Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@08:29:10 GMT

اقدامات مجلس برای تحقق جهش تولید در روزهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۷۸۶۹

«جهش تولید» می تواند همچون شوکی بر پیکره اقتصاد بیمار کشور باشد که به دلیل شیوع کرونا و پیش تربه خاطر تحریم های ظالمانه به نفس نفس افتاده است.

به گزارش تابناک، در روزگاری که جهان در جنگ تمام عیار با کرونا دست و پنجه نرم می کند کشورها در تلاشند تا به موازات مقابله با کرونا و حفظ سلامتی مردمانشان، اقتصاد را نجات داده تا به ورطه نابودی و رکود نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا باید این تلاش ها در کشورمان زیادتر از هر نقطه دیگری در این کره خاکی باشد چون وضعیت ایران با سایر کشورها از حیث داشتن منابع غنی، نیروی انسانی جوان و انگیزه مضاعف مردم متفاوت است. ملتی که علی رغم تمامی سختی ها، مشکلات و تحریم های ظالمانه در بزنگاه های تاریخی پای نظام ایستاده و دفاع کرده است مستحق بهترین زندگی می باشد.

مضاف بر آن مقام معظم رهبری امسال را «جهش تولید» نامیدند تا مسوولان توجه ویژه ای به «تولید» داشته باشد.توجهی که باید از سخنرانی ها، مصاحبه ها، جلسات، همایش ها و به طور کلی «حرف زدن ها» فراتر رفته و وارد فاز عملیاتی شود.

یکی از نهادهای مسوول برای تحقق اهداف سال جهش تولید، مجلس شورای اسلامی است. نهادی با وظیفه قانون گذاری و نظارت که می تواند با ریل گذاری مناسب موانع پیش رو برای تولیدکنندگان به خصوص نسل جوان را بردارد.

در گام اول علی لاریجانی رییس قوه مقننه در همان روزهای اول شروع سال جدید به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مجلس ماموریت داد تا راهکار‌های قانونی «جهش تولید» را بر اساس گزارش‌های میدانی از لوازم تحقق آن به ویژه تسهیل کسب و کار‌ها با بهره گیری از نظرات دستگاه‌های اجرایی مرتبط ارائه دهند.

همچنین رییس مجلس شورای اسلامی به مرکز پژوهش ها نیز ماموریت داد تا با تکیه بر تجربیات آن مرکز در پشتیبانی پژوهشی از رونق تولید ملی در سال‌های گذشته کارگروه‌های کارشناسی را تشکیل داده و با استفاده از صاحب نظران امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیل کسب و کار‌ها و تدوین قوانین و مقررات لازم برای جهش تولید در سال جاری را به عنوان مطالبه‌ای بحق و ملی دنبال کند.

به دنبال این ماموریت مرکز پژوهش ها دبیرخانه تحقق اهداف سال «جهش تولید» را ایجاد کرد تا با استفاده از ظرفیتهای علمی و نخبگان گزارشات مربوطه را به نمایندگان و مسوولان ارائه کند.البته با توجه به شروع به کار مجلس یازدهم از خردادماه انتظار می رود مرکز پژوهش ها در دوره جدید هم این ماموریت را ادامه دهد.

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی نیز در ایام تعطیلات نوروز جلساتی به صورت مجازی برگزار کرد. در گام نخست رسیدن به تعریف واحد از جهش تولید و الزامات آن، شناخت ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری، آسیب شناسی و بررسی نحوه اجرای سیاست‌ها و قوانین و کیفیت استفاده از ظرفیت‌ها، راهکارها،آثار اقتصادی کرونا بر کسب وکارها و روش‌های جبران مستقیم و غیرمستقیم آن به عنوان خط مشی های تحقق شعار سال تبیین شد.

در جلسات بعدی الزامات و ظرفیت‌های تولید در بخشهای صنایع، معدن و صنایع معدنی، انرژی، کشاورزی و صنایع غذایی، مسکن و ساختمان، فعالیت‌های دانش بنیان، گردشگری، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و توسعه روستایی مورد بررسی قرار گرفت با این پیش شرط که باید به تعریف واحدی از جهش تولید رسید و بعد از آن ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری شناسایی و الزامات تعیین شود.

بررسی های کمیسیون ویژه تنها محدود به راهکاری تحقق جهش تولید نبود. حمیدرضا فولادگر رییس این کمیسیون در این باره گفت که کمیسیون ویژه بررسی آثار شیوع کرونا بر اقتصاد کشور را در دستور کار دارد چون شیوع این ویروس موجب رکود، تعطیلی کسب و کارها و برخی واحدهای تولیدی و کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت شده است.
او به تاثیر کرونا بر اقتصاد کشورها هم اشاره کرد و افزود: از آن جا که به زودی نظام توزیع، عرضه و تقاضا و تولید در کشورها تغییر خواهد کرد، می‌توان با الگوبرداری از تجربه‌های اقتصادی سایر کشورها در مواجهه با کرونا، زمینه کاهش اثرات منفی شیوع این ویروس بر اقتصاد در ایران را تا حدودی فراهم کرد.

