Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@16:53:27 GMT

سامانه پرتودهی برای استریل ماسک بهره برداری شد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۱۸۴۸

سامانه پرتودهی برای استریل ماسک بهره برداری شد

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید رضا رفیعی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، با اشاره به طراحی، ساخت و بهره‌برداری سامانه پرتو دهی چند منظوره گاما در این شرکت، گفت: ما اولین سامانه پرتودهی بخش خصوصی را در کشور ساخته‌ایم.

وی افزود: این سامانه بزرگترین سامانه پرتودهی کشور هم محسوب می‌شود که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما پیشتر در سال ۹۵ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور راه‌اندازی بخشی از آزمایشگاه‌های خود دریافت کردیم اما امروز امیدواریم در توسعه ساخت این سامانه‌ها به میزان ۱۰ دستگاه از تسهیلات این صندوق مجددا استفاده کنیم.

رفیعی درباره کارایی سامانه‌های پرتودهی اظهار داشت: این سامانه یکی از زیرساخت‌های بسیار جدی و مهم در رابطه با تامین امنیت غذایی و امنیت درمانی است و زیرساختی برای ذخایر استراتژیک کشور به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اضافه کرد: سامانه پرتودهی در حوزه تجهیزات پزشکی یک زیرساخت بسیار جدی برای استریل است، استریل هم به معنای نداشتن هیچگونه بار میکروبی، انگل و ویروس است.

وی با ارائه مثالی درباره استریل کردن مواد و کالاها به وسیله سامانه‌های پرتودهی یادآور شد: پس از شیوع کرونا مردم ما در یک اقدام خودجوش و خداپسندانه اقدام به تولید ماسک رایگان برای مردم و کادر درمان ‌کردند اما در این میان یک گرفتاری وجود داشت و آن احتمال آغشته بودن این ماسک‌ها به ویروس کرونا بود چرا که ممکن بود این ماسک‌ها توسط افراد ناقل که خودشان هم از بیماری‌شان اطلاع نداشتند و یا در محیط‌های غیر استریل تهیه می‌شد. به همین دلیل این ماسک‌ها توسط ارگان‌های مربوط به سامانه پرتودهی ارجاع شد تا عمل پرتودهی و استریلیزه کردن برای آن انجام شود. سامانه پرتودهی ما از ابتدای شیوع کرونا تا امروز حدود یک میلیون ماسک را پرتودهی کرده و این کار هم غالبا به صورت رایگان انجام شده است.

رفیعی با تاکید بر اینکه سامانه‌های پرتودهی از جمله سامانه‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: این سامانه اولا مصرف سموم شیمیایی که در حوزه افزایش ماندگاری و استریل استفاده می‌شود را کاهش می‌دهد و ثانیا چون زیرساخت مهمی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی است در حوزه کاهش مصرف آب و کاهش ضایعات پس از تولید در حوزه کشاورزی و مواد غذایی نیز اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره چشم انداز این شرکت در تولید سامانه‌های پرتودهی در کشور نیز گفت: ما دو چشم انداز برای خود تعریف کرده‌ایم؛ اول اینکه در کوتاه مدت هزینه تمام شده خدمات خود به حوزه تجهیزات پزشکی و عموم صنایع را به یک سوم کاهش دهیم. گام دوم ساخت حداقل ۱۰ سامانه پرتودهی در کشور است چراکه ما نیاز جدی در هر سه فصل امنیت غذا، امنیت درمان و ذخایر استراتژیک داریم.

وی تصریح کرد: ما سالیانه با یکمیلیون تن ضایعات سیب زمینی در کشور مواجه هستیم. ما همچنین حجم زیادی از ضایعات مواد غذایی داریم که می‌توانیم با استفاده از سامانه‌های پرتودهی این مسئله را به فرصت تبدیل و در راستای صادرات از آن استفاده کنیم. با وجود داشتن سامانه پرتودهی می‌توانیم گام‌های جدی برای ذخایر استراتژیک کشور برداریم.

رفیعی با تاکید بر اینکه ضریب استریل مواد و کالاها در سامانه پرتودهی و اطمینان از کارایی آن ۹۹/۹۹ درصد است که بالاترین ضریب اطمینان محسوب می‌شود، درباره استقرار این سامانه در استان‌های مختلف کشور گفت: ما با چند استان برای استقرار سامانه‌های پرتودهی به توافق رسانده‌ایم. به طور مثال با استاندار خراسان رضوی توافق کردیم که یک مرکز استراتژیک و امور قرنطینه در این استان مستقر کنیم که کار مطالعات آن انجام شده و به زودی در یک بندر خشک در نزدیکی مشهد ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت افزود: ما مبلغ سه میلیارد دلار صادرات به افغانستان و سه میلیون دلار واردات از این کشور داریم که واردات محصولات از افغانستان مشمول امور قرنطینه‌ای است که یک گرفتاری در حوزه مراودات تجاری میان ایران و افغانستان ایجاد کرده است که با استقرار سامانه پرتودهی، مشکل واردات از این کشور رفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مطالعاتی را در استان بوشهر انجام داده‌ایم که این استان بتواند به قطب ورود و خروج کالاهای قرنطینه‌ای تبدیل شود.

انتهای پیام/

169 / 336 دانش بنیان تولید ماسک پرتودهی نوآوری سامانه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانش بنیان تولید ماسک پرتودهی نوآوری سامانه سامانه های پرتودهی سامانه پرتودهی دانش بنیان سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۱۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا به عنوان روز جهانی زمین پاک شناخته می‌شود تا یادآور این نکته باشد که همه ما باید به فکر حفظ و نگهداری سیاره خود باشیم. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر به همین مناسبت اقدامات این شرکت را در راستای حفظ محیط زیست تشریح کرد.

سعید بیگی در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان این که اقدامات زیست محیطی شرکت ساماندهی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود، گفت: بخش اول اقدامات نظارتی شرکت است که در قالب اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری در حیطه فعالیت‌های صنفی انجام می‌شود. براساس این بند از قانون، شهرداری موظف به جلوگیری از مزاحمت مشاغل و کسب‌هایی است که با انتشار دود و آلودگی باعث آلودگی هوای شهر‌ها می‌شود.

وی افزود: شرکت ساماندهی با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها با اتخاذ تدابیری همچون تعطیلی و انتقال واحد آلاینده از بروز آلودگی در شهر‌ها جلوگیری می‌کند. در همین راستا اجرا و یا بهبود سیستم‌های کنترل آلودگی در برخی از صنایع از جمله کارخانجات مالیبل سایپا، زمزم، خوشگوار، بستنی پاک، لبنیات پاک، گروه صنعتی بهشهر نیز پیگیری شده‌است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان این که بیش از ۵۴۰ پرونده شکایتی و یا اطلاعیه در خصوص مزاحمت‌ها و آلودگی‌های مشاغل بررسی شده است، گفت: از پرونده‌های بررسی شده، برای حدود ۳۵۰ عدد از آن‌ها رای کمیسیون بند ۲۰ در این خصوص صادر شده است.

بیگی درباره پیگیری و اجرای آرای صادره واحد‌های صنفی آلاینده تصریح کرد: اجرا آرای واحد‌های دارای رای و صدور رای برای واحد‌های فاقد رای در رسته‌های ضایعات فروشی در سطح شهر تهران پیگیری شد. همچنین درباره واحد‌های کارواش هم برای کنترل خروجی فاضلاب این واحد‌ها در راستای کاهش آلودگی آب (سطحی و زیرزمینی) و خاک اقدامات لازم برای پیگیری و صدور آرای بند ۲۰ انجام شد.

وی در ادامه با اشاره به این که اقدامات توسعه‌ای بخش دیگری از اقدامات زیست محیطی شرکت است، اظهار کرد: شرکت ساماندهی اقدام به ساخت ۱۵ جایگاه سوخت کوچک مقیاس با اولویت مناطق بدون پمپ بنزین کرد و تاکنون ۴ جایگاه به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ جایگاه دیگر نیز تا پایان شهریور به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره اهمیت زیست محیطی ایجاد جایگاه‌های سوخت بیشتر در شهر عنوان کرد: این اقدام می‌تواند با کاهش مدت پیمایش شهروندان برای رسیدن به جایگاه سوخت و کاهش زمان توقف در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا کند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای شرکت، ایجاد تصفیه‌خانه پساب بازار پرندگان است که با به‌کارگیری آن، علاوه بر کاهش آلودگی، امکان استفاده مجدد از پساب برای آبیاری فضای سبز، کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب فراهم می‌شود.
به گفته بیگی، برای رعایت هرچه بیشتر ملاحظات محیط زیستی در بازار پرندگان، نماینده اداره حفاظت محیط زیست تهران در این مجموعه مستقر شده است تا تعاملات لازم برای بهبود شرایط زیست محیطی انجام شود.

بیگی همچنین به انعقاد تفاهم نامه با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در راستای اجرای برنامه چهار ساله چهارم شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی و عملی برای رؤسا و کارشناسان ساماندهی مناطق ۲۲ گانه برای افزایش سطح اطلاعات و آشنایی با سیستم‌های کنترل آلودگی و همینطور دوره‌های آموزشی برای اصناف و ادارات ساماندهی سایر شهر‌ها در موضوعات بند ۲۰ مثل تبریز، ساری، رشت، بروجرد، اراک، شیراز و ... هم از دیگر اقدامات شرکت ساماندهی برای حفظ محیط زیست بود.


وی در پایان از انتشار ۳ جلد کتاب آموزشی در خصوص موارد مرتبط با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها خبر داد و اظهار کرد: کتاب گردش کار بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلد یک کتاب تمهیدات تخصصی و کتاب ملاک عمل ساماندهی مشاغل و اصناف عناوین این سه کتاب بود که به منظور بهبود و کاهش مزاحمت‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و به همت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر منتشر شد.

دیگر خبرها

  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی پروژه عمرانی آبرسانی شهرستان میبد
  • افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری
  • احداث ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس در تهران تا پایان شهریور ۱۴۰۳
  • بهره برداری از ۱۰ پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال
  • ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال
  • بهره برداری از ۶ داشبورد و سامانه در مسیر شفافیت
  • بهره برداری و آماده بکار بودن ۱۶ دستگاه دیزل ژنراتور در خراسان شمالی