Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-24@10:45:31 GMT

چطور رنگدانه میوه و سبزی جلوی کرونا می‌ایستد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۶۵۲۳

چطور رنگدانه میوه و سبزی جلوی کرونا می‌ایستد؟

استفاده از سبزیجات و میوه‌های رنگی در سبد تغذیه روزانه یکی از توصیه‌های مهم متخصصان تغذیه در این روزها است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

هویج، گل کلم، کلم بنفش، سیر، پیاز، گوجه فرنگی و ... در گروه سبزیجات از جمله مواد رنگی هستند که خاصیت‌های بسیار زیادی داشته و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دکتر سید ضیا مظهری درباره «ارتباط رنگ میوه و سبزیجات با خواص پیشگیری و درمانی آنها» توضیحاتی ارائه داده که در ادامه این مطلب را مرور می‌کنیم:

۱- رنگ نارنجی (هویج، پرتقال و ...)

به علت وجود بتا کاروتین و کاراتینئوید نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه دارای خواص تعدیل مشکلات تنفسی، ضد سل ریوی، سنگ کلیه و کیسه صفرا و افزایش شیر مادر است؛ میوه و سبزیجات زردرنگ، شادی‌آفرین، اشتهاآور، پاک‌کننده و سم‌زدایی کبد، بهبود عملکرد روده‌ها و تقویت‌کننده غدد لنفاوی است. 

۲- رنگ بنفش (کلم بنفش)

رنگ بنفش نمایانگر وجود ترکیبات آنتوسیانین است که خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است. 

۳- رنگ سفید (سیر، پیاز و ...)

رنگ سفید نمایانگر وجود آلیسین و کوئرستین (سیر و پیاز) است که باعث کاهش خطر بیماری‌ها قلبی و عروقی می‌شود؛ سیر و پیاز خاصیت ضدمیکروبی داشته و در سبد روزانه غذا توصیه می‌شود. 

۴- رنگ قرمز (گوجه فرنگی، توت فرنگی و ...)

سبزیجات و میوه‌های رنگ قرمز سرشار از فیتوشمیکال و ریزمغذی‌های بسیار مفیدی هستند؛ این مواد با یاری رساندن به سیستم ایمنی بدن، توان آنان را در مواجهه با بیماری‌ها بالا می‌برند؛ تقویت عملکرد مغز و اعصاب، افزایش قدرت ذهن و اندیشه و ... از دیگر فواید این مواد غذایی است. 

۵- رنگ سبز (کیوی، خیار و ...)

رنگ سبز مجموعه بسیار تاثیرگذار از ترکیباتی با خواص ضدسرطانی، قلبی و عروقی، یبوست، سنگ کلیه، مشکلات تنفسی، آسم و ... است. 

۴۷۲۳۱ کد خبر 1373394

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا میوه و تره بار سبزیجات سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم

آزیتا حکمت دوست، در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما، با ذکر این مطلب که سیستم ایمنی بدن، ما را در مقابل عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها، محافظت می‌کند، افزود: در صورت رعایت یک رژیم غذایی متعادل که شامل همه گروه‌های مواد غذایی باشد، (البته همراه با خواب کافی، نبود استرس‌های طولانی مدت و تحرک کافی) سیستم ایمنی بدن می‌تواند بخوبی وظایف خود را انجام دهد.

به گزارش سلامت نیوز، وی در پاسخ به این سوال که آیا برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، نیازمند دریافت مکمل‌ها هستیم، گفت: اکثر مواد غذایی مورد نیاز بدن، از طریق تغذیه روزانه تأمین می‌شود، حتی ویتامین D نیز با قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، توسط بدن تولید می‌شود. با این همه در بعضی از موارد استفاده از مکمل‌ها به افراد توصیه می‌شود. برای مثال، فردی که نمی‌تواند به مقدار کافی نور خورشید دریافت کند، مادر بارداری که کمبود آهن دارد، یا مادری که قصد بارداری دارد، که نیاز به مصرف قرص اسید فولیک دارد.

حکمت دوست به توصیف یک بشقاب غذای سالم و متعادل پرداخت و گفت: در یک بشقاب غذایی سالم، باید از ۶ تا ۱۰ واحد گروه غلات استفاده شود. (هر واحد غلات، ۳۰ گرم است) همچنین توصیه می‌شود که نصف غلات مورد استفاده، حتماً سبوس دار باشد. (برای مثال، جو کامل، گندم کامل، گندم با سبوس و برنج قهوه‌ای)

وی ادامه داد: یک چهارم دیگر از بشقاب غذای سالم، متشکل از سبزیجات متنوع است، سبزیجات زرد رنگ سرشار از بتاکاروتن و سبزیجات سبز رنگ سرشار از فولات‌ها هستند.

حکمت دوست افزود: گروه بعدی روغن‌ها هستند. روغن زیتون، روغن کلزا و روغن کانولا، از منابع غنی امگا ۳ هستند که می‌تواند در پیشگیری از التهاب در بدن، نقش مؤثری داشته باشند. امگا ۳ همچنین در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. این روغن‌ها از منابع سرشار از ویتامین E نیز هستند، که یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز سیستم ایمنی بدن است.

وی ادامه داد: گروه بعدی بشقاب غذایی سالم، لبنیات و گروه‌های پروتئینی هستند، مانند شیر و انواع دیگر لبنیات، و همچنین شامل انواع گروه‌های پروتئین حیوانی (انواع گوشت‌ها، تخم مرغ) می‌شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: آنزیم لاکتاز، مسئول تجزبه قند شیر (لاکتوز) است که در بعضی افراد این آنزیم از ۲ سالگی سن فرد، از بین می‌رود و فرد در صورت مصرف شیر، دچار نفخ و دل پیچه می‌شود. بعضی دیگر از افراد نیز به شیر گاو آلرژی دارند.

وی به افرادی که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند، توصیه کرد: که زیر نظر پزشک، مکمل کلسیم مصرف کنند.

حکمت دوست یادآور شد: اگر می‌خواهید سیستم ایمنی سالمی داشته باشید، اول از همه باید بشقاب غذایی سالم را فراموش نکنید، وی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن ما به ویتامین C (که در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود)، ویتامین‌های گروه B (موجود در غلات پروتئینی)، پروتئین (موجود در انواع گوشت مرغ، ماهی و لبنیات) و همچنین روی و سلنیوم (موجود در آجیل‌ها) نیاز دارد.

دیگر خبرها

  • برداشت ۹۶۰ تن سبزیجات برگی از گلخانه‌های خراسان جنوبی
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • جزییات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار
  • نحوه خرید آنلاین از میادین میوه و تره بار شهرداری تشریح شد | امکان بازگرداندن میوه و سبزیجات بی کیفیت
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • خواص میوه خشک برای کودکان
  • ویژگی‌های یک بشقاب غذای سالم
  • اگر نفخ زیاد می کنید لب به این غذاها نزنید!