Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سعید زرندی» امروز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال‌ها بود که وزارتخانه به دنبال شناسایی و مطالعه بر روی دو گروه از صنایع بود، یکی صنایع پیشران و اولویت‌دار و یکی صنایع اشباع، و مطالعات و بررسی‌های زیادی بر روی این دو گروه انجام شد.

وی بیان داشت: اگر از هر زاویه‌ای صنایع پیشران را بررسی کنیم، صنایع خاصی استخراج می‌شود، یعنی اگر اشتغال را مبنا قرار دهیم رشته‌هایی پیشران می‌شود، اما اگر مبنا را صادرات بگذاریم رشته‌های صنعتی دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زرندی خاطر نشان کرد: در نهایت با مبنا گذاشتن چند محور مهم از جمله شامل برونگرایی (شاخص سطح فناوری، شاخص عملکرد صادراتی و شاخص صادرات بالقوه) و درونزایی (شاخص اشتغال به سرمایه، جایگزینی واردات، اشتغالزایی، ارزش افزایی، پیوندهای پیشین و پسین و نسبت ارزش افزوده به محصول) صنایع پیشران و اولویت دار استخراج شد.

این مقام مسوول ادامه داد: به این ترتیب ۵۱ رشته فعالیت در زمینه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، غذایی و آشامیدنی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و دستگاه های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک و کاغذ و محصولات کاغذی، رشته فعالیت‌های پیشران و دارای اولویت معرفی شدند.

شناسایی صنایع اشباع

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به ‌موجب سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، در سال‌های اخیر ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: با وجود تلاش وزارتخانه در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و موجب شده تا برخی واحدها با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نکنند.

به گفته زرندی، گرچه توسعه صادرات می‌تواند رفع کننده این مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و غیره از موانع عملیاتی شدن این مهم است.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اهمیت صرف بهینه منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه، فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا که ایجاد ظرفیت جدید در آنها توصیه نمی‌شود، شناسایی شده است‌.

معاون وزیر صنعت گفت: سیاست وزارتخانه ممنوعیت برای تاسیس این واحدها نیست، زیرا از نظر قانونی هم امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: رشته فعالیت های آرد، تولید فرآورده‌های حجیم، غلات، بسته بندی آب (معدنی و آشامیدنی)، چیپس سیب زمینی، فرآورده های گوشتی (انواع کنسرو گوشتی)، انواع محصولات لبنی و شیر، تصفیه روغن نباتی، روغن کشی، بسته بندی دستمال کاغذی، سیمان خاکستری، آجر، شن و ماسه، کاشی، محصولات سفالی و سرامیکی ساختمانی نسو، گچ ساختمانی، بتن آماده، شمش فولادی با فناوری کوره القایی، میلگرد فولادی، مفتول فولادی، لوله و پروفیل فولادی، انواع سیم و کابل مسی، شیرآلات بهداشتی و ابزارآلات ساختمانی، مخازن سی ان جی، لوله و اتصالات پلی اتیلن و پی وی سی، دی اکتیل فتالات، ظروف پلاستیکی یک بار مصرف، اتانول، سموم و کود، شوینده ها و روغن موتور، در زمره رشته فعالیت های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا قرار گرفتند.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت سعید زرندی جهش تولید پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت سعید زرندی جهش تولید وزارت صنعت معدن و تجارت سعید زرندی جهش تولید رشته فعالیت ها سرمایه گذاری صنایع پیشران معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایده‌ها و طرح‌های فناورانه صنعت غذا حمایت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، برنامه فن‌تز با هدف فرهنگ‌سازی و هدایت دستاوردهای پایان‌نامه‌های دانشجویی در مسیر زنجیره ارزش از پایان‌نامه‌های مرتبط با فناوری‌های راهبردی و اولویت‌دار حیطه صنایع غذایی (فن‌تز صنایع غذایی) و با خروجی‌های قابل ثبت در مراجع بین‌المللی و معتبر حمایت می کند.

چشم‌انداز این برنامه، حمایت از ثبت اختراعات و کمک به فرآیند توسعه فناوری، ترویج و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های حیطه فناوری‌های صنایع غذایی است.

این فراخوان توسط مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با حمایت سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی به منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های این حوزه در قالب حفاظت از دارایی‌های فکری، توسعه فناوری و خدمات استقرار در آزمایشگاه‌های ساخت سریع از قبیل فضای کار اشتراکی، خدمات آزمایشگاهی و پایلوت، شبکه‌سازی و برگزاری دوره‌ها و منتورینگ تخصصی اعلام شده است.

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، مجری اصلی این رویداد است و برنامه به نحوی طراحی شده ‌است که پایان‌نامه‌های مستعد و دارای قابلیت فناورانه، با حمایت معاونت مورد حمایت صددرصدی برای ثبت از مسیر بین المللی PCT قرار خواهد گرفت.

تمامی فارغ اتحصیلان کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای، دانشجویان دکتری که از پروپوزال خود دفاع کرده‌اند و موضوع پایان‌نامه آنها در حیطه‌های فناورانه علوم و صنایع غذایی است و همچنین محققان پسادکتری می‌توانند در این برنامه با حفظ شرایط و عدم انتشار نتایج دستاوردها در هر قالبی شرکت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هویت‌بخشی صنایع‌دستی با احیای گل و چوب
  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • صدور ۶۱۹ پروانه تولید صنایع دستی در گیلان
  • حل ناترازی ها مهمترین اولویت انرژی کشور در ۱۴۰۳
  • تعرفه برق تأسیسات گردشگری تعیین شد
  • تحقق شعار"جهش تولید" در اولویت برنامه‌های زامیاد قرار دارد/ توسعه و بهبود سبد محصولات زامیاد در دوره جدید مدیریتی
  • رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه دولت
  • ایده‌ها و طرح‌های فناورانه صنعت غذا حمایت می‌شوند
  • روند حرکتی شاخص صنعت فلزات اساسی بازار سهام چگونه خواهد بود؟ + عکس
  • صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو