Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@22:07:33 GMT

ضدعفونی کننده هایی که دوست کرونا هستند

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۲۴۱۰

ضدعفونی کننده هایی که دوست کرونا هستند

در شرایطی که کرونا عرصه را برمردم تنگ کرده و تنها راه پیشگیری از آن رعایت مسائل بهداشتی عنوان می شود تقلبی بودن حدود 60 درصد مواد ضد عفونی کننده موجود در سطح بازار استان فارس، مردم این استان را بیش از پیش نگران کرده است . بویژه اینکه این مواد ضدعفونی کننده به وفور حتی در سطح سوپر مارکت ها نیز یافت می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  عذرا کرمی یکی از اهالی شیراز به «ایران »گفت :من هفته گذشته پس از ۳۰ روز قرنطینه خانگی از منزل خارج شدم و درکنار مایحتاج دیگر یک بطری نیم لیتری الکل و ۸ لیتر ماده ضد عفونی کننده دست و سطوح با قیمت هر لیتر ۸۷ هزار تومان خریداری کردم به این امید که بتوانم ضمن ضد عفونی کردن دست فرزندانم ، سطوحی را که آنها دست می زنند نیز تمیز نگه دارم . روز گذشته شبکه استانی اعلام کرد بسیاری از برندهای ضدعفونی کننده موجود در بازار تقلبی هستند که متأسفانه برندی را که من خریداری کرده بودم نیز جزو آنها بود و حالا نمی دانم چه باید بکنم ؟آن هم در شرایطی که طرح فاصله گذاری اجتماعی در حال اجرا است و وقتی حتی برای کار ضروری بیرون می رویم باید به سرعت اقلام مورد نیاز را خریداری کنیم و فرصت استعلام از جایی و پرس و جو نیست . احمدی مدیر یک فروشگاه کوچک نیز در حوالی بازار وکیل شیراز به «ایران» گفت : من در فروشگاه خود ۳ برند ضدعفونی کننده را عرضه می کردم که متأسفانه با اعلان مسئولان متوجه شدم دو برند آن تقلبی بوده و البته سریعاً آنها را جمع کردم . این درحالیست که من برای خانواده خودم هم از یکی از همین برندها را برده بودم و استفاده می کردیم این برند حتی علامت استاندارد نیز داشت .             
       اول هشدار بعد برخورد شدید قضایی         
     در همین حال « محمد ابراهیم صداقت » معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد : البته متولی اصلی نظارت بر موادضدعفونی کننده بازار برعهده دانشگاه علوم پزشکی استان است ولی به دنبال افزایش برندهای تقلبی از ابتدای این هفته ما نیز به کمک همکاران در علوم پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا شتافتیم . وی افزود : در نخستین گام به کلیه فروشگاه های بزرگ و کوچک و حتی سوپرمارکت ها لیست برندهای تقلبی را اعلام کردیم و با کمک اتحادیه های اصناف مواد تقلبی را جمع آوری کردیم . به گفته وی برخی از این برندها که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده دارای علامت استاندارد و حتی گواهی سلامت است .  صداقت گفت :  آدرسی که روی بسیاری از این برندها است و ما نیز در حال راستی آزمایی آنها و رسیدن به سرمنشأ تولید هستیم نشان می دهد بسیاری از این مواد ضدعفونی کننده در خارج استان فارس تولید شده است . معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس خاطرنشان کرد:  اگر واحدی پس از اعلام تقلبی بودن این برندها از سوی ما، کماکان اقدام به عرضه آنها کند با آن برخورد قضایی شدیدی خواهد شد و به دستگاه های قضایی معرفی می شود . وی تأکید کرد: بازرسی و نظارت روی کلیه مواردی که به سلامت مردم ربط دارد با وسواس انجام می شود و ما دراین مورد با کسی تعارف نداریم . وی از مردم خواست مواد ضدعفونی کننده را با توجه به اعلان دانشگاه علوم پزشکی فقط از داروخانه ها و با خیال راحت تهیه کنند .
داروخانه ها؛ تنها محل معتبر عرضه محصولات ضدعفونی      
   از سوی دیگر « محمد رضا حیدری»سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت و گو با«ایران»تصریح کرد : کارشناسان این معاونت با توجه به بازدیدهای نظارتی و نمونه گیری هایی که از داروخانه ها و مراکز عرضه محلول های ضدعفونی داشته اقدام به جمع آوری نمونه های تقلبی کرده است .به گفته وی از طریق شبکه استانی اطلاعات لازم به مردم داده شده است . وی از مردم خواست با مراجعه  به آدرس اینترنتی corona.sums.ac.ir با انواع تقلبی مایع های ضدعفونی بشناسند و آنها را خریداری نکنند.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد مواد ضدعفونی کننده در سطح استان تقلبی هستند ،افزود :با توجه به شیوع بیماری کووید۱۹ و لزوم توجه به امر پیشگیری، به عنوان مهمترین اصل مقابله با شیوع این بیماری، محلول های ضدعفونی کننده دست و سطوح در کشور تولید و توزیع شده است.
وی با بیان اینکه محصولات ضدعفونی کننده دست برای تأثیرگذاری بر تخریب ویروس کرونا، می بایست طبق فرمول پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بین ۷۰ تا ۸۰ درصد الکل اتانول داشته باشد، افزود: در همین راستا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به گسترش توزیع این گونه محصولات در سطح عرضه، اقدام به نمونه برداری از حدود ۲۰۰ نمونه محصول ضدعفونی کرده است که براین اساس، محصولات در سه دسته، تفکیک شده اند.
او در مورد دسته اول که محصولات حاوی ماده سمی متانول هستند، توضیح داد: محلول های حاوی متانول هم از طریق استنشاقی و هم از طریق پوستی جذب می شود و در صورت سوء استفاده خوراکی، می تواند موجب کوری و مرگ شود، همچنین اثرات جبران ناپذیری  بر سلامتی افراد از جمله آسیب به کلیه ها و کبد به همراه دارد، بنابراین هر گونه مصرف این دسته محصولات برای سلامتی مضر بوده و باید از سطح عرضه جمع آوری و امحا شود.
به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه، دسته دوم محصولات حاوی درصد پایین ماده مؤثره اتانول است که اگرچه این دسته دارای ماده سمی نیست، اما  چنانچه درصد الکلی پایین تراز۷۰ باشد این دسته از فرآورده ها اثرات ویروس کشی بسیار پایینی داشته و ضمن اطمینان بخشی کاذب به مصرف کننده، اثرات موردنظر را نداشته و می تواند در صورت مواجهه فرد با ویروس کرونا باعث انتقال ویروس کرونا شود.حیدری در خصوص دسته سوم نیز اظهار کرد: این گونه فرآورده های ضدعفونی قاچاق یا فاقد پروانه بهداشتی معتبر بوده و با توجه به آنکه به ساخت آن ها نظارتی نبوده، می تواند درصد الکل مورد تأیید را نداشته باشد و یا حاوی مواد سمی متانول و سایر ناخالصی ها باشد، بنابراین مصرف آنها مورد تأیید نبوده وعرضه آن غیرمجاز است.
وی یادآور شد: طبق قوانین وزارت بهداشت، تنها محل مجاز عرضه محلول های ضدعفونی داروخانه ها بوده و هرگونه عرضه خارج از چرخه دارویی کشور غیرمجاز است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی مواد ضدعفونی کننده داروخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۲۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۵۰ کیلوگرم انواع شکلات غیرقابل مصرف در بویراحمد کشف و معدوم شد

به گزارش خبرنگار مهر، بهنام نیازی ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: ۴۵۰ کیلوگرم، انواع شکلات به دلیل فاسد شدن و تاریخ مصرف گذشته بودن، شناسایی و امحاء شد و متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قضائی استان معرفی شدند.

وی بیان داشت: بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای به صورت مستمر مراکز عرضه کننده را برای تأمین سلامت مصرف کنندگان و ارتقا سطح بهداشتی محصولات بسته بندی موادغذایی، خشکبار، شیرینی جات و شکلات، پایش و رصد می‌کنند.

نیازی تصریح کرد: عرضه محصولات شیرینی و شکلات تابع شرایط خاص بهداشتی بوده و در همین ارتباط تاریخ‌های تولید، انقضا و شرایط نگهداری محصول ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده موارد تقلب و تخلف بهداشتی با افراد متخلف طبق قانون اصلاحیه ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی برخورد جدی می‌شود.

کد خبر 6077857

دیگر خبرها

  • فیلم‌های ماندگار کانون پرورش تماشایی شد/ «پریسان» به پرتغال رفت
  • در نمایندگی اشنایدر چه خدماتی ارائه می‌شود؟ معرفی نمایندگی و لیست خدمات
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد
  • عرضه بهترین صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه چین
  • برنامه احتمالی سامسونگ برای معرفی محصولات ادامه ۲۰۲۴ و اوایل ۲۰۲۵ لو رفت
  • برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات روستایی در تبریز
  • ۴۵۰ کیلوگرم انواع شکلات غیرقابل مصرف در بویراحمد کشف و معدوم شد
  • برپایی نمایشگاه عرضه تولیدات محصولات روستایی در تبریز
  • بازگشت به یک نوستالژی پاک و دوست دار محیط زیست | خرید از میادین تره بار با پاکت کاغذی انجام می شود