Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز‌ها که فاصله‌گذاری اجتماعی و در خانه ماندن اصل مصونیت از کروناست، حتما همه هنرمندان و فیلمسازان به اثری فکر می‌کنند که درباره کرونا بسازند. نقاشان و کاریکاتوریست‌ها زودتر می‌توانند اثرشان را تولید کنند، اما فیلمسازان حتما به فیلمی فکر می‌کنند که می‌توان با توجه به شرایط موجود آن را بسازند؛ شرایطی خاص که کرونا برای کل دنیا به وجود آورده، شرایطی خاص است که پیش از این فقط در تخیل آدم‌ها شکل می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند برخی از فیلمسازان مطرح جهان قبل از شرایط کرونایی به آن فکر کرده و شبیه آنچه امروز می‌بینیم را ساخته‌اند به همین دلیل است که برخی از عکس‌های امروزی با عنوان «عکسی شبیه فیلم‌های آخرالزمانی» در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده می‌شود، اما فیلمسازان این روز‌ها در خلوت خود به فیلمی کرونایی فکر می‌کنند که بعد از به ثبات رسیدن کره زمین و کرونا خواهند ساخت. اکنون فضا، فضای نوشتن فیلمنامه‌های منحصر به‌فرد و دکوپاژ صحنه‌هایی است که در تاریخ برای همیشه ثبت خواهد شد.

آینده غیرقابل پیش‌بینی
مهدی فخیم‌زاده، کارگردان و بازیگر هم این روز‌ها در خلوت خود به کرونا و شرایطی که به وجود آورده فکر می‌کند و کرونا او را هم مثل ما غافلگیر کرده است. این کارگردان می‌گوید: هیچ تصوری از شرایطی که یک ویروس می‌تواند در ابعادی به این بزرگی و عمیقی بر جهان تحمیل کند، وجود نداشت. من هم مثل بقیه به بیماری‌های نادر فکر می‌کردم که شاید یقه بشر را بگیرد یا جنگ‌های فراگیر که دنیا را درگیر کند، اما کرونا همه معادلات ذهنی ما را بهم ریخت. یک ویروس چنین مرگبار بر همه جهان بتازد و همه مردم را زیر سایه خود بگیرد، شبیه افسانه‌هاست که می‌شنویم، اما باورش نمی‌کنیم. این که بیماری تمام مردم جهان را درگیر کند در همه سطح و گروهی و بین فقیر و غنی، با سواد و بیسواد، سیاستمدار و هنرمند و بقیه فرقی نمی‌گذارد. به نظرم همه ما در شوک فرو رفته‌ایم و نمی‌دانیم بعد از کرونا دنیا چگونه دنیایی خواهد بود. بشر حتما راهی برای درمان و کنترل کرونا پیدا خواهد کرد و مثلا تا یک سال آینده این بیماری کنترل خواهد شد، اما تبعات آن غیرقابل پیش‌بینی است.

کارگردان فیلم مشت آخر می‌گوید: زمانی که انقلاب در حال شکل‌گیری بود و پیروز شد، خیلی از ما تصوری از ایران بعد از پیروزی انقلاب نداشتیم و نمی‌دانستیم جامعه و زیست‌مان چه شکلی خواهد بود. الان هم همان حس و حال را دارم؛ نمی‌دانم چه می‌شود! دنیای بعد از مهار کرونا چگونه دنیایی خواهد بود، اما مسلما روی هنر، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، روابط فردی، روابط اجتماعی و روابط بین‌الملل تاثیر شگرفی خواهد داشت.

بر هم ریختن معادلات جهانی
به فخیم‌زاده می‌گویم برخی از متفکران و تئوریسین‌ها در کتاب‌ها و صحبت‌هایشان به این نکته اشاره کرده و می‌کنند که انسان‌های قوی روی زمین باقی می‌مانند و ضعیف‌ها محکوم به نابودی هستند، نظر شما در باره این تئوری چیست؟‌

می‌گوید: کرونا همه این معادلات و گمانه‌زنی‌ها را برهم زد. ویروس کرونا افرادی از همه گروه‌های سنی با هر بنیه بدنی را درگیر کرده است. راستش ضعیف و قوی نمی‌شناسد. درباره جوامعی که به نظر خودشان و جهانیان قوی‌تر بودند، همین‌گونه است. کشور‌هایی که از نظر مالی وضعیت بهتری دارند یا تاکنون چنین به نظر می‌رسید که در زمینه فقرزدایی و ارتقای شعور اجتماعی و بهداشتی کار‌های وسیع و زیادی انجام داده‌اند، کرونا نشان داد که آن‌ها هم به شدت آسیب‌پذیرند و در مقابل کرونا نمی‌توانند از مردمشان دفاع کرده یا شرایط زندگی را برایشان بهتر و ایده‌آل‌تر نگه‌دارند. به نظرم سال‌های آینده بیشتر مشخص می‌شود که کرونا با جوامع انسانی در هر سطحی چه کرده و برای آن‌ها چه تهدیدات یا فرصت‌هایی را شکل داده است.

بازار داغ حدس و گمان
به فخیم‌زاده می‌گویم برخی نیز می‌گویند که کره زمین در آستانه فروپاشی است، محیط زیست ویران شده و آلودگی، هوا را از زمین گرفته و حیوانات زیادی در معرض نابودی هستند، کره زمین وقتی دید انسان‌ها به نابودی‌اش کمر بسته‌اند دست به کار شد و برای نجات خود آدمیان را در شرایطی قرار داد که به خودشان بیاید و به کره زمین هم فکر کنند.

کارگردان سریال ولایت عشق می‌گوید: این‌ها نظراتی بیشتر ماورایی و متافیزیکی است. باز هم گمانه است. چیزی که این روز‌ها زیاد است. آدم‌ها وقتی به موضوعی اشراف ندارند و از آن سر در نمی‌آورند به حدس و گمان پناه می‌برند. کرونا آن‌قدر عجیب و غریب و بزرگ و ناشناخته از تصور ما بزرگ‌تر است که انسان‌ها فعلا درباره تبعات آن حدس می‌زنند. باید زمان بگذرد و اندازه و تاثیرگذاری این ویروس مشخص شود تا بعد بتوان درباره تبعات آن صحبت کرد و نظر قطعی داد. در شرایط فعلی به نظرم این گمانه‌زنی‌ها پایه علمی ندارند و فقط بخشی از تفکر بشر درباره کرونا هستند.

درون‌گرا‌ها راحت‌ترند
فخیم‌زاده معتقد است که شرایط این روز‌ها و در خانه ماندن ما ایرانی‌ها یا قرنطینه کامل در برخی از کشور‌ها برای آن‌هایی که درونگرا هستند، راحت‌تر است تا برای برونگرا‌ها و کسانی که تمایل زیادی به خانه‌نشینی ندارند یا وقتی در خانه هستند، نمی‌دانند وقت خود را چگونه پر کنند.

کارگردان فیلم همسر می‌گوید: در این شرایط، پر کردن وقت و رشد شخصی یا دیگر مسائل فردی کاملا به زاویه نگاه افراد به موضوع بستگی دارد. برخی این روز‌ها منفعل برخورد می‌کنند. منتظرند این روز‌ها و شرایط خانه‌نشینی تمام شود تا دوباره زندگی را از سربگیرند، اما برخی از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را می‌کنند. کتاب‌های نخوانده را می‌خوانند و فیلم‌های نادیده را می‌بینند و از همه ساعات شبانه‌روز برای رشد شخصی و مهارت‌افزایی استفاده می‌کنند و در آخر ماجرا هم حتما بُرد با این گروه است. آن‌ها بیشترین استفاده را از شرایط کرده‌اند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس ویروس کرونا مهدی فخیم زاده کرونا در ایران روز ها فخیم زاده کره زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟

ایسنا/خراسان رضوی تحقیق جدید درک اثرات آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری را بهبود بخشید.

به‌نقل از مدیکال اکسپرس، در تحقیق جدید، محققان دپارتمان بهداشت زنان و باروری نافیلد آکسفورد بریتانیا دریافتند که مواجهه مادران باردار با آلودگی هوا ناشی از اجاق‌های خانگی به‌هیچ وجه از نظر آماری بر رشد نوزادان آنان تاثیر قابل توجهی نمی‌گذارد و باور رایج را در مورد تأثیر آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین به چالش می‌کشد.

این تحقیق بین ۳۲۰۰ خانوار در محیط‌های فقیر از منابع در گواتمالا، هند، رواندا و پرو انجام شد و بر ارزیابی اثرات کاهش مواجهه با آلودگی هوای خانگی بر رشد جنین در  آزمایش کنترل شده تصادفی متمرکز بود.

احتراق ناقص سوخت‌های زیست‌توده مانند چوب، ضایعات محصولات کشاورزی و فضولات حیوانات که در ۳۶ درصد از خانواده‌ها در سراسر جهان برای پخت‌وپز استفاده می‌شود، منجر به آلودگی هوای خانگی می‌شود.

تخمین زده می‌شود که آلودگی هوای خانوارها، سالانه عامل ۲.۳ میلیون مرگ زودرس و ۹۱.۵ میلیون سال زندگی از دست رفته مرتبط با ناتوانی باشد. زنان که اغلب آشپزهای اصلی خانه هستند، بیشترین بار مواجهه با آلودگی هوای خانگی را متحمل می‌شوند.

برای ارزیابی تأثیر کاهش آلودگی هوا بر رشد جنین، نیمی از زنان باردار از اجاقی با گاز مایع  استفاده کردند که منجر به کاهش قابل توجهی ۶۶ درصدی در مواجهه با ذرات ریز شد، در حالی که نیمی از زنان باردار به استفاده از سوخت‌های زیست‌توده معمول برای پخت‌وپز ادامه دادند. برخلاف تحقیقات قبلی که فقط بر وزن هنگام تولد تمرکز داشتند، این تحقیق از سونوگرافی برای ردیابی رشد جنین استفاده کرد و درک دقیق‌تری از تأثیر آلودگی هوا بر رشد دوران بارداری ارائه کرد.

با این حال، علیرغم این کاهش قابل توجه در مواجهه، محققان هیچ تفاوت بالینی معنی‌داری در رشد جنین بین گروه مداخله و کسانی که به استفاده از سوخت‌های زیست‌توده ادامه دادند، پیدا نکردند. این نتایج با یافته‌های قبلی از همان گروه مربوط به تأثیر آلودگی هوا بر وزن هنگام تولد مطابقت دارد.

محقق ارشد این تحقیق، پروفسور ویلیام چکلی از دانشگاه جانز هاپکینز، اظهار کرد: در حالی که تحقیق ما بر اهمیت کاهش آلودگی هوای خانگی تاکید می‌کند، یافته‌های ما این باور عمومی را درباره تاثیر قابل توجه چنین آلودگی بر رشد جنین، به چالش می‌کشد.

چکلی ابراز کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد که ارتباط بین آلودگی هوای خانگی و رشد ضعیف جنین ممکن است کمتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد، آشکار باشد.

وی بیان کرد: نتایج ما از استفاده از اجاق با گاز مایع بدون تهویه و سوخت‌رسانی به‌عنوان راهبردی برای کاهش رشد ضعیف جنین در محیط‌های با منابع محدود پشتیبانی نمی‌کند.

پروفسور آریس پاپاژورگیو، محقق این تحقیق از دانشگاه آکسفورد افزود: در این تحقیق، ما ارزیابی دقیقی از رشد جنین در طول بارداری در ۳۲۰۰ زن باردار در پرو، رواندا، گواتمالا و هند انجام دادیم. این مداخله تا حد زیادی در کاهش  مواجهه با آلودگی هوا موفقیت‌آمیز بود، با این حال ما هیچ مزیتی در مسیر رشد جنین، ازجمله وزن تخمینی جنین از طریق وزن هنگام تولد پیدا نکردیم.

این امر نشان می‌دهد که این زمینه نیازمند بازاندیشی در مورد راهبردهای مداخله‌ای است که هم آلودگی هوای خانگی را کاهش می‌دهد و هم نتایج جنین را بهبود می‌بخشد، اما راهبرد مبتنی بر اجاق با گاز مایع و سوخت رایگان به‌وضوح کافی نیست.

محققان با اذعان به محدودیت‌های این تحقیق، بر این احتمال تأکید کردند که مداخلات برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای خانگی ممکن است در اوایل بارداری یا حتی قبل از لقاح انجام شود. علاوه بر این، علیرغم کاهش قابل توجه در مواجهه به‌دست آمده توسط گروه مداخله، میانگین مواجهه قبل از تولد همچنان از دستورالعمل‌های توصیه شده برای کیفیت هوا سه برابر فراتر رفت.

یافته‌های این تحقیق در مجله The Lancet Global Health منتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پایان داوری چهارمین مسابقه سراسری عکس حوادث و سوانح  با محوریت خشکسالی
  • حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • دعوت ستاره قطری پرسپولیس از قاری قرآن نوجوان
  • اهدای بیش از ۲ هزار واحد خون و پلاکت در ماه مبارک رمضان
  • گردهمایی اهالی فوتبال در سوگ همسر زنوزی
  • لحظات مواجهه پلیس با زنان بی‌حجاب در خیابان
  • آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟
  • اقدامات اورژانسی در مواجهه با فرد دچار قطع عضو
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش