Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، در این روز‌های کرونایی که امکان سفر و بازدید از آثار تاریخی وجود ندارد گردشگران می‌توانند از طریق سایت www.qchto.ir به صورت مجازی به قزوین سفر و از آثار آتاریخی این استان به ویژه آب انبار سردار (بزرگ) بازدید کنند.

این آب انبار در سال ۱۲۲۷ قمری به وسیله حسین خان و حسن خان سردار در کم آب‌ترین محله شهر، ساخته شده و بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیت نمادین آبگیر و گنبد فیروزه‌ای کوچکی که بر فراز گنبد بزرگ آجری واقع شده – و گنبد مسجد سردار را به خاطر می‌آورد – از ویژگی‌های دیگر این بناست.

این آب انبار دارای سردری رفیع با قوس جناغی است که در طرفین آن دو طاقنما در سه طبقه قرار گرفته و واجد کاربندی و کاشیکاری معقلی است.

راه شیر دارای ۴۷ پله سنگی و هر پله به ارتفاع متوسط ۲۵ سانتی متر است که با سه پله سردر جمعا ۵۰ پله دارد و برای دسترسی به آب ۱۲/۵ متر باید به پایین رفت.

پوشش راه شیر از نوع طاق آهنگ جناغی است و در این راهرو چهار شیر آب در فاصله‌های معین تعبیه گشته که با کم و زیاد شدن آب در مخزن از شیر‌های پایین‌تر استفاده می‌شده است.

مخزن آب این آب انبار دارای طرحی مربع شکل به ابعاد تقریبی ۱۷×۱۷×۱۷متر است و چهار سکنج عظیم برای قرار گرفتن گنبد به روی آن طرح مربع را به هشت ضلعی تبدیل می‌کنند.

مصالح به کار رفته در جرز‌های آب انبار شفته آهک با روکش ساروج و قطر دیوار‌های آن در حدود ۳ متر است.

گنبد عظیم آب انبار سردار آجری است که در بالاترین قسمت آن بادگیری قرار گرفته و ارتفاع بلند‌ترین نقطه آن تا کف آب انبار حدود ۲۸/۵ متر است.

علاوه بر بادگیر مرکزی چهار روزن مشبک دیگر جهت تهویه هوا در گنبد کار گذاشته اند، حجم مخزن این آب انبار سه هزار متر مکعب است.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار تاریخی آب انبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزوین به داشتن فرزند برومندی به نام سردار حاجی زاده افتخار می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، استاندار قزوین در تماس تلفنی با فرمانده نیروی هوا فضای سپاه از افتخار آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقدیر کرد

محمد مهدی اعلایی در تماس تلفنی با سردار امیر علی حاجی زاده از اقدام پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام عملیات دشمن شکن وعده صادق قدردانی کرد.

استاندار قزوین در این گفتگو مراتب سپاس مردم استان قزوین را به ایشان اعلام کرد و گفت: استان ما به داشتن فرزند برومندی چون جنابعالی افتخار می‌کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز با بیان اینکه توفیق بدست آمده لطف الهی بود، متقابلاً از مردم استان قزوین قدردانی کرد و از استاندار قزوین خواست که سلام و سپاس ایشان را به مردم خوب استان قزوین اعلام نماید.

کد خبر 6081969

دیگر خبرها

  • حفاظت از مرزهای مجازی به اندازه حفاظت از مرزهای روی نقشه دارای اهمیت است
  • گرامیداشت یاد شهدا در استان قزوین
  • دستگیری و احضار اعضای باند تولید و اتتشار محتوای مبتذل در بوشهر
  • قزوین به داشتن فرزند برومندی به نام سردار حاجی زاده افتخار می‌کند
  • برگزاری نشست همدلی نیرو‌های مسلح در مشهد
  • ترافیک نیمه سنگین در ۳ محور برون شهری کشور
  • کشف و ضبط ۱۰۰ کیلوگرم تریاک در استان قزوین
  • گلایه از خرابی جاده روستای یله گنبد بخش کوهین در قزوین
  • شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است
  • تبریک قهرمانی درسی برای فرهنگ هواداری/ استقلال و پرسپولیس از بایرن مونیخ بزرگ‌تر هستند؟