Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@21:05:59 GMT

درس‌های کرونا برای جهش تولید

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۳۵۸۶

درس‌های کرونا برای جهش تولید

با نامگذاری سال ۹۹ به عنوان "جهش تولید" توسط مقام معظم رهبری، می‌توان امیدوار بود که صدور بخشنامه‌ها، ارائه تسهیلات، همکاری سازمان‌ها و هرآنچه که برای رونق و جهش تولید نیاز است، بسیار بیشتر و بهتر از سال گذشته باشد زیرا تحقق جهش تولید نیازمند این است که هرگونه تصمیم، برنامه‌ریزی و صدور بخش‌نامه و دستورالعمل در کشور در راستای افزایش تولید باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیک می‌دانیم کشور اکنون درگیر بیماری کرونا است و شرایط ایجاب می‌کند که همه توان، امکانات، تجربه و برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف برای گذر از این شرایط به کار گرفته شود، اما دیر یا زود این بیماری از کشور رخت برمی‌بندد و روال عادی زندگی از سرگرفته می‌شود، پس در همین حال و تا فرصت از دست نرفته باید برای سایر برنامه‌های سال جاری از جمله تحقق ‘جهش تولید’ چاره‌اندیشی کرد.

شاید در حال حاضر همزمان با تلاش برای مبارزه با کرونا بتوان از اتفاقات رقم خورده در این فرآیند درس گرفت و برای انجام سایر برنامه‌ها از جمله ‘جهش تولید’ تجربه آموخت و کرونا ثابت کرد، ریشه‌کن کردن مشکل‌ها در سایه مشارکت، همدلی، همراهی و البته تعامل ممکن است.

در کنار فعالیت همه بخش‌های کشور، از حاکمیت گرفته تا دولت و نیروهای مسلح و مردم، فعالان اقتصادی نیز با تلاش و همراهی، ضمن افزایش تولید نیازهای درمانی، در انجام اقدامات خیرخواهانه برای تامین نیازهای دانشگاه‌های علوم پزشکی فعال بودند و نشان دادند که مثل همیشه اولویت اول‌شان سربلندی و پیروزی کشور است و مانند سایر مردم و بخش‌ها در این مسیر پیش‌قدم هستند.

حال اگر همین همدلی و تعامل برای سایر برنامه‌ها از جمله ‘جهش تولید’ در دستور کار قرار گیرد، موفقیت دور از دسترس نخواهد بود. فعالان اقتصادی طی سال‌های گذشته همراهی و تعامل چندانی از طرف دولت‌مردان مشاهده نکردند که این مهم برای سال جاری یک ضرورت انکارناپذیر است.

دومین درس کرونا، اثبات توانایی بخش‌خصوصی بود و تولیدکنندگان نشان دادند که توان افزایش تولید را دارند و در صورتی که به خوبی به بازی گرفته شوند می‌توانند گل بکارند. زیرا در بزنگاهی که کشور به ماسک، دستکش، موادشوینده و... ده‌ها برابر بیشتر از شرایط نرمال نیاز داشت، تولید اینگونه اقلام چندین برابر شد و توانستیم تا حد بسیار زیادی نیاز کشور را رفع کنیم.

درس سوم، تسهیل فرآیندها و کاهش بروکراسی اداری بود. تسهیل در واردات اقلام مورد نیاز و همچنین تسریع در ترخیص مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزاتی که تولیدکنندگان و مراکز درمانی لازم داشتند، باعث شد تولیدکنندگان دغدغه‌ای غیر از تولید نداشته باشند.

اگر همکاری بین دستگاه های ذیربط برای ترخیص مواد اولیه و همچنین تکنولوژی کارخانه‌ها افزایش یابد می‌توان به جهش تولید امیدوار بود.

البته عوامل بسیار زیادی برای ‘رونق تولید’ (نام‌گذاری سال قبل) است، از جمله بهبود فضای کسب و کار، همراهی و تعامل دستگاه‌هایی مانند امور مالیاتی، گمرک، بیمه و... ، کاهش بروکراسی اداری، حذف قوانین مزاحم و... که برای جهش تولید نیز باید با قوت بیشتر در دستور کار قرار گیرد زیرا همه این موهرد از جمله نیازهای اساسی این مهم هستند و بدون تحقق ان‌ها نمی‌توان دل به جهش تولید بست.

از جمله دیگر راهکارهای جهش تولید، می‌توان به تسهیل فرآیند صادرات اشاره کرد و رونق و جهش تولید زمانی امکان پذیر است که تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار باشد و وقتی بازار داخل از تقاضا اشباع شد تنها راه جهش تولید صادرات است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ‘جهش تولید’ می‌تواند مهمترین و بهترین راهکار نجات اقتصاد کشور در شرایط کنونی باشد، پس همانطور که امکانات و توان‌ها برای شکست کرونا بسیج شد، می‌توان انتظار داشت که همین روال برای جهش تولید تکرار شود و در نتیجه پویایی اقتصاد را به دنبال داشته باشد.

*رییس اتاق بازرگانی کرمان

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بخش خصوصی کسب و کار گمرک مردان مقام معظم رهبری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • قدرتمندترین پهپاد ایران؛ شاهد-۱۴۹ (غزه) چه توانمندی‌هایی دارد؟
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • تولید مسکن در سقز به جد رصد و تسهیلگری شود
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • تولید در واحدهای صنعتی استان سمنان کمتر از توان واقعی است
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • تولید ابرخازن با ساندویچ کردن یک ژل بین دو لایه گرافن
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است
  • طراحی دستگاهی برای آنالیز توزیع فشار در کف پا
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد