Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ماهاتیر محمد» که طولانی‌‌ترین دوره نخست‌‌وزیری در مالزی را بر عهده داشته در گفت‌وگویی به توطئه ناموفق انگلیس در کشورش و دلیل تنفرش از این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی که در مارس گذشته استعفا داد و طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در این کشور را بر عهده داشته، به گفت‌وگویی با برنامه «شاهد علی العصر» شبکه «الجزیره» قطر نشست و توضیح داد چگونه احساس دوستی و تحسین او نسبت به انگلیس به تنفر و خشم تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت، زمان که در دوران مدرسه بوده مانند بسیاری از مردم مالزی طرفدار انگلیس بوده زیرا آنها در آن زمان تفاوت بسیاری میان حکومت استبدادی در کشورشان که بر تمام ثروت مالزی دست انداخته بوده و استعمارگران انگلیسی در مالزی می‌دیده‌اند.

ماهاتیر محمد در این گفت‌وگو تصریح کرد، به خاطر نظم و انضباطی که از انگلیسی‌ها دیده بود در مدرسه‌ای انگلیسی درس خواند و تاریخ و فرهنگ انگلیسی را فرا گرفت و فکر می‌کرد که آنها ملتی شکست‌ناپذیر هستند اما زمانی که ژاپنی‌ها، انگلیسی‌ها را شکست دادند و آنها را مجبور به خروج از مالزی کردند، این تصور او نیز شکسته شد.

وی گفت: در آن زمان دریافتم بریتانیایی‌ها هم ممکن است از یک امت و ارتش آسیایی شکست بخورند و فهمیدم ژاپنی‌ها منضبط‌ تر و دارای برنامه‌ریزی بهتری نسبت به انگلیسی‌ها هستند.

در ادامه این گزارش آمده: این تنها دلیل تغییر تصویر انگلیس در ذهن ماهاتیر محمد جوان در دهه چل قرن گذشته نبود، مالاوی‌ها احساس کردند که انگلیسی‌ها در حال تحقیر آنها هستند و به آنها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد می‌نگردند و همزمان در حال تشویق چینی‌ها و هندی‌ها برای آمدن به مالزی و زندگی در این کشور هستنند و به آنها حق و حقوق آموزشی و کاری به مراتب بهتر از حق و حقوق اعطا شده به صاحبان اصلی سرزمین یعنی مالاوی‌ها می‌دهند.

 

ماهاتیر محمد ادامه داد: مالاوی‌ها توطئه انگلیس علیه خود را کاملا کشف کردند زمانی که تلاش انگلیس از حمایت از اتحادیه مالاوی‌ها را دیدند، اتحادیه‌ای که برای تفکیک مالاوی‌ها و باز کردن مسیر در برابر اقلیت‌های چینی و هندی تلاش می‌کرد تا کشور را به شهرکی بین‌المللی تبدیل کنند که تابع دولت انگلیس باشد دقیقا مانند کاری که با فلسطین کردند زمانی که یهودیان از تمام مناطق جهان را تشویق به آمدن به آن کردند و از آنها در تسلط بر تمام جوانب زندگی به حساب فلسطینی‌ها به عنوان مالکان اصلی سرزمین حمایت کردند.

اما نخبگان مالاوی توطئه انگلیس را دریافتند و با اتحادیه مالاوی مخالفت کردند و این آغاز حزب «امنو» بود، حزبی که مالزی را به استقلال رساند و بریتانیایی‌ها را مجبور به ترک مالزی و پایان استعمار آنها در سال ۱۹۷۵ کرد.

ماهاتیر محمد از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌‌وزیر مالزی بود و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر عهده‌دار این سمت شد و به خاطر برخی مسایل سیاسی در مارس ۲۰۲۰ استعفا کرد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: انگلیس فلسطین مالزی ماهاتیر محمد ماهاتیر محمد انگلیسی ها مالاوی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیولی: یک سال پیش می‌خواستند اینزاگی را اخراج کنند!

به گزارش "ورزش سه"، میلان در دربی دلامادونینا با نتیجه 2-1 مقابل اینتر شکست خورد تا قهرمانی این تیم را مسجل کند.

تیم تحت هدایت استفانو پیولی این فرصت را داشت که در صورت امتیاز گرفتن از اینتر، شانس قهرمانی خود به عنوان تیم دوم را کمی پررنگ کند اما شکست در بازی امشب همه معادلات را نابود کرد.

استفانو پیولی به عنوان سرمربی میلان پس از شکست تیمش در این بازی حساس با میکروفون دازن صحبت کرد: "من به رختکن رفتم تا بازیکنانم را تشویق کنم. سعی کردم به بازیکنانم روحیه بدهم، چون باید فصل را به خوبی تمام کنیم و شنبه بازی مهمی داریم. متاسفانه حتی این بار هم نتوانستیم دربی را به تساوی بکشیم."

از نحوه حملات تیم ناراضی بودید؟

از نظر تاکتیکی ناامید شده‌ایم، ما می‌خواستیم برابری عددی را حذف کنیم و خیلی جلو نباشیم و سپس در ضدحملات فضا پیدا کنیم. اینتر در نیمه اول روی ضربه کرنر و در ضد حملات به ما ضربه زد. می‌خواستیم پایین‌تر دفاع کنیم تا اتفاقی که شاهد اتفاقی که در نیمه دوم افتاد نباشیم و گل دوم شرایط را پیچیده کرد، اما تیم جنگید.

فصل را چگونه تحلیل می‌کنید؟

اینتر تنها یک بازی را باخت، تقریباً به اشتباه خودش هم باخت. آن‌ها 3/4 سال است که قوی‌ترین ترکیب را در ایتالیا دارند. در ماهی که 2 شکست و 2 تساوی داشتیم، آن‌ها خوب کار کردند و این یعنی ک از همه قوی‌‌تر هستند و باید بهتر کار کنیم.

دوران حضور شما در میلان تمام شده است؟

نمی‌دانم. 12 ماه پیش به نظر می‌رسید که می‌خواهند اینزاگی را اخراج کنند، سپس او تمام کارهایی که می‌بینید را انجام داد. من در میلان وضعیت خوبی دارم، باید فصل را به خوبی تمام کنیم و بعد در مورد آن صحبت کنیم.

دیگر خبرها

  • الهلال از سبیل متنفر است - تا اطلاع ثانوی
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • اعتراف افسر موساد اسرائیل به قدرت ایران | آن‌ها می‌خواستند بگویند که منِ ایران ...
  • اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت
  • پیولی: یک سال پیش می‌خواستند اینزاگی را اخراج کنند!
  • اهداء قرآن ویژه فلسطین به هیئت اعزامی آستان قدس رضوی در کشور مالزی