در نهایت کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در آخرین جلسه خود در ایام نوروز برای رفع تبعات اقتصادی کرونا مقرر کرد که دولت باید علاوه بر به تعویق انداختن اقساط بانکی، تمهیدات ویژه‌ای در حوزه‌های بیمه، مالیات و امهال جرایم بانکی صاحبان مشاغل در نظر گرفته و همچنین کمک به خانواده و اقشار آسیب پذیر به طور هدفمند صورت گیرد؛همچنین با تاکید بر نحوه ارائه بسته‌های حمایتی به صورت هدفمند تاکید کرد علاوه بر ارائه تسهیلات مناسب به کارگران رسمی، امکانات و بسته های حمایتی مناسبی برای کارگران روزمزد و افرادی که دارای قرارداد رسمی نیستند، پیش بینی شود.

انتظار می رود که با شروع کار رسمی پارلمان از هفته آینده مجلس گام های موثرتری برای تحقق اهداف سال «جهش تولید» بردارد؛ بعد از آن هم نمایندگان تازه نفس دوره یازدهم اولویت خود را بر بهبود وضعیت اقتصادی و در راس آن «جهش تولید» قرار دهند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کرونا کرونا در مجلس نماینده های کرونایی کروناویروس جهش تولید ناو روزولت مناجات شعبانیه وام کرونا کمیسیون ویژه جهش تولید تولید ملی ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۷۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان سمنان است

رئیس‌جمهور گفت: تمام همت مسئولان در دولت سیزدهم این است که طرح‌های استان سمنان آن طور که وعده داده شده است، اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان سمنان اظهار کرد: توفیقی است برای من و همکارانم که امروز در استان سمنان باشیم، سمنان استان مردمان متدین و استانی است که معروف به دین‌مداری و علم و دانش است.

وی تاکید کرد: برخورداری استان سمنان از دانشمندان و فرهیختگان به این استان جایگاه ویژه‌ای داده است. یادی می‌کنم از شهدای گرانقدر استان سمنان و ادای احترام می‌کنم به خانواده معظم شهدا و ایثارگران استان سمنان و درود می‌فرستم به ارواح مطهر همه شهیدان، علما و فرهیختگانی که برای استان سمنان، کشور و جهان اسلام نام‌آور هستند.

وی افزود: سمنان استانی معدنی، صنعتی و گردشگری است. ظرفیت‌های خوبی در این استان داریم. در دور نخست سفر همراه با مدیران بررسی‌هایی انجام و مصوباتی هم مصوب شد. گام‌های خوبی در راستای نهضت ملی مسکن برداشته شد. اقدامات مناسبی هم در مسیر فعال کردن کارخانه‌های نیمه‌تعطیل و تعطیل انجام شده است.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال در استان قابل توجه است. توجه خوبی به مساله مهم تأمین آب در سمنان شد. البته معتقدم در میانه راه هستیم. کارهای خوبی برای برخی شهرستان‌ها انجام شد و در برخی شهرستان‌ها اقدامات در دست انجام است که در این سفر دنبال می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: مجموعه اقداماتی که در دور نخست سفر انجام شد قابل قدردانی است. از همه مدیران استان اعم از استاندار و نماینده ولی فقیه و سایر مدیران بابت پیگیری اقدامات و مصوبات دور نخست سفر قدردانی می‌کنم.

رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه فشرده سفر به استان سمنان گفت: از این‌که نمی‌توانم به همه شهرها و بخش‌ها و روستاها سفر کنم عذرخواهی می‌کنم. به برخی از شهرها خواهیم رفت و از شهروندان و مناطقی که نمی‌توانیم با آن‌ها دیدار داشته باشیم عذرخواهی می‌کنم.

کد خبر 745654

دیگر خبرها

  • باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت
  • جدال بر سر تعطیلی شنبه؛ درخواست بخش خصوصی برای تعطیل شدن شنبه به‌جای پنجشنبه!
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • تمام همت دولت تحقق وعده‌ها است
  • تمام همت دولت تحقق وعده‌ها در استان سمنان است
  • تجارت با دنیا فقط ۳ روز در هفته!/ شوک مجلس به بخش خصوصی
  • جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه ویژه دستگاه قضایی است
  • ببینید | قدردانی بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس از برنامه‌های نوروزی، قرآنی و انتخاباتی صداوسیما
  • قانون برنامه هفتم در روزهای آینده نهایی می‌شود
  • عکسی از آخرین روزهای حضور آقای نماینده در صحن مجلس