Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-16@16:24:24 GMT

در اپیدمی کرونا می‌توانیم جراحی انجام دهیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۸۷۵۱

دکتر محمد اسماعیل اکبری جراح عمومی و فوق تخصص جراحی غدد و سرطان روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا در اپیدمی کرونا می توانیم جراحی انجام دهیم، اظهار داشت: پزشکان در موارد بسیار معدودی طی دوره اپیدمی کرونا، مکلف به انجام عمل جراحی هستند.

وی تاکید کرد که در صورت نیاز جدی به عمل جراحی باید همه شرایط برای آسیب ندیدن بیمار از کرونا فراهم شود، به طور مثال هم تیم جراحی و هم بیمار نباید دچار کرونا باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در صورت رعایت کامل اصول بهداشتی اتاق عمل، باز هم خطر ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد، به همین دلیل از اعمال جراحی غیرضروری باید جلوگیری شود و فقط در مواقعی بیمار به اتاق عمل برده شود که جان وی در معرض خطر بسیار جدی قرار گیرد.

اکبری تاکید کرد: این روش سخت گیرانه فقط برای دوره مهار ویروس است، همانطور که در این شرایط مردم را به خانه ماندن دعوت می کنیم یا مسافرت ها محدود و کسب و کار تعطیل شده، اعمال جراحی هم باید محدود شوند.

وی ادامه داد: زمانی که ویروس مهار یا ماندگار شد، به عبارتی این بیماری مانند ایدز و هپاتیت به صورت یک بیماری اندمیک درآمد، در آن زمان، همه اعمال جراحی به صورت عادی انجام خواهد شد.

انجام جراحی‌های زیبایی ممنوع

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین گفت: جراحی‌های ترمیمی و زیبایی به منظور افزایش کیفیت زندگی و نیز جراحی‌هایی که به منظور افزایش عمر مثلا برای بیماران سرطانی در مواقع عادی انجام می شود، در دوران اپیدمی کرونا توصیه نمی شود.

اکبری یادآور شد: از برخی اعمال جراحی مانند جراحی سرطان ها که سبب طول عمر بیماران می شود هم در دوره اپیدمی کرونا باید جلوگیری شود. اگر بیمار سرطانی حین عمل جراحی مبتلا به کرونا شود، احتمال مرگ وی افزایش چشمگیری می یابد، پس این افراد نباید در این دوره عمل جراحی انجام دهند.

حدود ۲۵ درصد بیماری کرونا قابل تشخیص نیست

وی با یادآوری این که حدود ۲۵ درصد بیماری کرونا قابل تشخیص نیست، گفت: برخی افراد با علائم خفیف بیماری ناقلین کرونا ویروس هستند.

این جراح، تفکیک کرونا از بیماری های مشابه را قدری سخت دانست و افزود: مردم با رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، می توانند از ابتلا به بیماری در امان باشند.

ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹ ) در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته (شنبه) اعلام کرد: تاکنون ۵۵ هزار و۷۴۳ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به سه هزار و ۴۵۲ نفر رسیده است.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سرطان جراحی عمل جراحی علوم پزشکی شهید بهشتی خطر ابتلا به بیماری ویروس کسب و کار ایدز زیبایی دانشگاه علوم پزشکی طول عمر مرگ ابتلا به بیماری دی ماه چین روابط عمومی وزارت بهداشت ایران فوت جراحی سرطان فوت مشکلات ویروس اپیدمی کرونا اعمال جراحی عمل جراحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟

آبله، بیماری که تنها در قرن بیستم باعث مرگ ۵۰۰ میلیون نفر در جهان شد، تنها بیماری انسانی است که ریشه‌کن شده است.

به گزارش ایسنا، با این حال، یک گزارش جدید با عنوان «وضعیت مقابله با آبله در آینده» از آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی (NASEM) استدلال می کند که ایالات متحده و جامعه جهانی باید برای بازگشت آبله آماده شوند.

بر اساس داده های این گزارش، آبله ممکن است از راه‌های مختلف به جامعه جهانی بازگردد و شیوع یابد. این گزارش همچنین بیان می‌کند آماده‌سازی در برابر بازگشت آبله و به منظور جلوگیری از گسترش سایر بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها در یک خانواده مانند ویروس ام پاکس (آبله میمونی) که در سال ۲۰۲۲ شیوع جهانی پیدا کرد و همچنان نیز یک نگرانی بهداشتی است، کلیدی است.

به گفته متخصصان، واکسن‌ها و داروهای آبله نیز اثربخشی و پتانسیل‌هایی را برای پیشگیری و درمان آبله میمونی و سایر ویروس‌ها در خانواده ویروس آبله دارند و این نیز به نوبه خود دلیل مهم دیگری است که ما باید به تحقیق در مورد ویروس‌های آبله ادامه دهیم و اقدامات متقابل پزشکی از جمله راه‌های تشخیص و واکسن‌ها را توسعه دهیم.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، حتی یک مورد شیوع آبله یک مسئله جهانی بزرگ خواهد بود، بنابراین ما باید هوشیار باشیم. دانشمندان و متخصصان پزشکی همچنین باید بدانند که علائم آبله بسیار شبیه به بیماری هایی مانند آبله میمونی است که اخیراً شایع شده است. اگر شیوع آبله وجود داشته باشد، باید سریعاً آن را تشخیص دهیم.

آخرین نمونه طبیعی ویروس آبله در اکتبر ۱۹۷۷ تشخیص داده شد و سازمان جهانی بهداشت ریشه‌کن کردن بیماری را با انجام عمل پیشگیری آبله‌کوبی «از سطح زمین» در ۱۹۸۰ تأیید و آن را به تنها بیماری انسانی ریشه کن شده تبدیل کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۹۲ بیمار هموفیلی تحت پوشش کانون هموفیلی چهارمحال و بختیاری
  • عمل جراحی ترمیم دنده‌های شکسته در زنجان انجام شد
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • این بیماری هنوز دنیا را تهدید می‌کند؟
  • آبله یک تهید برای جهان؟
  • آیا آبله هنوز برای دنیا یک تهدید محسوب می‌شود؟
  • احتمال انتقال بیماری کریمه کنگو هنگام تکه‌تکه کردن گوشت
  • انجام اولین عمل جراحی ترمیم دنده‌های شکسته در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان
  • عمل جراحی ترمیم دنده‌های شکسته در زنجان برای اولین بار انجام شد
  • خارج کردن دندان از ریه بیمار بدون عمل جراحی باز در سنندج