که این کتاب‌ها را بیشتر چاپ کنند، فرهنگ جامعه را از بین ببرید… من تعجب می‌کنم بر چه مبنایی دوستان ما در کمیسیون این را استثناء کردند؛ حرف و درخواست ما این است که مؤسسات کمک آموزشی و کنکور از مالیات بر ارزش افزوده معاف نباشند».

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز بارها در جلسات و همایش‌های مختلف از شکل‌گیری اقتصاد بیش از 10 هزار میلیاردی حول محور کنکور خبر داده بود.

حاجی‌میرزایی 23 آبان سال 98 در نشست خیرین استان سیستان و بلوچستان با عنوان همدلان آینده‌نگر سیستان و بلوچستان که در سالن وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: «امروز محصول نهایی نظام تعلیم و تربیت، خودش را با کنکور تنظیم می‌کند و توجهش به کار، تلاش و توانایی برای ایفای نقش مدنی کمتر مورد توجه است».

وی به اقتصاد شکل گرفته پیرامون کنکور اشاره کرد و گفت: «اقتصاد بزرگی حول آموزش و پرورش شکل گرفته و ۱۵ هزار میلیارد تومان است اما در جهت  تقویت اهداف آموزش و پرورش نیست».

سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش هم در مدت وزارت بارها و بارها نسبت به وجود کنکور و تأثیر آن در نظام آموزشی معترض شده بود؛ بطحایی 23 شهریور 98 در مراسم تکریم خود اظهار کرد: « در 22 ماه گذشته یک گام جدی‌تری برای زدودن آسیب و آفت نظام تعلیم و تربیت یعنی کنکور، آزمون‌های مکرر و کتاب‌های به اصطلاح کمک درسی برداشتیم؛ تلاش شد این موضوع به ویژه در دوره ابتدایی کمرنگ شود که آزمون‌هایی که تمام انرژی و توان بچه‌ها را صرف خودش می‌کند و آنها را از مسیر تعلیم و تربیت باز می‌دارد و این موضوع تبدیل به گفتمان در جامعه می‌شود».

وی با اشاره به اینکه همکارانم تلاش کردند که آموزش و پرورش به مسیر خود برگردد، گفت: «موانع و مصائب زیادی بر سر راه مسؤولان جدید است اما امیدوارم آموزش و پرورش در مسیر اصلی و بایسته خود قرار گیرد و مدرسه محلی برای تمرین و ممارست مهارت‌های زندگی باشد؛ مدرسه محلی برای تمرین زندگی باشد نه محلی برای آماده کردن کنکور باشد».

بطحایی چند وقت پیش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «بارها گفته‌ام کنکور⁩ و مؤسسات به اصطلاح آموزشی چون ⁧اژدها،⁩ شادی و نشاط کودکان را بلعیده‌اند. برخی خبرگزاری‌ها گفته‌اند این اژدهای به ظاهر آموزشی ۴٠ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

بطحایی ادامه داد: خداوند را سپاس که ⁧حساسیت جامعه⁩ و رسانه‌ها نسبت به این فاجعه آموزشی⁩ بالا رفته است. اما ما نه‌تنها این تومور بدخیم را جراحی نمی‌کنیم بلکه ⁧معافیت مالیاتی⁩ می‌دهیم و مسیر ⁧جنایت خاموش⁩ را برایشان هموارتر می‌کنیم!».

اما چرا مؤسسات آموزشی از مالیات معاف شدند و واقعا جریان چیست؟ سعیدصالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اواسط دی سال 98 در این خصوص اظهار کرد: «در قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی دو دسته واحد آموزشی و پرورشی تعریف شده است؛ مدرسه واحدی آموزشی و پرورشی  است که آموزش‌های رسمی از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه را ارائه می‌دهد؛ مورد بعدی مراکزی هستند که تعریف آن در قانون موجود است از جمله مؤسسات کنکور، آموزشگاه‌های زبان، کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی ـ پرورشی که مجوز خود را از آموزش و پرورش و طبق ماده 19 مصوب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان دریافت کرده‌اند».

صالح تصریح کرد: «مدارس غیردولتی در برخورداری از تمام تخفیفات، ترجیهات، معافیت‌های مالیاتی و عوارض مانند مدارس دولتی هستند یعنی معافیت مالیاتی دارند. اما این شرایط شامل مراکز غیردولتی نمی‌شود و طبق ماده 20 قانون مصوب به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل 4 درصد شهریه توسط مراکز را دریافت و به حساب درآمدهای خزانه‌داری کل کشور واریز کند».

وی ادامه داد: «وجوه واریزی از این محل مطابق اعتبارات مصوب در قوانین در اختیار سازمان مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا این سازمان، آن را برای نظارت و کیفیت بخشی به امور آموزش و پرورش غیردولتی مناطق محروم و کم برخوردار هزینه کند و مبلغ دریافتی به عنوان علی‌الحساب مراکز مذکور تلقی و در مفاصاحساب مالیاتی آنان لحاظ شود».

وی ادامه داد: «ملاک عمل آموزش و پرورش از قانون تأسیس ناشی می‌شود؛ در همین قانون مراکز آموزشی از مالیات معاف نیستند و قاعدتا ملاک عمل ماست؛ طبق مکاتبات سازمان مدارس و مراکزغیردولتی با سازمان امور مالیاتی کشور نیز مذاکراتی درخصوص نحوه محاسبه این مبالغ انجام شده است و عملا مراکز درحال پرداخت مالیات هستند».

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: «صنعتی به نام کنکور وجود دارد که آموزش و پرورش یکی از معلول‌های آن است یعنی 12 سال تلاشِ معلم، مدیر و دانش‌آموز  را در 250 تست خلاصه می‌کنیم لذا معلم را از پایه اول درگیر کنکور می‌کنیم و باید پاسخگوی همه باشد در حالی که نقشی در آن نداریم؛ این صنعت شامل فعالیت‌ها و اقدامات متنوعی شده است؛ برخی در تولید تست، برخی چاپ کتاب که مجوزهای آن توسطه سایر دستگاه‌ها صادر می‌شود و اگر طبق قانون قرار است مالیاتی اخذ شود مسلما باید اخذ شود و دستگاه‌های مسؤول این امر باید اقدام کنند».

صالح تصریح کرد: «مراکز، از آموزش و پرورش مجوز می‌گیرند و کلاس‌هایی برای کنکور دایر می‌کنند و باید مالیاتش را پرداخت کنند اما برخی مراکز ممکن است فعالیتشان را متنوع  کرده و برای انتشاراتشان از وزارت ارشاد مجوز بگیرند یا مرکز خیریه و یا NGO تشکیل داده و  مجوزش را از وزارت کشور دریافت کنند؛ در اینجا به آموزش و پرورش مربوط نمی شود».

به گزارش فارس، از بین بیش از 100 هزار مدرسه کشور، 16 هزار و 700 مدرسه غیردولتی است و مابقی دولتی است؛ از این تعداد مدرسه غیردولتی، بخشی کمی از آنها دارای وضعیت بسیار خوب هستند و گردش مالی بالایی دارند.

اما مؤسسات آموزشی هم دارای شرایط متفاوتی هستند؛ چاپ کتاب، سی‌دی‌های آموزشی و مشاوره‌های کنکوری و غیره، وضعیت برخی مؤسسات را متفاوت کرده است که به نظر می‌آید باید درباره وضعیت مالیاتی آنها بازنگری و بررسی شود.

طبق گفته وزیر سابق آموزش و پرورش ما نه‌تنها این تومور بدخیم را جراحی نمی‌کنیم بلکه ⁧معافیت مالیاتی⁩ می‌دهیم و مسیر ⁧جنایت خاموش⁩ را برایشان هموارتر می‌کنیم! در حالی که باید برای این تومور بدخیم فکری کرد!

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی مالیات معاف مؤسسات آموزشی آموزش و پرورش تعلیم و تربیت تومور بدخیم کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 

رضا مراد صحرایی، وزیرآموزش و پرورش در شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن ضمن تبریک پیروزی سپاه پاسداران گفت: آنچه که مساله جدی ما است موضوع تمرکز بر قرآن است؛ تاکید می‌کنم در قرآن تمرکز کنیم و آن را اولویت دهیم.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت در حوزه قرآن کار‌های مهمی انجام داد؛ یکی از کار‌های بسیار راهبردی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی بیان کرد: آموزش و پرورش برای مهر ۱۴۰۳ از بین قرآنی‌ها بدون آزمون، دانشجو معلم می‌گیرد. بجز قرآنی‌ها فرهنگی‌ها، ورزشی‌ها و هنری‌ها نیز جذب دانشگاه می‌شوند، اما تمرکز بر جذب حافظان و قاریان قرآن است.

وی فزود: سال گذشته سال ساماندهی مهدکودک‌ها بود و سازمان تعلیم و تربیت کودک تاسیس شد تا این امر ساماندهی شود.

او ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود نیز مورد تاکید است؛ معاونت پرورشی و فرهنگی سازوکار بهره‌مندی از ظرفیت‌های موسسات قرآنی را برای برگزاری کلاس‌های روخوانی، تربیت حافظ، قاری قرآن و همچنین انتقال مفاهیم فراهم کند.

صحرایی گفت: کارگروه‌های ۴ گانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن حداقل ماهی یک بار جلسه برگزار کنند تا فعالیت‌ها پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح اتقان تصریح کرد: طرح اتقان نیاز به پشتوانه دارد؛ آموزش و پرورش برای اجرای طرح‌های قرآنی باید همراهی شود، اما همچنان آموزش و پرورش قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی شده است که باید در رفع این موضوع همراه باشند.

وی افزود: ما مدعی هستیم و از همه می‌خواهیم تا برای اجرای طرح اتقان به ما کمک کنند. طرح اتقان باید حداقل در ۱۵ استان اجراسازی شود و برای کاهش هزینه‌ها برخی از جلسات را غیر حضوری کرده و از معلمان نیز هزینه دریافت کنیم.

او ادامه داد: آموزش و پرورش باید به معلمان آموزش قرآن بدهد و تمام معلمان، روخوانی قرآن و انس قرآن را بلد باشند.

وی افزود: آموزش و پرورش باید اقداماتی را انجام دهد که بیش از نیم میلیون معلم در طرح مسطورا شرکت کنند که تاکنون ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.

او ادامه داد: در گوگل، سایت آموزش و پرورش یکی از پر مشاهده‌ترین سایت‌های ایرانی است.

وی افزود: ۶۰۰ هزار نفر در کنکور فرهنگیان ثبت نام کرده‌اند. ما باید مدارس را تقویت کنیم نه این که مدرسه را در کنار مدرسه بسازیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • لو رفتن سوالات آزمون‌های نهایی و کنکور سراسری به هیچ عنوان امکان ندارد
  • تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشد
  • ارتقای سرانه‌های آموزشی در آذربایجان غربی
  • تکریم معلمان در خور شان آنان باشند
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • سرانه فضاهای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت
  • شرکت ۴۵۰ هزار معلم در طرح مسطورا/ ثبت نام ۶۰۰ هزار داوطلب در کنکور تربیت معلم 
  • تقویم آموزشی مدارس تغییر می‌کند