Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرار مالیاتی از طریق سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره ای یا یکبار مصرف، اکنون تبدیل به یکی از معضلات اصلی در نظام مالیاتی کشور شده است. مطابق آخرین اظهار نظر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 28 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از این طریق در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از معضلات اصلی نظام مالیاتی در ایران، فرار های مالیاتی سنگین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عمل البته محدود به کشورمان نبوده بلکه در بسیاری از کشورها رخ می دهد اما رقم بسیار کمتر از مالیات دریافتی  است و نیز عملی بسیار مذموم شمرده می شود. در ایران اما فرار مالیاتی یکی از اعمال خلاف قانون گسترده و شاید بتوان گفت ساده است. تازه ترین خبر  در مورد فرار مالیاتی مربوط به استان بوشهر است.

سردار خلیل واعظی، فرمانده انتظامی استان بوشهر درباره فرار مالیاتی900 میلیارد ریالی در این استان گفت: «ماموران و کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی با انجام تحقیقات لازم 3 متهم را که با ثبت شرکتی در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت داشته اند و با ترفندهای مختلف مالیات خود را پرداخت نمی کردند، شناسایی و دستگیر کردند».

سردار واعظی درباره چگونگی این فرار مالیاتی گفت: «با هماهنگی مراجع قضائی و اداره امور مالیاتی، پس از بررسی های لازم و کارشناسی این پرونده، مشخص شد این افراد با اخذ کارت بازرگانی و ثبت شرکت به نام خود به فعالیت در امر واردات و صادرات از کشور مشغول بوده و متاسفانه با توجه به خلاءهای قانونی در سنوات گذشته توانسته اند از پرداخت 900 میلیارد ریال مالیات خودداری کنند».

بر اساس قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی و حقوقی، می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد. در واقع برای صادرات یا واردات  هر نوع کالایی نیاز به این کارت وجود دارد.

*فرارهای مالیاتی کلان با سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی

فرار مالیاتی از طریق کارت های بازرگانی شاید بیشتر از همه جا در مناطق آزاد که برخلاف استاندارد ها دنیا، تبدیل به  مناطقی برای جمع آوری ثروت های باد آورده توسط افراد اندکی شده است، دیده می شود. آمار و ارقام مطرح شده در باره فرار مالیاتی از طریق کارت های بازرگانی در کشور متفاوت هستند اما مطابق آخرین اظهارنظر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۲۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که همه آن‌ها به دلیل صدور کارت‌های یک‌بارمصرف یا همان کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی است.

در حال حاضر، یکی از روش های فرارهای مالیاتی کلان در کشور، سوء استفاده از کارت بازرگانی توسط فرصت طلبان است. دراین بین نیز یکی از شایعترین روش ها استفاده از  کارت‌های بازرگانی یا اصطلاحا یک بار مصرف است که به نام افراد بی‌نام و نشان و بی بضاعت صادر می‌شود تا ردی از سوء استفاده کنندگان نیز برای پرداخت مالیات و حقوق دولت به جای نماند. در همین راستا، حسن کوماسی مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی در شهریور ماه 98 با تاکید بر وجود فرار مالیاتی از طریق کارت‌های بازرگانی اجاره ای در کشور گفت: «در یکی از آخرین موارد مالیات ۵۰۰ میلیارد ریالی واردات ۵۴۰ دستگاه خودرو لوکس با کارت بازرگانی یک روستایی شناسایی شد که اخذ مالیات آن روی دست این اداره‌کل مانده است».

 فرار مالیاتی  به واسطه کارت های بازرگانی در حالی صورت می گیرد که یکی از اصلی ترین منابع درآمدی مالیات از طریق مالیات بر صادرات و واردات بدست می آید که از افراد خاصی که کارت بازرگانی دارند و در کار صادرات و واردات هستند گرفته می شود. کارشناسان دلیل اصلی این امر نبود استعلام کامل از درخواست کنندگان و دریافت کنندگان کارت‌های بازرگانی و نیز نبود یک سیستم رصد عملکرد این کارت ها و دارندگان درکشور می دانند.  

با توجه به نام گذاری انجام شده برای امسال تحت عنوان جهش تولید، این میزان از فرارهای مالیاتی در تعارض با رسیدن به هدف فوق است. از این رو  انتظار می رود که حاکمیت  برای رسیدن هدفگذاری انجام شده از بعد تنظیم گری مالیات برای کاهش واردات و نیز افزایش صادرات بهره برده و با ایجاد شفافیت به خصوص با بهره گیری از شفافیت تراکنش ها، مانع اینگونه فرارهای مالیاتی در کشور شود.

انتهای پیام/

   

منبع: فارس

کلیدواژه: فرار مالیاتی مالیات سوء استفاده قاچاق کالا فرار مالیاتی از طریق سوء استفاده از کارت کارت های بازرگانی فرارهای مالیاتی کارت بازرگانی کارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۴۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در نشست هم‌اندیشی جمعی از نخبگان گفت: برخی از مسائل کشور بدون نظارت و وضع قانون به یکی از ظرفیت‌های تخطی از قوانین موجود تبدیل شده‌اند که با کمک نخبگان این مسائل قابل حل هستند، به عنوان مثال حوزه رمز ارزها را شاهد هستیم که به سبب نبود قانون و نظارت‌های لازم به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده است.

سیدمحمدهادی سبحانیان، معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اشاره به توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر به‌کارگیری توان و تفکر نخبگان در دستگاه‌های اجرایی و نظام مسائل کشور، گفت: پیش از این سیستم اداری کشور به‌صورت سنتی اداره می‌شد و بدنه اجرایی دستگاه‌ها ۳۰سال در همین فضا رشد کرده و با فناوری نامأنوس است.

وی ادامه داد: امروز دغدغه ما جذب نخبگان در سیستم است تا سازمان بعد از خروج نیروهای پیشین، دغدغه و مشکلی برای جذب نیروی توانمند و اثرگذار نداشته باشد.

همکاری بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز

در ادامه این نشست، یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، گفت: بنیاد با ۱۵۰ هیات اندیشه‌ورز همکاری دارد که شناسایی اعضای آن به دو صورت فعال و فراخوان‌محور است. همچنین در دستگاه‌ها میزهای نخبگانی با حضور نخبگان و مدیران و افراد ذی‌نفع فعال است که با رویکردهای متعدد و با تضارب آرا ایده‌های خود را به رای افراد و اجرا می‌رسانند.

وی در ادامه بیان کرد: هدف هیات‌های اندیشه‌ورز همیشه حل مساله نیست، بلکه گاهی ایجاد گفتمان می‌تواند هدف اساسی آن باشد. لازم به ذکر است رویدادهای نخبگانی نیز با همین هدف و ایجاد فضای واقع‌بینانه از مشکلات کشور برگزار می‌شوند.

در پایان این دیدار ضمن ایجاد مقدمات همکاری‌های بین بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور مالیاتی کشور، مقرر شد: بستر مشارکت نخبگان در حل مسائل ملی، فراهم شود و اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6085195 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • سود بازار 1100 هزار میلیاردی خودرو
  • تولید ۷۵ درصد پارچه موردنیاز کشور در داخل
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • رمزارزها به یکی از بسترهای فرار مالیاتی تبدیل شده اند