Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@23:53:11 GMT

با خواب‌آلودگی بهاری چه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۰۴۹۲

با خواب‌آلودگی بهاری چه کنیم؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تبیان، متناقض به نظر می‌رسد: در بهار دنیای بیرون شروع به جوانه زدن و شکوفا شدن می‌کند اما ما از درون احساس خستگی و کسالت می‌کنیم!

علت خواب‌آلودگی بهاری چیست؟

بین دوره‌ی تبدیل زمستان به بهار، خیلی از افراد برای تطبیق پیدا کردن با تغییرات آب و هوایی وارد چالش می‌شوند. دمای مرکزی بدن ما در زمستان، پایین‌تر از تابستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی هوای بیرون گرم‌تر می‌شود، بدن به مدت زمانی برای سازگاری پیدا کردن نیاز دارد. طی این فرایند، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشارخون پایین می‌آید. نتیجه اینکه شما شروع می‌کنید به احساس خستگی و کسالت و خواب‌آلودگی کردن. وقتی دمای بیرون نوسانات زیادی دارد، ممکن است گاهی این نوع خستگی بهاری را مکرراً احساس کنیم.

ضمناً تراکم ملاتونین (هورمون خواب) در بدن بعد از پشت سر گذاشتن یک زمستان طولانی بالاست. از طرفی دیگر، ذخایر سروتونین (هورمون فعالیت) افت کرده است.

چه کسانی دچار خواب‌آلودگی بهاری می‌شوند؟

افرادی هستند که نسبت به کسالت بهاری حساس‌ترند. تقریباً یک‌سوم افراد این حالت را در بهار احساس می‌کنند. کسانی که فشارخونشان پایین است، خانم‌ها، نوجوانان و افراد حساس به تغییرات آب و هوا، به‌ ویژه مستعد تجربه‌ی خواب‌آلودگی بهاری‌اند.

برای رفع خواب‌آلودگی بهاری چه باید کرد؟

شما می‌توانید از فعل و انفعالات بدنتان به روش‌های زیر حمایت کنید:

ورزش کنید

فعالیت بدنی برای فشارخونتان خوب است. در فصل بهار، شما باید از هر فرصتی برای ورزش کردن استفاده کنید. تا محل کارتان با دوچرخه بروید یا پیاده‌روی کنید. این روزها که در قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی به سر می‌بریم نیز می‌توانید فعالیت‌های مناسب با این شرایط را در خانه انجام دهید.

چگونه بر خواب‌آلودگی و بی‌حالی بهاری غلبه کنیم؟

آگاهانه غذا بخورید

یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های ویتامین‌دار می‌تواند مواد مغذی لازم برای مغزتان را فراهم کند تا مغز بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. همچنین آناناس، سیب، موز و انگور حاوی سروتونین هستند که برای سرحال کردنتان بسیار مفید است.

دوش آب سرد بگیرید

حتی اگر از آب سرد بدتان می‌آید، گرفتن دوش آب سرد یا تناوب میان آب گرم و سرد باعث افزایش جریان خون در بدنتان می‌شود. خیلی خوب است عادت کنید در پایان با آب سرد آبکشی کنید.

از نور خورشید بهره بگیرید پرده‌ها را کنار بزنید و پنجره‌ها را باز کنید. وقت گذراندن در فضای باز بیرون از خانه (البته در این روزهای کرونایی جاهای خلوت را انتخاب کنید) نیز به افزایش سطح سروتونین کمک کرده و شما را هوشیارتر می‌کند. هر چه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بهتر است زیرا تراکم ملاتونین‌تان به همان اندازه کاهش می‌یابد. از هوای تازه استفاده کنید

هوای تازه مغزتان را بیدار می‌کند و خستگی‌تان را برطرف می‌نماید. این هم دلیلی دیگر برای باز کردن پنجره‌ها!

