Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@14:03:05 GMT

بازی‌های بومی-محلی مناسب برای ایام قرنطینه+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۵۱۵۵

بازی‌های بومی-محلی مناسب برای ایام قرنطینه+ تصاویر

اینروزها ممکن است قرنطینه خانگی خیلی‌ها را کلافه کرده باشد، اما می‌توان با انجام بازی‌های بومی محلی ایلامی این این دقایق خسته کننده لحظاتی شاد را ساخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، طی هفته‌های اخیر با شیوع بیماری کرونا شاهد قرنطینه خانگی خانواده‌های زیادی هستیم که اگر از این زمان فراغت به صورت مفید استفاده نشود می‌تواند بسیار کسل کننده و طاقت فرسا باشد و گذراندن این اوقات فراغت راهکارهای متفاوتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انجام بازی‌های بومی و محلی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تا حدی به گذراندن این زمان کمک کرده و فشارهای روانی ناشی از قرنطینه را تا حدی کاهش دهد و سبب شود روحیه خود را در مقابل این بیماری افزایش دهیم، چرا که بازی‌های بومی محلی می‌تواند فضای شادی را برای خانواده‌ها فراهم سازد.

ایجاد فضای شاد و مفرح در ایام قرنطینه

حمید بختیاری رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان دهلران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: با توجه به اینکه در شرایط بحرانی بیماری کرونا در منزل قرنطینه هستیم، می‌توانیم با انجام بازی‌های محلی برای خود و خانواده فضای شاد را ایجاد کنیم و روحیه خود و خانواده را جهت مبارزه با این بیماری تقویت کنیم.

وی افزود: استان ایلام نیز مانند سایر مناطق کشور دارای بازی‌های بومی و محلی خاص خود است که با وجود اینکه به فراموشی سپرده شده‌اند اما هنوز هم در برخی مناطق طرفداران خاص خود را دارند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان دهلران در ادامه به معرفی برخی از بازی‌های بومی و محلی استان پرداخت و ادامه داد: جوزان و چوب زر از جمله بازی‌های بومی و محلی استان است.

جوزان

وی اظهار کرد: در بازی جوزان افراد به دو دسته مساوی تقسیم میشوند سپس به قید قرعه یک دسته در دایره که قطر آن از 3 متر تجاوزی نمی‌کند، می‌نشینند و دسته دیگر که ایستاده هستند به دسته نشسته حمله می‌کنند و با مشت گروه نشسته را می‌زنند دسته نشسته باید در مقابل این حمله با دندان جای مناسبی از بدن حمله کنندگان را گاز بگیرند و فشار دهند.

بختیاری تصریح کرد: در این هنگام فرد ایستاده که دندان حریف روی بدن خود احساس می‌کند باید با صدای بلند بگوید جوز (تسلیم شدم) در این صورت دسته نشسته برنده محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه مدت معینی کسی کلمه جوز را بر زبان نیاورد طرف مقابل برنده محسوب می‌شود.

چوب زر

بختیاری اظهار کرد: این بازی مخصوص شبهاست و ابتدا بازی کنان به دو دسته مساوی تقسیم می‌شوند و چوبی به طول حدود یک متر انتخاب کرده و محل نسبتا مرتفعی را نشانه می‌دهند سپس به قید قرعه یکی از افراد چوب را در تاریکی شب به محل پرتاب می‌کند، افراد به دو گروه تقسیم شده و به جستجوی چوب می‌روند.

وی ادامه داد: هرگاه افرادچوب را یافتند و به محل تعیین شده رسیدند برنده محسوب می‌شوند و افراد دسته مقابل تلاش می‌کنند چوب را از دست حریف بربایند.

محبوبیت بالای بازی‌های رایانه‌ای

در ادامه محمد علایی کارشناس ارشد جامعه شناسی با اشاره به دیگر بازی‌های محلی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: در زمانی نه چندان دور بازی‌های بومی جایگاه ویژه‌‌ای داشت و مورد استقبال زیادی قرار می‌گرفت اما متاسفانه اکنون به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

وی افزود: هم اکنون بازی‌های رایانه‌ای و کامپیوتری از محبوبیت بالایی برخوردار است در حالی که بازی‌های بومی متناسب با فرهنگ مناطق مختلف شکل می‌گیرد، اما بازی‌های رایانه‌ای اینگونه نیستند.

این کارشناس با بیان اینکه این روزها زمان بیشتری در کنار خانواده و فرزندانمان هستیم، ادامه داد: جا دارد از این فرصت استفاده کرده و برخی از بازی‌های محلی که امکان انجام آنها در خانه وجود دارد را انجام دهیم.

کِلاورِوا

 وی در ادامه به بازی کلاوروا اشاره کرد و گفت: در این بازی بازیکنان به دوسته تقسیم شده و سپس روی زمین دایره‌ای به شعاع مناسب مشخص می‌کنند و یک گروه به قید قرعه در درون دایره به حالت چهار دست و پا قرار گرفته و هر کدام کلاهی به سر دارند و دسته دوم بایستی بدون آنکه ضربه پای تیم مقابل را خورده باشند، یکی از کلاه‌ها را برداشته و به سرعت به نقطه‌ای که از قبل مشخص شده برساند.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی خاطرنشان کرد: در حین فرار صاحبان کلاه بایستی سعی کنند او را بگیرند و همبازی‌های وی به او کمک کرده و ممکن است کلاه دست به دست شود تا به مقصد برسد.

پَلان

وی خاطر نشان کرد: در این بازی افراد به دو گروه تقسیم و هرگروه سه قطعه سنگ باریک و بلند را در یک ردیف قرار می‌دهند و تیم‌ها در فاصله معین شده قرار می‌گیرند ، سپس به قید قرعه یکی از گروه‌ها شروع کرده و هر فرد یک سنگ به طرف سنگ‌های تیم مقابل پرتاب می‌کند و اگر یکی از آنها را انداخت، سنگ دیگری پرتاب می‌کند و ادامه تا آخر همه تیم سنگ‌های خود را به سمت هدف پرتاب می‌کنند.

علایی گفت: سپس تیم مقابل شروع به پرتاب سنگ می‌کند و هر تیمی که زودتر از دیگری هر سه عدد سنگ کاشته شده را هدف قرار داد، برنده می‌شود.

این کارشناس در پایان عنوان کرد: زوران( کشتی)، هشارهشارکی ( قایم موشک)، قاچان، زرمشتکی و... از دیگر بازی‌های محلی استان ایلام است که می‌توان در این ایام توسط افراد خانواده جهت گذران اوقات فراغت و ایجاد محیط شاد در خانه انجام شوند.

قاچان یا قَمچان 

این بازی که مشترک بین پسران و دختران انجام می‌شود، بسیار پیچیده است. این بازی به طور کلی عبارت از ۱۲ عدد ریگ (به اندازه حبه قند) و افراد شرکت کننده (حداکثر ۴ نفر) به ترتیب آنها را در مُشت گرفته و سپس در یک حرکت تند آنها را مقداری به هوا پرتاب می‌کند و سپس بایستی با پشت دست آنها را نگه دارد و تعدادی که روی پُشت دست قرار می‌گیرند بایستی کمتر از ۴ عدد نباشند.

اگر کمتر از ۴ شد نوبت نفر بعدی است و اگر ۴ یا بیشتر شد بایستی با حرکت دیگر آنها را به هوا انداخته و مجددا در مشت بگیرد و سپس با حرکت دیگر ۳ عدد آنها را به دست دیگر پرتاب کند و یک عدد را نگه دارد.

در همه این حرکات بایستی هیچکدام از ریگ‌ها به زمین نیافتند. وقتی این عمل انجام شد به غیر از یک ریگ باقی را به هوا پرتاب و همزمان یک ریگ از آنهایی که در زمین هستند با همان دست برداشته و فورا ریگ پرتاب شده به هوا را بدون رسیدن به زمین بگیرد.

این عمل تکرار می‌شود تا وقتی که مجموع ریگ‌ها به عدد ۴ رسیده و مثل عمل قبل سه عدد آنها را با دست دیگر پرتاب می‌کند و همینطور تا همه ریگ‌ها را از زمین بردارد و عمل جدا سازی را به دسته‌های سه تایی انجام دهد.

اگر موفق شد، به همه طرف‌های دیگر بازی (به هر تعداد که باشند) می‌گوید: «کِرر» به معنی (کِرج شدن مُرغ و خوابیدن روی تخم‌ها) و بازی را از اول مجددا شروع می‌کند.

در هر مرحله که شکست بخورد نوبت به نفر بعدی می‌رسد و اگر موفق شد با هر مرحله یک عدد از ریگ‌ها را به عنوان تخم زیر ران دیگر بازیکنان می‌گذارد و اگر تا آخر موفق شد و فقط سه عدد ریگ ماند بایستی هر سه عدد ریگ را به پُشت دست نگهدارد و مجدداً به داخل دست (با پرتاب کردن به هوا) برگرداند و گاهی برخی اعمال دیگر برای سنگ آخر انجام می‌گیرد و در نهایت پس از اتمام سنگ‌ها آن فرد برنده می‌شود.

ولی اگر در حین بازی نتوانست و دیگران موفق شدند بایستی ابتدا «کِرج» شدن خود و سپس تک تک ریگ‌ها را پَس بدهند و سپس طرف را «کِرج» کنند.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳

منبع: فارس

کلیدواژه: ایلام اوقات فراغت قرنطینه خانواده بازی های بومی و محلی بازی های محلی قید قرعه محلی استان دیگر بازی موفق شد سه عدد ریگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۵۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه

تولیدکنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه کالای کودک روسیه با اشاره به استقبال خوب شرکت‌ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه از اسباب بازی‌های ایرانی بر وجود زمینه‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای حضور جدی ایران در بازار اسباب بازی روسیه در صورت پیگیری مذاکرات و ارتباطات برقرار شده طی نمایشگاه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه اسباب بازی روسیه KIDS RUSSIA در دوره اخیر میزبان 35 واحد صنایع خلاق ایرانی حوزه اسباب بازی، آموزش و تعلیم و تربیت بود که در قالب کنسرسیوم اسباب بازی، پاویون ایران را در این نمایشگاه تشکیل می‌دادند.

علی قاسمی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در خصوص تجربه حضور در این نمایشگاه گفت : با تنوعی بیش از 300 محصول از حیوانات سخت و نرم، هند پاپت، تخم دایناسور و مزرعه در نمایشگاه اخیر مسکو شرکت کردیم. در این رویداد بستری فراهم شد تا تولیدکنندگان این صنعت تعامل مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشند و خوشبختانه محصولات با توجه به لحاظ کیفیت، ظرافت و رنگ آمیزی خاص مورد توجه بازدیدکنندگان در نمایشگاه قرار گرفتند.

به گفته وی، حضور در این نمایشگاه نقاط قوت فراوانی از جمله تبادل اطلاعات و تجربیات بین شرکت های تولیدی از کشورهای مختلف،آشنایی با فرهنگ و سلایق بازار هدف - عمدتا کودکان و نوجوانان - شد.

وی ادامه داد: حضور در  این رویداد زمینه ساز طراحی و تولید محصولات جدید و متنوع تر در این شرکت بوده و در این راستا به زودی محصولات جدیدی از جمله عروسک نوزاد،اسکوتر و لگو مگنت را راهی بازار می‌کنیم و امیدواریم تولیدات با کیفیت و متنوع ایرانی بتواند به تمام کشورها ارسال و عرضه شوند و موجبات رشد فرهنگی و اقتصادی کشور شوند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، احسان منشی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این رویداد نیزگفت: 35 تولید کننده ایرانی فعال درحوزه بازی های رومیزی، حرکتی ، فکری و آموزشی و ... در این نمایشگاه حضور داشتند و این شرکت نیز با محصولات جنبشی حرکتی خود از قبیل موتور تعادلی، اسکوتر و گلف و ... از غرفه داران بخش نمایشگاه ایران بود.

وی با بیان اینکه تعاملات خوبی بین روسیه و ایران در حوزه اسباب بازی مشاهده می شد تصریح کرد: نمایشگاه با استقبال فراوانی از طرف فروشندگان، پخش کنندگان و حتی مصرف کنندگان روسی مواجه شد. بیشتر علاقه مندی روسها به سمت بازی های رومیزی و اسباب بازی های سایز کوچک بود.

وی ادامه داد: در بازار روسیه مشابه برخی از محصولات ایرانی با قیمت هایی بالا که بعضا تولید چین و روسیه بود مشاهده می شد.با توجه به رابطه خوب بین دو کشور روسیه و چین، محصولات چینی در بازار اسباب بازی روسیه جایگاه ویژه ای داشته و می‌توان امیدوار بود با ارائه قیمت های رقابتی با کالاهای چینی بتوانیم بازارخوبی از اسباب بازی های ایرانی در بازار روسیه ایجاد کنیم.

منشی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از نمایشگاه پیگیری های مستمر منجر به دریافت نتیجه می شود، امیدواریم که این پیگیری ها شرایط همکاری خوبی را بین ایران و روسیه رقم زند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره آیین‌های بومی محلی در سراوان برگزار شد
  • بازدید هفت هزار گردشگر داخلی و خارجی از نوروزگاه‌های عشایری گلستان
  • نگاهی به ۱۲ پرتاب فضایی دولت در سال گذشته
  • نوروزگاه فرصتی برای معرفی توانمندی‌های شهرستان بانه
  • تأثیر بازی‌های بومی محلی در جذب گردشگر
  • زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
  • یک برد ویک باخت برای مسی های کرمان در لیگ دسته اول فوتبال
  • پیروزی تیم‌های گیلانی در لیگ دسته یک فوتبال
  • نمایشگاه صنایع دستی و غذا‌های بومی، محلی در صالح شهر برگزار گردید
  • برادر شوهر پاریس هیلتون در لیگ دسته دوم پرتغال!