Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@07:22:01 GMT

آنچه مساجد ایران و جهان برای شکست کرونا انجام می‌دهند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۸۹۷۰۴

آنچه مساجد ایران و جهان برای شکست کرونا انجام می‌دهند

عزم جهادی کانون‌های مساجد برای شکست کرونا، اجرای پویش مردمی «چراغانی دل‌های منتظران»، پخش اذان از مساجد برلین در ایام مقابله با کرونا و ادامه ممنوعیت فعالیت مساجد در مصر ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۱۷ فروردین‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در هفدهمین روز از فروردین ماه ۹۹:

 

تبدیل پایگاه ترویج ازدواج به مرکز مقابله با کرونا/ عزم جهادی کانون‌های مساجد برای شکست این ویروس

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین خلیلی تهرانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مسجدی ها، هیئتی ها و حوزوی ها با روحیه بسیجی در خدمت اجرای طرح ملی مقابله با کرونا هستند، اظهار کرد: ائمه جماعات، هیّت امنا، کانون های فرهنگی و هنری، بسیجیان، کانون های قرآن و عترت (ع)، مراکز مشاوره و خانواده، پایگاه های ترویج ازدواج آسان و سایر کارگزاران و نهادهای مسجدی، با روحیه جهادی، مخلصانه و صادقانه و با همت مضاعف در کنار پرستاران، پزشکان و سایر پرسنل درمانی و بهداشتی کشور، جزو مدافعان سلامت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جماعت مسجد خاتم الانییا (ص) افزود: شیوع کرونا در کشور بسیار دردناک و ناراحت کننده است که با درگدشتن و ابتلا و قرنطینه شدن شمار زیاری از همطونانمان، موجب تاثر بیشتری نیز شد، با وجود این، درس های زیادی به ما داد که وجود روحیه ایثار و گذشت در میان شاغلان در تمام صنوف از جمله درمانی و بهداشتی از جمله آنها است‌.     وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره مانور بودن مقابله با ویروس کرونا، گفت: این اتفاق همچون پدافند غیرعاملی است که همه گروه های مردمی کشور را جهادگونه با هم متحد کرد و بار دیگر نشان داد برخلاف تمام ادعاها مردم ما به مسئولانشان اعتماد دارند و در صفی مشترک در برابر دشمنی واحد ایستادگی کرده اند.     خلیلی تهرانی با بیان اینکه مسجدی ها اعم از ائمه جماعات، نمازگزاران، کانون های فرهنگی و هنری، بسیج و هیئت امنا در تمام دوره مقابله با ویروس کرونا در تامین نیازهای بهداشتی به منظور سمپاشی کوچه ها و خیابان ها بسیار فعال بوده اند، ابراز کرد: الحمدالله این جهاد همچنان ادامه دارد و به لطف الهی طی چند روز آینده شاهد نابودی کامل ویروس کرونا خواهیم بود.     وی در پایان از همه مردم تقاضا کرد: همچنان به توصیه های بهداشتی عمل کنند، در خانه بمانند و با انجام اعمال وارده در ماه شعبان، به رسیدن هر چه زودتر دوران بدون کرونا و در همه حال، به رحمت بی انتهای الهی امیدوار باشند.  

پویش ملی «چراغانی دل‌های منتظران» اجرا می‌شود

 

 

پویش «چراغانی دل‌های منتظران» در آستانه نیمه شعبان با هدف مزین شدن دل‌های منتظران به نور عنایت امام عصر (عج) به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد راه اندازی شد.

 

بنابراین گزارش، در این پویش بناست منتظران ظهور امام زمان (عج) شب نیمه شعبان تا شب عید سعید فطر هر شب ساعت ۲۱ به قرائت و زمزمه جمعی و خانوادگی دعای سلامتی امام زمان(عج) بپردازند.

 

تکذیب بازگشایی درهای مساجد در مصر

 

 

به نقل از «الیوم السابع»، به دنبال انتشار اخبار دروغین، دولت مصر اعلام کرد: مساجد مصر تا زمانی که وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا به ثبات نرسد، باز نمی شود.

  مرکز اطلاع رسانی شورای وزیران مصر خبر از وجود شایعاتی داد که در آن آمده بود که وزارت اوقاف هفته آینده درهای مساجد را باز و نماز جمعه و جماعت را دایر می کند.     در همین راستا، وزارت ا‌وقاف مصر اعلام کرد: اقامه نماز جمعه و جماعت در مساجد برای هفته آینده صحت ندارد و ما برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با وزارت بهداشت هماهنگ هستیم.     این  وزارتخانه افزود: جان مردم در اولویت است و با هر گونه درخواست غیر قانونی برخورد می شود.     دولت مصر همچنین اعلام کرد: مسئولان مساجدی که درهای خود را باز کنند، برکنار می شوند.  

پخش اذان از مساجد برلین در ایام مقابله با کرونا

 

 

 

به نقل از «الجزیره»، با شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان، برخی از مساجد برای ایجاد آرامش مردم از بلندگوهای خود اذان پخش می کنند.

 

همین اقدام روز جمعه در مسجد «دارالسلام» برلین انجام شد. برای نخستین بار این مسجد در برلین با اجازه مقامات برای تحکیم همبستگی و مقابله با ویروس کرونا، از بلندگوهای خود اذان پخش کرد.

 

مدیریت مسجد دارالسلام گفت: پخش اذان به صورت روزانه تا پایان شکست کرونا ادامه دارد . این در حالی است که کلیسایی در محله «نیوکلن» نیز ناقوس را به صدا در می آورد.

 

برخی این اقدام را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند شنیدن صدای اذان باعث آرامش می شود و این در مسلمانان مشهود است.

 

«محمد صبری طه»، امام مسجد دارالسلام در این باره گفت: در شرایطی که به سبب کرونا در آن به سر می بریم دعای جمعی می تواند مثمرثمر باشد.

 

وی تاثیر پخش اذان را برای مسلمانان مثبت ارزیابی کرد و گفت: صدای اذان آرامش بخش است.

 

صبری طه افزود: ویروس کرونا که مردم آلمان و دیگر کشورهای جهان را درگیر کرده، مردم را به هم نزدیک کرده است، زیرا همه در یک شرایط قرار داریم.

 

وی تصریح کرد: مردم آلمان به ویژه غیر مسلمانان  کلمه اذان را می شناسند و می گویند در زبان آلمانی این کلمه موجود است.

 

همچنین، «محمد موصلی»، عضو شورای عالی مسلمانان در این باره گفت: در ده ها مسجد شهرهای آلمان و اروپایی به صورت خودجوش اذان پخش شده است و مردم این اقدام را  را در  شرایط کنونی مثبت ارزیابی کرده اند.

 

وی افزود: در برخی از کشورهای اروپایی برای ایجاد آرامش به مردم اجازه داده شد تا از مساجد اذان پخش کنند و در آلمان نیز همین اتفاق افتاد.

 

این عضو شورای عالی مسلمانان در ادامه اظهار کرد: برلین نخستین شهری نبوده که در این ایام اذان پخش کرده است، بلکه حدود ۲۰ مسجد در شهرهای مختلف از جمله شهر «دیسبورگ» اذان پخش کردند.

 

همچنین ده ها کشور همچون اسپانیا، انگلیس، فرانسه، بلژیک و هلند نیز دست به این اقدام زدند.

 

با این وجود، راست گرایان افراطی در شبکه های اجتماعی از این اقدام مسلمانان انتقاد کرده و مدعی هستند که مسلمانان از وضعیت کرونا بهره وری کرده اند.

 

اتحاد مساجد سراسر هند برای شناسایی و کمک به فقرا در بحران کرونا

 

 

به نقل از «timesofindia»،مساجد هند دست به دست هم داده اند تا در دوره کنونی بحران شیوع گسترده کرونا در این کشور به داد نیازمندان برسند.

 

پس از اینکه مسجد جامع دهلی نو کمک به فقرا در این شرایط را آغاز کرد مساجد دیگر هم به روی صحنه آمدند تا نقش خود را ایفا کنند.

 

مسجد جامع تا کنون به بیش از یک هزار خانواده از همه ادیان و مذاهب کمک کرده است.

 

«مولانا عثمان رحمانی» از مسجد جامع دهلی در این باره گفت:ما از 76 مسجد در منطقه «لودهیانا» پنجاب تقاضا کرده ایم تا به افراد نیازمند در همسایگی خود کمک کنند.

 

وی افزود:افراد زیادی از طبقه متوسط هستند که نیاز ضروری به کمک های مادی در دوران بحران کرونا دارند اما به خاطر مناعت طبعی که دارند تقاضای کمک نمی کنند ،بنابراین ما تصمیم گرفته ایم این افراد را شناسایی کنیم و کمک هایمان را به آنها ارائه بدهیم.

 

امام رحمانی همچنین گفت:ما یک بسته حمایتی شامل آرد گندم،برنج،شکر،روغن و انواع ادویه ها به این افراد نیازمند می دهیم.

 

این در حالی است که نمازهای جماعت در همه مساجد هند از جمله مسجد جامع دهلی نیز به دستور دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شده و مساجد هم نهایت همکاری را با این دستورالعمل به عمل آورده اند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقابله با کرونا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مساجد شیوع ویروس کرونا مقابله با کرونا کانون های مساجد دل های منتظران مسجد جامع پخش اذان اذان پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۸۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه

آفتاب‌‌نیوز :

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «مسجد به‌عنوان‌یک‌نهاد» در روزنامه اعتماد نوشت: اعلام اینکه شهرداری قصد دارد در پارک قیطریه مسجد بسازد، در حالی که نمازخانه‌ای هم دارد، و در اطراف آنجا نیز چند مسجد محلی وجود دارد موجب تعجب و اعتراض عمومی شد و برخی این اعتراضات را منتسب کردند به مخالفت با اقدامات دینی؟! در حالی که توجه ندارند، این‌ها ظاهرش دینی است و باطن و نتیجه آن دین‌زدایی از جامعه است.

این یادداشت درصدد پرداختن به مساله مسجد و نمازخانه و تفاوت این دو و تأکید بر نهادمند بودن مسجد است. به نظر می‌رسد که هنوز برخی افراد توجه لازم را به تفاوت میان مسجد و نمازخانه نکرده‌اند. نمازخانه محلی غیر رسمی و بدون آداب معینی برای آسایش نمازگزاران است.

محلی که به‌طور معمول کوچک است، نه وجود پیش‌نماز برای آن ضروری است و نه لزوما نماز را در رأس ساعت مقرر می‌خوانند. نه حتی برای مکان آن خطبه خاص فقهی خوانده می‌شود. به راحتی تغییر کاربری داده می‌شود و در اغلب موارد نیز می‌تواند موقتی باشد.

مخروبه شدن آن یا تعداد اندک نمازگزاران نیز مساله‌ای نیست. از ظهر تا آخر شب هر کس که فرصت نمازگزاردن دارد از آن استفاده می‌کند و صرفا برای نماز خواندن و اغلب به صورت فرادا است. در حالی که مسجد به کلی متفاوت است. مسجد بیش از اینکه محلی انحصاری برای نماز خواندن باشد، یک نهاد مهم شهری و روستایی است، به همین علت است که حتی در محله‌های روستایی و شهری اصرار می‌شود که هر کدام مسجد خود را داشته باشند.

مسجد را هر جایی نمی‌سازند. مسجد با وجود روحانی و پیش‌نماز و حتی متولی و خادم و هیأت امنای آن شناخته می‌شود. کارکرد آن در رسیدگی به امور دینی و غیر دینی مردم و جمع شدن اهل محل یا شهر در آنجا جزو جدایی‌ناپذیر از کارکرد عبادی و مذهبی آن است. مسجد جزیی از یک محله یا روستا است. به‌طور معمول با همیاری افراد محل و خیرین ساخته می‌شود. مخروبه شدن مسجد اعم از فضای مادی و ساختمان آن یا فضای عبادی و نمازگزاران یا فضای اجتماعی و عمومی آن، حامل پیام منفی مهمی است. آبادی مسجد به آبادی همه این اجزا مربوط می‌شود و به‌طور کلی رونق آن نشانه رونق دینداری است.

یکی از بزرگ‌ترین خطا‌هایی که پس از انقلاب صورت گرفت تحت‌الحمایگی قرار دادن مساجد از سوی دولت و ساختار رسمی بود. اعم از کمک‌های مالی یا تخفیف‌ها، ارایه امتیازات اداری و اقتصادی و رایگان کردن آب و برق و گاز و ... یا نصب ائمه جماعت از سوی صاحبان قدرت و حذف امامان جماعت نامقبول از سوی آنان.

اخیرا نیز توافقنامه کمک مالی ۸ میلیارد تومانی افشا شده که میان شهرداری تهران با مدیریت یک مسجد برای ساختن محل اجتماعات؟! منعقد شده که طبعا از این نوع پرداخت‌های شهرداری زیاد است. با مجموعه این کارها، هم‌زمان هم نهاد محلی و مدنی مسجد را از ریل استقلال خارج کردند و هم روحانیت و امام جماعت آن را وابسته به حکومت کردند.

با ورود نیرو‌های شبه نظامی و فعالیت‌های دولتی و حکومتی در مساجد، آن‌ها را از کارکرد واقعی خود خارج کرد و میان مسجد و روحانی آن با مردم و جامعه به مرور زمان فاصله انداخت و به جایی رسیده‌ایم که طبق گزارش رسمی رصد فرهنگی کشور، از کل ۵۸ هزار باب مسجد شیعی حدود ۳۴ هزار باب (۵۴٪) فاقد امام جماعت هستند، و در ۱۶ درصد از مساجد نماز جماعت اصلا برگزار نمی‌شود و در ۱۳درصد نیز فقط در برخی ایام سال نماز جماعت برگزار می‌شود.

کارکرد‌های غیر عبادی مسجد را اگر از آن بگیرند، این نهاد دچار اختلال می‌شود و کارکرد عبادی خود را نیز کم‌کم از دست می‌دهد؛ بنابراین مسجد را فقط براساس کارکرد عبادت بنا نمی‌کنند. به علت همین ویژگی‌های نهادی است که آمار شاید دقیقی از مساجد کشور داریم، ولی هیچ آماری از نمازخانه‌ها نداریم، چون در قالب نهادی شناخته نمی‌شوند.

کارکرد‌های مسجد آن اندازه مهم است که اگر در برابر کارکرد‌های سایر نهاد‌های جامعه قرار گیرد ضربه‌پذیر خواهد شد. اگر احداث مسجد به عنوان روشی برای مقابله با نهاد‌های دیگر در پیش گرفته شود، در نهایت به مسجد به منزله یک نهاد لطمه وارد خواهد شد. (یک نمونه آن مسجدی است که جنب تئاتر شهر و برای به حاشیه راندن آن ساخته شد). ساخت مسجد در بوستان فاقد کارکرد واقعی مسجد است و در حد نمازخانه باید باشد.

اصولا آنجا مردمی ساکن نیستند که مسجد لازم داشته باشند حتی اگر نمازگزار هم باشند. مردم به دلیل دیگری به پارک می‌روند. مثل اینکه در ورزشگاه آزادی هم مسجد ساخته شود. هدف اصلی این کار تغییر کارکرد نهاد پارک یا بوستان است و این موجب ضربه خوردن به نهاد مسجد خواهد شد. چندی پیش اواخر ماه رمضان، رفتم پارک محل، ظهر بود و صدای اذان آمد، رفتم ببینم وضع مسجد پارک چگونه است. دو نفر پشت امام جماعت در حال نماز بودند، یک کودک هم تکبیر می‌گفت.

امام جماعت که ظاهرا با شهرداری طرف قرارداد بود، سپس یک جوان که ظاهرا خادم مسجد بود و یک پیرمرد جمع نمازگزاران بودند (تصویر موجود است)، در حالی که می‌دیدم که در همان لحظه در پارک افراد زیادی بودند که به‌صورت متعارف اهل نماز بودند. از نگهبان پرسیدم غروب چقدر هستند؟ گفت این روز‌ها که افطاری مختصری می‌دهند قدری بیشتر است. این آباد کردن مساجد نیست. هنگامی که یک نهاد را جلوی نهاد‌های دیگر یا رقیب آن‌ها قرار می‌دهید، بیش از آنکه به نهاد‌های دیگر لطمه بزند، خودش لطمه می‌خورد. نهاد‌های جامعه با یکدیگر سر جنگ ندارند. پس از انقلاب تعداد مساجد ۳ برابر شده است. قطعا بخشی از این کار به علت حمایت‌های رسمی بوده و اتفاقا همین حمایت‌های رسمی نهاد مسجد را تضعیف نموده است.

شواهد پژوهشی و عینی فراوانی نشان می‌دهد که ساخت این تعداد مساجد تاثیری بر تقویت دینداری نگذاشته است. در حالی که مساجد زیادی ساخته شده، ولی تعداد مسجدرو‌ها زیاد نشده، و حتی بر اساس نتایج پیمایش رسمی که اخیراً منتشر شده، دینداری نیز کاهش یافته است. مسجد را در تقابل با نهاد‌های دیگر قرار دادن اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد. نهاد‌های اجتماعی مکمل و نه در تقابل با یکدیگرند.

پس این پرسش پیش می‌آید که چرا این سیاست غیرموثر به ویژه با آمدن دولت و شهرداری جدید اجرایی و مخالفت با آن به مخالفت با دین تعبیر می‌شود؟ این سوال مهمی است که در یادداشتی مستقل باید به آن پرداخت، اما در پایان این یادداشت خوب است به این نکته طرفداران این سیاست پرداخت که می‌گویند مخالفان با این سیاست با تقویت دین مخالفند.

در پاسخ باید گفت؛ اگر کسانی با دین مخالف باشند، به‌طور طبیعی باید از این سیاست‌ها دفاع یا حداقل در برابر آن سکوت کنند، زیرا به تجربه دریافته‌اند که اجرای این سیاست‌ها همان هدف آنان؛ یعنی ضعیف کردن دین را محقق می‌کند. پس اغلب منتقدان چنین سیاست‌هایی، در درجه اول نگران سرنوشت نهاد دین و کارکرد‌های اجتماعی آن هستند. این مطلب را برای مردم و افکار عمومی و مسوولان خیرخواه باید نوشت و الا آنان که دنبال این طرح‌ها هستند بهتر از هر کس می‌دانند که دغدغه‌های خودشان چیز‌های دیگری است.

دیگر خبرها

  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد