Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرویز اسماعیلی در در گفت وگو با روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی، از بسیج همه مسئولان و مردم ایران و امکانات داخلی برای حفاظت از شهروندان و غلبه بر ویروس کرونا سخن گفت و افزود: اما این‌ مسائل، نافی مسئولیت دولت آمریکا در گسترش بیماری در ایران و  مرگ مبتلایان بدلیل عدم دسترسی به دارو نیست.

او این اظهارات را در پاسخ به این پرسش بیان کرد که ایران این روزها با توجه به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، چگونه با ویروس کرونا مقابله می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی یادآور شد، سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش و پس از شیوع ویروس کرونا اعلام کرده که استاندارد زیرساخت های درمانی ایران و توانایی پزشکان ایرانی بسیار بالاست.

وی درباره چگونگی شیوع کرونا در ایران گفت: این ویروس از چین، ایران و هیچ کشوری برای ورود ویزا نگرفت. همه جهان را غافلگیر کرد. داده های علمی نشان می دهد بسیاری از کشورها حتی در اروپا، زودتر از ایران دچار ویروس کرونا شده اند.

اسماعیلی با بیان اینکه همه گیری کرونا یک تهدید جهانی است اما برخی از آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند، اضافه کرد: آنهایی که ماه گذشته ایران را از طریق رسانه هایشان بابت گسترش ویروس کرونا سرزنش می کردند، امروز بالاترین آمار مبتلایان را در جهان دارند؛ البته از این موضوع و بیماری همه ملت ها بسیار متاسفیم.

سفیر ایران درباره رویکرد اروپا و برخی کشورها در ارائه کمک های بین المللی و تقابل آن با تحریم های آمریکا گفت: دسترسی به دارو و امکانات بشر دوستانه «حق» بنیادین همه ملت ها بویژه هنگام بلایای طبیعی و فراگیر است. کشورهای توسعه یافته و برخوردار نیز مطابق وظیفه انسانی باید به کشورهایی که بیشتر درگیر ویروس هستند، کمک کنند. این به نفع خودشان هست، چون گسترش پاندمی به هر میزان، تهدید بیشتر برای همگان است.
وی افزود: بر همین مبنا در مصوبه های اخیر سران اتحادیه اروپایی نیز کمک به سایر کشورها از جمله ایران تاکید شد اما اروپا می گوید به برجام متعهد است و تحریم های یکجانبه آمریکا را قبول ندارد؛ پس چرا آنها را اجرا می کند؟

وی ادامه داد: انتظار این بود که اروپا حداقل برای موازین انسانی، اجرای تحریم ها را کنار بگذارد. گویا اتحادیه اروپا ۲۰ میلیون یورو از طریق سازمان صلیب سرخ بین المللی برای کمک به ایران اختصاص داده اما تاکنون کمکی به ایران نرسیده است. البته تعدادی از دولتها و مردم کشورهای اروپایی کمک هایی ارسال کرده اند که تشکر می کنیم.

خبرنگار این روزنامه از درخواست ایران برای آزادسازی پول های توقیفی پرسید که اسماعیلی در پاسخ گفت: پول های مورد اشاره متعلق به ملت ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به صراحت گفت که پول ها آزاد نخواهد شد. تاکنون با درخواست ایران موافقت نشده و هیچ رقمی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد نشده است.
وقتی آمریکا با آزادی پول های ما موافقت نکرد، از صندوق بین المللی پول مبلغ ۵ میلیارد دلار درخواست وام کردیم. مقامات سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز  از این درخواست حمایت کردند. اطلاعات لازم را به این صندوق داده ایم اما هنوز منتظریم. شاید آمریکا آنجا هم علیه ما اعمال نفوذ کند.

سفیر ایران درباره واکنش ایران به اعلام آمریکا برای کمک در مبارزه با ویروس کرونا گفت: اگر آمریکا صداقت دارد اموال ما را آزاد کند. صحبت مقامات آمریکایی از کمک به مردم ایران، فقط یک نمایش است تا افکار عمومی دنیا را از ظلم بزرگی که به ملت ایران می کنند منحرف سازند. اگر واقعا می خواهند کمک کنند، تحریم ها را بردارند.
وی خاطرنشان ساخت: همین روزها پمپئو وزیر امور خارجه و برایان هوک مسئول ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته اند که فشار حداکثری علیه ایران ادامه خواهد یافت. تحریم های جدیدتری نیز اعمال شده است. پس ادعای کمک آنها به مردم ایران، مانند این است که یک تمساح برای قربانی خود اشک بریزد!
سفیر ایران به نامه سران ۸ کشور جهان از جمله چین و روسیه به دبیرکل سازمان ملل نامه برای لغو تحریم ها اشاره کرد و افزود: خانم میشل باچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، آقای تدروس آدهانوم رئیس سازمان بهداشت جهانی، تعدادی از سناتورهای آمریکایی، معاون پارلمان آلمان و بسیاری از شخصیت های بین المللی خواستار لغو یا کاهش تحریم ها شدند.
وی گفت: این درخواست ها نشان می دهد تحریم های آمریکا از علل اصلی گسترش سریع ویروس کرونا و تلفات انسانی آن در ایران بوده است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: آمریکا در شرایط سختی که مردم ما داشتند، دشمنی را بر انسانیت ترجیح داد. ترامپ و پمپئو خصومت ها و تحریم ها را افزایش دادند. مارک دوبوویتز (Mark Dubowitz) رئیس موسسه دفاع از دموکراسی آمریکا (FDD) در اظهار نظری بیشرمانه در مورد این ویروس مرگبار نوشت "بسیار خوشحالیم که اگر تحریم ها نتوانست صادرات غیر نفتی ایران را متوقف کند؛ کرونا این کار را انجام داد".

سفیر ایران درباره احتمالات اقدام نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه گفت: امیدواریم چنین نشود چون به ضرر همه ملت های منطقه و جهان است. این فقط به سود کارخانه های تسلیحاتی آمریکاست. همانها که بجای سرمایه گذاری برای توسعه، با تحقیر ملت های منطقه ما، ثروت آنها را می دوشند. صدها میلیارد دلار اسلحه به منطقه می فروشند و حتی استفاده از این سلاح ها را هم به آنها نمی آموزند.

وی افزود: ما تهدیدی برای کشورهای منطقه نیستیم و از سوی آنها نیز تهدیدی احساس نمی کنیم. اما اگر آمریکا به ایران حمله کند، ما هم بر اساس منطق جنگ و حق مشروع خودمان پاسخ محکم خواهیم داد.

اسماعیلی ادامه داد: برای دنیا ثابت شده که رئیس جمهوری کنونی آمریکا رفتار متعادل و قابل اعتمادی ندارد. دکترین ترامپ نقض قوانین بین المللی و حتی داخلی ایالات متحده است؛ نه اجرای آنها. این یعنی تنش در همه مناسبات بین المللی؛ 
در حالی که برجام نتیجه حداقل ۱۲ سال مذاکره سنگین بوده، اول از آن خارج شد و بعد گفت فقط با یک ملاقات همه تحریم ها را بر می دارد!

وی افزود: زمانی که ترامپ رئیس جلسه شورای امنیت سازمان ملل بود، کشورها را بخاطر رعایت قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا تحریم کرد.
ترامپ روحیه تهاجمی، تحکمی و تحقیر کننده نسبت به بقیه ملت ها، دولت های همپیمان آمریکا در اروپا و حتی حزبی های خود دارد.

سفیر ایران خاطرنشان ساخت: خروج یکجانبه از سایر پیمان های بین المللی مانند پیمان پاریس یا نهاد یونسکو و پیمان نفتا و ... تفاوتی با خروج از برجام ندارد. او در حالی که در کانادا توافقی را با گروه ۷ امضا کرد، در پرواز برگشت از کبک آن را پس گرفت. این یعنی بی ثباتی و تنش دائم و فراگیر. 

"تهدید به تحریم اروپا در صورت اتصال به خط لوله گاز نورد استریم ۲، جنگ تعرفه ها با چین، اختلافات با ژاپن و اخلال در تجارت بین الملل گوشه ای از اقدامات تنش زای ترامپ است. فکر می کنم بیشترین خسارت در این زمینه را اروپا متحمل می شود."

وی در ادامه درباره ترور سردار سایمانی توسط آمریکا گفت: کاری که داعش آرزو داشت انجام دهد و نتوانست را ترامپ به عهده گرفت و انجام داد. ترور فردی که با هواپیمای مسافربری و دعوت رسمی وارد کشوری می شود، شجاعت نیست؛ یک اقدام جنایتکارانه و بزدلانه است. آمریکا کسی را ترور کرد که قهرمان آزادی ملت های منطقه از شر داعش و تروریستها بود. لذا هیچ اتفاقی جواب خون شهید سلیمانی را نمی دهد.

اسماعیلی درباره اظهارات برخی دولتمردان اروپایی مبنی بر پیامد خروج ایران از برجام، ساخت بمب اتم در مدت ۲سال است، پاسخ داد: مرجع اصلی اعلام نظر در این زمینه آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) است. همه گزارش های آژانس تاکنون موید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای و اجرای تعهدهای ایران در برجام بوده است. ۸۰ درصد بازرسی های آژانس از کشورهای عضو در ایران انجام می شود. 

وی یادآورشد: ساخت سلاح هسته ای؛ هم مطابق فتوای رهبر انقلاب اسلامی حرام است و هم در دکترین نظامی ایران نیست. برجام، تضمین اطمینان جهانی به همین مساله بود.

خبرنگار این روزنامه در ادامه پرسید، اروپا کاملاً طرفدار توافق هسته‌ای با ایران است اما در ظاهر هیچ اقدامی برای مقابله با سیاست های تهاجمی و خصمانه آمریکا در قبال ایران از خود نشان نمی دهد. 
سفیر ایران در این باره گفت: ما محدودیت های اروپا در برابر یکجانبه گرایی آمریکا را درک می کنیم. اروپا هم نقش مهم و سازنده ای در انعقاد برجام داشت و هم به عنوان طرف توافق به ما دو وظیفه داشت.
با این حال اروپا باید بسیار فعالانه تر مانع خروج آمریکا از برجام می شد و به تعهداتش نیز عمل می کرد. اروپا برای جبران خروج آمریکا و اجرای تعهداتش از ما چند هفته فرصت خواست. ما یکسال صبر کردیم.

وی افزود: اروپا ۱۱ تعهد را به ایران اعلام کرد و تا این لحظه حتی به یکی از آنها عمل نکرده است.
اروپا باید قادر باشد از سیاست خارجی و امنیتی مشترک و همچنین یکپارچگی خود حفاظت کند. ایران همیشه خواهان اروپای مقتدر بوده است.

سفیر ایران درباره مناسبات تهران و زاگرب  و کمک های انسان دوستانه مردم کرواسی در جریان سیل ابتدای سال ۹۸ به مردم ایران نیز گفت: ماهیت انسانی این کمک ها بسیار ارزشمند است. ما از کرواسی و بویژه موسسه کمک های کرواسی که وظیفه هماهنگی را بخوبی انجام داد، تشکر می کنیم.

وی افزود: روابط دوستانه دو ملت ایجاب می کند که در شرایط سخت کنار هم باشند. همانگونه که ایران نیز در مواقع خطیر و از جمله سیل سال های گذشته در کنار مردم کرواسی بوده و همیشه نیز خواهد بود.

اسماعیلی اضافه کرد: علاقمندی فراوانی برای توسعه همکاری ها داریم و نیز محدودیت های کرواسی را درک می کنیم. بعد از برجام، خانم کیتارویچ رئیس جمهوری در صدر هیاتی سیاسی - اقتصادی به تهران آمد. در زمان کوتاهی حجم روابط اقتصادی دو کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو رسید. ظرفیت زیادی برای افزایش این تجارت وجود داشت.

وی ادامه داد: در حالی که هیچ مشکل سیاسی بین دو کشور وجود نداشت، بدلیل تحریم های غیرقانونی و مقررات فرامرزی یک دولت دیگر، ملت ایران و کرواسی از این نفع مشترک محروم شدند.
سفیر ایران خاطرنشان کرد: بسترهای مشترک فرهنگی بین دو ملت، سابقه روابط خوب سیاسی، و ظرفیت های عظیمی برای همکاری به نفع دو کشور وجود دارد. ایران می تواند مطمئن ترین منبع انرژی کرواسی باشد و بدلیل موقعیت خوب منطقه ای کرواسی؛ انرژی خود را از طریق کرواسی به اروپای مرکزی و غربی ترانزیت کند.

۲۰۲۳

برچسب‌ها برجام تحریم اتحادیه اروپا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کرواسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم اتحادیه اروپا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کرواسی برجام تحریم اتحادیه اروپا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کرواسی اتحادیه اروپا سفیر ایران ایران درباره ویروس کرونا تحریم ها سازمان ملل بین المللی مردم ایران کمک ها پول ها ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۹۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه لوموند در این باره گفت: «ما بارها درباره افزودن سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت کرده‌ایم و این کاری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا انجام داد، با این وجود مقام قضایی اتحادیه اروپا باید تشخیص دهد که سپاه مرتکب اقدام تروریستی شده است و در حال حاضر چنین نیست.»

وی درباره تحریم‌های جدید علیه تهران نیز گفت: این اقدام ابتدا مستلزم وجود چیزهایی است که قابل تحریم باشد.

بورل همچنین تاکید کرد: در پی پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله‌ای که ایران با پهپاد و موشک انجام داده است، به نفع همه است که شاهد رویارویی منطقه‌ای نباشیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا قدرت دیپلماتیک دارد و هدفش کاهش تنش در منطقه از طریق روابط خود با تل‌آویو و کشورهای عضو، به ویژه آلمان، و متحدان بین‌المللی آن مانند واشنگتن است.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی درپی پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران خواستار تحریم کشورمان و قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح «تروریسم» اتحادیه اروپا شد.

روابط عمومی کل سپاه بامداد روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران کشورمان در سوریه، از حمله و اصابت موفق ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

این حملات علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • حمایت بورل از رژیم صهیونیستی
  • گزافه‌گویی وزیر خارجه آلمان علیه ایران
  • بورل: اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند
  • تحریم، ابزار آمریکا برای توقف پروژه LNG-۲ روسیه در قطب شمال 
  • واشنگتن و متحدانش به‌دنبال راه‌های جدید اجرای تحریم‌های کره شمالی