لغو مراسم سالگرد زندهیاد قایقران
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۷۰۹۷
بیست و دومین مراسم یادبود شادروان سیروس قایقران، کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه ملوان بندر انزلی به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شد.
قایقران با ثبت ۴۳ بازی ملی و به ثمر رساندن ۶ گل و همچنین حضور هشت ساله خود در ترکیب ملوانان از اساطیر فوتبال ایران به شمار میرود.
زندگی، ۳۷ ساله سیروس قایقران در هجدهم فروردین سال ۱۳۷۷ در جاده رشت به تهران و به دلیل سانحه جادهای به طور دلخراشی پایان یافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
راستین قایقران، فرزند خردسال او هم در این تصادف جان خود را از دست داده بود.
با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری مراسم زنده یاد قایقران، با تصمیم خانواده و دوست داران بازیکن سابق تیم ملی، مقرر شد تمامی هزینهها صرف امور خیرخواهانه شود.
سیروس قایقران در میان ستارههای تیم طلایی ۱۹۹۰، یک نگین درخشنده بود، یک هافبک کلاسیک همهکاره که همانقدر که در امور دفاعی هوشیار بود در فاز هجومی نیز زیرک و زبده ظهور میکرد.
هافبکی با شوتهای سرکش، بازیساز و قلدر که در روزهای آخر فوتبالش در تیم کشاورز تهران در پست دفاع آخر نیز بازی میکرد.
مصداق بارز این صفات در او عملکرد مانا قایقران در مصاف تیم ملی با کره جنوبی رقم خورد، در آوردگاه نیمه نهایی مسابقات آسیایی ۱۹۹۰ پکن که سیروس بازی کم نقص خود را با یک ضربه نهایی و غرورانگیز تکمیل کرد تا تیم ملی ایران را روانه فینال بازیها کند و در ادامه بعه همراه تیم ملی طعم شیرین قهرمانی را با به زانو درآوردن کره شمالی بچشد.
بازیکنی که وقتی با ملوان و کشاورز در ورزشگاه آزادی در میان خیل عظیم هواداران سرخابی به میدان میرفت، همه احترامش را به عنوان کاپیتان تیم ملی حفظ میکردند و کسی به خود جرات توهین به او را نمیداد.
او بیشتر همبازیانش در تیم پکن و با هدایت مرحوم دهداری، در سالهای ۷۴ و ۷۵ مجبور به آویختن کفشها شدند و از خوان گسترده فوتبالی که دستخوش امتیازات و مزایای چشمگیری بود محروم ماندند.
نام قایقران، اما به جای ثبت در اسناد داراییهای پر زرق و برق، در قلوب عاشقان فوتبال در جای جای ایران حک شده است و حتی نسلی که بازیهای کاپیتان قایقران را به چشم ندیدند از او به عنوان یک اسطوره یاد میکنند.
منبع: فرارو
کلیدواژه: سیروس قایقران تیم ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امشب: مراسم سالگرد آیتالله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
عصر ایران- به مناسبت شصتوپنجمین سالگرد درگذشت مرجع فقید جهان تشیع - آیتالله العظمی حسین طباطبایی بروجردی- غروب امروز ( سهشنبه 4 اردیبهشت 1403) مراسمی در مسجد اعظم قم برگزار می شود؛ مسجدی که یادگار اوست و تولیت آن با نوادۀ مرجع فقید که اکنون خود از چهره های شاخص حوزۀ علمیه به حساب میآید.
آیتالله فقید البته در سال 1340 خورشیدی درگذشته ولی مطابق سنت حوزوی سالگردها را بر اساس سال قمری محاسبه میکنند و از این رو شصتو پنجمین سالگرد گفته میشود.
انتخاب حاج شیخ حسین انصاریان به عنوان سخنران هم از این حیث قابل توجه است که بر سنت استقلال مرجعیت و حوزهها از نهادهای قدرت تأکید شود.
گرامی داشت یاد او بعد از 5
63 یا 65 سال به سبب آن است که از آیتالله العظمی بروجردی به عنوان آخرین مرجع تام یاد میشود و مراد این است که همه بر سر او توافق و اتفاق نظر داشتند و در حیات او مرجع دیگری چندان مطرح و محل مراجعه نبود. حال آن که بعد از ایشان مراجع متعددی محل مراجعۀ شیعیان بودند و حتی در زمان امام خمینی که در رأس نهاد قدرت رسمی و نظام سیاسی قرار گرفتند نیز مراجع متعدد مطرح بودند و مرجعیت در انحصار امام خمینی نبود که خود در زمرۀ شاگردان برجستۀ مرحوم بروجردی بود.
به بهانۀ انتشار این خبر نقل یاداشت سید مهدی حسینی دورود - دینپژوه- هم مناسبت دارد که در کارنامۀ زندگی و فقهی آیتالله العظمی بروجردی سه ویژگی و اثرگذاری را برجسته و شاخص دیده و نوشته است:
1. به احیای حوزه علمیه قم پرداخت و آن را به عنوان نهادی دینی- مردمی، معرفی و پایه های را که حاج شیخ عبدالکریم موسس حوزه بنا نهاده بود تثبیت کرد. همچنین حوزه را هم از گزند افراطیون و کجاندیشانِ درون و هم از خطرات سیاست و حوادث بیرون مصون داشت.
2. دیگری کادر سازی و فراهم ساختن زمینه حضور عالمان برجسته در بلاد مختلف داخل و خارج کشور و همچنین تشویق دیگر بزرگان برای نوشتن رسالههای عملیه بود. بهطوری که در آن تاریخ پرآشوب هیچ ردپایی از بیتدبیری، تحکّم و آفت سیاست زدگی در روش آقای بروجردی نمی توان یافت.
3. اوضاع کشور و جامعه را آرام نگاه داشته و به دلیل رابطه تعریف شدهای که با حکومت از خود بروز داده بود در بین مردم و در چشم حاکمان به خصوص شخص شاه محبوب و مقتدر بود.