چرت بزنید

اگر امکانش هست بعد از ناهار یک چرت مرغوب بزنید. چرت شما باید 20 تا 30 دقیقه باشد و نه بیشتر، تا جلوی تولید ملاتونین ِ بیشتر گرفته شود و دوباره احساس خواب‌آلودگی نکنید.

چه موارد تغذیه‌ای را باید رعایت کنید تا کمتر دچار خواب‌آلودگی بهاری شوید؟

یک قانون کلی: تا می‌توانید میوه‌ها و سبزی‌های بومی مصرف کنید و غذاهایی بخورید که سرشار از فیبر گیاهی‌اند. از سویی دیگر، از خوردن غذاهای چرب و تماماً تصفیه‌شده خودداری کنید.
خیلی از افراد به دلیل احساس خستگی و بی‌حوصلگی سراغ غذاهای فرآوری شده می‌روند که هم راحت‌اند و هم انرژی را فوراً افزایش می‌دهند؛ اما چنین غذاهایی باعث تشدید احساس خستگی‌تان می‌شوند و بعد از خوردن، خیلی زود به حالت قبل برخواهید گشت.

غذاهای چرب که پُر از اسیدهای چرب اشباع هستند، نیاز به مدت زمان بیشتری برای هضم شدن دارند و در نتیجه احساس خستگی‌تان را افزایش می‌دهند. بنابراین شما باید مصرف غذاهای زیاد سرخ شده را کنار گذاشته و بیشتر غذاهای پخته شده یا بخارپز مصرف کنید.

منوی غذایی شما بهتر است شامل موارد زیر باشد:

. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند. یعنی غذاهایی که وقتی آن‌ها را می‌خورید، قند تدریجاً در خونتان آزاد می‌شود و احساس سیری و انرژی‌تان طولانی‌تر خواهد بود.

. غذاهای سرشار از فیبرهای گیاهی مانند عدس، نخود آبگوشتی، لوبیا، برنج قهوه‌ای و نخود سبز.

. غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند آووکادو، بذر کتان و دانه کنجد.

. فراموش نکنید که پروتئین‌های باکیفیت بیشتر مصرف کنید، مانند کینوآ که بی‌نهایت غنی از منیزیم است.

. میوه و سبزی زیاد مصرف کنید زیرا خصوصاً در این فصل تنوع بیشتری پیدا می‌کنند. سبزیجاتی مانند بروکلی و کلم برگ و نخود سبز زیاد توصیه شده‌اند.

. اگر سبزیجات برگ‌دار می‌خورید، آن را با ویتامین C مصرف کنید تا جذب آهن از سبزیجات بیشتر شود. این راه طبیعی برای رفع کم‌خونی است.

. اگر عادت دارید زیاد فست فود و غذاهای ناسالم مصرف کنید حالا وقتش است که این عادت را کنار بگذارید و انواع سالم‌تری را انتخاب نمایید. مثلاً خودتان همبرگر درست کرده و آن را گریل کنید. مایونز را نیز خودتان با ماست و خردل درست کنید.

. غذاهای سالم و مقوی نه تنها احساس سیری بیشتر و طولانی‌تری به شما می‌دهند بلکه انرژی خوبی نیز به شما می‌دهند و علائم خستگی و خواب‌آلودگی بهاری را نیز از شما دور می‌کنند.

. خیلی مهم و مؤثر است که به جای وعده‌های بزرگ، وعده‌های کوچک‌تر و مکررتر بخورید تا سطح قند خونتان را ثابت نگه دارید.

کد خبر 498138 برچسب‌ها سلامت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت خواب آلودگی بهاری احساس خستگی مصرف کنید آب سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۰۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)

 روز کریسمس سال ۱۹۶۸، خدمه آپولو ۸ متشکل از فرانک بورمَن، جیم لاوِل و بیل اندِرس با باز کردن کمد غذایشان شگفت‌زده شدند: یک شام کریسمس لاکچری و مخصوص که با روبان‌های قرمز و سبز بسته‌بندی شده بود. این غذای «خانگی» همزمان با نزدیک شدن به یک جشن سنتی، روحیه خدمه را تقویت کرد و اشتهای آن‌ها را برانگیخت. 

به گزارش فرادید، این غذا ورای جذابیتی که داشت، لحظه مهمی را در تکامل غذاهای فضایی نیز رقم زد. خدمۀ آپولو ۸ نخستین فضانوردانی بودند که مدار زمین را ترک کردند و توانستند به مدار ماه برسند؛ اما آن‌ها در طول سفر طولانی‌شان به سوی ماه، اشتهایشان را از دست دادند.

مالکوم اِسمیت، دانشمند مواد غذایی، بعداً حداقل میزان غذای مصرفی خدمه را شرح داد. فرانک بورمَن، به طور خاص، کمترین میزان مصرف را داشت؛ یعنی تنها ۸۸۱ کالری در روز دوم که موجب نگرانی جراح پرواز، چاک بِری شد. بورَمن این موضوع را به غیراشتهاآور بودن بیشتر غذاها نسبت داد. 

خدمه مایل نبودند غذاهای فشرده و لقمه‌ای بخورند و با چالش دیگری روبرو شدند: وقتی به وعده‌های غذایی خود، آب اضافه می‌کردند تا قابل‌خوردن شود، به جای اینکه طعم غذا حفظ شود، طعم بسته‌بندی خود را جذب می‌کرد. 

منوی کریسمس آپولو ۸: عصارۀ انگور خشکانده‌شده، سس زغال اخته-سیب، قهوه و همینطور یک بسته مرطوب حاوی بوقلمون و سس. 

در طول دهه ۱۹۶۰، فضانوردان و پرسنل مرکز فضاپیمای سرنشین‌دار، شکایات متعددی در مورد غذایشان ابراز کردند. 

قبل از ماموریت آپولو ۸، جیم مَک‌دیویت، فضانورد آپولو ۹، امور را به دست گرفت و ترجیحات غذایی خود را پشت منوی خدمه آپولو ۸ یادداشت کرد. او از آزمایشگاه مواد غذایی خواست تا مقدار مواد غذایی فشرده و لقمه‌ای را به حداقل ممکن کاهش دهند و غذاهای گوشتی و سیب‌زمینی بیشتر را جایگزین کنند. 

مَک‌دیویت با ابراز نگرانی نوشت: «من به شدت گرسنه می‌شوم و می‌ترسم با وجود آن منو از گرسنگی بمیرم.» 

خدمه اصلی ماموریت مدار ماه آپولو ۸ کنار شبیه‌ساز ماموریت آپولو در مرکز فضایی کندی

سال ۱۹۶۹، ریتا رَپ، فیزیولوژیستی که تیم سیستم غذایی آپولو را رهبری می‌کرد، برای ارزیابی یک منبع غذایی چهار روزه که در ماموریت‌های آپولو استفاده می‌شود، به دونالد ارابین، رئیس اتاق ارزیابی ماموریت مراجعه کرد. 

ارابین که به ذائقه‌ی ماجراجویش معروف است و به شوخی خودش را «سطل زباله انسانی» توصیف می‌کند، از اینکه فهمید غذای فضانوردان فاقد طعم، عطر، ظاهر، بافت و طعم است، شگفت‌زده شد. 

ریتا در پایان ارزیابی چهار روزه خود به این نتیجه رسید که «لذت غذا خوردن به حدی از بین رفته که اساساً علاقه به خوردن کم شده است». 

وقتی خدمه آپولو ۸ سورپرایز کریسمس‌شان را باز کردند، خوشحالی‌شان واقعی بود. معلوم شد یک ضیافت فضایی کامل برایشان مهیا شده است: بوقلمون با سس، سس کرن‌بری و حتی عصارۀ انگور! این سورپرایز به قدری خوب بود که جیم لاول فضانورد نتوانست مقاومت کند. او با واحد کنترل ماموریت تماس گرفت تا آن‌ها را در شادی‌شان سهیم کند. 

او به مایک کالینز با خنده گفت: «انگار واسه غذامون با بچه‌ها یک خرده خشن رفتار کردیم. درست بعد از پخش تلویزیونی ما، بابانوئل واسه هر کدوم از ما یک شام عالی ترتیب داده! بذار بگم چیه: بوقلمون، سس گریوی، سس کرن‌بری!» 

در پاسخ، کالینز از شنیدن این خبر خوب ابراز خوشحالی کرد اما گفت تیم کنترل پرواز به اندازه آن‌ها خوش‌شانس نبوده‌اند. آن‌ها قهوه سرد و ساندویچ بولونیا خوردند. 

این وعده‌غذایی آپولو ۸ موفقیت قابل‌توجهی را رقم زد. قبل از این ماموریت، انتخاب غذایی فضانوردان به اقلام یخ‌زده که نیاز به آبرسانی مجدد داشتند و غذاهای فشرده مکعبی، محدود می‌شد. 

بیشتر غذاها به شدت فرآوری‌شده بود. با این حال، ناسا مفهوم جدیدی را با «پک مرطوب» برای آپولو ۸ معرفی کرد: یک بسته مقاوم در برابر حرارت حاوی بوقلمون و سس گریوی که محتوای آب طبیعی خود را حفظ می‌کرد و میشد آن را با قاشق خورد. 

با این که فضانوردان قبلاً در طول ماموریت‌های پروژه مرکوری، غذاهای پوره‌شده با بسته‌بندی حرارتی را مصرف کرده بودند، قبلاً هرگز از خوردن تکه‌های جامد گوشت مانند بوقلمون در فضا لذت نبرده بودند. 

در ماموریت‌های پروژه جِمینی و آپولو ۷، فضانوردان از انگشتان خود برای خوردن غذاهای مکعبی به اندازه لقمه و از لوله‌های تغذیه‌کننده zero-G برای آبرسانی به غذا استفاده می‌کردند. 

گنجاندن پک مرطوب در آپولو ۸ نتیجه یک سیر تکاملی چندساله بود. 

آزمایشگاه Natick ارتش ایالات متحده در ماساچوست این بسته‌بندی را ساخت و نیروی هوایی ایالات متحده پروازهای متعددی را برای آزمایش امکان خوردن با قاشق از بسته در ریزگرانش انجام داد. 

این وعده غذایی تازه تقویت‌کننده واقعی روحیه فضانوردان بود. جذابیت آن ناشی از چند عامل بود: بسته‌بندی جدید به آن‌ها اجازه می‌داد بوقلمون و سس گریوی را ببینند و بو کنند. بافت و طعم گوشت با افزودن آب از فضاپیما یا فرآیند آبرسانی مجدد، بدون تغییر باقی می‌ماند. مهمتر از آن، خدمه می‌توانستند از اضافه کردن آب صرف‌نظر کنند و بسته را پس از به اصطلاح ورز دادن آن، باز کنند و بخورند. 

ناسا تشخیص داد شام کریسمس تاکیدی بر اهمیت روش‌های ارائه و سرو غذا است. 

غذا خوردن با قاشق، به جای ریختن غذای پوره‌شده از کیسه به دهان، تجربه غذاخوری در پرواز را بهبود می‌بخشد چون شبیه شیوه غذا خوردن مردم روی زمین است. 

استفاده از قاشق، غذا خوردن و آماده‌سازی غذا را نیز ساده میکند. ناسا به دنبال این موفقیت، تعداد بسته‌های مرطوب در آپولو ۹ را افزایش داد و خدمه خوردن اقلام دیگر را با قاشق آزمایش کردند از جمله اقلام آبرسانی شده.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم
  • واژگونی تانکر روغن به دلیل خواب‌آلودگی راننده
  • تصادف در محور بروجن به لردگان دو فوتی برجای گذاشت
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • شام لاکچری فضانوردان آپولو ۸ چه بود؟ (+عکس)