Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در زمان حاضر حجم ذخیره آب سد زاینده‌رود حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب است و با این شرایط وارد آبدهی قسمت دوم کشت پاییزه در استان شدیم.

مسعود میرمحمد صادقی روز دوشنبه با بیان اینکه اکنون میزان بارش‌ها در کوهرنگ هزار میلی متر است، افزود: بارش میانگین در بلند مدت ۱۱۸۹ میلی‌متر است که نشان می‌دهد ۱۶ درصد کاهش داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بارش سال گذشته ۱۹۵۶ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

میرمحمد صادقی با اشاره به پیش بینی هواشناسی از بارش‌ها بیان کرد: براساس سایت‌های هواشناسی امیدواریم از چهارشنبه بارش‌های خوبی در کوهرنگ داشته باشیم از این رو هواشناسی حدود ۲۵۰ میلی متر بارش را پیش بینی کرده است.

وی تصریح کرد: در اردیبهشت ماه میانگین بارش‌ کوهرنگ حدود ۱۰۰ میلی‌متر خواهد بود که در صورت تحقق کل آورد سد زاینده‌رود از اول سال آبی تا پایان شهریور ۱۱۵۰ میلیون مترمکعب برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهارداشت: ۶۴۶ میلیون مترمکعب در برنامه مصوب منابع و مصارف زاینده‌رود برای کشاورزی پیش بینی شده که باید طبق مصوبه ۳۸۰ میلیون مترمکعب را از بعد از ماه فروردین توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آبی امسال کشت بهاره نخواهیم داشت، گفت: در ۲ مقطع آب برای باغ های غرب استان در مردادماه و شهریورماه توزیع می‌کنیم.

میرمحمد صادقی تصریح کرد: اگر بارش‌ها طبق برنامه پیش بینی شده تحقق نیابد حجم سد زاینده‌رود تا پایان شهریور به حدود ۱۶۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید لذا ضرورت صرفه‌جویی در آشامیدنی، بهداشت، کشاورزی و صنعت بسیار ضروری خواهد بود.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و با تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی‌رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد. این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون مترمکعب سد زاینده رود میلی متر پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۵۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ رضا اخلاص‌مند با اشاره به گزارش بارش‌های استان در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، افزود: میزان بارندگی تجمعی در سال آبی امسال در استان همدان برابر ۳۲۵ میلی متر است، درحالی که میزان بارندگی تجمعی سال آبی گذشته در بازه زمانی مشابه برابر ۲۳۴ میلی متر گزارش شده بود.

او با بیان اینکه متوسط بارندگی بلندمدت در بازه زمانی مشابه در همدان برابر ۲۹۶ میلی متر است، تأکید کرد: در این زمینه شاهد افزایش ۳۹ درصدی تغییرات بارندگی نسبت به سال آبی گذشته و ۱۰ درصدی تغییرات نسبت به متوسط بلندمدت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارش در استان در محدوده مطالعاتی نهاوند، حوضه کرخه، ایستگاه مطالعاتی وراینه ثبت شده و کمترین میزان بارش در محدوده مطالعاتی رزن، قهاوند، حوضه قره چای و ایستگاه‌های قهاوند و خمیگان گزارش شده است.

اخلاص مند در ادامه از شهروندان به ویژه کشاورزان خواست تا در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • ثبت ۱۳۳۰ میلی‌متر باران در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۸۹ میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد
  • رشد ۱۵ درصدی بارش‌های سال زراعی جاری
  • ذخیره سازی بیش از ۵۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های گرمی
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد