Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی که مارس گذشته استعفا داد و طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در این کشور را بر عهده داشته است، در گفتگو با برنامه «شاهد علی العصر» شبکه «الجزیره» توضیح داد که چگونه احساس دوستی و تحسین او از انگلیس به تنفر و خشم تبدیل شد.

وی گفت: در دوران مدرسه و جوانی مانند بسیاری از مردم مالزی طرفدار انگلیس بوده، زیرا آن‌ها در زمان استعمار انگلیس تفاوت بسیاری میان حکومت استبدادی در کشورشان که بر تمام ثروت مالزی دست انداخته بوده و استعمارگران در مالزی می‌دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهاتیر محمد افزود: در این دوران ماننده بسیاری از هم عصرانش از نظم و انضباط انگلیسی‌ها خیلی تاثیر گرفته و به این دلیل در مدرسه‌ای انگلیسی درس خوانده و تاریخ و فرهنگ انگلیسی را براساس رویکرد خاص آن‌ها فرا گرفت که فکر می‌کردند ملتی شکست‌ناپذیر هستند.

وی در ادامه تصریح کرد زمانی که ژاپنی‌ها، که دولت و ملتی آسیایی هستند انگلیسی‌ها را شکست دادند و آن‌ها را مجبور به خروج از مالزی کردند، این تصور او نیز شکسته شد و دریافت که آن‌ها (ژاپنی‌ها) نظم و برنامه ریزی بهتری نسبت به انگلیسی‌ها دارند.

اما در این گفتگو مشخص شد که این تنها دلیل تغییر تصویر انگلیس در ذهن ماهاتیر محمد در دهه چهل قرن گذشته نبوده و تغییر رفتار مالایی‌ها و موضع گیری آنان باعث این تغییر رویکرد شده است چرا که مالایی‌ها فهمیدند که انگلیسی‌ها در حال تحقیر آن‌ها هستند و به آن‌ها مانند افرادی تنبل و غیرقابل اعتماد می‌نگردند و همزمان در حال تشویق چینی‌ها و هندی‌ها برای آمدن به مالزی و زندگی در این کشور هستند و سعی دارند به آن‌ها حق و حقوق آموزشی و کاری بهتری بدهند.

ماهاتیر محمد توضیح داد که مالایی‌ها توطئه انگلیس علیه خود را زمانی کاملا کشف کردند که تلاش انگلیس برای حمایت از اتحادیه مالایی‌ها را دیدند. اتحادیه‌ای که برای جدا کردن مالایی‌ها و باز کردن راهی برای ورود اقلیت‌های چینی و هندی تلاش می‌کرد تا کشور را به شهرکی بین‌المللی تبدیل کنند که تابع دولت انگلیس باشد. این دقیقا مانند کاری بود که با فلسطین کردند زمانی که یهودیان از تمام مناطق جهان را تشویق کردند به فلسطین بیایند و از آن‌ها در تسلط بر تمام جوانب زندگی علیه فلسطینی‌ها به عنوان مالکان اصلی سرزمین حمایت کردند.

اما نخبگان مالایی توطئه انگلیس را دریافتند و آن را به شکست کشاندند و با ایجاد اتحادیه مالایی مخالفت کردند و این آغاز حزب «امنو» بود، حزبی که مالزی را به استقلال رساند و بریتانیایی‌ها را در سال ۱۹۷۵ مجبور به ترک مالزی کرد و به استعمار آن‌ها پایان داد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ماهاتیر محمد استعمار انگلیس ماهاتیر محمد انگلیسی ها مالایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی به ایران 

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از بیروت، همزمان با عملیات پهپادی و موشکی حزب الله به یک مرکز فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی درشمال فلسطین اشغالی، سفارت کشورمان در بیروت میزبان شخصیت‌های سیاسی، حزبی و دینی بود که آمده بودند تا عملیات تنبیهی وعده صادق را تبریک گویند.
مسئولان و نمایندگان احزاب و گروه‌های مبارز فلسطینی این عملیات را تحول بنیادین درمعادلات منطقه‌ای دانستند.
شماری از شخصیت‌های دینی فلسطینی لحظه ورود موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی به آسمان فلسطین را مهمترین رویداد هفتاد و پنج سال گذشته یعنی از زمان برپایی رژیم اشغالگر قدس درسرزمین‌های اشغالی دانستند.
شخصیت‌های دینی لبنانی نیز درقالب تجمع علمای مسلمان با حضور درسفارت کشورمان در بیروت عملیات تنبیهی وعده صادق را تبریک گفتند.
شماری از شخصیت‌های سیاسی از احزاب و گروه‌های ملی و اسلامی لبنان نیز امروز درمراسم تبریک این عملیات، درباره ابعاد این رویداد و چشم انداز راهبردی پس از آن صحبت کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


اظهارات:

مروان عبدالعال - از مسئولان جبهه خلق برای آزادی فلسطین
محمد عویس - دبیرجنبش فلسطین آزاد
علی فیصل - مسئول جبهه دموکراتیک فلسطین در لبنان
شیخ محمد الموعد - سخنگوی شورای علمای فلسطین
شیخ زهیرالجعید - نایب رئیس تجمع علمای مسلمان

دیگر خبرها

  • هفته کابوس‌وار انگلیسی‌ها در رقابت‌های اروپایی؛ تنها استون ویلای اونای امری آبروداری کرد!
  • اشغالگری در روز روشن
  • تبریک شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی به ایران 
  • تجمع حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس
  • حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند
  • سوالات عجیب وزیر خارجه اوکراین از همتای انگلیسی پس از حمله ایران به اسرائیل
  • تکاپوی اروپائیان در پی تهدید تلافی جویانه ایران
  • توماری با ۷۰ هزار امضا برای توقف صادرات سلاح انگلیسی به رژیم صهیونیستی
  • حمله متجاوزانه جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • «بلینگهام» به خانه برگشت/ کار سخت «جود» در ورزشگاه «اتحاد»