Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم در خصوص افزایش قیمت بنزین و FATF موضع‌گیری‌های اشتباهی انجام داد و همین جریان‌ها باعث می‌شود که نمره خوبی از مردم نگیرد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فاطمه محمد بیگی منتخب مجلس یازدهم از حوزه‌ی انتخابیه‌ی قزوین، البرز و آبیک است. این منتخب مجلس یازدهم بر این باور است که در بحث فساد ستیزی و نظارت بر اجرای قانون، مجلس دهم دچار ضعف‌های جدی است و اگر عملکرد مجلس صحیح بود، این حجم از مشکلات و مفسده‌های اقتصادی را شاهد نبودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  محمد بیگی در ادامه سخنان خود، پیرامون برجام گفت: کشورمان از برجام و معامله با کدخدا نه‌تنها چیزی عایدش نشد بلکه تنها دستاورد آن، کوچک‌تر شدن سفره مردم بود و گشایش اقتصادی کشورمان نیز، با توجه به برجام در شش سال گذشته دچار انقباض گردیده است.   متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:   دانشجو: به‌عنوان منتخب مجلس یازدهم آیا آسیب‌شناسی از عملکرد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشته‌اید؟ و به نظرتان مجلس دهم توانسته از مردم نمره قبولی بگیرد؟

مجلس دهم به لحاظ کارآمدی جزء ضعیف‌ترین ادوار مجالس شورای اسلامی کشور است و در یک نظرسنجی، نمایندگان مجلس دهم نمره زیر ده گرفته‌اند. مجلس وظایفی دارد که شامل قانون‌گذاری، نظارت بر اجرا و تصویب قوانین و بررسى کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌شود؛ متأسفانه در حوزه وضع قوانین، مجلس دهم عملکرد خیلی خوبی ندارد و نتوانسته قوانین کاربردی را تصویب کند، در این راستا گام‌های بزرگی برنداشته است؛ البته در بحث نظارت بر اجرا قانون، اقداماتی صورت گرفته و توانسته است در چند مورد از پرونده‌های اقتصادی، برخی از فساد‌ها در ارگان‌های مختلف را از طریق مبادی نظارتی کشف کند و پرونده‌های آن‌ها را به جریان بی اندازند، اما این میزان از فعالیت‌ها، کافی نیست.

در بحث فساد ستیزی و نظارت بر اجرای قانون، مجلس دهم دچار ضعف‌های جدی است و اگر عملکرد مجلس صحیح بود، این حجم از مشکلات و مفسده‌های اقتصادی را شاهد نبودیم. در خصوص تحقیق و تفحص هم مجلس می‌توانست عملکرد قابل‌قبول‌تری داشته باشد.

دانشجو: به نظرتان چرا مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم نسبت به دوره‌های گذشته کاهش اندک داشته است؟ و آیا علاوه بر شیوع ویروس کرونا، عدم مدیریت برخی مسئولان نیز در کاهش مشارکت مردم تأثیر داشته است؟

در این دوره از انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی، مشارکت مردم کاهش اندکی پیدا کرد، ولی باید بدانیم که مردم ما فهیم و آگاه هستند و با توجه به نارضایتی‌هایی که از دولت، قضیه برجام و ناکارآمدی‌های مسئولین اجرایى کشور دارند، بازهم پای صندوق‌های رأی آمدند.

مردم پاى نظام خود ایستاده‌اند و می‌بینیم که در ماجرا شهادت سردار سلیمانى و اتفاقاتی مثل سیل و بحران‌ها، کاملاً درصحنه حضور پیدا می‌کنند. در قضیه بنزین می‌بینید که مردم ما خویشتن‌داری نشان دادند و اگر در هر کشور دیگری بود، جنگ داخلى رخ می‌داد ولى مردم کشورمان، نجابت به خرج دادند. مردم به رهبر معظم معتقد هستند و همین‌طور به جمهورى اسلامى و آرمان‌های آن ایمان‌دارند.

دانشجو: برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که مجلس دهم، در حد معاون پارلمانی آقای روحانی ظاهرشده است، به نظرتان این همسویی مجلس با دولت برای منافع کشور مفید بوده است یا خیر؟

در مجلس دهم، ضعف شدیدی در نظارت بر اجرای قانون وجود دارد و مهم‌ترین دلیل آن، همسو بودن مجلس با دولت است. بحث استیضاح وزیران در مجلس مطرح می‌شود و نمایندگان نیز آن را امضا می‌کنند، ولی دقیقاً قبل از استیضاح، امضا‌ها پس گرفته می‌شود. این قبیل اقدامات باعث می‌شود که عملکرد مجلس دهم ضعیف جلوه کند. همسو بودن بی‌قیدوشرط مجلس با دولت، باعث می‌شود که مردم تلقی وکیل الدوله بودن از نمایندگان مجلس را داشته باشند.

دانشجو: آیا مجلس دهم در حوزه افزایش قیمت بنزین، لایحه FATF و طرح شفافیت آرا توانسته موفق عمل کند؟ و نمره قبولی از مردم دریافت کرده است؟

مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین، FATF موضع‌گیری‌های اشتباهی انجام داد و همین جریان‌ها باعث می‌شود که نمره خوبی از مردم نگیرد. قانون شفافیت آرا نیز در مجلس رأی نمی‌آورد و این خودش یک عامل است که مردم دیگر به این مجلس اعتماد نکنند. عملکرد این مجلس، در حوزه شفافیت سازی بسیار ضعیف است.

FATF و لوایح آن نیز، با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی وارد فاز جدیدی شده است و شهادت این بزرگوار به‌خوبی نشان داد که آمریکا به دنبال حقوق بشر و منافع ملت‌ها نیست؛ بنابراین هرگونه معاهده‌ای که بخواهد استقلال ملی و مبانی دینی ما را زیر سؤال ببرد، قطعاً مورد اعتماد مردم و نمایندگان خانه ملت نخواهد بود. ما در خصوص پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، باید منافع کشور خودمان را در نظر بگیریم و ارتباط گرفتن با کشورها، بر اساس عزتمندی جمهوری اسلامی و پیشبرد اهداف انقلابمان باشد.

یکى از دلایلى که مردم از نماینده‌های مجلس دهم در انتخابات مجلس یازدهم استقبال نکردند، موضع‌گیری ضعیف در خصوص لایحه FATF بود؛ مردم می‌گفتند که این‌ها عزت ما را لگدکوب کردند و ما می‌توانیم مشکلات اقتصادی را تحمل‌کنیم، ولی نمی‌توانیم در قبال لکه‌دار شدن عزت ملی‌مان، سکوت کنیم.

دانشجو: به نظرتان با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی موجود، مجلس آینده باید چه اولویت‌هایی را در دستور کار خود قرار بدهد؟

یک آسیب بزرگی که در مجلس دهم وجود دارد این است که نمایندگان با مردم، ارتباط خوبی ندارند. نمایندگان مجلس گزارش خوبی از فعالیت‌های خود به مردم ارائه نمی‌دهند و یک نوع دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و نماینده‌های مجلس کشیده شده است. بحث بودجه استان‌ها نیز، ازجمله اولویت‌های مهم خواهد بود. با توجه به شرایط موجود، مسئله که خلأ آن بسیار حس می‌شود، بحث اشتغال‌زایی و کارآفرینی است که باید در مجلس آینده به آن پرداخته شود. اولویت بعدی نیز، فساد‌ستیزى خواهد بود.

کشورمان از برجام و معامله با کدخدا نه‌تنها چیزی عایدش نشد بلکه تنها دستارود آن، کوچک‌تر شدن سفره مردم بود و گشایش اقتصادی کشورمان نیز، با توجه به برجام در شش سال گذشته دچار انقباض گردیده است. ما هر کجا فرمایشات مقام معظم رهبرى را مورد توجه قراردادیم، برنده شده‌ایم. برخی مسئولان امید خود را به خارج از کشور دوخته‌اند و زمانی که از توان داخلى فارغ شدیم، ضرر خواهیم کرد؛ من فکر می‌کنم باید بیشتر به توان داخلى خودمان تکیه کنیم.

دانشجو: با توجه به بدعهدی طرفین غربی و آمریکایی‌ها در توافقنامه برجام، آیا این توافقنامه دستاوردی برای کشورمان داشته است؟

امروزه کشور‌های آزاد از چنگال امپریالیسم، موردپسند ملت‌های آزاده در جهان هستند. ازنظر کشور‌های دنیا، هیمنه آمریکایی‌ها فروریخته است و ما دلیلى نمی‌بینیم براى ارتباط با دنیا، بخواهیم از کدخدا اجازه بگیریم؛ کشورمان می‌تواند روابط دوجانبه و چندگانه با کشور‌های مختلف دنیا برقرار بکند و بر اساس منافع ملی، به دنبال گشایش‌های اقتصادى و تبادلات فرهنگى باشد. این ارتباطات باید بدون وابستگی به کشور‌های دیگر شکل بگیرد.

اگر این تحریم‌ها و شرایط اقتصادی به هر کشور دیگری تحمیل می‌شد، شاهد فروپاشی خواهیم بود اما مردم کشورمان، صبورانه شرایط را تحمل می‌کنند و پاى آرمان‌های امام و انقلاب ایستاده‌اند. این تغییرات در مجلس آینده نشان می‌دهد که مردم از سیستم اجرایى کشور گله‌مند هستند، ولی به اصل نظام و رهبرى پایبندند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا برجام بنزین روحانی حاج قاسم سلیمانی عید نوروز اشتغال باعث می شود شورای اسلامی مجلس یازدهم مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در ممانعت از تولید سموم کشاورزی داخلی و واردات نمونه خارجی آن در اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس

گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جز (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون عمران درباره طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه جز ۱ بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسعود پزشکیان: امروز در مجلس اولویت عده‌ای موضوع حجاب است/ بدسلیقگی‌‌ها در اجرای برخی سیاست‌ها از تمامیت‌خواهی یک عده خاص نشات می‌گیرد/ با زور و گشت ارشاد نتیجه‌ی عکس خواهد داد
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند
  • گنجی: خیلی از بچه‌های درجه یک بخاطر خستگی از برنامه جدا شدند/ افت مخاطب نداشتیم
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو در دستور کار نمایندگان قرار گرفت
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی دلیل کمبود و گرانی دارو