Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که آمریکا مشغول دزدی دریایی از محموله‌های بهداشتی کشورهایی حتی در قد و قامت باربادوس است؛ شهردار تهران پالس «من بلد نیستم» به آن‌ها فرستاد و سخنگوی وزارت بهداشت هم به چین حمله کرد! گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- سید مهدی حاجی‌آبادی؛ پیروز حناچی شهردار تهران در حالی که منصب او ارتباطی به مسائل بین‌المللی ندارد در روزنامه گاردین انگلیس با ارائه تصویر مغشوشی از وضعیت کرونا در ایران، صدر تا ذیل راه حل کرونا را به رفع تحریم آمریکا نسبت داد!
وی نوشت: همه کشور‌ها و شرکت‌ها نیز برای انجام فعالیت‌های قانونی با ایرانیان، حتی در رابطه با فروش دارو مورد ارعاب قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه، توانایی من و همکارانم در فراهم کردن زیرساخت‌های بهداشتی، لجستیکی و سایر موارد ضروری برای مبارزه با این بیماری به شدت کاهش یافته است. ما هر روز این خسران را تجربه می‌کنیم. متناع دولت دونالد ترامپ از متوقف کردن جنگ اقتصادی خود علیه ایران مستقیما مانع تلاش‌های ما برای مقابله با ویروس می‌شود که هیچ مرزی نمی‌شناسد.
از طرفی کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت هم در پست بی‌ربطی به کشور چین که از ابتدای شیوع تحریم را به رسمیت نشناخت و به کمک ایران آمد، حمله کرد که واکنش منفی چینی‌ها را در پی داشت.
اگر نگاهی به جدول سازمان بهداشت جهانی از آمار کرونا در جهان بیندازیم، آمریکا که این روز‌ها مشغول دزدی محموله‌های بهداشتی کشورهاست، و در آخرین نمونه دستگاه‌های کشور گمنام باربادوس را دزدید، رتبه اول را داراست.  
در جمع ۲۰ کشور اول بسیاری از قدرت‌های اقتصادی جهان حاضر هستند، و در حالی که کرونا در ایران ۱ ماه زودتر از اروپا شیوع یافت، در آمار ابتلا بسیار پایین‌تر از کشور‌های مدعی صاحب تکنولوژی پیشرفته و علم و اقتصاد است.
اولین خروجی کرونا به هم ریختن نظم سابق کشور‌ها در ابتلا به موارد بیماری و بلایا بود؛ پس از جنگ جهانی دوم کشور‌های غربی با پی‌ریزی نظمی نوین و چپاول ثروت کشور‌های کمتر توسعه‌یافته، در بلایایی، چون اپیدمی کرونا معمولا در حاشیه بودند، اما کرونا به معنی واقعی فقیر و غنی نمی‌شناسد و کشور‌های صاحب ثروت را شخم می‌زند.   رتبه‌بندی قدرتهای اقتصادی جهان
با همه‌گیری و بحران کرونا در امریکا هم مانند بسیاری از کشور‌های جهان مشاغل غیر ضروری تعطیل یا محدود شده‌اند. فروشگاه‌های اسلحه در این کشور در میان فهرست مشاغل ضروری قرار دارند!

پایگاه خبری ایندیپندنت نوشت: در ماه مارس نزدیک ۲ میلیون قبضه سلاح توسط شهروندان امریکایی خریداری شده که به این ترتیب مارس به دومین ماه شلوغ از نظر خرید و فروش اسلحه در تاریخ امریکا تبدیل شده است.

قبل از شیوع ویروس کرونا در بهترین شرایط، روزانه حدود ۲۰ الی ۲۵ قبضه اسلحه به فروش می‌رفت، اما با گسترش ویروس کرونا در امریکا، فروش روزانه فروشگاه‌ها به ۱۵۰ اسلحه رسیده است.

اوضاع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور بحرانی است. ذخایر راهبردی پزشکی امریکا رو به اتمام است. ایالت‌های ویسکانسین و نبراسکا، مناطق فاجعه‌زده اعلام شده‌اند.

