Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شرایطی که دنیا با دشمنی مشترک و در یک جبهه در حال مبارزه است، ایران کشوری است که از سویی با محرومیت‌های بین‌المللی و خارجی در زمینه تامین اقلام مورد نیازش با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر با انتقاداتی در داخل روبرو است که رنگ و بوی سیاسی دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «دنیا ایران را جا گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..» این جمله غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، بهترین توصیف از شرایط فعلی ایران است. پیش از آغاز شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، ایران در زمینه واردات دارو برای گروه‌های حساس نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود. بیماران سرطانی و پروانه‌ای از حق انسانی برخورداری از سلامت به دلایل سیاسی، محروم بودند. 

اکنون در شرایطی که دنیا با دشمنی مشترک و در یک جبهه در حال مبارزه است، ایران کشوری است که از سویی با محرومیت‌های بین‌المللی و خارجی در زمینه تامین اقلام مورد نیازش با مشکل مواجه شده و از سوی دیگر با انتقاداتی در داخل روبرو است که رنگ و بوی سیاسی دارد.

موضوع قرنطینه از ابتدای شیوع این ویروس در کشور، مبحثی بود که گروه‌های مختلف بر روی آن تاکید داشتند. این در حالی است که نسخه‌ای که از سوی افراد مختلف برای قرنطینه کامل کشور پیچیده می‌شود، در کشوری چون چین با حدود 5/1 میلیارد جمعیت به طور کامل اجرا نشد و فقط در شهر ووهان و برای مدتی محدود قرنطینه اجرایی گشت. 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، هفته گذشته در جلسه هیات دولت پیاده‌سازی قرنطینه ووهان را ممکن ندانست و در این زمینه توضیح داد: «لازم است توضیحی برای مردم بدهم که قرنطینه چینی یعنی چه. قرنطینه چینی معنایش این بود که دستور دادند همه مغازه ها بسته و همه ماشین‌ها از حرکت متوقف و همه درب خانه‌ها بسته شود و هیچ کس حق ندارد از خانه خارج شود و غذای 24 ساعت توسط مأمورین به داخل خانه‌ انداخته می‌شد. این مدل قرنطینه چینی در ووهان بود.»

روحانی افزود: «این مدل را هیچ کس در دنیا نپسندید و هیچ کس هم اجرا نکرد. در هیچ کشوری اجرا نشد و نمی‌شد که اجرا شود. این مدل مخصوص خودشان بود. با شیوه‌ها و سیاست‌هایی که دارند، شرایط اجتماعی که دارند می‌توانند به مردم بگویند درب خانه‌ها برای 15 الی 20 روز پلمپ. اما اجرای این طرح در ایران و در هیچ کشور دیگری امکان پذیر نیست. بنابراین از آن شیوه هیچ کس تبعیت نکرد و ما هم تبعیت نکردیم.»

آمریکا که بزرگترین اقتصاد جهان است و برای قرنطینه کامل کشور زیرساخت‌های مالی و اقتصادی مورد نیاز را در اختیار دارد، تاکنون از مدل قرنطینه چین پیروی نکرده است.  

رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته به دنبال شیوع شدید ویروس کرونا در سه ایالت نیویورک، نیوجرسی و کانتیکات، گفته بود که به اعمال قرنطینه دو هفته‌ای این سه ایالت فکر می‌کند اما این قرنطینه، اعمال نشد. 

ترامپ در توئیتی نوشت: «به توصیه کارگروه ویژه ویروس کرونا کاخ سفید و پس از مشورت با فرمانداران نیویورک، نیوجرسی و کانکتیکات، از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری خواسته ام توصیه های منع سفر صادر کند، ضمن آنکه قرنطینه لازم نخواهد بود.»

 این در حالی است که چند روز پیش «اندرو کومو»، فرماندار نیویورک آمریکا، از جهش ۱۰ هزار نفری مبتلایان به کرونا در این ایالت، طی ۲۴ ساعت خبر داد. همچنین طبق آخرین آمار مجموع قربانیان کرونا در نیویورک به رقم ۳ هزار و ۵۶۵ نفر سیده است. 

رئیس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر اجرای فعالیت اقتصادی و پروتکل‌های بهداشتی در کنار هم تاکید کرد. روحانی گفت که "هم فعالیت اداری، هم فعالیت تولیدی و بقیه فعالیت‌های اقتصادی همه باید برقرار باشد" او همچنین تاکید کرد "همه اصول و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌کند نیز باید مراعات شود."

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، نماینده مردم رشت در مجلس، درباره شرایط قرنطینه کامل به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: «در بحران‌ کرونا وقتی صحبت از قرنطینه می‌شود باید بتوان نیازهای مردم را تأمین کرد آیا می‌توان به همه ایران حقوق داد؟ معلوم است خیر. باید در این شرایط اقتصادی با مردم صادقانه صحبت کرد باید واقعیت تحریم ها را به مردم گفت و بگوییم دنیا ترس از آمریکا دارد چون وزن مراوده اقتصادی آنها با آمریکا زیاد است. دنیا ایران را جا گذاشته است.»

او در رابطه با شرایط اقتصادی کشور توضیح داد: «اینکه رئیس جمهور برای مردم آسیب دیده در بحران کرونا مبلغی را اختصاص دادند اقدام خوبی است اما کشور کسری بودجه دارد و پول اضافه ندارد. در چهار دهه اخیر بالاترین کسری بودجه را در سال ۹۹ خواهیم داشت سال ۹۹ به خودی خود بدون کرونا سال سخت اقتصادی است و کشور درآمد مازاد ندارد..»

ایران در حالی چالش مبارزه با کرونا را پیش رو دارد که تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا، معیشت و سلامت مردم و اقتصاد کشور را تهدید می‌کند و تلاش‌ها برای ملغی شدن تحریم‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است. قرنطینه کامل کشور گذشته از پیامدهای زیان‌آور اقتصادی، روشی است که بسیاری از کشورهای جهان از اجرای آن امتناع کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: قرنطینه کرونا در ایران کرونا در جهان قرنطینه کامل رئیس جمهور هیچ کس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۲۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بیش از ۴۰ هزار نفر در رشته علوم آزمایشگاهی فعال هستند. این رشته در ایام کرونا در صف اول مواجهه با ویروس کرونا بود و در سایر مواقع نیز از جمله رشته‌هایی است که در ارتباط مستقیم با عوامل عفونی و ویروسی است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   آقای یار محمدی از جمله افرادی که ۳۲ سال در این رشته کار کرده و همکارانی داشته که در حین کار به علت آلودگی با نمونه ویروسی به هپاتیت مبتلا شده است. آقای یار محمدی در این باره گفت: متاسفانه برخی همکاران ما در این رشته بعلت مواجهه با نمونه‌های ویروسی به ایدز و هپاتیت آلوده شدند و برخی جانشان را از دست دادند. البته پیگیری‌های ما نشان می‌دهد هنوز مصوبه هیات وزیران در سال ۹۵ در خصوص اعمال سختی کار برای رشته آزمایشگاه اجرایی نشده است. محسنی بند پی گفت: باید این مصوبه در بخش خصوصی همچون بخش دولتی شامل حال شاغلین رشته آزمایشگاه شود و رفتار دوگانه‌ای نباید در این دو بخش وجود داشته باشد. از دیگر مشکلات این رشته محدودیت‌هایی است که برای اداامه تحصیل فارغ التحصیلان آن وجود دارد. موضوعی که سال هاست وزارت بهداشت در حال پیگیری آن است حسین درگاهی در این باره گفت: کمیته‌های تخصصی در حال بررسی این موضوع هستند و در صورت نیاز سنجی برای این رشته اجرا میشود. خبر خوب اینکه روز گذشته شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد ۳۰ فروردین در تقویم کشور به نام روز آزمایشگاه ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور امسال در تمام کشور اجرا می شود
  • راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • قانون عدم الزام بیمه مجدد شاغلین فصلی در استان اردبیل قابل اجرا است
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • اختصاص بنزین به کد ملی قابل اجرا نیست