آنچه باید درباره کروناویروس بدانیم + فیلم
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۷۲۴۹
کروناویروسها دستهای از ویروسها هستند که سبب بروز بیماریهایی از انواع خفیف سرماخوردگی تا سندرم حاد تنفسی و کووید۱۹ میشوند؛ در این ویدیو نگاهی به تاریخچه کرونا، راههای انتقال آن و چگونگی استفاده از ماسکها خواهیم انداخت. ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ کروناویروسها، دستهای از ویروسها هستند که سبب بروز بیماریهایی از انواع خفیف سرماخوردگی تا سندرم حاد تنفسی و کووید19 میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سال 2003 ویروس سارس از چین به 29 کشور جهان سرایت کرد و باعث ابتلای 8096 نفر و مرگ 774 نفر از مبتلایان در جهان شد، مرس نیز در سال 2012 میلادی باعث ابتلای بیش از 2400 نفر در سراسر جهان شد و بیش از 800 نفر از مبتلایان را به کام مرگ کشاند.
اواخر ماه دسامبر بود که رسانههای جهان از شیوع نوعی ویروس جدید در ووهان چین با نام nCoV-2019 خبر دادند. فرضیههای مختلفی درباره منشأ این ویروس مطرح است که هیچ یک از آنان به طور قطعی به اثبات نرسیدهاند؛ برخی از کارشناسان منشأ کروناویروس جدید را سوپ خفاش و بازرهای محلی فروش حیوانات در چین میدانند، برخی دیگر معتقدند این ویروس از طریق نوعی مورچهخوار پولکدار به نام پانگولین منتقل شده است که چینیها از پولک او برای طب سنتی چینی استفاده میکنند و برخی دیگر نیز عقیده دارند این ویروس نوعی سلاح بیولوژیک است.
تاکنون 208 کشور ابتلا به کروناویروس را گزارش کردهاند و میزان ابتلا به این بیماری در جهان از مرز یک میلیون نفر گذشته است.
در ماه ژانویه، این ویروس به تدریج در خارج از چین و در تایلند، ژاپن و سنگاپور نیز گسترش یافت؛ سازمان بهداشت جهانی پس از چند هفته، هشدار کرونا را به بالاترین سطح افزایش داد، سپس شیوع آن را یک وضعیت فوقالعاده تلقی و بعد آن را به عنوان یک پاندمی (همهگیری جهانی) اعلام کرد.
کروناویروس جدید به طور عمده بافت ریوی را درگیر میکند، وقتی ریه نمیتواند اکسیژن کافی برای بدن تأمین کند، سایر ارگانهای بدن نیز دچار مشکل میشوند؛ به همین دلیل افراد مسن و کسانی که سابقه بیماریهای مزمن دارند بیشتر مستعد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس خواهند بود.
کرونا از طریق ذرات تنفسی و سطوح آلوده به ویروس منتقل میشود؛ میزان ماندگاری آن در سطوح هنوز مشخص نشده است اما گرما و مواد ضدعفونیکننده محتوی الکل بالای 60 درصد، میتواند ویروس را از بین ببرد.
در فیلم زیر، هر آنچه باید درباره کروناویروس بدانیم را خواهید دید.
گامهای اولیه دانشگاه آنکارای ترکیه برای ساخت واکسن و داروی کروناتولیدکنندگان ماسکهای پزشکی مورد تایید سازمان غذا و دارو معرفی شدند + لیستبرنامه ژاپن برای ذخیره داروی "آویگان" برای دو میلیون نفراختلاف نظر چین و کره جنوبی بر سر خطرات داروی ژاپنی"آویگان"
انتهای پیام/
R7573/P/S2,24/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونامنبع: تسنیم
کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آنچه ابن سینا میتواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد
در سال ۲۰۲۲، بلیک لوموئن، مهندس گوگل با سخنوری برجسته ارتباط برقرار کرد. دیالوگهای آنها بهطور طبیعی در جریان بود و از موضوعاتی از فلسفه گرفته تا تلویزیون تا رویاهای آینده را شامل میشد. فقط یک مشکل وجود داشت: آن سخنور چتبات هوش مصنوعی بود.
