Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@14:39:21 GMT

پنیری که از نخل به دست می‌آید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۸۰۲۴

پنیری که از نخل به دست می‌آید

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، پنیر نخل که در استان بوشهر به آن غاپ می‌گویند مانند پنیری که از شیر تهیه می‌شود، سفید رنگ است و در میانه درخت قرار دارد.

پنیر نخل در واقع ماده اولیه تشکیل تنه و برگ‌های نخل پیش از مرحله چوبی شدن است.

برای اینکه پنیر نخل را به دست آورند، سر درخت را می‌اندازند یا در اصطلاح محلی درخت را می‌کشند و برگ‌ها و لیف‌های دور برگ‌ها را تا رسیدن به میانه درخت که پنیر آنجاست، جدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محصول در همه فصل‌ها به دست می‌آید، اما در فصل‌های پر بارش طعم شیرین‌تری دارد.

نخل داران آن دسته از نخل‌هایی را که زمان ثمردهی‌شان پایان یافته است قطع می‌کنند و پنیر آن را بیرون می‌آورند.

پنیر نخل همه خواص خرما را دارد یعنی سرشار از قند، مواد معدنی، ویتامین، کالری و آهن است.

جالب است بدانید روش تهیه پنیر نخل پارسال در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در این باره می‌گوید: روش تهیه غاپ (پنیر درخت خرما) به شماره ۱۹۰۵ در ۴ تیر ۹۸ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

به گفته سودابه معموری، تاریخچه تهیه پنیر نخل به درستی معلوم نیست. در متون پهلوی درخت آسوریک از این درخت و بافته‌های آن نام برده شده و در نقوش تخت جمشید نیزدرخت نخل دیده می‌شود؛ بنابراین نخل از دوران قبل اسلام استفاده می‌شده و به طور قطع تهیه محصولات این درخت به آن دوره زمانی بر می‌گردد.

او می‌گوید: پنیر نخل قلب این درخت است که قسمت انتهایی بالای درخت و در حقیقت سلول‌های بنیادی درخت خرما را تشکیل می‌دهد.

این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به ارزش‌های غذایی این محصول، تقویت بنیه را یکی از خواص مصرف آن عنوان می‌کند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نخلستان ها خرما فهرست آثار ملی میراث فرهنگی پنیر نخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر

ابوالقاسم کیانی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهشهر از برخورد قاطع، جدی و قانونی دستگاه قضایی با متعدیان به حریم جنگل و قاچاقچیان چوب در این شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهدیم که متعدیان به منابع طبیعی و قاچاقچیان چوب، ضمن از بین بردن منابع خدادادی با ارزش استان، حافظان منابع طبیعی را نیز مورد تعرض قرار می‌دهند که در این راستا دستگاه قضایی ضمن تشدید برخورد قانونی با متعدیان به منابع طبیعی، دست سودجویان حوزه منابع طبیعی را از تعرض به منابع طبیعی استان قطع خواهد کرد.

او افزود: طی چند روز گذشته شاهد بودیم که قاچاقچیان چوب در شهرستان بهشهر، نسبت به قطع ۷۰ اصله درخت در حاشیه جاده جنگلی پاسند رز- سرخ او شهرستان بهشهر اقدام نموده تا حافظان منابع طبیعی را از برخورد قانونی خود در صیانت از جنگل منصرف کنند که قطعاً در مسیر صیانت از حریم جنگل ها، دستگاه قضایی، حامی منابع طبیعی خواهد بود.

کیانی گفت: در خصوص موضوع قطع ۷۰ اصله درخت فوق الذکر، با صدور دستور قضایی، رصد دقیق اطلاعاتی و اقدامات پلیسی، ضمن تشکیل پرونده، مجرمین تحت تعقیب قرار گرفتند که در این راستا تاکنون یک نفر دستگیر شده و سایر متهمین تحت تعقیب قضایی قرار دارند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهشهر افزود: اقدامات پلیسی و امنیتی برای دستگیری و برخورد قانونی با تمامی عاملان تعرض و تخریب منابع طبیعی شرق استان و قطع درختان جنگلی در شهرستان بهشهر تا پاکسازی کامل منطقه با جدیت ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۲۰۰۰ اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • فیلم «درخت گردو» فاقد نگاه سیاسی و حاکمیتی است
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • کاشت یک میلیارد درخت راه حلی موثر برای مقابله با بیابانزایی
  • دستگیری یکی از عاملان قطع ۷۰ اصله درخت جنگلی در بهشهر
  • دستگیری یکی از عوامل قطع ۷۰ اصله درخت در بهشهر
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • نحوه کشت و پرورش درخت موز با کمک میوه موز و نوشابه کوکاکولا (فیلم)