Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رسانه‌های منطقه به نقل از منابع عراقی از توافق میان جریان‌های شیعی عراق بر سر جایگزین عدنان الزرفی نامزد تشکیل کابینه عراق خبر دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، گروه‌های شیعه در عراق درباره امکان توافق بر سر نامزدی دیگر به جای عدنان الزرفی به عنوان نخست وزیر عراق گفتگو می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گروه‌های شیعه عراق درباره معرفی مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری این کشور گفتگو می‌کنند. درحال حاضر نشستی بین گروه‌های شیعی عراق در این خصوص جریان دارد.
«حمید المعله» یکی از رهبران جریان حکمت عراق از نتایج دیدار عصر روز یکشنبه رهبران جریان‌های سیاسی شیعه در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح خبر داد.
المعله که به نزدیکی به عمار الحکیم شناخته شده است، گفت:« در این نشست که عمار الحکیم، نوری المالکی (رئیس ائتلاف دوله القانون) و هادی العامری حضور داشتند درباره حمایت از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس دستگاه اطلاعات عراق برای تشکیل کابینه به جای عدنان الزرفی توافق حاصل شد».
پایگاه خبری موازین نیوز نیز به نقل از منابع سیاسی عراق گفت که پیشنهاد نامزدی الکاظمی از سوی مقتدی الصدر رهبر جریان صدر مطرح شده است.
این منابع گفتند که طی ساعات آتی الزرفی کنار خواهد رفت و نامزد جدید نخست وزیری معرفی خواهد شد.
رسانه‌های الجزیره و المیادین نیز به نقل از منابع خود توافق میان جریان‌های اصلی شیعه در عراق بر سر جایگزین الزرفی را تایید کردند.

توافق احزاب شیعه عراق بر رد «الزرفی» و تعیین جایگزین او بزودی
«حسن سالم» نماینده عضو فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق اعلام کرد که گروه‌های سیاسی شیعی بر رد نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» و یافتن جایگزین او، توافق دارند.
وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: قضیه مامور شدن الزرفی به تشکیل کابینه غیرقانونی و مخالف اصول و چارچوب‌های قانون اساسی کشور بود زیرا او نامزد فراکسیون بزرگتر در پارلمان عراق نبود.
سالم تصریح کرد: الزرفی شخصیتی بحث برانگیز است و پست‌های اجرایی متعددی داشت و به عنوان استاندار نجف نیز ناکامی‌هایی داشت. به همین دلیل نیز شیعیان توافق کرده‌اند که وی را رد کنند و پرونده او بسته شده است و اقدام او در ارائه برنامه دولتش قابل توجیه نیست.
وی در بخش دیگری از سخنانش به بیانیه اخیر گروههای مقاومت اسلامی عراق علیه اشغالگران آمریکایی پرداخت و گفت که این بیانیه برخاسته از اخلاق و روحیه گروه‌های مقاومت اسلامی در حفظ حاکمیت عراق است و این گروه‌ها با قاطعیت حضور نیروهای خارجی در کشور به‌ویژه نیروهای آمریکایی را رد می‌کنند.
هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق دیروز طی بیانیه‌ای شدید‌اللحن به اشغالگران آمریکایی هشدار دادند و ضمن رد نامزدی عدنان الزرفی، تأکید کردند باید نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق خارج شوند.
از سوی دیگر، شیخ حمید معله الساعدی از رهبران جریان حکمت ملی به ریاست «سید عمار الحکیم» نیز، شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی تایید کرد که یافتن گزینه جایگزین برای عدنان الزرفی مورد توافق شیعیان است و تنها فراکسیون پارلمانی النصر است که ملاحظاتی در این خصوص دارد.
وی تصریح کرد که طی چند روز آینده نام جایگزین الزرفی اعلام می‌شود.

فراکسیون الفتح عراق: مأموریت الزرفی برای نخست‌وزیری باطل است
یک عضو فراکسیون «الفتح» در پارلمان عراق تأکید کرد که مأمور شدن «عدنان الزرفی» برای نخست‌وزیری غیرقانونی و باطل است.
«مختار الموسوی» عضو فراکسیون الفتح در پارلمان عراق با اشاره به اینکه مأمور شدن الزرفی برای نخست‌وزیری غیرقانونی است، تأکید کرد که هرگز به او رأی اعتماد نخواهند داد.
الموسوی در مصاحبه با وبگاه «المعلومه»، گفت: قاضی که با مأمور شدن عدنان الزرفی برای نخست‌وزیری موافقت کرده، برای بازنشستگی ارجاع داده شده و لذا رأی و نظر او درباره مأموریت الزرفی باطل است.
او افزود که فراکسیون الفتح و البناء هرگز به نخست‌وزیری الزرفی رأی نخواهند داد و احزاب کُرد نیز به دنبال اختلافات اخیری که در مذاکرات با آن‌ها به وجود آمد، به سمت عدم اعطای رأی به نخست‌وزیری الزرفی پیش می‌روند.
الموسوی تصریح کرد که مأمور شدن الزرفی غیرقانونی است و فاقد شروط قانونی لازم است و سند مأموریت او برای نخست‌وزیری از سوی یک قاضی بازنشسته امضا شده است.
از سوی دیگر عدنان الزرفی که از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق برای تصدی منصب نخست‌وزیر مأمور شده است، امروز یکشنبه گفت که از پارلمان برای تعیین زمانی جهت گرفتن رأی اعتماد، درخواست کرده است.

حزب بارزانی هیچ گونه تضمینی به الزرفی نداده است
یکی از رهبران حزب دموکراتیک کردستان عراق اعلام کرد عادل عبدالمهدی شانس بیشتری برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق دارد.
به گزارش خبرگزاری المعلومه، عماد باجلان، از رهبران حزب دموکراتیک کردستان عراق گفت: ما نمی‌خواهیم بخشی از نزاع شیعیان باشیم. ما از فردی که به سمت نخست‌وزیری مکلف می‌شود می‌خواهیم مسائلش را اول با شیعیان حل کند بعد سراغ احزاب کرد بیاید.
وی افزود: اگر عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف به حمایت شیعیان دست یافت ما نیز با جدیت از او حمایت خواهیم کرد. حزب ما هیچ گونه تضمینی به الزرفی نداده است و خواهان ماندن وزرای دارایی و بازسازی در پست‌هایشان نشده‌ایم.
باجلان گفت: تمام گروه‌های سیاسی با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی موافق هستند و او شانس بیشتری برای نخست‌وزیری دارد.

الزرفی نماینده پروژه آمریکا در عراق است
یک عضو دفتر سیاسی عصائب اهل الحق عراق الزرفی را نماینده پروژه آمریکا در عراق دانست.
پایگاه اینترنتی العهد گزارش داد سعد السعدی اعلام کرد این جنبش موضع مخالف خود را درخصوص نامزدی عدنان الزرفی برای نخست وزیری مشخص کرده است و وی نماینده پروژه آمریکا است.
السعدی افزود: آمریکا طرحی برای تحت سلطه گرفتن قابلیت‌ها و منابع مردم عراق دارد. دستگاه دیپلماسی عراق با استفاده از شیوه‌های رسمی به جامعه بین المللی شکایت کرده است، اما جامعه بین المللی برای مقابله با دولت آمریکا هیچ اقدامی نکرده است.
وی افزود: دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از عراق و توقف تحرکاتش در این کشور جدّیت ندارد. علت مخالفت گروه‌های مقاومت با الزرفی این است که او نماینده پروژه آمریکا است.
وی افزود: گروه‌های مقاومت در برابر جنایات دولت آمریکا سکوت نخواهند کرد. ما از صلح داخلی حفاظت بعمل خواهیم آورد. سفارت آمریکا مزدوران خود را به حرکت در آورده است تا مقررات منع رفت و آمد را نقض کنند. ما از مردم عراق می‌خواهیم تدابیر صورت گرفته برای سلامتی و ممنوعیت رفت و آمد را که با هدف جلوگیری از شیوع کرونا وضع شده است رعایت کنند.

الزرفی برای گرفتن رای اعتماد ، برخی نمایندگان عراقی را با پول خریده است
به گزارش پایگاه خبری العهد نیوز یک منبع آگاه فاش کرد: عدنان الزرفی نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق برخی از نمایندگان پارلمان عراق را با پول خریده است تا در مجلس عراق به وزرای کابینه وی رای اعتماد بدهند.
این منبع امروز شنبه در گفتگو با پایگاه العهد نیوز گفت: نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه برخی از نمایندگان وابسته به جریان ها و فراکسیون های سیاسی مختلف را با پول خریده است تا شرایط را در پارلمان عراق به نفع وی تغییر دهند و به وزرایی که معرفی می کند رای اعتماد بدهند.

چرا الزرفی صلاحیتهای لازم را برای نخست وزیری ندارد؟
عدنان الزرفی روز یکشنبه در واکنش به مخالفت‌ها با نخست‌وزیری خود مدعی شد که این کار مطابق قانون اساسی عراق است.
خبرگزاری رسمی عراق یکشنبه (17 فروردین) گزارش داد که الزرفی گفته است مأمور شدن او برای تشکیل دولت جدید از سوی رئیس جمهور این کشور «مطابق قانون اساسی» و نتیجه اعتماد فراکسیون‌های پارلمانی و احزاب سیاسی بوده است.
او گفت که منتظر است تا موعد جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق برای رأی به برنامه دولت و کابینه وزیران او مشخص شود.
یادآور می شود، برهم صالح رئیس جمهور عراق،‌ اواخر اسفند ماه بدون رعایت قانون اساس عراق، «عدنان الزُرفی»، نامزد فراکسیون النصر به رهبری «حیدر العبادی»، نخست وزیر سابق عراق را به نامزدی سمت نخست‌وزیری معرفی کرد. قرار بود الزرفی دیروز شنبه اسامی وزرای کابینه پیشنهادی خود را تقدیم پارلمان کند.
احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.
براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزو این فراکسیون می‌باشد.
پژوهشگران سیاسی تاکید دارند که عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف قانونی نسیت، چرا که رئیس جمهور با سرپیچی از قانون بدون اینکه الزرفی از سوی فراکسیون بزرگتر در پارلمان نامزد شود، وی را مکلف کرده است و فراکسیون های شیعه در پارلمان می توانند نامزد خود را در مقابل الزرفی پیشنهاد دهند و با نخست وزیری وی مخالفت کنند.
برخی از اعضای ائتلاف فتح عراق معتقدند که الزرفی به بهانه عدم معرفی نامزدی از سوی فراکسیون بزرگتر پارلمان، به نخست وزیری ملکف شده است، اما این در حالی است که فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق دو نفر را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده بود، از همین رو رئیس جمهور به دلیل نقض قوانین مورد سوال قرار خواهد گرفت.
سیاستمداران عراقی معتقدند که الزرفی صلاحیتهای لازم را برای نخست وزیری ندارد و شخصیتی از همه لحاظ غیر قابل پذیرش دارد و دارای شرایط و صفاتی که مرجعیت عالی عراق برای نخست وزیری این کشور برشمرده نیست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق آمریکا الزرفی برای نخست وزیری نماینده پروژه آمریکا فراکسیون بزرگتر گروه های مقاومت پارلمان عراق عدنان الزرفی تشکیل کابینه قانون اساسی رئیس جمهور مأمور شدن جریان ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است

به گزارش همشهری آنلاین، نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی روز گذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار روز دوشنبه با رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان»، هرگونه گزارش در ارتباط با حمله ایران از خاک عراق را رد کرد.

السودانی، حمله اخیر رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق را نقض آشکار و خلاف قوانین بین‌المللی خواند و گفت همین اقدام، ایران را بر آن داشت تا پاسخ دهد.

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد «از طریق گزارش‌های نظامی که دریافت کرده‌ایم برای ما ثابت نشد که موشک یا پهپادی از عراق پرتاب شده است».

السودانی سپس با تأکید بر لزوم حفظ امنیت عراق تصریح کرد «قطعاً، موضوع ما روشن است. ما به هیچ نهاد غیردولتی اجازه نمی‌دهیم تا از عراق برای بازگرداندن این کشور به جنگ استفاده کند. ما از رویه‌های قانونی برای حفظ امنیت عراق و دور کردن عراق از صحنه درگیری استفاده می‌کنیم».

نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که فلسطینیان در مقابل چشمان جهان با نسل‌کشی مواجه هستند اما «جامعه بین‌المللی با سیستم و قوانین خود در محافظت از غیرنظامیان بی‌گناه شکست خورده است».

وی با انتقاد از انفعال جهان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت «ما خواهان اجرای این ارزشها و اصول از سوی جامعه بین‌الملل هستیم. پس، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و دستورالعمل‌های کنفرانس بین‌المللی درباره موضوع فلسطین کجاست؟»

السودانی تأکید کرد که جنگ غزه بر «ثبات منطقه و جهان تأثیر گذاشته است و نادیده گرفتن ریشه این مشکل، پیامدهای بیشتری را به همراه خواهد داشت و در این منطقه حساس از جهان، گستره درگیری‌ها را بیشتر می‌کند».

کد خبر 845285 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و عراق

دیگر خبرها

  • روزنامه آمریکایی: وزیر خارجه آمریکا به چین می‌رود
  • روزنامه آمریکایی: وزیر دفاع آمریکا به چین می‌رود
  • رئیس جمهور هوادار روسیه در سودای نخست‌وزیری کرواسی
  • دیدار نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه ترکیه
  • السودانی: از قلمرو عراق برای حمله به اسرائیل استفاده نشده است
  • آغاز اقدامات اجرایی پدافند غیرعامل شهرداری گرگان در سال 1403
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • السودانی: موشک های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده است
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