Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:15:54 GMT

صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی آسان می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۸۴۳۴

صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی آسان می‌شود

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « عباس کشاورز» در دیدار با « ذبیح الله خدائیان » معاون قوه قضائیه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: از گذشته یک مشکل تاریخی اختلاف بین اراضی کشاورزی و ملی وجود داشته است که امیدوارم با امضای این تفاهم نامه به این مشکل تاریخی پایان داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: این یک اتفاق خوب است؛ زمین باید به عنوان یک سرمایه برای کشاورز محسوب شود که حاضر باشد بر روی آن سرمایه گذاری و آن را آباد و تبدیل به مزرعه و باغ کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی سند زمین کشاورزی باید دارای ارزش و اعتبار باشد تا کشاورز بتواند به عنوان وثیقه از آن استفاده کند تصریح کرد: کشاورزان صاحب زمین از این طریق دارای سرمایه واقعی تری شده و امکان این را می‌یابند که فعالیت کشاورزی‌شان را توسعه دهند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این تفاهم‌نامه برخی از مکانیزم‌ها اصلاح و مشکلات حقوقی و اختلافات کاهش یافته و نظم جدیدی در صدور اسناد زمین‌های کشاورزی و مالکیت آنها اتفاق بیفتد.

پایان اختلاف کشاورزان و دستگاه ها با تهیه نقشه کاداستر 

« ذبیح الله خدائیان » رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم امضای این تفاهم نامه، با تشکر از اقدامات وزارت جها کشاورزی و سازمان امور اراضی کشور گفت: بخش قابل توجهی از اراضی کشور را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد که نیاز به اقدامات مهم و جدی دارد؛ تصریح کرد: بسیاری از اسنادی که در اختیار کشاورزان قرار دارد،  اسناد قدیمی هستند که این اسناد به شکل نسخ‌های زارعی یا تعداد کمی از کشاورزان اسناد دفترچه‌ای دارند که آنان از معضلات فراوانی رنج می‌برند.

معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه در این اسناد نقشه زمین‌های زراعی مشخص نشده است اظهارداشت: این نقشه‌های قدیمی نقشه‌های دقیقی نیستند و در بسیاری از موارد بخاطر اختلاف مرزی باعث اختلاف میان روستاییان می شود که پرونده‌های قضایی زیادی در این موارد تشکیل شده است.

خدائیان با اشاره به مشکلات تداخلی اراضی کشاورزی و ملی اظهارداشت: همچنین پرونده‌های متعددی در دستگاه‌های قضایی تشکیل شده  و ماموران منابع طبیعی و زارعین دچار اختلافاتی هستند که لازم است در این بخش اقدامات جهادی و جدی صورت گیرد به خصوص که رهبر معظم انقلاب شعار امسال را جهش تولید اعلام کردند، رفع این مشکلات و ارایه نقشه‌های کاداستری می‌تواند نقش مهمی در این باره ایفا کند. 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فردی که در روستا می‌ماند و کشاورزی می‌کند، گفت: لازم است که آن فرد و آن کشاورز سندی در اختیار داشته باشد و از آن استفاده کند و مرز دقیق آن مشخص و نقشه آن در سند وجود داشته باشد.

وی براین باور است که رفع این مشکل احتیاج به همکاری جهادی بخش‌های مختلف از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی کشاورزی دارد.

خدائیان تصریح کرد: براساس این تفاهم‌نامه اراضی کشاورزی ترسیم و کشاورزان با داشتن تاییدیه امور اراضی به سازمان ثبت و اسناد معرفی می‌شوند و بر اساس نقشه‌های تایید شده تعویض نقشه صورت می‌گیرد .

وی اظهارداشت: تهیه نقشه کاداستر برای همیشه به درگیری و اختلافات پایان می‌دهد.   

رییس سازمان ثبت اسناد املاک کشور شعار سال با عنوان جهش تولید را از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار داد و گفت: این اقدام هم می‌تواند بر مبنای شعار سال یعنی جهش تولید برای کشاورزان باشد و نقشه‌های کاداستری کشاورزان در اختیار آنان قرار گیرد که موجب تسریع و تسهیل امور می شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون به دستگاه‌ها و ماهواره‌هایی مجهز هستیم که اراضی کشاورزی را به طور کامل مشخص می‌کند، افزود: این ماهواره‌ها و دستگاه‌ها حدود اراضی کشاورزی را مشخص می‌کند.

خدائیان اضافه کرد: با این تفاهم نامه مشکل نقشه‌های قدیمی اراضی کشاورزی مرتفع می‌شود به طوری که این نقشه‌های کاداستری نقش مهمی در پایان دادن به اختلافات کشاورزان و سازمان‌های مربوطه دارد و یک اقدام مهم در راستای تحقق شعار سال است.

براساس این گزارش، ‎این تفاهم نامه مشترک میان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت و اسناد کشور و با توجه به اهمیت و نقش صدور اسناد مالکیت حدنگار اراضی کشاورزی در کاهش دعاوی و تسهیل سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و همچنین فراهم کردن زمینه نظارت و کنترل بر تولید محصولات کشاورزی و اجرای الگوی کشت در کشور، در اجرای قوانین مربوطه از قبیل اصلاح قانون تعاونی کردن تولید و یکپارچه شدن اراضی، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و همچنین قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای تسریع و تسهیل در انجام این امور منعقد شد.

 اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و تثبیت محدوده اراضی ملی و غیر ملی از دیگر اهداف این تفاهمنامه است.

برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی بهره برداران ابتدا اختلافات موجود در محدوده اراضی مورد بهره‌برداری اشخاص و دولت حل و فصل و حدود اراضی ملی و غیر ملی تصویب شود، پس از اجرای مقررات ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارسال مصوبه و نقشه حدنگار مورد تایید کمیسیون رفع تداخلات اداره ثبت اسناد و املاک بر اساس مصوبه و نقشه مذکور نسبت به اصلاح سوابق ثبتی و اسناد مالکیت پلاک مورد نظر و تثبیت حدود اراضی ملی و غیر ملی مطابق مستندات مربوطه اقدام می‌نماید.

در بخش دیگری از این تفاهم نامه به تهیه نقشه حدنگار اراضی کشاورزی و جمع آوری اطلاعات بهره برداران در محدوده تثبیت شده غیرملی پلاک اشاره شده است که پس از صدور رای کمیسیون رفع تداخلات استان و انعکاس آن در سوابق ثبتی پلاک و تثبیت حدود اراضی ملی و غیر ملی، سازمان امور اراضی کشور با انتخاب مشاور نسبت به تهیه نقشه حدنگار دارای مختصات utm و منطبق بر سامانه شمیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا تاییدیه سازمان نقشه برداری کشور اقدام و همزمان مشخصات اشخاص بهره بردار را مستند به سوابق اجرایی قوانین مربوطه تهیه می‌کند.

در بخشی دیگر از این تفاهم نامه آمده است با توجه به اجرای قانون حدنگار اراضی کشاورزی و تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای به منظور اطلاع رسانی لازم به مردم و توجه به حفظ کاربری اراضی کشاورزی، در اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و کاداستری عبارت «کاربری کشاورزی» چاپ شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشور كاداستر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشور كاداستر وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشور كاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اراضی ملی و غیر ملی وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشاورزی و سازمان اراضی کشاورزی تفاهم نامه اسناد مالکیت حدود اراضی صدور اسناد اراضی کشور دستگاه ها تهیه نقشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۸۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» برای کمک به نیازمندان با مشارکت سازمان ثبت اسناد

اولین جلسه شورای فرهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف تقویت بنیان‌های فرهنگ سازمانی و صیانت و حفظ نیروی انسانی بر اساس آموزه‌های دینی و مذهبی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه شورای فرهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با حضور بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اعضای شورای فرهنگی و حضور وبیناری مدیران کل ثبت و مسئولین فرهنگی استان‌ها برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت تجهیز نمازخانه‌ها و فضاهای فرهنگی مراکز استان‌ها و واحدهای ثبتی کشور، گسترش برنامه‌های قرآنی، مراسم و مناسبت‌های دینی و مذهبی و راهکارهای تقویت مشارکت کارکنان و خانواده‌های آن‌ها در برنامه‌های فرهنگی سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان ثبت در این جلسه با تقدیر از مدیران و کارکنان این سازمان و حضور پرشور آنان در برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و امور خیریه بویژه جزء خوانی قرآن کریم برای سومین سال متوالی در ایام ماه مبارک رمضان و قبل از شروع ساعات کاری، در کنار مأموریت‌ها و فعالیت‌های گسترده ثبتی، گفت: صیانت از نیروی انسانی یکی از مهمترین مقولات سند تحول و تعالی دستگاه قضایی است و طبعاً گسترش برنامه‌های فرهنگی و افزایش اعتقادات دینی عامل مهمی در جلوگیری از پیدایش فکر و ذهنیت مجرمانه و تخلفات اداری است و مبنای مهمی در شکل گیری فرهنگ سازمانی بر مبنای ارزش‌ها و اعتقادات دینی خواهد بود.

در این جلسه مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» که با مشارکت و همدلی تمامی مدیران و کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالروز ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن (ع) تأسیس شده است از سوی رئیس سازمان ثبت افتتاح و مدیران و کارکنان این سازمان با اهداء کمک‌های نقدی خود در اولین گام، پویش «نذر نان رایگان» از سوی نانوایی‌های مناطق محروم را پایه گذاری کردند.

مقرر است این مؤسسه با ایجاد پویش دائمی «نذر نان» در گام اول و سپس توسعه فعالیت‌های خود در کمک به نیازمندان، اقدامات و برنامه‌های متنوعی را با همیاری و مشارکت خانواده بزرگ ثبتی کشور و سایر بخش‌های دستگاه قضایی در مناطق محروم و کمتر برخوردار به انجام برساند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۸۵ درصد از اراضی وزارت دفاع در استان بوشهر سنددار شد
  • صدور سند مالکیت ۹۹.۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان بوشهر
  • افتتاح مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان
  • بررسی ۳ هزار و ۸۱۱ مورد درخواست متقاضیان صدور سند برای اراضی زراعی و باغی
  • مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان افتتاح شد
  • ۹۵ درصد اراضی کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۳ رفع تداخل می شوند
  • امکان تقسیم اراضی بعد از فوت وراث وجود ندارد
  • افتتاح مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» برای کمک به نیازمندان با مشارکت سازمان ثبت اسناد
  • آزادسازی اراضی کشاورزی ۳ هزار میلیاردی در محمودآباد
  • کاهش پرونده‌های حوزه زمین با سنددار شدن اراضی کشاورزی