Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@07:53:54 GMT

سازمان بهداشت جهانی و تلاش برای بهبود وضعیت سلامت

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۳۵۴۷

سازمان بهداشت جهانی و تلاش برای بهبود وضعیت سلامت

بهداشت زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت محسوب می شود و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند. به همین دلیل هم نهادها و موسسه های مختلفی در حوزه بهداشت در سطح کشورها و در سطح جهانی فعال هستند. یکی از این موسسه ها، سازمان بهداشت جهانی است که از بدو تاسیس تا به امروز بیشترین توجه خود را صرف مداوای تب های مناطق حارّه، سل، جذام، وبا، طاعون، آبله، بهداشت مادران و کودکان و تغذیه متمرکز کرده است و امروز هم مهمترین مساله آن مبارزه با شیوع ویروس کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه تاسیس

 در کنفرانس سانفرانسیسکو در ۱۹۴۶ میلادی تصمیم به تشکیل یک کنفرانس بین المللی بهداشت گرفته شد که اساسنامه آن در هفتم آوریل ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک تنظیم و تصویب شد و نخستین انجمن بهداشت جهانی اقدام به انتخاب روزی به عنوان روز جهانی بهداشت کرد. در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ کشور جهان تشکیل شد و از ۱۹۵۰ میلادی به بعد هفتم آوریل هر سال با نام روز جهانی بهداشت در سراسر دنیا جشن گرفته شد.

ساختار سازمان

سازمان بهداشت جهانی در ۲۰۱۲ میلادی دارای ۱۹۴ عضو بود که شامل اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد است و مقر اصلی آن نیز در ژنو واقع در سوییس قرار دارد و به طور معمول هر ساله در ماه می میلادی یک جلسه عمومی با حضور اعضا در مقر اصلی برگزار می شود و دبیر کل آن نیز پس از یک دوره پنج ساله تغییر می کند.

این سازمان دارای ۶ دفتر منطقه ای آفریقا (برازاویل، کنگو)، آمریکا (واشنگتن دی سی، ایالات متحده)، مدیترانه شرقی (قاهره، مصر)، اروپا (کپنهاگ، دانمارک)، جنوب شرق آسیا (دهلی نو، هند) و غرب اقیانوسیه (مانیل، فیلیپین) است که هر کدام کشورهای منطقه خود را پوشش می دهند. هر کمیته منطقه ای از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل می شود.

اهداف سازمان

به طور کلی سازمان بهداشت جهانی شعار اصلی خود را دستیابی به بالاترین سطح بهداشت حق همه مردم است، قرار داده و بر این پایه اهدافی همچون اجرای نقش رهبری در خصوص مسایل حیاتی و مهم سلامت، شکل دادن به تحقیقات و برنامه های مرتبط با سلامت و انتشار مطالب و دانش های با ارزش، تعیین استاندارد ها و هنجارها و نظارت برای اجرای دقیق آن ها، سیاستگذاری کلی و تعریف برنامه ها و تنظیم اسناد و اساسنامه های سلامت، پشتیبانی فنی و ایجاد زیر ساخت ها و سازمان های مورد نیاز برای بهبود سلامت و نظارت بر وضعیت سلامت و ارزیابی روند سلامت جامعه جهانی برای خود تعیین کرده است.

بودجه سازمان

بودجه سالیانه سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود سه میلیارد دلار است که تقریباً یک چهارم آن توسط اعضا و بقیه‌ آن به وسیله کمک‌های داوطلبانه تامین می‌شود که در خصوص بیماری های قابل انتقال مانند هپاتیت، مالاریا و ...، بیماری‌های غیرقابل انتقال مانند بیماری های ذهنی و روانی، اعتیادهای شیمیایی و خشونت های رفتاری و معلولیت‌ها، ترویج سلامت در طول زندگی مانند بهداشت تولیدمثل و بهداشت کودکان و افراد بالغ و سالمند، سیستم ها و نظام‌های بهداشت و سلامت، آمادگی برای مواجهه با چالش‌ها و بودجه‌های مرتبط با فرایندهای داخلی سازمان بهداشت جهانی هزینه می شود.