به گزارش زومیت، لوموئن در گفتگو با مدل زبانی LaMDA گوگل بهتدریج متقاعد شد چتبات نیز مانند یک شخص است. اما آیا این ادعا میتواند واقعیت داشته باشد؟
ابیگیل تولنکو، دانشجوی دکترای فلسفه علم دانشگاه هاروارد میگوید در بیشتر چارچوبهای اخلاقی، ملاحظات خاصی همچون حقوق، وظایف، تمجید، سرزنش، کرامت و عاملیت در سطح فرد ظاهر میشود. بنابراین، این سوال که آیا سیستمهای الکترونیکی میتوانند شخصیت پیدا کنند، پیامدهای گستردهای برای نحوه تعامل ما با این فناوریها دارد.
ابن سینا درمورد بسیاری از سوالات مشابهی تامل میکرد که اخلاقشناسان امروزی به آنها فکر میکنند
در سالهای اخیر بسیاری از فیلسوفان استدلال کردهاند آنچه از ما انسان میسازد، ظرفیت ما برای تجربه آگاهانه است. اما چگونه آگاهی را تعریف میکنیم؟ از چه شواهد بیرونی میتوانیم برای تعیین این موضوع استفاده کنیم که موجودی دارای آگاهی است؟ عدم اجماع در مورد این سؤالات یکی از دلایلی است که بحث درمورد شخصیت داشتن هوش مصنوعی مدتها است به نتیجه نرسیده است.
ابن سینا قرنها قبل از اختراع ماشین چاپ زندگی میکرد، چه برسد به هوش مصنوعی. بااینحال، او درمورد بسیاری از سوالات مشابهی تامل میکرد که اخلاقشناسان امروزی به آنها فکر میکنند: چه چیزی موجب میشود فرد به جای حیوان، یک انسان باشد؟
همانطور که پژوهشگران معاصر هوش مصنوعی علاقمند به مقایسه فرآیندهایی هستند که زیربنای پاسخ انسان و هوش مصنوعی به وظایف مشابه است، ابن سینا نیز علاقمند به مقایسه فرایندهای درونی انسان و حیوانات برای رسیدن به خروجیهای رفتاری مشابه بود.
ازنظر او، یکی از قابلیتهای کلیدی تمایز انسان، درک کلیات است. درحالی که حیوانات فقط میتوانند درمورد جزئیات فکر کنند (موارد خاصی که درست پیش روی آنها است)، انسانها میتوانند از قواعد کلی استدلال کنند.
ابن سینا در کتاب النفس از مثال معروف باستانی درمورد گوسفندی صحبت میکند که با گرگی روبهرو میشود. او ادعا میکند درحالیکه انسانها به اصلی کلی استناد میکنند که «گرگها بهطورکلی خطرناک هستند و حیوان خاصی که مقابل آنها است، گرگ است، بنابراین باید فرار کرد»، حیوانات متفاوت فکر میکنند. آنها از روی قانونی کلی استدلال نمیکنند، بلکه فقط گرگ را میبینند و میدانند باید فرار کنند. آنها بهجای استدلال کردن درمورد ویژگیهای کلی گرگها، به جزئیات محدود میشوند.
تمایزی که ابن سینا بین روانشناسی انسان و حیوان قائل میشود، شباهت بالایی به تمایزی دارد که دانشمندان عصر جدید در ارتباط با هوش مصنوعی درحال بررسی آن هستند.
پژوهشهای کنونی نشان میدهد شبکههای عصبی مصنوعی توانایی تعمیمپذیری ترکیبی سیستماتیک را ندارند. زبانشناسان و دانشمندان علوم شناختی از این اصطلاح برای توصیف انواع استنتاجهایی استفاده میکنند که از روی قواعد تعمیمیافته به دست میآیند. این روش یکی از راههای اصلی استدلال است که انسانها در زندگی روزمره خود به کار میبرند.
درحالیکه انسانها معانی انتزاعی را از دنبالهای از کلمات درمییابند که سپس میتوانند به شکل ایدههای پیچیدهتر ترکیب شوند، هوش مصنوعی درون مجموعه دادههای آماری برای ورودیهای داده خاص که با وظیفه خاصی مطابقت دارند، جستجو میکند.
تفاوت یاد شده تا حد زیادی محدودیتهای هوش مصنوعی معاصر را توضیح میدهد. برای اینکه این تفاوت را در عمل ببینید، به آزمونهای کپچا نگاه کنید که به منظور تمایز بین انسان و ربات به کار میروند و رباتها نمیتوانند آنها را بخوانند.
تغییرات کافی تشخیص حروف را برای پیچیدهترین سیستمهای مصنوعی دشوار میکند. علت آن است که سیستم فاقد ظرفیت ترکیبی برای تعمیم انتزاعی درمورد ویژگیهای اصلی حروف است و نمیتواند آن را به نمونه کج و معوج تعمیم دهد.
این تفاوت بین شناخت انسان و شناخت مصنوعی بهخوبی با توصیف ابن سینا از آنچه در مورد استدلال انسان منحصربهفرد است، منطبق است. او در کتاب الشفا توضیح میدهد چگونه موجود دارای خرد میآموزد چه چیزهایی مشترک هستند و چه چیزهایی مشترک نیستند و بنابراین ماهیت چیزهای مشترک را در انواع مختلف استخراج میکند.
ازنظر ابن سینا یکی از ویژگیهای متمایز انسان درک کلیات است
ما انسانها ویژگیهای اساسی اشیاء را از ویژگیهای کمتر ضروری جدا میکنیم تا به مفاهیم تعمیمیافته برسیم. سپس به کمک این مفاهیم استدلال میکنیم و آنها را روی موارد مختلف اعمال میکنیم. بهعنوان مثال، در کودکی یاد میگیریم ویژگی اصلی حرف ایکس را استخراج کنیم: این حرف از دو خط متقاطع تشکیل شده است. سپس تعمیمی کلی درمورد ویژگیهای اصلی X انجام میدهیم تا به این نتیجه برسیم که همه X-ها از دو خط متقاطع تشکیل شدهاند.
درنهایت با اعمال این تعمیم میتوانیم X-ها را تشخیص دهیم. میدانیم دو خط متقاطع ویژگیهای اصلی حرف X هستند و خطوط اضافی تصادفی و پیچوخمها در تصاویر کپچا اینطور نیستند. این درحالی است که کامپیوتر نمیتواند استنباط کند تصویر نشاندهنده X است، مگر اینکه تصویر دقیقی از X یا چیزی که به اندازه کافی مشابه است، به آن داده شود.
خطوط اضافی و اشکال پیچ و تابدار برای غیرقابل تشخیص شدن X کافی است، زیرا در مخزن بزرگ کامپیوتر از تصاویری که بهعنوان X طبقهبندی شدهاند، وجود ندارد.
بهطور مشابه، اگر وظیفهای مانند مورد گوسفند به شبکه عصبی مصنوعی سپرده شود، شبکه عصبی مصنوعی مانند انسان نتیجهگیری کلی نمیکند و درعوض مانند گوسفندان فکر میکند و به جزئیات محدود میشود.
یکی از تفاوتهای اساسی بین گوسفند و شبکه عصبی مصنوعی در این است که شبکه عصبی مصنوعی به مخزن بسیار بزرگتری از جزئیات به شکل مجموعه دادههای جامع دسترسی دارد.
چیزی که یادگیری عمیق را در وظایف زبانی بسیار موفق میسازد، دسترسی به مجموعه دادههای بزرگ با جزئیات زیاد به جای استدلال ازطریق تعمیمپذیری ترکیبی است.
معیار اصلی ابن سینا برای شخصیت (استدلال از روی کلیات) شباهت زیادی به تعمیمپذیری ترکیبی سیستماتیک دارد. این معیار میتواند استاندارد احتمالا قابل آزمایشی برای دارا بودن شخصیت ارائه دهد. تاکنون، هوش مصنوعی در این آزمایش بارها شکست خورده است.
آثار ابن سینا را بهعنوان راهحل موضوع شخصیتداشتن هوش مصنوعی بپذیریم یا نه، روایت وی دریچه جدیدی برای حل مساله شخصیت هوش مصنوعی ارائه میدهد که فرضیات گزارشهای مبتنیبر آگاهی را به چالش میکشد.
اصول اخلاقی علمی اغلب با آخرین پژوهشها، جدیدترین فناوری و هجوم مداوم دادهها پیوند خورده است. اما گاهی اوقات سؤالات آینده مستلزم بررسی دقیق گذشته است. نگاهی به تاریخ به ما این امکان را میدهد که فراتر از تصورات و پیشفرضهای زمانه خود به موضوع بنگریم و ممکن است از بنبستهای کنونی رهایی یابیم.
کانال عصر ایران در تلگرام