Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: تلاش وزارتخانه این است که سیاست‌های حمایتی خود را به طرف صنایع پیشران به حرکت در بیاورد تا در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران به سمت صنایع اولویت‌دار ترغیب شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت صمت، «سعید زرندی» افزود: سال‌ها بود که وزارتخانه به دنبال شناسایی و مطالعه بر روی دو گروه از صنایع بود، یکی صنایع پیشران و اولویت‌دار و یکی صنایع اشباع، و مطالعات و بررسی‌های زیادی بر روی این دو گروه انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: اگر از هر زاویه‌ای صنایع پیشران را بررسی کنیم، صنایع خاصی استخراج می‌شود، یعنی اگر اشتغال را مبنا قرار دهیم رشته‌هایی پیشران می‌شود، اما اگر مبنا را صادرات بگذاریم رشته‌های صنعتی دیگر.

زرندی خاطر نشان کرد: در نهایت با مبنا گذاشتن چند محور مهم از جمله شامل برونگرایی (شاخص سطح فناوری، شاخص عملکرد صادراتی و شاخص صادرات بالقوه) و درونزایی (شاخص اشتغال به سرمایه، جایگزینی واردات، اشتغالزایی، ارزش افزایی، پیوندهای پیشین و پسین و نسبت ارزش افزوده به محصول) صنایع پیشران و اولویت دار استخراج شد.

این مقام مسئول ادامه داد: به این ترتیب ۵۱ رشته فعالیت در زمینه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، غذایی و آشامیدنی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و دستگاه های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک و کاغذ و محصولات کاغذی، رشته فعالیت‌های پیشران و دارای اولویت معرفی شدند.

شناسایی صنایع اشباع

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به ‌موجب سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، در سال‌های اخیر ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شده است.

وی بیان کرد: با وجود تلاش وزارتخانه در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و موجب شده تا برخی واحدها با حداکثر ظرفیت خود فعالیت نکنند.

به گفته زرندی، گرچه توسعه صادرات می‌تواند رفع کننده این مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و غیره از موانع عملیاتی شدن این مهم است.

وی ادامه داد: با توجه‌ به اهمیت مصرف بهینه منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه، فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا که ایجاد ظرفیت جدید در آنها توصیه نمی‌شود، شناسایی شده است‌.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سیاست وزارتخانه ممنوعیت برای تاسیس این واحدها نیست، زیرا از نظر قانونی هم امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: رشته فعالیت های آرد، تولید فرآورده‌های حجیم، غلات، بسته بندی آب (معدنی و آشامیدنی)، چیپس سیب زمینی، فرآورده های گوشتی (انواع کنسرو گوشتی)، انواع محصولات لبنی و شیر، تصفیه روغن نباتی، روغن کشی، بسته بندی دستمال کاغذی، سیمان خاکستری، آجر، شن و ماسه، کاشی، محصولات سفالی و سرامیکی ساختمانی نسو، گچ ساختمانی، بتن آماده، شمش فولادی با فناوری کوره القایی، میلگرد فولادی، مفتول فولادی، لوله و پروفیل فولادی، انواع سیم و کابل مسی، شیرآلات بهداشتی و ابزارآلات ساختمانی، مخازن سی ان جی، لوله و اتصالات پلی اتیلن و پی وی سی، دی اکتیل فتالات، ظروف پلاستیکی یک بار مصرف، اتانول، سموم و کود، شوینده ها و روغن موتور، در زمره رشته فعالیت های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رونق تولید وزارت صمت جهش تولید سرمایه گذاری صنایع پیشران معدن و تجارت رشته فعالیت اولویت دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

حمیرا ریگی  رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی و پیگیری مشکلات پیش رو برای رونق اشتغال و تولید و سهولت در سرمایه گذاری از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است

وی افزود: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تسریع، تسهیل و تکریم تجار و بازرگانان اساس کار همکاران من در سازمان منطقه آزاد چابهار است تا اعتقاد و اعتماد مردم در سال جدید برای مشارکت در سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی ارتقاء پیدا کند.

وی بیان کرد: منطقه آزاد چابهار به عنوان بهشت سرمایه گذاری شرق ایران اسلامی در زمینه تجارت، بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی و گردشگری با هزاران فرصت، معافیت، مزیت، آینده‌ای درخشان، نزدیک به بازار چندین میلیونی و فراهم بودن زیرساخت‌ها آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه این منطقه آزاد نه‌تن‌ها در اقتصاد ملی نقش مؤثر داشته بلکه در منطقه محروم بلوچستان نقطه اتکای مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است، افزود: سرمایه‌گذاران و تجار باید بدانند فلسفه وجودی شکل گیری مناطق آزاد بر پایه صادرات و ترانزیت بنا نهاده شده بنابراین سرمایه‌گذاران واقعی و تجار و بازرگانانی که در حوزه صادرات، تولید و ترانزیت فعالیت می‌کنند هرگونه موانع و مشکلاتی را که با آن روبرو شدند به معاونان و مدیران ما ارائه کنند تا در راستای رفع آن اقدامات عاجل صورت گیرد.

وی تصریح کرد: چابهار به سبب نزدیکی با کشور‌های پرجمعیت هند، پاکستان، افغانستان، کشور‌های آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به عنوان بزرگترین منابع انرژی جهان و دسترسی آسان به سرزمین اصلی ایران از بزرگترین فرصت‌ها و مزیت‌ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.

ریگی به معاونت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و حوزه‌های مرتبط دستور داد: با توجه به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به چابهار و حوزه سواحل مَکُران و توسعه این پهنه غنی از فرصت‌های مهین اسلامی، لازم است نشست‌های مداوم و منظم با سرمایه‌گذاران و بازرگانان برگزار شود تا موانع تولید، سرمایه‌گذاری و ترانزیت رفع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • تأمین مسکن کارگران، اولویت امسال وزیر کار
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است
  • ایجاد تشکل‌های تخصصی صنایع‌دستی در کردستان/ هنرمندان صنعتگر حمایت می‌شوند
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • صادرات صنایع‌ دستی رونق می‌‌گیرد
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است
  • تمامی وزارتخانه‌ها برای سند الگوی کشت باید پای کار آیند