فعالیت سازمان برای بیماری های واگیر

این سازمان از ابتدای تاسیس توجه ویژه ای به سلامت مردم در جهان و کنترل بیماری های واگیر داشته است. در همین خصوص در ۱۹۵۰ میلادی نخستین برنامه واکسیناسیون علیه بیماری سل اجرا کرد و پس از آن در ۱۹۵۵ میلادی برنامه ریزی برای ریشه کنی مالاریا را آغاز کرد.

این سازمان برای نخستین بار در ۱۹۶۵ میلادی گزارشی در خصوص بیماری دیابت منتشر کرد و آژانس تخصصی تحقیق روی سرطان تشکیل شد. همچنین در ۱۹۸۶ میلادی برنامه ای برای مقابله بیماری ایدز به وسیله سازمان طراحی و تدوین شد و از ۱۹۸۸ میلادی برنامه ریشه کنی بیماری فلج اطفال را شروع کرد.

در ۱۹۹۸ میلادی این سازمان اجرای برنامه های خود برای افزایش امید به زندگی و کاهش خطرات مرگ و میر نوزادان را در دستور کار قرار داد و با اجرای طرح های متعدد موفق شد در ۲۰۰۷ میلادی تا ۶۸ درصد از مرگ های ناشی از بیماری های واگیردار همچون سرخک، سل و مالاریا را کاهش دهد.

سازمان و مواجهه با کرونا

 شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بار دیگر سازمان بهداشت جهانی وظیفه سنگین خود را برای ریشه کن کردن این بیماری برعهده بگیرد. به همین دلیل هم با اعلام وضعیت اضطرار بین المللی از طرف این سازمان، تمام کشورها باید آمادگی لازم برای پیشگیری، مبارزه و درمان موارد احتمالی بیماری را پیدا کنند. در همین ارتباط تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است تا به تلاش برای جلوگیری از انتقال این بیماری ادامه دهند. او گفته که می‌توان شیوع بیماری را به عقب راند.

در شرایطی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، این سازمان به دولت‌های خاورمیانه هشدار داده که به‌سرعت وارد عمل شده و جلوی شیوع ویروس را بگیرند. احمد المنهاری، مدیر منطقه‌ای این سازمان در شرق مدیترانه که پاکستان، افغانستان، سومالی، جیبوتی و دیگر کشورهای خاورمیانه را شامل می‌شود در ۱۴ فروردین ۱۳۹۹خورشیدی گفت: موارد جدیدی در برخی از کشورها گزارش شده که از نظر سیستم بهداشتی بسیار آسیب‌پذیرند. حتی در کشورهایی با سیستم بهداشتی قوی‌تر ما شاهد گزارش‌هایی از جهش نگران‌کننده تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بوده‌ایم.

البته توصیه اصلی تدروس به کشورها این است که با توجه به وضعیت و مشخصات محلی اقدام کنند چرا که یک نسخه یکسان برای همه و همه‌جا وجود ندارد.

در خصوص اقدام های سازمان بهداشت جهانی در ایران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید گفت که شماری از اعضای این سازمان در اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی به ایران سفر کردند و چند محموله شامل کیت و تجهیزات پزشکی مانند ماسک و گان برای کادر درمان در اختیار کشور قرار دادند.

ریچارد برنان رییس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت به ایران پس از بازدید از مراکز درمانی در تهران و قم و انجام بحث و بررسی با مسوولان وزارتخانه های امور خارجه و بهداشت گفت: حمایت و پشتکار مقامات ایران برای مقابله با ویروس کرونا  بسیار زیاد است به خصوص حمایتی که رهبر جمهوری اسلامی ایران از دولت و وزارت بهداشت برای مقابله با این مساله انجام داده اند و در کنار آن مشارکت های بخش های مختلف کشور از جمله حمل و نقل و صنایع غذایی برای مقابله با کرونا نشان از تلاش ایران برای مهار و مقابله با این ویروس است.

ریچارد برنان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران متعهدانه در حال ایستادگی در برابر ویروس کروناست و از سخت کوشی دولت، کادر درمانی و سایر بخش‌ها در ایران برای شکست کرونا شگفت زده شده ایم و به پیشرفت ایران در مقابله با ویروس کرونا خوش بین هستیم.

کریستف آندریاس هاملمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران هم بیان کرد: بهترین جمله آرام بخش برای مردم این است که ابزار شکست ویروس کرونا را در اختیار داریم و تعهد و عزم راسخ در دولت ایران برای شکست ویروس وجود دارد. همه باید تلاش خود را در زمینه شکست ویروس انجام دهند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان ملل متحد ژنو سازمان جهانی بهداشت سل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان ملل متحد ژنو سازمان جهانی بهداشت سل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا سازمان ملل متحد ژنو سازمان جهانی بهداشت سل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان بهداشت جهانی جهانی بهداشت ویروس کرونا شیوع ویروس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان الگوی مناسب برای انتقال دانش پزشکی به کشور‌های منطقه

 مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که اولین سفر کاری حوزه فعالیت جدید خود را با ایران و از شهر اصفهان آغاز کرده در نشستی با فعالان حوزه سلامت کشور و اصفهان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با درجریان قرارگرفتن آمار و عملکرد علمی وپژوهشی گفت: فعالیت‌های علمی، بهداشتی و پژوهشی در این شهر و کشور چشم گیر است.


حنان بلخی، مطالعه و تحقیق‌های پزشکی را در اصفهان اجرایی شده دانست و افزود: تمایل دارم این فعالیت‌ها را به عنوان الگو در دیگر کشور‌های منطقه ارائه و استفاده کنیم.

او اضافه کرد: فعالیت پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به عنوان همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه علم، تحقیق و سلامت جامعه مثال زدنی است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم در این نشست با اشاره به رتبه هزارمی این دانشگاه در جهان و ۲۵۰ تا ۳۰۰ در آسیا گفت: بیشترین شیب تولید علم در منطقه متعلق به ایران است.


شاهین شیرانی افزود: فقط در استان اصفهان بیش از چهار هزار و ۹۰۰ پزشک متخصص و دو هزار و ۵۰۰ مقاله چاپ شده معتبر داریم.


او به شاخص‌های دیگر پیشرفت حوزه سلامت در کشور هم اشاره و اعلام کرد: امید به زندگی در بین مردم ایران از ۵۵ سال اوایل انقلاب به ۷۷ و سه دهم کنونی رسیده است.


حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: اصفهان در شاخص‌های حوزه سلامت از استاندارد کشوری هم جلوتر است.


محمد حسین نیکنام مدیر کل همکاری‌های بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست گفت:مدیریت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت می‌تواند از ظرفیت ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت ایران استفاده کند.


حنان بلخی فاجعه غزه را دردناک اعلام کرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت از ابتدا پیگیر موضوع بود و سعی شد هم حمایت و کمک به مردم غزه شود و این کارهایشان ادامه دارد و اعتقاد به صلح و آتش بس در منطقه داریم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت: ما پزشکان به عنوان وظیفه انسانی، اسلامی و پزشکی موظف به دغدغه‌مند بوده حوزه سلامت در هر کشور و سرزمینی از جمله غزه هستیم و نمی‌توانیم ساکت باشیم.


مدیر منطقه مدیترانه سازمان بهداشت جهانی در سفر دوره خود به اصفهان، فردا ۲۶ از چند مراکز بهداشتی بازدید می‌کند و سپس پس فردا ۲۷ فروردین به تهران سفر می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تأکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • سازمان‌های بین‌المللی برای غزه جز ابراز همدردی کاری نمی‌کنند
  • تاکید امیرعبداللهیان بر نقش سازمان بهداشت جهانی برای کمک به غزه
  • آمادگی ایران برای تداوم همکاری‌های منطقه‌ای با سازمان جهانی بهداشت
  • سازمان جهانی بهداشت اقدام عملیاتی برای رسیدن کمک‌های انسانی به غزه انجام دهد
  • تلاش سازمان جهانی بهداشت برای انتقال مجروحان غزه به سایر کشورها
  • امیدواریم بتوانیم سلامت منطقه را تأمین کنیم
  • الزام اقدام عملی سازمان جهانی بهداشت برای غزه
  • اصفهان الگوی مناسب برای انتقال دانش پزشکی به کشور‌های منطقه
  • سفر مدیرکل دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به ایران