Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایتخت همچون تصویری که رویای گرم و دوست‌داشتنی خانواده‌های ایرانی را جلوه‌گر بود رو به زوال است و تا دچار انحراف جبران‌ناپذیری نشده است باید برای حفظ این رویا کاری کرد.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- فاطمه‎ سادات کاظمی‌منش؛ یک فیلم موفق تماشاگر را به سفر می‌برد و با دادن تجربه‌های تازه احساسات عمیقی در او ایجاد می‌کند و روحیات او را در مواجهه با زندگی واقعی تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایتخت‌های پیشین فیلم سفر دارد، نه لزوما سفری به معنای جابجایی مکانی، سفری داستانی که مخاطب را در جایی سوار می‌کند، با خود درگیر می‌کند، به اوج می‌رساند و در سلامت پیاده می‌کند. داستانی که بتواند این ویژگی را داشته باشد دارای مشخصه‌ها و استاندارد‌های شناخته شده‌ای است.
مشخصه هایی، چون «حادثه محرک» که در دقایق آغازین شروع فیلم‌های سینمایی، یا قسمت‌های آغازین سریال‌های تلوزیونی اتفاق می‌افتد. آن اتفاق بزرگی که روال عادی زندگی شخصیت‌ها را به هم می‌ریزد، آن‌ها را وارد ماجرای تازه‌ای می‌کند تا با کشمکش‌های فراوان در انتهای فیلم گره از کار حادثه بگشایند و در نقطه‌ی اوجی آن احساس عمیق را به بار بنشینند و با پایان قصه به مقصد آرامش برسند. هر سریال داستانی، یک قصه‌ی اصلی دارد و چندین قصه‌ی فرعی؛ بار اصلی داستان روی قصه‌ی اصلی سوار است و قصه‌های فرعی برای پیشبرد قصه‌ی اصلی بوجود می‌آیند.  
در پایتخت ۱ حادثه‌ی محرک، بی‌خانمانی و دربدری خانواده‌ی معمولی در شهری غریب است و با بازپسگیری پولشان و بازگشت خانواده به زادگاه به پایان می‌رسد؛ دلبستگی ارسطو به همشهری‌اش قصه‌ی فرعی است که بار درام و کمیک قصه‌ی اصلی را افزایش می‌دهد.
در پایتخت ۲ خانواده‌ی معمولی ماموریت رساندنِ گنبد و گلدسته به یک شهر جنوبی را به عهده می‌گیرند، ضمن کشمکش‌هایی که ماموریت را تهدید می‌کند با تحویلِ محموله به پایان می‌رسد. شخصیت خانم فدوی و دلبستگی ارسطو باز هم در جهت افزایش بار درام و کمیک قصه اصلی است.
در پایتخت ۳ خانواده‌ی معمولی درگیر مسابقات ملی کشتی میانسالان می‌شوند که با برد نقی به پایان می‌رسد. ازدواج ارسطو و بزرگ‌تر شدن خانواده معمولی؛ عمل بهبود و دریافت جایزه قصه‌های فرعی هستند که ساز جداگانه‌ای با قصه‌ی اصلی نمی‌زند و باز هم در خدمت قصه‌ی اصلی‌ست.
در پایتخت ۴ زن خانواده عضو شورای شهر می‌شود و سوء استفاده خانواده با ساخت خانه‌ای غیرقانونی آغاز می‌شود و با تخریب خانه به پایان می‌رسد.
در پایتخت ۵ سفر به ترکیه برای تجارت و تفریح به گرفتاری در سرزمین تحت اشغال داعش می‌رسد و با پیروزی بر داعش و نجات خانواده به پایان می‌رسد. قصه‌ی فرار بهتاش یک قصه‌ی فرعی کوچک است که زود قائله اش ختم می‌شود و باز هم در جهت قصه‌ی اصلی است.
در پایتخت ۶ اما، پررنگ‌ترین خط داستان مربوط به خواهر خانواده در کش و قوس ازدواج با دوست خانواده است که ناگهان همسرش که تصور می‌کرده‌اند مرده، زنده از آفریقا برمی‌گردد. حادثه محرک بازگشت همسر ازگور برگشته است که با اعطای سندروم دست بی‌قرار به او قصد دارند کشمکش داستان را بالا برده و تا انتها با آن بازی کنند. حادثه‌ی محرک در قسمت‌های میانی و بسیار دیر اتفاق می‌افتد و تا پیش از این داستان با قصه‌های فرعی که اغلب کمکی به قصه‌ی اصلی نمی‌کنند پیش می‌رود و قصه‌ی اصلی را به حاشیه می‌برد. نقی راننده‌ی نماینده‌ی مجلس می‌شود و زمان بسیاری از سریال را به این قصه‌ی فرعی اختصاص می‌دهد در صورتی که هیچ نقشی در قصه‌ی اصلی ندارد. ارسطو درگیر قاچاقچیان مواد مخدر می‌شود تا در پیشبرد قصه‌ی فرعی‌ِ نقی کارکرد داشته باشد. نقی به مکه می‌رود و وقت بسیاری صرف این مقوله می‌شود. در صورتی که هیچ کارکرد داستانی در پیشبرد قصه اصلی ندارند.
در این میان بهتاش و دوست‌دخترهایش؛ بهتاش و دروازه‌بانی؛ ارسطو و دختر محمودنقاش؛ هر کدام قصه‌های جداگانه‌ای هستند. قصه‌ی اصلی علاوه بر دیر شروع شدن کشش و قدرت کافی برای کشیدن بار اصلی پیکره‌ی یک فیلم رئال را ندارد و این تعدد قصه‌های نامربوط فرعی از لحاظ داستانی تنها برای پوشاندن ضعف قصه‌ی اصلی است.  
تعدد قصه و تغییر سبک نویسندگی همچنین سبب سرعت بخشیدن به برخی اتفاقات شد به نحوی که بسیاری از صحنه‌هایی که تماشاگر تا پیش از این در پایتخت مو به مو به چشم میدید دیگر نمی‌بیند و در برخی صحنه‌ها بیش از حد لازم کش پیدا می‌کند. آن ایجاز و آنتی ایجازخاص و لذت بخش پایتختی کمتر به چشم می‌خورد.
پایتخت ۶ علاوه بر عدول در قصه سرایی، از ارزش‌های اخلاقی که پیش از این بر آن استوار بود نیز تنزل یافته است. احترام که یکی از شاخصه‌های اصلی خانواده‌ی معمولی بود جای خود را به بی حرمتی‌های بی سابقه داده است. از حریم زناشویی که تا پیش از این قلم نویسنده و دوربین کارگردان با احتیاط به آن نزدیک میشد و هنرمندانه و ظریف به محبت و رحمت میان زن و شوهر می‌پرداخت خبری نیست. قلم و دوربین نسبت به این حریم تا حدی دریده شده که با احتیاط میشد کودکان را که از بینندگان پروپاقرص پایتخت بوده اند پای سریال نشاند. تمایل و رغبت بی سابقه به مادیات و فرهنگ غرب گرما و صفای خانواده‌ی معمولی را به سرما و گسست‌های ناخوشایند مبدل می‌ساخت.
پایتخت همچون تصویری که رویای گرم و دوست داشتنی خانواده‌های ایرانی را جلوه گر بود رو به زوال است و تا دچار انحراف جبران ناپذیری نشده است باید برای حفظ این رویا کاری کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پایتخت 6 سریال پایتخت محسن تنابنده خشایار الوند خانواده ی معمولی پایان می رسد قصه ی اصلی یک قصه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است

جهانگیر الماسی: به جای خیلی مسائل که جایش اصلاً نیازی در فیلم سازی ما نیست و جذابیتی هم ندارد، بحث خانواده می‌تواند جایگزین شود، همین که عشق اعضای خانواده به هم را برسانیم،‌کارمان را درست انجام داده‌ایم. باید به سمت ازدیاد نسل و خانواده حرکت کنیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود.

در همین راستا جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت تلویزیون، سینما و تئاتر نسبت به تهدیدات غرب برای جامعه سنتی ایرانی هشدار داد و گفت:‌ خانواده حساس‌ترین قطب یک جامعه است. غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته و اگر شرایط به همین منوال پیش برود، وضعیت نسل آتی ما به خطر می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه این روزها خانواده‌ها به خاطر درگیر شدن با سیستم زندگی هوشمند و جامعه مدرن روز به روز از شرایط گذشته و سنتی خود دور می‌شود، گفت: من خودم مدتها است که در مرحله تحقیق و شناسایی راه‌هایی هستم که نقاط حساس مربوط به حوزه جمعیت و خانواده را تحت پوشش دارد. در غرب حتی طراحی ماشین‌ها در گذشته طوری بود که افراد را از هم، دور می‌کرد. هر عضو در یک ماشین، یک مانیتور مخصوص داشت و یک موبایل به دست می‌گرفت اما الان خودشان فهمیده‌اند که روششان اشتباه بوده و به تنزل خانواده دامن زده است. حال روش‌هایشان را تغییر داده‌اند اما ما الان در این گرداب افتاده‌ایم.

الماسی با ابراز نگرانی از وضعیت نسل آتی و کم شدن نسل جوان گفت: باید تلاش کنیم دو مرتبه به سمت خانواده و ازدیاد نسل حرکت کنیم. الان حتی هوش مصنوعی هم یکی از ابزارهای فرهنگی شده و در مطالعات اخیر باشگاه رم، ایرانی‌های سنتی مثل مردم یزد، شمالی‌ها و گیلکی یک بستر تحقیقات هستند، چرا که ذهنشان به لحاظ سنتی آماده است تا تکنولوژی‌های جدید را بپذیرد. ما باید خودمان روی اذهانمان به لحاظ جمعیتی و توجه به جوانی جمعیت کار کنیم نه اینکه بقیه برای ما تصمیم‌گیری فرهنگی کنند.

این پیشکسوت بازیگری با اشاره به اینکه شهید طهرانی مقدم در همین بستر رشد کرد و تحصیلاتش را با آن جهش فکری و دانشی که داشت، جلو برد و با وجود همین افراد کشور ما به سطح بالای تکنولوژی دفاعی و امنیتی موشکی رسیده، گفت: بستر ذهنی مردم ما آماده است، کافی است که ما هم قدری همت کنیم تا آنها به سمت و سوی درست به لحاظ جامعه شناسی و تهدیداتی که در آینده ممکن است نسل ما را دچار مخاطره کند، برسیم.

مسئولان به قانون جوانی جمعیت باید در عمل معتقد باشند

وی اظهار داشت: آموزش‌های فرهنگی در سینما، تئاتر و تلویزیون از سوی اهالی هنر می‌تواند جامعه را به سمت و سوی پذیرش صحیح مفاهیم اجتماعی و فرهنگی چون اهمیت جوانی جمعیت سوق دهد. امروز ما حساس ترین موقعیت را در سطح جهانی و جامعه شناسی داریم چرا که مخالفین ما دست روی کانون خانواده گذاشته‌اند.

وی با اشاره به سریال‌ها و فیلم‌های کره‌ای که همه جمع شدن اعضای خانواده و توجه به خانواده را نشان می‌دهد، به ستاد خبری دومین جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: به جای خیلی مسائل که جایش اصلاً نیازی در فیلم سازی ما نیست و جذابیتی هم ندارد، بحث خانواده می‌تواند جایگزین شود، همین که عشق اعضای خانواده به هم را برسانیم،‌کارمان را درست انجام داده‌ایم.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

``پایان پیام/

دیگر خبرها

  • ویدیو/ شاهکار پارسی در اومااویا؛ از بزرگترین پروژه خارجی ایران چه می‌دانیم؟
  • بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • فیلم| ساخت بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکا به دست مهندسان ایرانی
  • گشایش نمایشگاه مشاغل در الوند + فیلم
  • یکی از بزرگترین خیابان‌ های پایتخت پاکستان به نام «ایران» مزین شد
  • جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است
  • رهبر انقلاب: تعداد موشک‌ موضوع فرعی است، موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران است
  • ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • اجرای طرح‌های معماری ایرانی - اسلامی در بوستان‌های پایتخت