Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی امنیت ملی مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا را مصداق واقعی جنایت علیه بشریت خواند.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (یکشنبه) در صفحه توئیترش نوشت: «تحریم اقلام بهداشتی٬ اقدامی غیرقانونی و ضد حقوق بشری و نماد دشمنی آشکار ترامپ با ملت ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.»

شمخانی همچنین هشتگ «ترامپ خطرناک‌تر از کروناست» را نیز در این توئیت استفاده کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی شمخانی شورای عالی امنیت ملی صندوق بین المللی پول تحریم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۸۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قحطی تحمیلی آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه

وکیل فرانسوی حامی فلسطین با اشاره به اینکه آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه، قحطی تحمیل‎شده از سوی رژیم صهیونیستی است، گفت: شکایت‌های مکمل از اسرائیل می‌تواند روند محکوم کردن آن را در محاکم بین‌المللی تسهیل کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جنایت‌های مستمر رژیم صهیونیستی در غزه که در اشکال مختلف روی می‌دهند، واژه‌ها و کلمات را به موازات قوانین بشردوستانه و حقوق بین‌المللی از توصیف شرایط این منطقه جنگ‌زده و تحت محاصره ناکام گذاشته و ضرورت ابداع واژه‌ها و تصویب و تدوین قوانین جدید را مورد تأکید قرار داده است.

برای توصیف آنچه در غزه می‌گذرد، پیش از توجه به ضرورت استفاده از واژه‌های مناسب، باید فهرستی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تهیه شود؛ فهرستی که به احتمال زیاد در آن جنایت‌های بی‌سابقه به کرات خود را نشان می‌دهند.

سطوح شدید خشونت بدون تردید تا حد زیادی نتیجه اقدام رژیم صهیونیستی برای غیرانسانی کردن فزاینده فلسطینی‌ها است که در لفاظی‌های مقام‌های صهیونیست مرتبا تکرار می‌شوند، اما تکرار تراژدی‌های هولناک در غزه، نباید سبب عادی شدن آن‌ها شود، بلکه باید راه را برای ورود پر قدرت قوانین بین‌المللی به موضوع باز کند.

یکی از دلایل ناکامی قوانین بین‌المللی برای ورود به موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه گذشته از انفعال جامعه بین‌المللی، ناکارآمدی و ناکافی بودن واژه‌هایی است که تاکنون برای توصیف وضعیت این منطقه که پیشتر بزرگ‌ترین زندان روباز جهان و اکنون بزرگ‌ترین قبرستان کودکان دنیا نام گرفته، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

با در نظر داشتن این واقعیت که دیگر کلمات معمول گویای جنایت‌های جاری در غزه نیستند، باید بیش از گذشته از کلمات و واژه‌هایی مانند پاسخگویی، جنایت‌های وحشیانه، قوانین جنگ و در یک کلام از زبان حقوق بشر استفاده شود؛ استفاده از این واژه‌ها نیز نباید محدود به توصیف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه شود، بلکه باید کرانه باختری را نیز دربربگیرد؛ فلسطینی‌های سراسر کرانه باختری اشغالی شاهد افزایش ناامنی‌ها، حملات مکرر و خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی هستند.

استفاده از زبان حقوق بشری برای توصیف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، علاوه بر تشریح درست بحران بشردوستانه این منطقه تحت محاصره، می‌تواند مسیر احقاق حق و شکایت‌ها از رژیم صهیونیستی را در محاکم بین‌المللی تسهیل کند.

در همین رابطه خبرگزاری میزان با یک وکیل که از اقدام‎های ارتش رژیم صهیونیستی به دیوان لاهه شکایت کرده است، به گفت‎وگو نشسته که در ادامه متن آن را می‎خوانید:

وجدان‌ها در حال بیدار شدن و مردم جهان در حال آگاه شدن از وضعیت غزه هستند

ژیل دوور، وکیل فرانسوی که با تیمی از وکیل‎ها علیه اقدام‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه به دیوان بین‌المللی کیفری مراجعه کرده است، معتقد است که نسل‌کشی از جمله واژه‌هایی است که در توصیف جنایت‌های رژیم صهیونیستی و پاسخگو کردن آن به شدت نیاز به تبیین دارد.

دوور در ابتدا با اشاره به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه)، گفت: در مورد پرونده موجود در دیوان بین‌المللی دادگستری موارد اورژانسی و اضطراری وجود دارند که باید به آن‌ها ورود شود؛ گذشته از آن افکار عمومی در کل جهان و گروه‌های مختلف مردمی در اقصی نقاط دنیا جنایت‌های جاری در غزه را نسل‌کشی می‌دانند، همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری در رای اولیه خود از کلمه نسل‌کشی استفاده کرده است.

آمار جنایات اسرائیل یک ماه بعد از حکم دادگاه لاهه درباره نسل‌کشی در غزه

این وکیل فرانسوی در ادامه با بیان اینکه عنوان استفاده شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری به این معناست که امکان نسل‌کشی خواندن آنچه در غزه رخ می دهد، وجود دارد، تصریح کرد: این موضوعی مهم است؛ وجدان‌ها در حال بیدار شدن و مردم جهان در حال آگاه شدن از وضعیت غزه هستند.

وی اظهار کرد: با گذشت زمان می‌بینیم که فشار روی آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در حال افزایش است و آن‌ها نیز می‌گویند که باید تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری مورد توجه قرار بگیرد.

شکایت‌های مکمل علیه اسرائیل در تسهیل روند محکومیت این رژیم در مجامع بین‌المللی نقش دارند

دوور همچنین به نقش شکایت‌های مکمل علیه رژیم صهیونیستی در تسهیل روند محکوم کردن این رژیم در مجامع بین‌المللی پرداخت و گفت: آفریقای جنوبی شکایت جدیدی را علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت کرده است که می تواند سبب ایجاد محدودیت‌های دیگر برای اسرائیل از سوی دیوان شود.

وی با بیان اینکه نیکاراگوئه هم شکایتی را علیه آلمان مطرح کرده که موضوع این شکایت همدستی آلمان با اسرائیل در جنایت علیه غزه است، اضافه کرد: این شکایت از آنجا در دستور کار قرار گرفت که آلمان عضو کنوانسیون نسل‌کشی و در عین حال دومین صادرکننده سلاح به اسرائیل است.

به گفته دوور، آلمان در پرونده شکایت نیکاراگوئه به دلیل صادرات تسلیحات به اسرائیل متهم دوم در نسل‌کشی است.

عضو نبودن آمریکا در کنوانسیون‌ها مانع شکایت از این کشور شده است

این حقوق‎دان بین‎‏المللی، ادامه داد: از آنجا که آمریکا نخستین ارسال‌کننده و صادرکننده سلاح به اسرائیل است، اما هیچ کنوانسیونی را امضا نکرده است، امکان شکایت از این کشور از زاویه یاد شده وجود ندارد.

احتمال محکومیت اسرائیل در لاهه بسیار بالا است

وی در ادامه درباره احتمال محکومیت رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی به اتهام نسل‌کشی، بیان کرد: احتمال محکوم شدن اسرائیل در لاهه 90 درصد است؛ چراکه در این پرونده دو موضوع مورد بحث است؛ نخست موارد اورژانسی و اضطراری که باید سریعا مورد بررسی قرار گرفته و برای آن‌ها اقدام شود و دوم، مواردی که از نگاه دیوان بین‌المللی دادگستری نیاز به تحقیقات بیشتر و عمیق‌تر دارد؛ موضوع مهم در این مرحله، امکان ورود کشورهای مختلف به پرونده شکایت از اسرائیل به اتهام نسل‌کشی است.

کشورهای امضاکننده کنوانسیون نسل‌کشی امکان شکایت از اسرائیل را دارند

به گفته وی، کشورهای عضو دیوان بین‌المللی دادگستری این امکان را اکنون دارند؛ ضمن اینکه همه کشورهایی که کنوانسیون نسل‌کشی را امضا و تصویب کرده‌اند هم می‌توانند به این موضوع ورود کنند.

دوور در ادامه با اشاره به اینکه بلژیک به‌تازگی اعلام کرد که تفسیر خود را از کلمه نسل‌کشی ارائه می‎دهد، اظهار کرد: این بحثی میان بلژیک و اسرائیل نیست، بلکه بحثی درباره تشریح و تبیین یک عبارت مهم یعنی نسل‌کشی است که در کنوانسیون آمده است؛ با در نظر داشتن این واقعیت که کلمه نسل‌کشی در کنوانسیون در دو خط تعریف شده و با توجه به اینکه گفت‌وگوهای بین‌المللی در این باره در جریان است، این روند مورد نظر است؛

این وکیل بین‎المللی در ادامه با بیان اینکه ایران هم به‌عنوان کشوری که کنوانسیون نسل‌کشی را امضا و تصویب کرده است، حرف‎های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند تعریف خود را از نسل‌کشی ارائه کند؛ چون در دیوان بین‌المللی دادگستری برخلاف شورای امنیت حق وتو مطرح نیست، همه کشورها می‌توانند در این دیوان فعالانه حضور داشته باشند، توضیح داد: ایران هم می‌تواند بر همین اساس با ارائه مدارک و مستندات حقوقی خود ورود پیدا کند و نتایج خوبی به دست بیاورد.

دوور، افزود: شکایت ایران از اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری با اصل مورد تاکید ایران یعنی به رسمیت نشناختن آن به‌عنوان یک کشور تداخلی ندارد، زیرا این درگیری بین دو طرف نیست.

وی با اشاره به اینکه در مورد شکایت آفریقای جنوبی نیز شاهدیم که درگیری مستقیمی میان دو طرف وجود ندارد، عنوان کرد: ایران هم می‌تواند با توجه به عضویت خود در کنوانسیون نسل‌کشی، با ارائه تعریف خود از این موضوع در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل شکایت ثبت کند.

آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه قحطی تحمیل شده از سوی اسرائیل است

این وکیل فرانسوی در بخشی دیگر درباره مهم‌ترین مصادیق نسل‌کشی در غزه، گفت: آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه قحطی تحمیل شده از سوی اسرائیل است؛ قحطی که 2 میلیون نفر را به‌طور کلی درگیر کرده و تبدیل به یک قحطی جدی برای 20 تا 25 درصد کل جمعیت منطقه غزه شده است.

وی با بیان اینکه آن دسته از ساکنان غزه که مواجه با قحطی جدی هستند، مشکلات سلامتی زیادی در آینده خواهند داشت، اضافه کرد: در موضوع بحران غزه، نباید توجهات معطوف به رقم 30 هزار (آمارشهدا) باشد، بلکه خانواده‌های زیادی در غزه هستند که دچار قحطی شده و مشکلات سلامتی جدی را در حال حاضر متحمل شده‌اند و این موضوع در آینده نیز آن‌ها را رنج خواهد داد؛ از این رو نباید روی رقم 30 هزار متوقف شویم.

این وکیل بین‎المللی در پایان، گفت: چیزی که درباره غزه خیلی غم‌انگیز است، اینکه قحطی در این منطقه می‌تواند فردا تمام شود؛ اگر اسرائیل اجازه عبور کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه را بدهد، این قحطی به راحتی از بین رفته و پایان می‌یابد، اما این اتفاق نمی‌افتد؛ در تاریخ معاصر جهان چنین قحطی وجود نداشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی تداوم حملات اسرائیل را جنایت علیه بشریت خواند
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم
  • آغاز نشست سخنگوی وزارت خارجه
  • کنعانی: پاسخ ایران به اقدام صهیونیست‌ها حرفه‌ای بود/ به هرگونه اقدام متجاوزانه پاسخی قاطع می‌دهیم
  • اذعان صندوق بین المللی پول به مقاومت اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌
  • قحطی تحمیلی آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه
  • عملیات ایران نبوغ‌آمیز بود/ ایران مانند شیر است و اسرائیل مثل یک «سگ چلاق» / نتانیاهو معادل هیتلر است/ آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار دارد
  • هشدار صندوق بین المللی پول به آمریکا
  • روزی که آمریکا علیه جهان ایستاد
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا