Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@18:00:05 GMT

از نفرت از ویروس تا نفرت از یک ملت

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۲۷۱۱

از نفرت از ویروس تا نفرت از یک ملت

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما این واژه در سال‌های اخیر کاربردی فراتر یافته است. رفتارهای اسلام ستیزانه، رفتارهای ضد سیاهان و مهاجرستیزی‌ها همه ریشه در حس نفرت دارند؛ حسی که گاه باعث می شود مردم عادی مشابه تروریست ها، دست به ترور شخصیتی انسان هایی از یک نژاد و یا مذهب بزنند. کووید 19 نیز باعث نفرت از نوعی جدید شده است: نفرت از آسیایی تبارها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، یکی از این آسیایی تبارها «جیگ» است؛ جوانی 26 ساله و اهل شانگهای که از یک ماه پیش شروع به انتشار ویدئوی خاطرات روزانه خود در شبکه های اجتماعی درباره شیوع ویروس کووید 19 کرده است. هدف او نمایش زندگی در زادگاهش در زمان اوج شیوع این ویروس در چین بود. اولین ویدئوی او را بیش از 60 هزار نفر در فیس‌بوک دیدند و برای او پیام‌های تشکرآمیز گذاشتند و حمایت خود را از او  اعلام کردند. اما ماجرا در پست‌های بعدی عوض شد و او شاهد سوءرفتارهایی از سوی برخی کاربران بود. او هر روز پیام‌هایی را می دید که در آنها آسیایی ها مسخره می شدند و با بدترین الحان چین را مسئول وضعیت جهان می دانستند. «جیگ» می  گوید: «هیچ وقت انتظار این پست ها را نداشتم. الان به آنها عادت کرده ام اما خب... نژادپرستی اصلاً خوب نیست.»

این فقط «جیگ» نیست که در معرض چنین مسأله ای قرار گرفته است. در هفته های گذشته بارها گزارش های زیادی منتشر شد که از برخوردهای نژادپرستانه در خیابان‌های استرالیا، هند و بریتانیا علیه آسیایی ها خبر می دادند. در ایالات متحده  نیز انجمن «گزارش‌های حرکات ناشی از نفرت» می گوید از زمان تأسیس این انجمن در اواخر ماه مارس بیش از هزار و 100 مورد آزار و اذیت ضدآسیایی را ثبت کرده است. در شبکه های اجتماعی، میزان سوءاستفاده آشکارتر و بیشتر از این هم هست.

شبکه الجزیره اخیراً تحقیقی روی بیش از 10 هزار پست توئیتری انجام داده که در آنها از عبارت «کونگ فلو» استفاده شده بود. این عبارت، عبارتی است که یکی از مقام های کاخ سفید بیان کرده و تلاش کرده بود با استفاده از آن  چین را متهم به انتشار ویروس کرونا کند. اغلب این پست ها حاوی توهین هایی نسبت به چینی ها بود.

در شبکه اجتماعی تیک تاک هم سری پست هایی با عنوان «چین_کرونا ویروس» مشخص شده بودند که حاوی فیلم هایی ضد مردم چین و فرهنگشان بودند. برخی از فیلم ها به شکل ظریفی از این طرز نژادپرستی ابراز تأسف می کردند. اما برخی دیگر ساکت ننشسته و تلاش می کردند این وضعیت را تغییر دهند و آشکارا رئیس جمهوری امریکا را هدف می گرفتند و توضیح می دادند که چرا او ویروس کووید 19 را ویروس چینی نامیده است.

نفرت از آسیایی تبارها در اینستاگرام هم قابل مشاهده است. مطابق تحقیقات الجزیره 72 هزار پست اینستاگرامی با هشتگ  #WuhanVirus و 10 هزار پست با هشتگ #KungFlu وجود دارد که همگی نژادپرستانه هستند. این در حالی است که اگرچه اولین موارد ویروس کرونا در ووهان چین گزارش شد اما سازمان بهداشت جهانی تعمداً از نام کووید 19 استفاده می کند تا باعث کوچکترین توهینی به هیچ گروه قومی یا ملیتی نشود.

در همین ارتباط سخنگوی شرکت فیس‌بوک می گوید: نژاد پرستی و رفتار ناهنجار در فیس‌بوک یا اینستاگرام مورد تأیید نیست و به همین دلیل هرگاه متوجه آنها شویم، آنها را حذف می کنیم و کسانی را که مرتباً دستورالعمل های ما را نادیده بگیرند، به کل حذف می کنیم. حتی از مردم خواسته ایم مواردی از این دست را گزارش دهند.

توئیتر نیز اعلام کرده است که همین سیاست را در پیش گرفته اما معتقد است مبارزه با این گونه رفتارها یک همت جهانی را طلب می کند. در این میان فقط شبکه تیک تاک پاسخی برای وجود چنین پست هایی در این شبکه نداشت.

این یافته ها تأکید می کنند که آنچه در رسانه های اجتماعی ظاهر می‌شود، اغلب بازتابی از آن چیزی است که در دنیای واقعی اتفاق می افتد. با این حال ، سیاستمداران و فعالان به الجزیره گفتند که اعتقاد دارند هنوز پلتفرم‌های بیشتری برای مقابله با نژادپرستی آنلاین وجود دارد.

سارا اوئن ، عضو پارلمان بریتانیا در همین ارتباط می گوید: « بسیاری از سایت های رسانه های اجتماعی در گذشته به طور کافی با نژادپرستی و یا هر نوع سوءاستفاده ای برخورد نکرده اند.» او که خود یک انگلیسی چینی است، تأکید می کند: «بعد از انتشار ویروس کرونا، ما هدف اتهاماتی نظیر اینکه همه ما چیزهای عجیب و غریب می خوریم، بودیم. اما واقعیت این است که نباید ویروس را به یک قومیت نسبت داد.» این همان چیزی است که رئیس جمهوری امریکا نادیده گرفت و ویروس را ویروس چینی نامید. «جینگ» ، وبلاگ نویس چینی می گوید  از زمانی که ترامپ از این اصطلاح استفاده کرد، بیشتر شاهد توهین ها در شبکه های اجتماعی هستیم.

نخست وزیر اسپانیا با خواندن شعر «بنی‌ آدم اعضای یک پیکرند» از سعدی:

 قدرت ما جایی است که روی کمک یکدیگر حساب کنیم

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا که کشورش در هفته های اخیر خود را در اتحادیه اروپا در تنهایی مطلق احساس می کند و انتظار کمکی را که از شرکای اروپایی اش داشت، برآورده نشده دید، با خواندن شعر «بنی آدم اعضای یک پیکرند» از «سعدی شیرازی»، شاعر ایرانی، از قدرت جهانی برای مقابله با مشکلات گفت و خواهان اتحاد جامعه جهانی در مقابل ویروس کرونا شد. وی تأکید کرد که این شعر نتیجه می‌گیرد که اگر درد دیگران بر روی شما اثر نگذارد، سزاوار نیستید که خود را انسان بنامید. کل بشریت امروز یک بدن واحد است که از سوی این بیماری مورد تهدید قرار گرفته است. این شعر «سعدی شیرازی» بر ورودی سازمان ملل نیز حک شده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت اسپانیا، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور تا ظهر دیروز به بیش از 130 هزار نفر رسید و بیش از 12 هزار نفر هم در این کشور جان خود را بخاطر این بیماری از دست دادند.  این کشور پس از ایتالیا همچنان رتبه دوم مرگ و میر جهانی مبتلایان به کرونا را دارد. این در حالی است که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا ظهر دیروز بیش از یک میلیون 213 هزار نفر اعلام شده و آمار قربانیان جهانی نیز بیش از 65 هزار نفر بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس چینی کرونا کرونا در ایران کرونا ویروس اخبار کرونا ویروس کرونا هزار نفر کووید 19 پست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک همه‌گیری دیگر در راه است!

آفتاب‌‌نیوز :

بحران شیوع آنفلوآنزای پرندگان- که به عنوان H۵N۱ شناخته می‌شود- در مزارع لبنی نشان از این واقعیت دارد که سازمان‌های سلامتی و بهداشت عمومی از همه‌گیری کرونا درس نگرفته‌اند- یا حداقل این که نتوانسته‌اند درس‌های کووید را جذب و هضم کنند.

شیوع آنفولانزای پرندگان در مزارع، مرغداری‌ها و گاوداری‌های ایالات متحده هم‌چنان با سرعت ادامه دارد و به گفته دانشمندانی که از سرعت و روند این شیوع شگفت‌زده شده‌اند، این روز‌ها این موضوع به مرحله هشداردهنده رسیده است.

هفته گذشته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا بالاخره تأیید کرد که H۵N۱ نه تنها از پرندگان به پرندگان یا از پرندگان به گله‌های دام سرایت می‌کند، بلکه در بین گاو‌ها نیز شروع به انتقال کرده است. این در حالی است که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این می‌کند که در تعداد بسیاری از گاو‌ها انتقال و ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان بدون علامت خاصی روی می‌دهد.

اگرچه هنوز خطر ابتلا به این بیماری برای انسان‌ها زیاد نیست، اما واضح است که برای این که مسیر و شیوه انتقال این ویروس کنترل شود، کار‌های بسیار بیشتری باید انجام گیرد.

این امر مستلزم آن است که سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از لاک خود بیرون آمده و مسیر درستی پیش بگیرند. در واقع این روز‌ها ناامیدی محسوسی در میان متخصصان بیماری‌های عفونی وجود دارد که آژانس‌های بهداشتی و سلامتی بیش از حد لازم از اطلاعات مهم محافظت می‌کنند و در نظارت بر ویروس و روش‌های انتقال آن بسیار محافظه‌کار و ترسو هستند. به عنوان مثال، تاکنون در زمینه مقابله با آنفلوآنزای پرندگان تعداد و روند آزمایش‌ها محدود بوده است و تا همین روز‌های اخیر به رغم شیوع محسوس بیماری در بین پرندگان و دام‌ها، اما، تنها تعداد انگشت‌شماری از توالی‌های ویروسی به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شده بود- که می‌تواند رویکردی نگران‌کننده و هشدارآمیز به شمار آید.

منبع: شفقنا

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • نفرت از صهیونیست‌ها به نقطه پایان این رژیم کودک‌کُش تبدیل خواهدشد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • (ویدئو) انتشار ویروس جدیدی به نام پزشک‌بلاگری
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • تیزر خلاقانه «منِ نفرت‌انگیز» با حضور ستاره NBA +فیلم