از سویی جنیفر گرین، نویسنده آمریکایی که حدود یک سال است در ایران بسر می‌برد، در گزارش خود که سایت مدیوم آن را منتشر کرده می‌نویسد پس از آنکه دو بار بلیط او برای برگشت لغو شد، ابتدا احساس نگرانی کرده است. وی ادامه می‌دهد؛ اما پس از خواندن اخبار رسانه‌های غربی مبنی بر حمله مردم به فروشگاه‌ها از روی ترس و وحشت و خالی کردن یکباره آن‌ها از مواد ضدعفونی کننده، ماسک و حتی ماکارونی، فکر کردم بهتر است به جای برگشتن به آمریکا در ایران بمانم!
گرین در ادامه می‌نویسد؛ این روز‌ها میادین تره بار و فروشگاه‌ها در ایران مقداری شلوغ است، اما من هیچ کمبودی حس نمی‌کنم، مردم برای خرید همدیگر را هل نمی‌دهند، دعوا نمی‌کنند، چنگ نمی‌زنند.
امروز با ظهور کرونا ویروس، مردم بدون اینکه دولت، بگوید چه کنند یا چه نکنند به کمک فضای مجازی، زودتر خودشان به صرافت حفظ سلامت خود افتاده اند و از ماسک و انواع دستکش‌ها استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد این بار مردم در حفظ سلامت خود، جلوتر از دولت، پیش رفته اند. به عبارت دیگر گاهی دولت‌ها جلوتر از مردم و گاهی هم مردم جلوتر از دولت‌ها پیش می‌روند. اگر دولت‌ها جلوتر از مردم باشند باید هزینه‌های زیادی برای فرهنگسازی صرف کنند. اما وقتی مردم پیش‌تر از دولت گام بردارند به نظر می‌رسد که هزینه‌های دولت برای فرهنگسازی کمتر هم می‌شود و اینجاست که وظیفه‌ای دیگر روی دوش دولت سنگینی می‌کند و آن فراهم کردن امکاناتی مثل ماسک، مواد ضدعفونی کننده، مثل الکل طبی، دستکش یک بار مصرف، دارو و امکانات آزمایشگاهی پیشرفته و خدمات درمانی مناسب است.
متاسفانه اشخاصی همچون حناچی، چشم‌های خود را بر واقعیات بدیهی بسته و با ارسال پالس ضعف به طرف مقابل، خواسته یا ناخواسته در پازل دشمن بازی می‌کنند.
خوشبینی به آمریکا و فقدان خودباوری، رویکرد خسارت باری است که در سال‌های اخیر نتایج خود را نشان داده است، از کاهش ارزش پول ملی و کوچک شدن سفره مردم تا بی احترامی به پاسپورت ایرانی و اخراج و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا حناچی شهرداری تهران کیانوش جهانپور دزدی ماسک فروشگاه ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است

وزیر امور اقتصادی گفت: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است و زمینه را برای فراهم کردن نقش‌آفرینی مردم فراهم خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سید احسان خاندوزی سه‌شنبه شب (هفتم فروردین ماه) در نشست مشترک با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم، اظهار داشت: نمایشگاه قرآن امسال به جهات مختلف با سال‌های گذشته تفاوت دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد یک غفلت یا شاید یک انتخاب راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته صورت گرفته که اساساً منحصر کردن حوزه اداره امور به طبقه خاصی از دیوان سالاران کشور است که این نگاه به شکل کاملاً روشن و آشکار مغایر ایده بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: اصل ۴۳ قانون اساسی ناظر به این است که اداره امور باید به گونه‌ای باشد که عموم مردم در اداره کشور مشارکت داشته باشند.

خاندوزی با بیان اینکه میراث‌دار یک انحراف بزرگ در اداره امور کشور هستیم، گفت: نگاه مذکور، نه‌تنها مشارکت مردم را به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه آن را مزاحم می‌داند، تا جایی که در نهادسازی‌های مختلف، نسبت به عامه مردم نه‌تنها بی‌تفاوت بودند، بلکه مردم را در موضع دفع قرار دادند.

وی ادامه داد: ثمره این نگاه این شده که طی سال‌های اخیر با نسل نسبتاً وسیعی از جامعه مواجه هستیم که به عنوان کسانی که پیام این نوع نهادسازی را دریافت کردند، اساساً تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند. این نوع نهادسازی‌ها موجب شده که با فراگیر شدن غایبین زمانه مواجه هستیم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: میلیون‌ها نفر از ظرفیت‌های فکری که می‌توانست در اداره کشور سهیم باشد، کنار زده شدند.

خاندوزی با تاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم این است که مردم را به اداره کشور بازگرداند، گفت: در عرصه اقتصاد نمود این نگاه این است که بسیاری از مواردی که مردم از آن مطلع نبودند و امکان ارائه اظهارنظر، پیشنهاد و حل مشکل وجود نداشت، اما در دولت سیزدهم شفاف شد.

وی توضیح داد: امروز مردم می‌دانند؛ مثلاً ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و یا اطلاعات شرکت‌های دولتی شفاف شد و بسیاری دیگر از شفاف سازی‌ها در حوزه اقتصاد رخ داد تا مردم در جریان باشند که این اتفاق اول بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم گام دوم برای افزایش مشارکت مردم را فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی مردم عنوان کرد و افزود: سال‌ها رویه اداره کشور این بود که برای مردم امکان‌پذیر نبود که به راحتی بتوانند وارد فعالیت اقتصادی شوند تا جایی که حتی ناچار به دادن رشوه برای کسب مجوزهای کسب و کار می‌شدند. دولت سیزدهم اما رویه صدور مجوز را شفاف و تسهیل کرد.

خاندوزی ادامه داد: گام سوم این است که اطلاعات وجود داشت و امکان ورود به فعالیت اقتصادی هم بود، اما امکان مدیریت نبود، به عنوان نمونه سهام عدالت همه در مالکیت حدود ۵۰ میلیون نفر بود، اما ظرفیتی برای مدیریت مردم وجود نداشت. دولت سیزدهم زمینه را فراهم کرد تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت هر استان، نمایندگانی از مردم انتخاب کنند و آنها مدیریت سهام عدالت را بر عهده بگیرند.

وی محور دوم را تلاش برای اصلاح فرهنگ اقتصادی جامعه دانست و بیان داشت: در این میان ابتدا اصلاح فرهنگ دیوان‌سالارانه اداری مقدم بر اصلاح فرهنگی عامه بود، زیرا نوع مناسبات و ارزش‌هایی که باعث ارتقا و جابه‌جایی مدیران می‌شد، باید تغییر می‌کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در گام بعدی لایه فرهنگ اقتصادی عامه مطرح است که با شرایط دشواری مواجه بوده و هستیم، زیرا در خلاف جریان فرهنگ فردگرایی جهان امروز است؛ متاسفانه از بسیاری از ابزارهایی هم که می‌شد، استفاده نکردیم.

خاندوزی با اشاره به اینکه باید علاوه بر ابزارسازی فرهنگی و اقتصادی، نهادسازی سیاسی را اصلاح کنیم، گفت: باید بتوانیم فرهنگ اقتصادی مبتنی بر مصرف ملی را ترویج کنیم. کشوری را سراغ نداریم که در مسیر توسعه یافتگی، این مسیر را طی نکرده باشند.

وی موضوع اتقان و رعایت کیفیت در تولیدات را از دیگر الزامات در این حوزه عنوان کرد و بیان داشت: طی سال‌های اخیر بارها شاهد بودیم شایعات به التهاب بازارها دامن زده که نشانگر فقر کشور در حوزه مذکور است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: توافق خوبی با آموزش و پرورش داشتیم که ۴ هزار معلم آموزش ببینند تا بتوانیم سواد اقتصادی نوجوانان را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین تلاش کردیم دانشجویان دانشگاه‌های مختلف را با مسائل اجرایی و اقتصادی و رویکردهای مختلف در حل مسائل آشنا کنیم به طوری که در مدرسه تابستانه که وزارت اقتصاد برگزار کرد، برای دانشجویان در موضوعات مختلف مالیاتی، بودجه و... کلاس آموزشی برگزار کردیم و در نهایت پیشنهادهای برگزیده آنها را خریداری می‌کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: باید اعتراف کنیم که در این حوزه هزار راه نرفته وجود دارد و اگر با اقداماتی که در دو سال گذشته شروع شده بتوانیم این را بهانه‌ای برای اصلاح تربیت اقتصادی جامعه قرار دهیم، می‌توان از تهدید تحریم و تلاطمات ارزی فرصتی برای رشد جامعه استفاده کرد. این نیازمندی، فرصتی است که امیدوارم برای ما یک پیامد متفاوتی رقم بزند تا با استحکام بیشتری تصمیمات اقتصادی را اتخاذ کنیم.

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • وعده رفع تورم و بیکاری در کردستان
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • سریع‌ ترین دوربین جهان ساخته شد
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • سریع‌ترین دوربین جهان ساخته شد
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید