Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@20:59:48 GMT

ماسک محافظتی تا چه حدی در برابر کرونا سودمند است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۴۵۷۸

ماسک محافظتی تا چه حدی در برابر کرونا سودمند است؟

سازمان جهانی بهداشت درنهایت تائید کرد که استفاده از ماسک بهداشتی برای مقابله با ابتلا به بیماری کرونا سودمند است و در کشور ما هم این موضوع اعلام شد. سؤال جدید این است که ماسک محافظتی تا چه حدی در برابر کرونا سودمند است؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مردم در همه‌جا به گونه فزاینده ماسک تنفسی می‌پوشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندین کشور پوشیدن ماسک را حتی اجباری ساخته‌اند. ماسک‌ها چه فایده‌ای دارند و در برابر چه چیزی می‌توانند ما را محافظت کنند؟

در بسیاری از مناطق چین، از زمان شیوع ویروس جدید کرونا، پوشیدن ماسک الزامی شد. حالا شمار دیگری از کشورها نیز به آن پیوسته‌اند. طور مثال اتریش پوشیدن ماسک را برای مشتریان سوپرمارکت‌ها اجباری اعلام کرد. در آلمان نیز بحث روی این موضوع جریان دارد.

اما پوشیدن ماسک از انسان در برابر میکروب‌ها محافظت نمی‌کند، بلکه برعکس دیگران را از سرایت ویروس‌ها و یا باکتری‌های موجود احتمالی توسط فرد مبتلا که ماسک می‌پوشد، حفظ می‌کند؛ زیرا افراد مبتلا، قبل از ظاهر شدن علائم یک بیماری ناشی از ویروس، پخش‌کنندگان بالقوه ویروس به شمار می‌روند. منطق نهفته در پس پوشیدن ماسک این است که اگر همه به آن پایبند بمانند، درمجموع خطر شیوع و ابتلا به ویروس در جامعه کمتر می‌گردد.

ماسک معمولی که از مواد نازک موسوم به «پشم کاغذی» ساخته می‌شود، در گذشته تنها و تنها در اتاق‌های عملیات جراحی در مراکز درمانی استفاده می‌شد.

پزشکان و پرستاران در اتاق عمل جراحی این ماسک را به این دلیل به‌صورت خود می‌گذارند که از سرایت عوامل احتمالی بیماری‌زا توسط هوای تنفسی دهان و بینی خود پزشکان و پرستاران به بیمار جلوگیری کند. طور مثال هنگامی که جراح و یا پرستار در جریان عملیات سرفه کند و یا عطسه بزند، ماسک صورت جلو پخش ذرات معلق را می‌گیرد. این کار زمانی سودمند باقی می‌ماند که ماسک صورت پیوسته تعویض گردد و مطابق با اصول بهداشتی دور انداخته شود. در اتاق عمل جراحی ماسک صورت اصولاً در هر دو ساعت باید تعویض گردد. اگر همان یک ماسک به تکرار پوشیده شود، خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد.

ماسکی که از پارچه ساخته می‌شود نیز باید همواره تعویض گردد و هر بار در آب داغ شسته شود تا ویروس‌ها نتوانند روی آن زنده بمانند.

انتهای پیام/4145

منبع: آنا

کلیدواژه: ماسک کرونا پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کرونا نگیریم پوشیدن ماسک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واعظ شامگاه دوشنبه در حاشیه اکران فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران آزمایشی سینما دانش قوچان اظهار کرد: سینما دانش قوچان که متعلق به اداره آموزش‌وپرورش این شهر است از دهه ۶۰ تأسیس شد و به علت برخی مشکلات در دهه ۷۰ تعطیل شد.

سرپرست آموزش‌وپرورش قوچان با اشاره به اینکه این سینما با مشارکت بخش خصوصی در دهه ۹۰ آغاز به کار مجدد کرد اما شیوع ویروس کرونا دوباره این سینما را به تعطیلی کشاند، تصریح کرد: متأسفانه وجود برخی مشکلات پس از کرونا و نبود همتی در جهت بازگشایی مجدد این سینما به سمتی کشاند تا بیش‌ازپیش مستهلک‌شده و منابع مالی و بیت‌المال هدر رود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز شهروندان به این مکان تفریحی فرهنگی به‌ویژه قشر نوجوان و جوان اهمیت راه‌اندازی این مجموعه را با قید فوریت دوچندان کرد، افزود: در این راستا برای مدت آزمایشی یک‌ماهه تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اکران‌های مردمی عمار بسته شد تا بتوان بر اساس حضور مردم در این بازه زمانی به سمت جذب اعتبار از طریق خیرین و نهادهای مرتبط برویم و سینمایی درخور شأن آماده‌سازی کنیم.

واعظ بابیان اینکه بهسازی و تعمیر سینما برای صندلی، پرده، صوت و … حدود ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: امشب اکران آزمایشی فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران برای بسیج دانشجویی برگزار و در روزهای آتی نیز برای دیگر اقشار جامعه اکران خواهد شد.

کد خبر 6085971

دیگر خبرها

  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت! + فیلم
  • (ویدئو) با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت!
  • با این نوآوری بیمه بدنه دیگر معنایی نخواهد داشت!/فیلم
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • راز پوشیدن شماره 47 توسط فیل فودن فاش شد