Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد گفت: این دانشگاه با پیشتازی در تولیدات علمی حوزه تولید نقش مؤثری در مباحث تئوریک و نرم افزاری رونق و جهش تولید داشته است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، به اهمیت نامگذاری­‌ها و تعیین شعار‌های سال پرداخت و آن را یکی از جلوه‌های تعیین سیاست­‌های کلی نظام اسلامی از سوی مقام معظم رهبری دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ از سوی مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، سال ۱۳۹۶ «اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، سال ۱۳۹۷ «حمایت از کالای ایرانی»، سال ۱۳۹۸ «رونق تولید» و امسال «جهش تولید» نام گرفته است. با توجه به افزایش تحریم‌­ها و کاهش قیمت نفت جهش در تولید و اشتغال ضروری است، اما این مهم با سرعت قبلی یعنی سال ۱۳۹۸ رقم نخواهد خورد.

نگاهداری با بیان اینکه رونق تولید نیازمند روزآمد شدن تکنولوژی در کشور است، خاطرنشان کرد: ارتقا تکنولوژی و انتقال آن نیازمند تسلط به آخرین یافته‌های علمی است. از سویی نیروی انسانی ماهر و سیستم­های مدیریت علمی مبتنی بر کیفیت نیز به اندازه تکنولوژی در رونق تولید مؤثر هستند؛ لذا همراهی جامعه دانشگاهی برای تحقق رونق و جهش تولید بیش از پیش احساس می‌شود.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با جستجوی کلمه «تولید» در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC در بازه‌های زمانی چهار ساله ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ تعداد ۲۷۳۴ شناسایی خواهد شد که ۴۹۱ عنوان آن توسط دانشگاه آزاد اسلامی تولید شده است. دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۹۱ مستند علمی، دانشگاه تهران با ۲۲۶ مستند علمی و دانشگاه فردوسی مشهد با ۱۷۵ مستند علمی در خصوص تولید در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

وی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با پیشتازی در تولیدات علمی حوزه تولید نقش مؤثری در مباحث تئوریک و نرم افزاری رونق و جهش تولید داشته است. ولی متاسفانه روند کمی مستندات علمی کشور مرتبط با چالش‌ها و مشکلات تحقق رونق تولید در سال‌های اخیر کاهشی بوده اند بطوری که تعداد آن‌ها از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ به ترتیب برابر ۷۷۶، ۸۰۵، ۶۸۶، و ۳۲۸ بوده است.


دانشگاه‌ها و موسسات کشور با بیشترین تولید علمی در حوزه تولید
نگاهداری تأکید کرد: واحد‌های علوم و تحقیقات تهران، واحد رشت، واحد تهران شمال، واحد تبریز، واحد قزوین، واحد کرج و واحد لاهیجان پیشتاز در تولید مستندات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی هستند. حدود ۳۳ درصد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم کشاورزی است. افزایش ضریب امنیت غذایی کشور با تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. ۱۶.۷ درصد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فنی و مهندسی، ۱۲.۲۲ درصد در حوزه علوم انسانی، ۱۱.۴۱ درصد در حوزه علوم پایه و حدود ۱۱ درصد در حوزه علوم پزشکی است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونا، افزایش ضریب امنیت غذایی کشور تنها با تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی محقق خواهد شد. مهمترین موضوعاتی که در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تولید به آن‌ها توجه شده عبارتند از علوم و صنایع غذایی، تکنولوژی مواد غذایی، فرآوری مواد غذایی، پزشکی، بوم شناسی، زیست شناسی، کشاورزی، زراعت، مدیریت صنعتی، برق و دامپروری.

نگاهداری اظهار داشت: خام فروشی یعنی اهدای اشتغال به سایر کشورها، لذا پرهیز از آن در همه حوزه‌ها بوِیژه انرژی و معدن با تمرکز بر فرآوری و ایجاد حلقه‌های ارزش افزوده ضروری است. رونق تولید نیازمند بازنگری در نظام بانکی، نظام مالیاتی، نظام صادرات و واردات، نظام تأمین اجتماعی، و استخراج موانع تولید در هر صنعت و ارائه راهکار‌ها جهت جهش تولید متناسب با آن صنعت است. در سال جهش تولید این مهم می‌تواند جزء وظایف اعضای هیأت علمی به عنوان صاحبان ایده و مجلات علمی دانشگاه به عنوان مرکز داوری، مستند سازی و بهبود تعریف شود.

وی تأکید کرد: مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زمینه‌ساز مدیریت دانش جهت تحقق جهش تولید خواهند بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تولیدات علمی دانشگاه آزاد رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد تولیدات علمی حوزه تولید دانشگاه آزاد اسلامی تحقق جهش تولید حوزه علوم رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۶۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم

پیمان داوری دولت‌آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان برنامه‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان در سال 1403 اظهار کرد: راه‌اندازی خط تولید توربین‌های کوچک مقیاس، خط تولید شناور‌های کوچک، خط تولید دیوار‌های سبک بتنی و بلوک‌های ژِئوپلیمری، توسعه گلخانه‌های تولید بذر و تولید دام‌های اصلاح نژاد شده در دستور کار امسال واحد دهاقان است.

وی در تشریح برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در حوزه مهارت و کارآفرینی در سال جاری عنوان کرد: مجوز‌های تأسیس مدرسه عالی مهارتی پرورش دام و صنایع تبدیلی از اصفهان و تهران اخذ شده که امسال راه‌اندازی می‌شود. هنرستان مکاترونیک و تربیت‌بدنی نیز با اخذ موافقت استان در انتظار صدور مجوز از تهران بوده که با دریافت مجوز، این مدارس راه‌اندازی خواهند شد.

 امسال ۲۰۰ هزار قطعه زالو تولید می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان افزود: با توجه به کیفیت بالای حبوبات تولیدشده در منطقه در حوزه بسته‌بندی حبوبات و دریافت سیب سلامت اقدامات خوبی صورت گرفته و در شرف دریافت مجوز هستیم. در زمینه تولید چیپس میوه و پاپریکا دو واحد تولیدی در دانشگاه مستقر شده‌اند که تولیدات آنها در سال جاری با برند دانشگاه استانداردسازی، بسته‌بندی و به بازار عرضه خواهند شد. در بخش دام، برنامه‌ریزی برای تولید زالو انجام گرفته و امسال ۲۰۰ هزار قطعه زالو تولید می‌شود.

داوری گفت:‌ اکنون ۱۲ هسته و چهار واحد فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان مشغول به کار هستند. از واحد‌های مستقر، یک شرکت در حوزه تولید بذر هیبرید، یک شرکت در حوزه کشت بافت گیاهی و تولید گیاهان خوراکی شناسنامه‌دار، یک شرکت در حوزه توسعه نرم افزار و یک شرکت در حوزه بتن فعال بوده؛ هسته‌های فناور مستقر، عمدتا در حوزه آموزشی فعال هستند. به‌تازگی یک هسته در حوزه هوش مصنوعی و یک هسته در حوزه تولید توربین‌های کوچک مقیاس و یک هسته در حوزه غربالگری زالو‌های ایرانی و یک هسته در زمینه ساخت شناور‌های کوچک در واحد مستقر شده‌اند.

وی بیان کرد:‌ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، سرای نوآوری مستقر نیست؛ اما با توجه به حجم بالای تولیدات گلخانه‌ای در این منطقه، راه‌اندازی سرای نوآوری فروش محصولات کشاورزی از پیشنهادهای این واحد دانشگاهی بوده که هنوز در این باره اقدامی صورت نگرفته است.

در کشت‌بافت گیاهی سیب زمینی به ارقام تولید ۱۵۰ هزار نشا و تولید ۵۰۰ هزار غده سیب زمینی شناسنامه‌دار رسیدیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با اشاره به دستاوردهای این واحد دانشگاهی در سال گذشته عنوان کرد:‌ تولیدات دانش‌بنیان واحد دهاقان در سال گذشته در حوزه مهندسی کشاورزی و در زمینه تولید بذر هیبرید و کشت بافت بوده در زمینه تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون بذر در سال نزدیک شده‌ایم و درباره کشت بافت گیاهی سیب زمینی به ارقام تولید ۱۵۰ هزار نشا، تولید ۵۰۰ هزار غده سیب زمینی شناسنامه‌دار در انواع بانبا، جلی، آگریا، اسپریت، کولومبا و سانته رسیده‌ایم. 

داوری با تأکید بر توسعه زیست بوم فناوری در کشور توضیح داد:‌ در همه دنیا با ظرفیت‌های به مراتب کمتر از ایران، زیست بوم فناوری به عنوان یک حوزه رو به رشد در حال توسعه است. زیست بوم فناوری به استفاده از فناوری برای حل مسایل مربوط به محیط زیست و توسعه پایدار اشاره دارد و این مهم بر بستر فرهنگی صحیح شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد:‌ این حوزه شامل استفاده از فناوری‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بیوتکنولوژی، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر فناوری‌ها برای حفظ و مدیریت بهتر منابع طبیعی، کاهش آلودگی، توسعه کشاورزی پایدار و مدیریت هوشمند شهری می‌شود. رکن اصلی زیست بوم فناوری، منابع انسانی بوده؛ اگر در اصلاح سیاست‌های کلی، فکر عاجلی نشود، منابع انسانی پیش‌ران این زیست بوم را رفته رفته از دست می‌دهیم. نیاز به اختراع مجدد چرخ نیست، فقط کافی است به اطراف خود نگاه کنیم تا راه را بازیابیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی تا سطح ۴۰ مگاوات تولید برق در «عین‌الکش»/ بیمارستان سینا را از ما گرفتند!