Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، یکی از گسترده ترین، مؤثرترین و پویاترین شبکه های مردمی است و ظرفیت بالای این کانون ها می تواند به جهش تولید در کشور کمک کند.

خبرگزاری شبستان، گرگان؛ سال 99 که از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است، سالی است که باید با تمام توان و ظرفیت، افکار را بسیج کرد و تمام توان را به میدان آورد تا در شرایطی که کشور ایران در یک جنگ نابرابر اقتصادی قرار دارد، بر مشکلات فائق آید و تولیدات را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نکته ای که باید همواره به خودمان یادآوری کنیم این است که کشور ایران در شرایط عادی قرار ندارد بلکه دشمن از هر سو لبه تیز شمشیر را برای از بین بردن این نظام به سوی ما گرفته است. بنابراین هم افزایی و همیاری دولت، ملت و نیروهای خودجوش مردمی بسیار ضروری و لازم است و می تواند بسیاری از نقشه های شوم دشمن را نقش برآب کند.

 

شبکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد، یکی از گسترده ترین، مؤثرترین و پویاترین شبکه های مردمی است که می تواند کارهای متعدد و زیادی را در عرصه فرهنگ و هنر انجام دهد. این شبکه با حداقل بار حقوقی که بر دوش دولت دارد، توانایی های قابل ستایشی به همراه دارد.

 

اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد این توان را دارند که در برهه های مختلف و شرایطی سخت که ایجاد می شود و مردم و کشور نیازمند همکاری و دستگیری دارند، با سرعت عمل وارد شوند و راهکارهای عملیاتی را طراحی و اجرا کنند، اگرچه فعالیت این کانون ها در قالب فرهنگ و هنر است، اما اعضای این کانون ها، فراتر از قالب ها، در هر زمینه ای که مردم نیازمند کمک و همراهی دارند، صادقانه پا جلو گذاشته اند و در کارهای خدماتی نیز یاری رسانی کرده اند. مثلاً در سیل، زلزله و مسئله کرونا این خدمات قابل مشاهده است.

 

این ظرفیت بالا وقابل تکیه نشان می دهد که باید توجه ویژه ای به آنها شود تا با حمایت های معنوی بتوانند با دلگرمی به فعالیت خودشان ادامه دهند.

 

امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است ظرفیت های بالایی در کانون های فرهنگی و هنری وجود دارد که می تواند به جهش تولید در کشور کمک کند:

 

۱- بسترسازی برای ارتباط اعضای کانون های فرهنگی هنری با مراکز فنی و حرفه ای 

دو ظرفیت توانمند و فراگیر در کشور وجود دارد که هر کدام از آنها دارای توانایی های متفاوتی است، در یکی از آنها جمع عظیمی از جوانان و نوجوانان متعهد و جویای کار وجود دارد که در جوار مساجد تحت تبلیغات و آموزش های معنوی و مسجدی به رشد مطلوبی رسیده اند و در سمت دیگر دستگاهی با سرمایه های بزرگ مهارتی به عنوان سازمان فنی و حرفه ای وجود دارد که این توان را دارد که متناسب با سلایق و علائق مهارت آموزان، مهارت لازم را آموزش دهد.

 

یکی از بهترین و ضروری ترین خدماتی که کانون های فرهنگی و هنری مساجد در زمینه کسب و کار برای اعضای خود می توانند انجام دهند؛ این است که شرایطی را فراهم کنند تا اعضای کانون های مساجد بتوانند از ظرفیت مراکز فنی و حرفه ای خوب بهره برداری کنند البته این تعامل برای کانون های روستایی ضروری تر به نظر می رسد زیرا روستاها از بسیاری از خدمات شهری دور هستند و بردن امکانات مورد توجه و استقبال قرار می گیرد.

 

۲- ایجاد بستر و فضای مناسب برای فروش محصولات فرهنگی و هنری و صنایع دستی 

زمانی می توان از محصولات فرهنگی حمایت کرد که فضای مناسب برای عرضه آن را فراهم نمود، بسیاری از محصولات و صنایع تولیدی فرهنگی در محله ها و روستاها وجود دارد که صاحبان آن فضای مناسب برای فروش محصولات خودشان را ندارند اگر ما بخواهیم به یک جهش تولیدی دست پیدا کنیم، هر کانون فرهنگی و هنری مسجد، خصوصاً کانون های روستایی می توانند بستری را فراهم کنند که تولید کنندگان محصولات فرهنگی و هنری و حتی تولید کنندگان محصولات صنایع دستی بتوانند، محصولات و تولیدات خود را به فروش برسانند.

 

۳- استفاده از بستر فضای مجازی 

از فضای مجازی برای رونق و جهش تولید دو استفاده ناب می توان ​رقم زد اول اینکه از طریق این فضا زمینه آموزش و اطلاع رسانی کسب و کار و تولید را برای مخاطبین داشته باشیم دوم اینکه به عنوان یک فضای تبلیغی و اطلاع رسانی می توانیم محصولات خودمان را بتمام دنیا معرفی کنیم.

 

۴- پیگیری حمایت و معرفی اعضای مستعد کانون های مساجد به بنگاههای اقتصادی 

یکی دیگر از کارهای مهمی که کانون های فرهنگی و هنری می  توانند آن را به عنوان یک سرفصل مهم در برنامه های حمایتی و اقتصادی خودشان قرار دهند این است که بتوانند، استعدادهایی که در کنار کانون های مساجد وجود دارند را خوب شناسایی کنند و به فراخور هر استعداد هر فرد مستعد را به مراکز فنی و حرفه ای و یا بنگاه های اقتصادی معرفی کنند و زمینه رشد و فراگیری مهارت را برایش فراهم کنند.

 

۵- اجرای طرح های گردشگری اعضای کانون ها با رویکرد بازدید از مراکز و طرح های اقتصادی و فنی و حرفه ای 

گردشگری یکی از صنایعی است که فی نفسه می تواند باعث پیشرفت بسیاری از صنایع و مشاغل دیگر به طور مستقیم و غیرمستقیم شود؛ اما آنچه که در این صنعت مهم است این است که صنعت گردشگری باید هدفمند و برنامه ریزی شده باشد. با برنامه ریزی برای اعضای کانون های مساجد در قالب صنعت گردشگری می توان انگیزه سازی کرد و آنها را با بسیاری از مهارت ها و حرفه ها آشنا کرد.

 

۶- تشویق و تقدیر از تولید کنندگان بومی و محله ای در صف نماز جماعت مسجد 

تشویق و تقدیر از تولید کنندگان به آنها انرژی می دهد تا مسیری را که آنها انتخاب کرده اند با جدّیت و روحیه ای مضاعف بتوانند دنبال کنند ؛ این مسئله هم باعث الگوسازی برای مخاطبین مسجدی می شود وهم به افزایش تولید کمک می کند؛ مضاف براینکه تشویق در صف نماز جماعت باعث می شود تا ذائقه ی تولید کنندگان نسبت به مسجد همیشه شیرین بماند و به آنها انرژی معنوی تزریق کند. 

 

۷- ایجاد صندوق های قرض الحسنه در مسجد و اعطای تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان محلی 

یکی از مشکلات اولیه تولیدکنندگان و کسانی که در ابتدای راه فعالیت اقتصادی هستندو تازه می خواهند گام در وادی تولید بگذارند، نبودن منابع مالی کافی برای شروع کار است؛ بسیاری از تولیدکنندگان موفق در ابتدای شروع کار با استفاده از تسهیلات کم بهره توانسته اند، آرام، آرام، کارخود را گسترش دهند؛ بنابراین ایجاد صندوق های قرض الحسنه و اعطای وام های کم بهره می تواند سرنوشت بسیاری از تولید کنندگان را خوب رقم بزند و آنها را در ابتدای راه از اضطراب ها و تشویش های روحی در عدم باز پرداخت اقساط وام اطمینان ببخشد و قدرت ریسک پذیری آنها را در برابر مشکلات و ورود در کارهای تولیدی بالا ببرد.

 

۸- اجرای مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع ایده های برتر کسب و کار 

تجمیع ایده های برتر کسب و کار و فراهم کردن آن برای استفاده علاقمندان، بسیاری از مشکلات اولیه تولید کنندگان مبتدی را حل می کند.یکی از مشکلات تولید کنندگان در مراحل ابتدایی نداشتن طرح و ایده است. مسابقات فرهنگی و هنری با موضوع طرح ایده های برتر در عرصه کسب و کار به علاقمندان عرصه تولید کمک می کند تا با مطالعه دقیق تر از بین ایده ها و طرح ها، دست به انتخاب بزنند و از سوی دیگر ایده ها و طرح ها، خلّاقین و مستعدّین را نیز در مرئی و نظر علاقمندان قرار می دهد.

 

۹- مبارزه با فرهنگ اسراف، تجمل گرایی و مصرف گریی و تشویق و ترویج سبک زندگی اسلامی 

برخی از خصوصیات فرهنگی است که به مرور زمان وارد فرهنگ و زندگی روزمره مردم نشده است و به عنوان یک فرهنگ خوب و به ظاهر مترقی و مدرن جا باز کرده است؛ این اوصاف و منش زندگی، نه تنها مورد تائید آموزه های دینی ما نیست بلکه از لحاظ عقلی نیز باعث آسیب زدن به جسم و روح انسان ها، ایجاد فاصله طبقاتی و گسترش آسیب های اجتماعی نیز شده است؛ مانند فرهنگ اسراف و تبذیر، فرهنگ تجمل گرایی و زندگی اشرافی، فرهنگ مصرف گرایی صرف بدون نیاز.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد می توانند از ظرفیت و ابزاری که دارند نسبت به ترویج سبک زندگی اسلامی فعالیت کنند و با این فرهنگ های وارداتی مبارزه کنند.

 

۱۰- انگیزه سازی و آموزش فرهنگ کار و تولید برای کودکان 

کودکان و نوجوانان یکی از مخاطبین مهم و راهبردی کار و تولید هستند، ما زمانی می توانیم به یک پیشرفت و توسعه پایدار اقتصادی برسیم که بتوانیم فرهنگ کار و تلاش را در میان کودکان نهادینه کنیم تا انگیزه لازم برای آنان ایجاد شود.

 

کانون های فرهنگی و هنری نباید از کنار فعالیت کودکان به طور ساده و به دور از برنامه ریزی دقیق گذرکند بلکه باید با برنامه های آموزشی و انگیزشی هدفمند کودکان و نوجوانان را برای فردای کشور آماده نگه دارند.

 

۱۱- اجرای طرح های مشاوره کسب و کار و مهارت در مسجد 

یکی از حلقه های مفقوده در زمینه نبود اقتصاد پویا و رشد بیکاری در کشو، نبود مراکز مشاوره کسب و کار و عدم مراجعه به مشاورین و عدم احساس نیاز مخاطبین به این مراکز است، ما زمانی می توانیم در تمامی زمینه ها پیشرفت همسان و هماهنگ داشته باشیم که بتوانیم مسیرحرکت را خوب بشناسیم و نیازمندی های خودمان را براساس آن مسیرخوب به دست آوریم؛ این دستآورد زمانی حاصل می شود که در ابتدا صاحبان تجربه و اندشمندان این حرفه ها بتوانند نقشه راه را برایمان خوب ترسیم کنند و شرایط ما را به مقتضای شرایط زمان خوب آنالیز نمایند و استعدادهای هر یک را برایش مشخص کنند.

 

سازمان فنی و حرفه ای یکی از بهترین مراکزی است که می تواند به طرح حضور مشاورین کسب و کار در کنار مساجد کمک کند و استعدادها و نیازها را برای مخاطبین خوب مشاوره دهد.

 

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

کلیدواژه: جهش تولید شبکه سازی کانون های مساجد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کانون های فرهنگی و هنری کانون های مساجد اعضای کانون اعضای کانون ها تولید کنندگان فنی و حرفه ای کسب و کار جهش تولید ایده ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال

اعظم روانشاد امروز در ضیافت افطار اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه الیگودرز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اهالی فرهنگ این شهرستان بیان کرد: هنر می‌تواند والاترین و پیچیده‌ترین مفاهیم عالی را به نسل‌ها و عصر‌ها منتقل کند و هنرمندان نقش مهمی در ارتقای هنر به وضعیت مطلوب دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم گفت: هنرمندان می‌توانند در تحقق شعار سال نقش راهبری داشته باشند.

وی افزود: تعامل بین هنرمندان و مسئولان اصلی‌ترین عامل در راستای ارتقای سطح فرهنگی و هنری کشور است.

روانشاد با بیان اینکه اصحاب فرهنگ، هنر رسانه و حلقه‌های میانی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده خود در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری، می‌تواند در ترویج فرهنگ انقلاب و ارزش‌های اسلامی نقش موثری ایفا کند، گفت: امید است هنرمندان ما بتوانند با فعالیت‌های گسترده و تهیه آثار فاخر در بخش‌های مختلف هنری گام موثری در تحقق شعار سال بردارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به حضور هنرمندان سرشناس، جوانان و صاحب‌نام در الیگودرز گفت: با هم افزایی باید ظرفیت‌های موجود را ضریب داد و موثرتر واقع شد.

در ادامه این نشست صمیمانه تعدای از هنرمندان و فعالان فرهنگی و قرآنی شهرستان به بیان دغدغه‎ها و مطالبات صنفی خود پرداختند و مسائل و مشکلات پیش روی خود را مطرح کردند.

سلسله برنامه‌های ضیافت افطار اصحاب فرهنگ هنر و رسانه لرستان به مناسبت ماه مبارک رمضان در شهرستان‌های استان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد، جبهه فرهنگی انقلاب و حوزه هنری در استان اجرا خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن آیه‌های بندگی در بیرجند
  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • برخی مسئولان اسلامی فکر می‌کنند اما قارونی عمل می‌کنند
  • جایگاه نخست لرستان در افزایش کانون‌ فرهنگی هنری مساجد در کشور
  • برج آزادی رکورد بازدید را شکست
  • ضرورت ایجاد بانک اطلاعات کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد
  • اجرای ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در موزه مردم شناسی ارومیه برای کودکان
  • تجربه؛ ضیافت هنر و ادبیات / پربار، خواندنی و کاربردی
  • امام حسن مجتبی (ع) الگوی تمام عیار صبر و بخشندگی است