Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:15:39 GMT

چراغ روشن خانه‌نشینی در برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۵۰۷۸

چراغ روشن خانه‌نشینی در برابر کرونا

زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، عده‌ای بی‌تابانه قصد رفتن به بازار را داشتند، اما فکرش را می‌کرد که در آستانه عید نوروز و فصل بهار عده‌ای از مردم بتواند روزهای متوالی را در قرنطینه خانگی به سر ببرد.

اما با وجود همه سختی‌ها و چالش‌هایی که در این مسیر وجود داشت بیشتر مردم کشور با درک شرایط و برای سلامتی خود و اطرافیانشان خانه‌نشینی را ترجیح دادند و فعالیت‌های روزانه، شغل و حرفه خود را تعطیل کردند و سبک جدیدی از زندگی را در پیش گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اوصاف، روانشناسان، مشاوران و کارشناسان حوزه خانواده راهکارها و روش‌های مختلفی را برای روزهای قرنطینگی پیشنهاد دادند.

پویش‌های مختلفی به راه افتاد و عده‌ای به مطالعه و کتاب خواندن روی آورند، برخی به انجام کارهای عقب افتاده خود در خانه مشغول شدند، تعدادی از خانواده‌ها در حیاط خانه با انجام ورزش و بازی‌های محلی خود را سرگرم کردند، برخی از مادران تجربه تهیه غذاهای جدید را کسب کردند و تعدادی از پدران تلاش کردند فاصله بین خود و فرزندانشان را کمتر کنند و ساعات بیشتری را در کنار خانواده سپری کنند.

دوران قرنطینه خانگی فرصت مناسبی برای محک تاب‌آوری جامعه به شمار می‌رود که در کنار همه اضطراب‌ها، سختی‌ها و چالش‌های مخصوص به خود فرصت‌هایی نیز خلق کرد.

با این وجود دوران قرنطینه خانگی فرصت مناسبی برای محک تاب‌آوری جامعه به شمار می‌رود که در کنار همه اضطراب‌ها، سختی‌ها و چالش‌های مخصوص به خود فرصت‌هایی نیز خلق کرد.

اما مساله مهم این است که که این خانه‌نشینی تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد و اینکه مردم تا چه موقع این شرایط را تاب می‌آورند؟

از روز شنبه ۱۶ فروردین، با نگاهی به خیابان‌های شهر، مردم شاهد افزایش ترددها هستند که ممکن است به دلیل خانه‌نشینی خسته‌کننده باشد.

مسئولان نسبت به این موضوع هشدار می‎دهند و از مردم درخواست دارند تا قرنطینه خانگی را ادامه دهند، چرا اعلام می‌کنند که همچنان وضعیت اوج شیوع ویروس کرونا وجود دارد و ممکن است هرگونه بی‌احتیاطی کنترل شیوع ویروس را از حالت عادی خارج کند.

مردم قرنطینه خانگی را ادامه دهند

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: اگر چه ممکن است مردم از خانه‌نشینی خسته شده‌اند و یا نسبت به مهار ویروس کرونا در استان خوش‌بین شده‌ باشند، اما این تصور نادرست است و همچنان باید قرنطینه خانگی را ادامه دهند.

شکستن قرنطینه خانگی و حضور در اجتماعات سبب می‌شود تا با پیک‌های ثانویه شیوع ویروس کرونا مواجه شویم.

مجید شیرانی با بیان اینکه ویروس کرونا در استان در عین حال که مدیریت شده، اما هنوز مهار نشده است، افزود: شکستن قرنطینه خانگی و حضور در اجتماعات سبب می‌شود تا با پیک‌های ثانویه شیوع ویروس کرونا مواجه شویم که این موضوع بسیار خطرناک است و می‌طلبد مردم همراهی و همکاری خود را تداوم بخشند.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا قرار داریم، اظهار داشت: اگر پیش‌بینی‌ها به درستی محقق شود، اوج شیوع ویروس کرونا بین ۲ تا ۳ هفته دیگر ادامه خواهد داشت و سپس با یک شیب ملایم روند نزولی به خود می‌گیرد.

شیرانی خاطر نشان کرد: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌هایی است که توانسته شیوع ویروس کرونا را تحت مدیریت و کنترل قرار دهد اما اگر همراهی لازم انجام نگیرد، ممکن است این وضعیت وارد روند ناگواری شود از همین رو از مردم استان تقاضا می‌شود تا در ۳ هفته آینده همچنان نسبت به رعایت نکات وضوابط بهداشتی اهتمام لازم را به کار گیرند.

وی از تدوین پروتکل‌هایی برای تداوم زندگی اجتماعی مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: برای تداوم فعالیت اقشار مختلف استان از جمله کارگران فصلی، کشاورزان، دامداران و سایر مشاغل و حرف دستورالعمل‌هایی تدوین شده که با سپری کردن اوج شیوع ویروس کرونا در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

با این وجود عده‌ای از مردم خسته شده و طاقت در خانه ماندن را ندارند.

نیاز مردم به اعلام دقیق مدت زمان قرنطینه خانگی

یک شهروند شهرکردی در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مردم درک  می‌کنند که شرایط بحرانی است و باید برای حفظ سلامتی خودشان در خانه بمانند و از حضور در تجمعات دوری کنند، اما همانطور که مسئولان عنوان می‌کنند شیوع ویروس کرونا ممکن است تا پایان طول بکشد و تحمل این مدت بسیار سخت است.

عسگری افزود: خانه‌نشینی در شرایطی که بسیاری از مردم شغل آزاد دارند و برای امرار معاش باید کسب و کار خود را فعال کنند، سخت است و شاید تا الان این موضوع را تحمل کردند اما تحمل آن در ادامه سخت‌تر است.

وی تصریح کرد: مسئولان باید برای تامین معیشت مردم جدی‌تر فکر کنند و یا راهکاری در نظر بگیرند.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: فرزندان بسیاری از خانواده‌ها در سن جوانی و نوجوانی قرار دارند و نگه داشتن آنها در خانه سخت است و از سوی دیگر کودکان نیز بهانه‌گیری می‌کنند و توجیه کردن آنها دیگر به راحتی امکانپذیر نیست.

 رفتارهای متفاوت مردم ناشی از ناهمگونی طیف‌های جامعه است

یک کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه مردم حق دارند که از خانه‎نشینی خسته شوند و یا برای امرار معاش خود از خانه بروند، به خبرنگار ایرنا گفت: هر جامعه‌ای از طیف‌های مختلفی تشکیل شده که دارای نگرش‌ها، باورها، روحیات و توانمندی‌های متفاوتی هستند و طبیعی است تحمل شرایط کنونی برای عده‌ای بسیار سخت باشد.

شهرام مقدس افزود: برخی از مردم دغدغه معیشت خود را دارند و مجبورند قرنطینه خانگی را بشکنند اما در مقابل عده‌ای هم هستند که با چنین دغدغه‌ای مواجه نیستند، اما یا اعتماد به نفس کاذبی دارند و یا خطر را زیاد جدی نمی‌گیرند و با بی‌تفاوتی اقدام به انجام کارهای پرخطر نظیر رفتن به سفر می‌کنند.

افرادی که دانش و آگاهی لازم را در خصوص ویروس کرونا دارند و از سوی دیگر مسئولیت‌پذیر هستنداجازه نمی‌دهند زنجیره مقابله با این ویروس قطع شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که افرادی که دانش و آگاهی بیشتری را در خصوص ویروس کرونا دارند و از سوی دیگر مسئولیت‌پذیر هستند، اجازه نمی‌دهند زنجیره مقابله با این ویروس قطع شود و به قرنطینه خانگی ادامه می‌دهند.

مقدس با تاکید بر افزایش سطح آگاهی مردم جامعه، اظهار داشت: مردم هر چقدر از پدیده‌های نوظهور آگاهی و درک بیشتری کسب کنند، در مواجهه با آن رفتار  مستحکم‌تری خواهند داشت و این موضوع می‌طلبد رسانه‌ها بیش از پیش فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: دولت نیز باید بسته‌های حمایتی خود را به شکل مناسب‌تر و سریع‌تر در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار دهد تا دغدغه این خانواده‌ها نسبت به تامین معیشتشان رفع شود و کمتر در جامعه حضور پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا (کووید ۱۹) به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا قرنطینه چهارمحال وبختیاری بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا قرنطینه چهارمحال وبختیاری بهداشت و سلامت ویروس کرونا قرنطینه چهارمحال وبختیاری بهداشت و سلامت اوج شیوع ویروس کرونا قرنطینه خانگی ویروس کرونا خانه نشینی عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۵۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ خواب هایی الهام گرفته از گل (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چراغ خواب هایی الهام گرفته از گل (عکس)
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • شرایط برای شیوع عوامل خسارت‌زای مرکبات در استان بوشهر فراهم است
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند
  • کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت