Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@06:18:07 GMT

انتقال جنجالی یوزپلنگ‌های پردیسان به سمنان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۹۱۲۲

انتقال جنجالی یوزپلنگ‌های پردیسان به سمنان

آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای اخیر خبرها و فیلم‌هایی از تلاش برای بیهوش کردن «دلبر» - یوز ماده‌ای که در پارک پردیسان و در اسارت زندگی می‌کند - منتشر شده است. هدف از بیهوش کردن این یوز انجام معاینات دوره‌ای عنوان شده است اما بر اساس فیلم‌های منتشره در شبکه های اجتماعی پس از ساعت‌ها تعقیب و گریز تیم بیهوش کننده با یوزپلنگ، اعضای تیم موفق به این کار نشدند و در عین حال استرس زیادی نیز به این حیوان ارزشمند وارد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر سایت دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران اعلام کرده است که «هدف از بیهوشی، زنده‌گیری حیوان و انتقال به مکانی دیگر در راستای پروژه تکثیر در اسارت یوزها است همچنین تصاویری منتشر شده است که نشان می‌دهد امروز (17 فروردین) باکسی غیر استاندارد برای انتقال یوزها وارد پردیسان شده است.»

سازمان محیط زیست علت تعقیب«دلبر» را انجام معاینات اعلام کرد و شهاب‌الدین منتظمی –مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش این سازمان– در گفت و گو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی گفته بود که طی روزهای پایانی اسفند «دلبر» نیاز به معاینه دوره‌ای داشته است و به همین دلیل با هماهنگی بیمارستان دامپزشکی تهران تیمی تخصصی به سایت پردیسان آمدند تا این اقدام صورت گیرد اما طی ساعات اخیر خبری در سایت این سازمان به نقل از منتظمی منتشر شده است که نشان می‌دهد اگر روند بیهوشی امروز به درستی صورت گیرد یوزهای پردیسان به مکانی دیگر منتقل خواهند شد.

انتقال یوزهای پارک پردیسان به مکانی دیگر برای تکثیر در اسارت همواره مخالفان و موافقانی داشته است بنابراین انتظار می رفت سازمان حفاظت محیط زیست با برگزاری نشست با کارشناسان و متخصصان این مهم بیش از پیش به تبیین اهداف انتقال یوزهای ایرانی و تدابیر اندیشیده شده برای انتقال ایمن این گونه بپردازد.

نکته دیگر اینجاست که چنین اقدامی نیاز به اخذ مجوزهای لازم را از سازمان دامپزشکی پیش از اقدام به انتقال دارد اما تصویر نامه‌ای از کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست – مبین آن است این سازمان امروز همزمان با انتقال یوزها از دامپزشکی استان تهران خواسته است که مجوزهای لازم برای حمل حیوانات از پارک پردیسان به استان سمنان صادر شود.

از سوی دیگر پیام محبی – رییس بیمارستان دامپزشکی تهران - سرپرست تیمی است که قرار بوده چند روز پیش «دلبر» را بیهوش کنند. او می‌گوید: تیمی متخصص از بیمارستان دامپزشکی به همراه چندین دامپزشک از سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام معاینه اقدام به بیهوشی حیوان کردند که این کار با موفقیت انجام نشد و قرار شد که در زمان دیگری مجدد این اقدام صورت گیرد.

او همچنین می‌گوید: درجریان اتفاقاتی که امروز در پردیسان برای بیهوش کردن و انتقال یوزها صورت گرفته است، نیست.

سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این نیز پروژه انتقال گورخرها به پارک ملی کویر را اجرایی کرده بود که متاسفانه در این اقدام پنج راس گورخر تلف شدند و تعدادی دیگر از آن‌ها کمی بعد از استقرار از محوطه قرنطینه فرار کردند. تجربه ناموفق انتقال گور ایرانی نگرانی‌هایی را در ذهن متخصصان و فعالان حوزه محیط زیست درمورد انتقال یوزپلنگ‌هایی ایجاد کرده است؛ گونه‌ای که به شدت در معرض خطر انقراض است.

این در حالی است که کارشناسان حیات وحش همواره امیدوار بوده اند که با استفاده از سه یوز پارک پردیسان بتوانند قدمی در جهت جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: یوزپلنگ پارک پردیسان سمنان پارک پردیسان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۹۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است

سید احمد شفیعی ، با تاکید بر اینکه فرایند بازیافت و بازچرخانی پسماند‌های ساختمانی در قم ضعیف است، گفت: انباشت این حجم از نخاله و پسماند ساختمانی در قم می‌تواند تبدیل به یک چالش مهم شود.

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه مصالحه ساختمانی بالاترین حجم پسماند تولیدی در قم است، بیان کرد: در حوزه بازیافت پسماند‌های ساختمانی به‌شدت نیازمند ورود سرمایه‌گذار و جلوگیری از انباشت آنها هستیم.

او ادامه داد: سموم نباتی و کود‌های شیمیایی نیز از چالش‌های مهم استان قم در خصوص آلودگی محیط زیست است.

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست قم بیان کرد: فاضلاب شهری و صنعتی از عوامل مهم در آلودگی خاک هستند که وضعیت مدیریت فاضلاب صنعتی و شهری در قم قابل‌قبول نیست و یک معضل مهم است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست قم تصریح کرد:افزون بر ۵۰ درصد از مجموع ۷۰۰ تن زباله تولیدی روزانه در شهر قم قابلیت دفن مستقیم ندارند که بخش عمده آنها را پلاستیک و سایر محصولات پایه پلیمری تشکیل داده‌اند که برای محیط زیست و خاک بسیار خطرناک می‌باشد.

شفیعی عنوان کرد: در بهترین شرایط فقط ۱۰ درصد از پلاستیک‌های تولیدی بازیافت می‌شود درحالی‌که ظرفیت بازیافت این قبیل از پسماند‌ها بسیار بیشتر از این میزان است.

 معاون سازمان حفاظت محیط زیست قم ییان کرد: در شهرداری قم هنوز هیچ چارت سازمانی و بخشی در رابطه‌با نظارت بر فعالیت‌های محیط زیستی وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • تخریب آغل گوسفندان در زیستگاه یوزپلنگ ایرانی
  • طرح جامع دریاچه نمک قم تصویب شد
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟
  • انتقال روزانه زباله به تموشل لاهیجان به ۱۸۰ تن رسید
  • ۲۰ میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است
  • اضافه شدن ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ
  • ۵۰۰ هزار هکتار به زیستگاه یوزپلنگ اضافه شده است