Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن وزارتی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مصرف بنزین از ۲۸ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ در مقایسخ با مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۹ میلیون لیتر کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه این میزان کاهش مصرف بنزین در سال های اخیر بی سابقه بوده و می تواند بعنوان یک رکورد تلقی شود گفت: در تعطیلات نوروز امسال مصرف بنزین با کاهش چشمگیری مواجه و میانگین مصرف آن در منطقه کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر در روز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان با قدردانی از مشارکت عمومی در طرح ملی مبارزه با کرونا، این میزان کاهش مصرف بنزین را نتیجه همکاری مردم در اجرای طرح در خانه بمانیم و خودداری از سفر و رفت و آمدهای غیرضروری عنوان کرد.

وی افزود: توزیع بنزین در تمامی جایگاه های منطقه با رعایت الزامات بهداشتی انجام می شود و هیچگونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان، یکی از مناطق ۳۷ گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که با ۶۲ جایگاه عرضه سوخت، وظیفه تامین سوخت نواحی مرکزی زاهدان، زابل، خاش و سراوان در سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بنزین پخش فرآورده های نفتی تعطیلات نوروز سیستان و بلوچستان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مصرف بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۸۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات تجهیزات پالایشی به پروژه‌های فراسرزمینی/ توزیع ۵۰ درصدی گاز مایع کشور به شیوه الکترونیکی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم با توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز کشور به‌منظور کاهش خام‌فروشی، اقتصاد مقاومتی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، تمرکز بر صنایع پالایشی را در دستور کار قرار داد و در ادامه با پیگیری‌ گام‌های رو به جلو خود، برای نخستین بار در کشور با صدور خدمات فنی- مهندسی و تجهیزات مهم پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست‌ ساخت ایرانی به پروژه‌های فراسرزمینی، دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی واحدهای نفت کوره، امضای تفاهم‌نامه و قراردادهای مختلف در زمینه توسعه ظرفیت پالایشی کشور، تکمیل‌ طرح‌های توسعه پالایشگاهی و توسعه زیرساخت‌های انتقال فرآورده، همچنین توزیع پایدار سوخت در ایام مختلف سال توانست اقدام‌های مؤثری را برای توسعه این صنعت در سال ۱۴۰۲ اجرایی کند. در گزارش پیش رو گام‌های برداشته‌شده به‌منظور توسعه زیرساخت‌های صنعت پالایش نفت در سال ۱۴۰۲ را مرور کرده‌ایم که می‌خوانید.

تأمین پایدار سوخت نوروزی مسافران

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در حالی سوخت موردنیاز مسافران نوروزی را در آغاز سال ۱۴۰۲ مدیریت کرد که رکورد مصرف ۱۴۴ میلیون لیتر بنزین طی یک روز جابه‌جا شد. در چنین شرایطی با برنامه‌ریزی منسجم زنجیره تولید و توزیع سوخت کشور که از ابتدای اسفندماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود، جریان سوخت در کشور با همت شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی و خطوط لوله و مخابرات نفت، لحظه‌ای دچار وقفه نشد و سوخت مسافران نوروزی بی‌وقفه تأمین شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در شرایطی عملیات‌ سوخت‌رسانی کشور طی نوروز را بدون کمترین هیاهو مدیریت کرد که کشور با شرایط ناترازی تولید و مصرف بنزین و گاز روبه‌رو بود.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نخستین روزهای فروردین ۱۴۰۲ از تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داده و تاکید کرده بود: هیچ‌ کمبودی در زمینه تأمین سوخت نوروزی در کشور وجود ندارد. علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز طی مصاحبه‌ای در اواخر فروردین‌ماه از افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین کشور در نوروز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: عرضه نظام‌مند و مدیریت مصرف سوخت در کشور نیازمند استفاده از کارت سوخت شخصی است.

تبدیل پالایشگاه بندرعباس به پتروپالایشگاه

هاشم نامور، مدیرعامل وقت پالایشگاه نفت بندرعباس در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه از تبدیل این پالایشگاه به پتروپالایشگاه و دستیابی به دانش فنی تولید کک اسفنجی در این واحد پالایشی خبر داده و گفته بود: با تولید کک اسفنجی موردنیاز صنایع آلومینیوم‌سازی در واحدهای جدید این پالایشگاه، ایران جزو هفت کشور برتر جهان در تولید کک اسفنجی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرده بود: در قالب اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات این پالایشگاه، ۱۵ واحد فرآیندی و تعدادی واحدهای جانبی با اجرای این پروژه به پالایشگاه بندرعباس افزوده می‌شود که این مجموعه صنعتی را از یک پالایشگاه به یک پتروپالایشگاه تبدیل می‌کند.

امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه سپهتن به منظور شفافیت، مدیریت و توزیع عادلانه سوخت

ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ تفاهم‌نامه چهارجانبه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین جاده‌ای (سپهتن) میان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امضا شد. این تفاهم‌نامه به‌منظور مدیریت مصرف سوخت، مدیریت هوشمند ترافیک و ایمنی جاده‌ها و اختصاص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل بین جاده‌ای براساس پیمایش، در مرحله نخست برای ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری اجرایی خواهد شد.

سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از کارکنان صنعت نفت در آیین امضای این تفاهم‌نامه چهارجانبه از اقدام‌های بی‌ادعا و ستودنی وزارت نفت در تأمین و توزیع سوخت نوروزی قدردانی و تشکر کرد.

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی شبکه توزیع سوخت کشور با همکاری شرکت پخش و مخابرات

سیزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مخابرات ایران به‌منظور تأمین ارتباط پایدار و امن روی زیرساخت‌های شبکه سوخت‌رسانی کشور، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هدف از امضای این تفاهم‌نامه را استقرار شبکه و راه‌اندازی سرویس خدمات ارتباطی پایدار و امن با توجه به گستردگی شبکه سوخت‌رسانی در کل کشور در ۳۷ منطقه عملیاتی و ۲۳۲ ناحیه خواند.

اجرای طرح ساماندهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت

سال ۱۴۰۲ اجرای طرح ساماندهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت به‌منظور به‌کارگیری سیاست‌های غیرقیمتی برای مصرف بهینه‌ سوخت و توزیع یکپارچه سوخت در دستور کار قرار گرفت. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشستی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ اهداف این طرح را در حالی تشریح کرد که هنوز در شرایط ناترازی مصرف و تولید بنزین قرار نگرفته بودیم، اما مصرف بنزین کشور در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، افزایش ۱۰ رصدی را نشان می‌داد.

این شرکت همچنین از اعزام هزار بازرس به جایگاه‌های عرضه سوخت کشور برای نظارت بر طرح سامان‌دهی کارت‌های آزاد خبر داده و اعلام کرده بود: به‌ ازای هر سکو، یک یا دو کارت سوخت اضطراری و به هر سکوی موتورسیکلت در جایگاه‌های عرضه نیز یک کارت سوخت اختصاص داده شده است.

دورخیز پالایشگاه اصفهان برای تبدیل به پتروپالایش برتر منطقه

محسن قدیری، مدیرعامل هلدینگ پالایشی اصفهان در نشست خبری که اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ در محل پالایشگاه اصفهان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، از دورخیز این هلدینگ پالایشی با افزایش سطح پیچیدگی به ۱۲.۶ برای تبدیل به پتروپالایش برتر منطقه تا سال ۱۴۰۶ خبر داده و گفته بود: سطح پیچیدگی ۱۲.۶ برنامه‌ریزی‌شده برای این پالایشگاه، بالاترین سطح فناوری و پیچیدگی در منطقه خواهد بود و حدود ۴۰۰ پروژه در این واحد پالایشی و زیرمجموعه‌های آن در حال اجراست که سطح پیچیدگی، فناوری و رشد این واحد پالایشی را نشان می‌دهد.

انتقال بیش از ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده سالانه در کشور

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشستی که اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، از انتقال بیش از ۱۳۱ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده سالانه در کشور خبر داده و گفته بود: بیش از ۶۸ درصد از حجم فرآورده انتقالی در کشور با خطوط لوله انجام می‌شود.

وی افزود: هزینه انتقال هر تن کیلومتر فرآورده با نفتکش جاده‌پیما، ۸۳۸ تومان و هر تن کیلومتر با خطوط لوله ۷۹ تومان است که این عدد نشان‌دهنده هزینه ۱۰ برابری انتقال فرآورده از طریق نفتکش‌ و به‌صورت زمینی است. حمل جاده‌ای افزون بر تحمیل هزینه انرژی، خطرهایی را نیز با خود به همراه دارد.

شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین در گزارشی از افزایش ۷۷۵ هزار بشکه‌ای ظرفیت انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور با بهره‌برداری و تکمیل چهار طرح خط لوله انتقال فرآورده تبریز - خوی - ارومیه، خط لوله سبزآب - شازند، خط لوله انتقال فرآورده بندرعباس - سیرجان - رفسنجان و خط لوله انتقال فرآورده رفسنجان - یزد خبر داد.

ارائه نیازها و توانمندی‌های صنعت پالایش در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

نشست هم‌اندیشی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با دانش‌بنیان‌ها، امضای ۲۶ تفاهم‌نامه همکاری با دانش‌بنیان‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام رقم صرفه‌جویی ۱۶ میلیون لیتری روزانه سوخت با مدیریت مصرف سوخت از سوی جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، امضای سه قرارداد همکاری بین پالایشگاه تهران با دانش‌بنیان‌های ایرانی و رونمایی از کاتالیست ایرانی واحد آراف‌سی‌سی پالایشگاه شازند، امضای تفاهم‌نامه با دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌های پالایشی تهران، شازند و آبادان، نشست تخصصی طرح‌های صنعت سی‌ان‌جی و تفاهم‌نامه همکاری بین پالایشگاه کرمانشاه و شرکت آذرانرژی از جمله رویدادهای صنعت پالایش در نمایشگاه بیست‌وهفتم بین‌المللی نفت، گاز، ‌ پالایش و پتروشیمی بودند.

تفاهم‌نامه همکاری پالایش و پخش با ایمیدرو

ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۲، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در زمینه تولید پترولیوم کک کلسینه‌شده یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

سالاری در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به نیاز این صنعت به تولید کک گرید آندی و اسفنجی در صنایع فولادی و آلومینیوم و بومی‌سازی دانش فنی تولید این محصول، خوراک موردنیاز تولید کک آندی و اسفنجی را تأمین خواهیم کرد و افزون بر آن از واردات این محصول که در شرایط تحریمی، از چالش‌های عمده بخش فولاد و آلومینیوم به‌شمار می‌آید، جلوگیری خواهیم کرد.

امضای تفاهم‌نامه تعمیرات اساسی باراندازهای بندر شهید رجایی با سازمان بنادر و دریانوردی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خردادماه یک تفاهم‌نامه دیگر را با سازمان بنادر و دریانوردی به‌منظور تعمیرات اساسی باراندازهای (اسکله‌های) نفتی شماره یک و دو بندر شهید رجایی امضا کردند. کرامت ویس کرمی، معاون اجرایی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هدف از اجرای این تفاهم‌نامه را نوسازی، بازسازی و تعمیرات اساسی اسکله‌های نفتی بندر شهید رجایی اعلام کرد.

اجرای موفقیت‌آمیز طرح «باک‌پر»

درآمدهای مرزی از محل اجرای طرح «باک پر» در مرز بازرگان در خردادماه سال ۱۴۰۲ به روزانه ۵ میلیارد تومان رسید. طرح موفقیت‌آمیز باک پر که به‌منظور پایش و کنترل سوخت‌رسانی مرزی از روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ در منطقه ارومیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی شد، خردادماه سال ۱۴۰۲، افزایش محسوس و خیره‌کننده درآمدهای مرزی دولت (تا روزانه ۵ میلیارد تومان فقط از یک نقطه مرزی) را به همراه داشت و احتمال اجرای سراسری آن در دیگر مناطق مرزی کشور قوت گرفت.

برگزاری نشست‌های بررسی طرح‌های کیفی و بهبود فرآورده‌ در پالایشگاه‌های کشور

در سال ۱۴۰۲ اجرای طرح‌های کیفی‌ و بهبود فرآورده پالایشگاه‌های کشور به‌دنبال قانون بودجه ۱۴۰۲ مبنی بر اختصاص ۴۰ درصد از سود شرکت‌های پالایشی به طرح‌های توسعه‌ای، در قالب سلسله نشست‌هایی در پالایشگاه‌های کشور پیگیری و موانع و چالش‌های آن بررسی شد.

همکاری ایران و ونزوئلا در زمینه افزایش ظرفیت پالایشی

ایران و ونزوئلا خردادماه ۱۴۰۲ در جریان سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به کاراکاس، سندها و قراردادهای مختلفی در حضور مقام‌های ارشد دو کشور امضا کردند که ادامه و توسعه همکاری دو کشور در زمینه افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های موجود ونزوئلا یکی از زمینه‌های موردتفاهم دو کشور بود و تنها بر اساس یکی از تفاهم‌نامه‌های امضاشده در روز دوشنبه (۲۲ خردادماه) شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، تعمیرات اساسی و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ازکارافتاده ونزوئلا را ادامه می‌دهند.

کاتالیست ایرانی که با حمایت شرکت پالایش نفت شازند و با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی تولید شده است، در آیینی خردادماه سال ۱۴۰۲ در شازند رونمایی شد.

«مجید رجبی» مدیرعامل این پالایشگاه در آیین رونمایی از این کاتالیست واحد RFCC با اشاره به اینکه کاتالیست واحد آراف‌سی‌سی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی و در فرآیندی ۱۰ ساله تولید شده است، گفته بود: در این پالایشگاه، به‌طور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۴ تولید می‌شود.

وی همچنین از بومی‌سازی کاتالیست واحد RCD این پالایشگاه افزون بر کاتالیست واحد RFCC خبر داده و تصریح کرده بود: کاتالیست تولیدشده با توان شرکت‌های داخلی این واحد نیز به‌زودی رونمایی می‌شود.

پیشرفت ۹۰ درصدی ساخت پیگ هوشمند ایرانی

«رضا کاظم‌نژاد» مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در تیرماه سال ۱۴۰۲ از پیشرفت ۹۰ درصدی ساخت پیگ هوشمند ایرانی با توان متخصصان داخلی بخش خصوصی خبر داده بود.

وی افزوده بود: دستگاه پیگ هوشمند به‌تازگی با همکاری پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بخش خصوصی ساخته شده است. تا پیش از این ناچار بودیم از خدمات شرکت‌های خارجی به‌منظور بررسی، تحلیل و آنالیز داخلی خطوط لوله وضع خطوط لوله استفاده کنیم، اما هم‌اکنون این دستگاه در داخل کشور طراحی شده است و مراحل ساخت آن تا ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

بهره‌برداری ۳ طرح محیط زیستی پالایشگاه نفت تهران

آیین بهره‌برداری از سه طرح محیط زیستی پالایشگاه نفت تهران با حضور «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین روز مردادماه در پالایشگاه نفت تهران برگزار شد. گام نخست طراحی، نصب و راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون طرح تصفیه پساب شهری، پروژه افزایش ظرفیت واحد بازیافت و ایستگاه گاز جدید پالایشگاه نفت تهران با هدف کمک به حل بحران آب استان تهران ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار سه طرحی بودند که طی آیینی رسمی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حامد آرمان‌فر، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران و جمعی از مدیران محلی به بهره‌برداری رسید.

رونمایی از نخستین کاتالیست صادراتی تولید بنزین ساخت ایران

نخستین کاتالیست صادراتی تولید بنزین (مورد استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی) ساخت شرکت ایرانی اکسیر نوین فرآیند آسیا هجدهم مردادماه سال ۱۴۰۲ رونمایی شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین رونمایی از این محصول گفت: خدا را شاکریم که همکاران ما در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیل کنند و از ظرفیتی که در کشور داریم به‌خوبی استفاده شد.

افزایش ظرفیت صادرات گاز مایع ایران

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشستی به مناسبت روز خبرنگار در مردادماه سال ۱۴۰۲ از افزایش ظرفیت صادرات گاز مایع ایران و ذخیره‌سازی پنج میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور به‌منظور سوخت‌رسانی زمستانی خبر داده و گفته بود: حجم صادرات گاز مایع در فصل‌های مختلف متفاوت است، اما حدود ۴۰ درصد گاز مایع تولیدی در کشور، برای صادرات در اختیار شرکت‌های پالایشی است.

استقرار ۱۷ جایگاه و ۱۸ دستگاه خودروی سوخت‌رسان سیار در مرزهای شش‌گانه خروجی زائران اربعین

مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از استقرار ۱۷ دستگاه سوخت‌رسان سیار و اعزام ۱۸ دستگاه خودروی سوخت‌رسان در مرزهای شش‌گانه خروجی زائران مراسم اربعین حسینی همزمان با آغاز سفرهای زائران خبر داده و گفته بود: حجم ذخایر نفت‌گاز کشور برای سوخت‌رسانی مطلوب به نقاط مرزی در مقایسه با پارسال، ۷۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

رونمایی نخستین کمپرسور صادراتی ایران

همزمان با هفته دولت آیین رونمایی از نخستین کمپرسور صادراتی شرکت آراز صنعت آسیا (آصا) در محل کارخانه این شرکت در شهر قدس برگزار شد.

سالاری در این آیین گفته بود: این نخستین قرارداد در حوزه صدور تجهیزات ایرانی با شرکت دانش‌بنیان ایرانی آصا بود که به ثمر نشست و این شرکت توانست با بومی‌سازی این کمپرسور که دانش فنی آن در اختیار شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بود، در رقابت با تجهیزات آمریکایی در این حوزه قرار گیرد که گام بسیار مهمی در شرایط تحریم است.

رونمایی از مدارک طرح کیفی‌سازی نفت کوره و تولید کک سوزنی

در شهریورماه سال ۱۴۰۲ و همزمان با هفته دولت مدارک طراحی بنیادی کیفی‌سازی نفت کوره و تولید کک سوزنی با استفاده از دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت و پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند رونمایی شد.

طرح تولید کک سوزنی در پالایشگاه امام‌خمینی (ره) شازند با هدف اصلی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه، تولید محصول راهبردی کک سوزنی و بهبود شرایط زیست‌محیطی موجود، با استفاده از دانش فنی بومی پژوهشگاه صنعت نفت تعریف شده است.

طرح تولید کک اسفنجی از سوی پالایشگاه بندرعباس در مرحله اجرا بوده است و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز با تحویل مدارک طراحی پایه وارد فاز EPC می‌شود.

توزیع ۵۰ درصدی گاز مایع کشور به شیوه الکترونیکی

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا نیمه نخست تیرماه، حدود ۱۵۳ هزار تن گاز مایع به‌صورت الکترونیکی در بخش‌های مختلف خودرویی، خانگی و صنعتی توزیع شده است. به‌دنبال تغییر سیاستی در سبد سوخت کشور و قانون بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت نفت موظف شد بسترهای لازم را برای اجرای مطلوب و نظارت بهتر بر عملکرد توزیع هدفمند و صحیح گاز مایع با شناسایی مصرف‌کنندگان مجاز و برنامه‌ریزی برای تخصیص سهمیه شرکت‌های موزع از طریق سامانه سدف و فروش گاز مایع به‌صورت الکترونیکی ایجاد کند.

امضای تفاهم‌نامه گوگردزدایی از نفت کوره شرکت پالایش نفت شیراز

تفاهم‌نامه گوگردزدایی از نفت کوره شرکت پالایش نفت شیراز با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، بین حمیدرضا دهقان، مدیرعامل پالایشگاه نفت شیراز و محمد امیدی، مدیرعامل شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا امضا شد. هدف از اجرای این تفاهم‌نامه کاهش حجم گوگرد نفت کوره تولیدی در پالایشگاه شیراز به منظور کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی تولیدی در این پالایشگاه است.

کیفی‌سازی نفت کوره در پالایشگاه‌ها با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و صادرات نفت‌کوره

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین امضای تفاهم‌نامه گوگردزدایی از نفت کوره پالایشگاه نفت شیراز از برنامه این شرکت برای شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره در همه پالایشگاه‌های کشور با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح‌ها در پالایشگاه‌های ده‌گانه کشور راه برای ورود ایران به حوزه صادرات نفت کوره هموار شود.

امضای تفاهم‌نامه تجهیز ۴۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی

تفاهم‌نامه سه‌جانبه تجهیز ۴۰۰ جایگاه سوخت‌گیری گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، قرارگاه خاتم‌الاوصیا (عج) و شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در شهر اصفهان امضا شد.

توسعه زیرساخت‌های صنعت سی‌ان‌جی افزایش سهم سوخت پاک سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها با تأکید بر استفاده حداکثری از زیرساخت‌های داخلی و توان صنعتی کشور به‌منظور ارائه خدمات و تأمین تجهیزات موردنیاز ۴۰۰ جایگاه سوخت‌ سی‌ان‌جی از جمله اهداف این تفاهم‌نامه بود که بر اساس آن، با استفاده از ظرفیت و توانمندی فناورانه شرکت هسا و بخش خصوصی و با تصویب منابع لازم در شورای اقتصاد، ۴۰۰ جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در نقاط مختلف کشور ایجاد و تجهیز خواهد شد.

آرایش زمستانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای توزیع سوخت زمستانی

مرتضی عابدینی، ‌مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نخستین روز مهرماه سال ۱۴۰۲ از آماده‌باش کامل این شرکت برای تأمین سوخت زمستانی پس از سوخت‌رسانی‌های نفس‌گیر ایام اربعین و شهادت امام رضا (ع) همزمان با روزهای پایانی تابستان و اوج سفرهای برون‌شهری خبر داد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد مخازن سوخت نیروگاهی کشور، تکمیل ظرفیت شده است. وی در این باره گفته بود: هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه‌ها ذخیره‌شده که این عدد یک میلیارد و ۴۱ میلیون لیتر بیش از ذخیره‌سازی نیروگاهی در سال گذشته و معادل ۹۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی کشور است.

بهره‌برداری واحد تصفیه نفت‌گاز پتروپالایش اصفهان با حضور رئیس‌جمهور

واحد تصفیه نفت‌گاز پالایشگاه نفت اصفهان هفتم مهرماه سال ۱۴۰۲ با ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۵ با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به بهره‌برداری رسید.

هدف از اجرای این طرح، کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی در پالایشگاه اصفهان به کمتر از ۱۰ ppm و تولید ۱۶ میلیون لیتر (معادل حدود ۱۰۰ هزار بشکه) در روز گازوئیل یورو ۵ برای عمل به تکالیف مندرج در قانون هوای پاک است. با راه‌اندازی این واحد همچنین از انتشار روزانه ۳۰۰ تن گوگرد جلوگیری شده و افزون بر آن رقابت‌پذیری محصول نفت‌گاز تولیدی پالایشگاه در بازارهای جهانی فراهم شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن پتروپالایش اصفهان

عملیات اجرایی طرح تولید بنزین و پروپیلن هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیز همان روز با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت به‌صورت رسمی آغاز شد. ظرفیت خوراک این واحد ۹۱ هزار بشکه است که بیش از ۸۰ درصد آن از واحد RHU و بقیه که نفت‌گاز سبک حاصل از برج خلأ و نفت‌گاز سنگین است از پالایشگاه موجود دریافت می‌شود.

امضای قرارداد ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی پالایشگاه‌های لاوان و کرمانشاه

قرارداد ارتقای کیفی نفت‌کوره تولیدی پالایشگاه‌های نفت لاوان و کرمانشاه با بهره‌گیری از ظرفیت دانش فنی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری امضا شد. بر اساس این دو قرارداد که میان شرکت پالایش نفت لاوان و شرکت اکسیر نوین فرآیندآسیا و شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت آذر انرژی تبریز با هدف ارتقای کیفی نفت کوره تولیدی این دو پالایشگاه امضا شد، گوگرد نفت کوره تولیدی در این دو پالایشگاه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت که این موضوع نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های محیط زیستی و ارتقای شاخص‌های کیفی فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های نفت کشور ایفا خواهد کرد.

مقابله هوشمندانه با حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور و قدردانی رئیس‌جمهور

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، جایگاه‌های عرضه سوخت کشور هدف حمله سایبری دشمن قرار گرفت. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اما با توجه به تجارب گذشته که دشمن توزیع سوخت در کشور را هدف قرار داده بود، به سرعت وارد عمل شد و در همان ساعات نخست، تعداد زیادی از جایگاه‌ها را عملیاتی کرد و ظرف چند روز کل جایگاه‌ها به چرخه عملیات سوخت‌رسانی بازگشتند. رئیس‌جمهوری نیز با قدردانی از اوجی و کارکنان وزارت نفت برای اقدام بهنگام در رویارویی با تلاش دشمن برای ایجاد اختلال در سامانه‌های سوخت‌رسانی کشور، همچنین اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع رسانه‌ها در این زمینه قدردانی کرد و گفت: عملکرد سنجیده وزارت نفت و پوشش خبری مناسب این موضوع از سوی رسانه‌ها، مانع تحقق اهداف دشمنان در ایجاد نگرانی برای مردم شد.

امضای قرارداد واگذاری زمین پتروپالایشگاه شهید سلیمانی

قرارداد واگذاری زمین پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و شرکت پتروپالایش شهید سلیمانی در روزهای ابتدایی زمستان سال ۱۴۰۲ امضا شد.

بر پایه این قرارداد، ۴۵۰ هکتار از اراضی منطقه ویژه اقتصادی به‌منظور احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در اختیار شرکت پالایشی شهید سلیمانی قرار خواهد گرفت. احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در دهمین نشست شورای اقتصاد روز چهارشنبه (دهم آبان‌ماه) تصویب شده بود.

طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایشگاه شهید سلیمانی نخستین پروژه صنعت نفت در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است که هدف از احداث آن، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی برای هم‌سویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از آغاز عملیات اجرایی این پروژه ظرف چند ماه آینده خبر داد و گفت: شرکت بزرگ ساخت تجهیزات پالایشی به‌منظور تأمین تجهیزات موردنیاز این پروژه و دیگر پروژه‌های پالایشی، متشکل از ظرفیت سه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، نفت بندرعباس و پتروپالایشگاه شهید سلیمانی شکل خواهد گرفت.

ثبت‌نام ۴ هزار تاکسی برای طرح تعویض مخازن فرسوده سی‌ان‌جی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای پایانی آبان ماه سال ۱۴۰۲ فراخوان تعویض مخازن فرسوده سی‌ان‌جی را اعلام کرد و سعید رحمان سالاری، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست تخصصی رؤسای انجمن صنفی صنعت سی‌ان‌جی کشور از ثبت‌نام ۴ هزار تاکسی برای طرح تعویض مخازن فرسوده سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تجهیز سی‌ان‌جی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد، ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در کشور را فراهم کرده است.

تولید روزانه ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن در ۱۰ پالایشگاه نفت کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در روزهای پایانی دی‌ماه سال ۱۴۰۲ در رویداد بین‌المللی هیدروژن با تأکید بر اینکه پالایشگاه‌های نفت کشور بالاترین مقدار هیدروژن در کشور را تولید می‌کنند با اشاره به این که روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می‌شود، گفته بود: ورود هیدروژن به سبد سوختی کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد.

سالاری با تأکید بر اینکه بالاترین تولید هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، افزوده بود: برنامه‌ریزی برای استفاده از هیدروژن در سبد سوختی کشور یک الزام است.

عملیات اجرایی واحد گوگردزدایی از نفت کوره برای نخستین‌ بار در کشور به شیوه دانش‌بنیان با حضور وزیر کشور در ابتدای بهمن‌ماه شرکت پالایش نفت لاوان آغاز شد. عملیات اجرایی واحد گوگردزدایی از نفت کوره نخستین بار در کشور به شیوه دانش‌بنیان و روش EPC و عملیات اجرایی واحد تقطیر در خلأ جدید و واحد تولید قیر به همراه سرویس‌های جانبی آن آغاز شد.

بهره‌برداری از ۸ پروژه توسعه‌ای و محیط زیستی پالایشگاه آبادان

همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، هشت پروژه مهم توسعه‌ای و زیست محیطی پالایشگاه نفت آبادان به بهره‌برداری رسید. تصفیه‌خانه آب به روش اسمز معکوس، پروژه بارگیری وکیوم باتوم، پروژه کلیدی استفاده از سیستم کنترل مولدهای گازی هیتاچی و پروژه ساخت و روزآمدن کردن سیستم موتور اکتان از مهم‌ترین این پروژه‌ها بودند که با حضور جمعی از مقام‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مقام‌هاز محلی در آبادان به بهره‌برداری رسیدند.

هوشمندسازی ۱۰۰ درصدی خدمات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ از هوشمندسازی ۱۰۰ درصدی خدمات این شرکت خبر داد و گفت: این شرکت به‌صورت کامل به تعهدهای خود در زمینه بند «ج» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر هوشمندسازی حداقل ۲۰ درصد خدمات دستگاه‌های اجرایی عمل کرده است.

امضای تفاهم‌نامه «هوشمندسازی عرضه سوخت»

تفاهم‌نامه هوشمندسازی عرضه سوخت بین شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ارتباطات سیار (همراه اول) در نخستین روز اسفندماه سال ۱۴۰۲ امضا شد. هدف از این تفاهم‌نامه که با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی شده، شناسایی هوشمند خودرو در جایگاه، پلمب هوشمند ناوگان حمل‌ونقل سوخت و هوشمندسازی نظارت بر توزیع فرآورده‌های نفتی است.

در این آیین همچنین توافق‌نامه کارتخوان‌های ساخت داخل سامانه هوشمند سوخت بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت صنایع الکترونیک شیراز و شرکت یاور همگامان کویر یزد با هدف استفاده از توان داخلی برای توسعه زیرساخت‌های زنجیره توزیع سوخت و ارتقای امنیت سامانه هوشمند توزیع سوخت در کشور امضا شد.

تبدیل پالایشگاه تهران به پتروپالایشگاه با خرید سهام عمده پتروشیمی شازند

وحید عبیری، رئیس هیئت مدیره و رئیس کارگروه سرمایه‌گذاری پالایشگاه نفت تهران در واپسین روزهای سال ۱۴۰۳ از خرید بیش از ۵۰ درصد سهام پتروشیمی شازند از سوی پالایشگاه نفت تهران و تبدیل این مجتمع پالایشی به پتروپالایشگاه خبر داده بود.

وی گفته بود: بر اساس سند راهبردی و مطالعات بلندمدت متخصصان و کارشناسان بازار سرمایه و پالایشگاه و بررسی‌های تحلیلی کمیته‌ سرمایه‌گذاری، شرکت پالایش نفت تهران ۵۱.۳ درصد از سهام عمده پتروشیمی شازند متعلق به گروه توسعه ملی به ارزش حدودی ۲۴.۱ هزار میلیارد تومان را خریداری کرد.

عبیری اظهار کرده بود: اخبار مسرت‌بخش دیگری از پتروپالایشگاه تهران داریم که به مرور زمان منتشر خواهد شد و کام ۵۰ میلیون سهامدار این شرکت پالایشی را شیرین خواهد کرد.

منبع : وزارت نفت

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • صادرات تجهیزات پالایشی به پروژه‌های فراسرزمینی/ توزیع ۵۰ درصدی گاز مایع کشور به شیوه الکترونیکی
  • کیفیت و کمیت بنزین زیرذره بین
  • افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین استان قزوین در نوروز ۱۴۰۳
  • پایش سوخت رسانی ایام نوروز در منطقه ارومیه
  • توزیع ۲۹ میلیون لیتری بنزین در جایگاه های گیلان همزمان با تعطیلات نوروزی
  • بهره برداری از سومین جایگاه عرضه بنزین نفت و گاز در شهرستان نیمروز
  • حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف شد
  • افزایش ۴.۶ درصدی مصرف روزانه بنزین نسبت به سال قبل
  • افزایش ۴.۶ درصدی میانگین مصرف روزانه بنزین نسبت به مدت مشابه پارسال
  • وزیر نفت: پالایشگاه جمع‌آوری گاز‌های میادین نفتی غرب کشور افتتاح می‌شود