Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@09:09:11 GMT

همدلی مردم خراسان جنوبی برای شکست کرونا شهر خلوت شد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۷۷۰۲

همدلی مردم خراسان جنوبی برای شکست کرونا شهر خلوت شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: بیش از ۴۰ روز است که «کرونا ویروس» این مهمان ناخوانده، سبک زندگی ما ایرانی‌ها و البته مردم خراسان‌جنوبی را تغییر داده است. این مهمان ناخوانده باعث شد که مردم ما شاهد بازارهای خلوت تر نسبت به گذشته در روزهای پایانی سال، نوروز بدون دید و بازدید و سیزده بدری بدون رفتن به آغوش طبیعت را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از گذشت این مدت زمان می‌توان یک بررسی و ارزیابی نسبت به رفتار و عملکرد خویش در قبال ورود کرونا ویروس داشته باشیم، اینکه چقدر مراعات بایدها و نبایدهای بهداشتی و ایمنی را کرده و چقدر هشدارها را جدی گرفته‌ایم.

این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که در ادامه مسیر نیز می‌تواند به ما کمک کند چرا که هنوز مشخص نیست تا چه زمان باید این سبک زندگی متفاوت را ادامه دهیم و مشخص نیست که آیا ماه رمضان ما نیز چون نوروز باید متفاوت باشد یا خیر، چرا که همه چیز بسته به وضعیت آمار مبتلایان به این بیماری در روزهای آتی دارد.

افزایش آمار مبتلایان، بی‌مبالاتی روزهای نخست را کمی کاهش داد

لیلا بهمنی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: به نظرم در روزهای اول شیوع کرونا یعنی در اسفندماه مردم زیاد این ویروس را جدی نگرفته بودند و بازارها و سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها چون گذشته شلوغ و همه برای خرید عید به بازار می‌رفتند.

این شهروند خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: بعد از آنکه شیوع بیماری گسترش پیدا کرد و در استان ما گاه آمار مبتلایان به ۱۵ یا ۱۸ نفر در روز رسید، مردم دریافتند که این ویروس با کسی شوخی و تعارف ندارد و به راحتی افراد درگیر این بیماری می‌شوند.

بهمنی ادامه‌داد: این روزها نیز هر چند هنوز افراد بی مبالات وجود دارند ولی تعداد آنان نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است و امیدواریم که شاهد روزی باشیم که طی چند روز متوالی آمار در خراسان‌جنوبی و کشور ما به صفر و یا پایین‌ترین حد خود برسد.

علی بارانی در این خصوص که چرا هنوز برخی از مردم بایدها و نبایدهای بهداشتی در مقابله با ویروس کرونا را مراعات نمی‌کنند، گفت: تعداد افراد بی مبالات نسبت به روزهای اسفند ماه کمتر شده است ولی چرایی جدی گرفته نشدن این بیماری دلایل عدیده‌ای دارد.

افرادی که مجبور به بیرون رفتن می‌شوند

این شهروند بیرجندی با بیان اینکه برخی اصولاً تا یک اتفاق برای خودشان رخ ندهد، آن را جدی نمی‌گیرند، ادامه داد: برخی دیگر نیز واقعاً کار و زندگی آنان وابسته به بیرون رفتن از خانه و حتی سفر به روستاهای اطراف شهر است.

بارانی افزود: خود من یک زمین کشاورزی در روستاهای نزدیک بیرجند دارم که در آن درخت کاشته و تا قبل از کرونا هر دو- سه روز یک بار به آن سر می‌زدم، الان اگر بخواهیم در خانه مانده و به روستا نروم چندی دیگر همه درخت‌ها خشک و سرمایه‌ام هدر می‌رود.

وی یادآور شد: اولویت اول سلامتی است ولی برخی از افراد چون کارگران به واسطه نوع کار و کشاورزان مجبورند از خانه خارج شوند.

بارانی گفت: در این روزها اگر نگاهی به پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر بیندازیم نیز درمی‌یابیم که مردم این روزها ماندن در خانه را جدی گرفته و شرایط با روزهای اسفندماه مقداری متفاوت است.

به نظر می‌رسد جز با مد نظر قرار دادن آمار و ارقام نمی‌توان درباره اینکه آیا مردم خراسان‌جنوبی بایدها و نبایدهای بهداشتی را رعایت کرده‌اند را ارزیابی کرد.

یکی از مهمترین این آمارها، آمار تردد در سیزدهم فروردین روز موسوم به روز طبیعت است. روزی که هرساله شاهد حجم زیادی از ترددها و مصرف سوخت در کشور و خراسان‌جنوبی بوده‌ایم.

آماری از کاهش ترددها در خراسان‌جنوبی

اسدالله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: نتایج برگرفته از سامانه‌های هوشمند تردد شماری مرکز مدیریت راه‌های خراسان‌جنوبی نشان‌دهنده کاهش ورودی و خروجی در محورهای خراسان‌جنوبی در روز طبیعت بوده است.
 

وی اظهار کرد: در این روز تردد ورودی و خروجی در محورهای خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی یادآور شد: طبق آمار گرفته شده در روز چهاردهم فروردین، از ابتدای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تردد در محورهای خراسان جنوبی حدود ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز هر روز غروب به اصحاب رسانه آماری از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ارائه می‌کند که حاکی از کاهش ترددها در خراسان‌جنوبی است.

نکته قابل تأمل و توجه این است که طبق اعلام روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی وزیر کشور در پیامی از مسئولان استان خراسان جنوبی برای اجرای مطلوب طرح فاصله گذاری اجتماعی تشکر و قدردانی کرده است.

قدردانی وزیر کشور از مسئولان خراسان‌جنوبی

در بخشی از این پیام که خطاب به محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی است، آمده است: «اجرای موفقیت‌آمیز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا این لحظه، مرهون تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی تمامی مسئولین به ویژه جنابعالی به عنوان رئیس استانی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌باشد که نتیجه و ثمره این مجاهدت فی سبیل الله تحقق شکوه حماسه همبستگی و اتحاد ملی در مبارزه با این بیماری منحوس عالم‌گیر است.

جا دارد از زحمات شما و همه همکاران عزیز و سخت‌کوشم اعم از معاونینتان، فرمانداران، بخشداران و دهیاران و سایر افتخارآفرینان این حماسه ملی که برگ دیگری از افتخارات تاریخ تمدن ساز فرهنگ دیارمان می‌باشد، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم»

گفتنی است محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور هم که هشتم فروردین ماه برای بازدید از روند طرح غربالگری به خراسان‌جنوبی سفر کرده بود، بیان‌کرد: امیدواریم با همت و تلاش متولیان امر و غربالگری‌های صورت گرفته در ورودی‌های شهرستان‌های استان بتوانیم خراسان‌جنوبی را به عنوان اولین استان در کشور به وضعیت سفید از نظر شیوع کرونا برسانیم.

البته وی تأکید کرده است که رسیدن به وضعیت سفید از نظر شیوع کرونا نیازمند همکاری و همیاری مردم با ماندن در خانه و رعایت توصیه‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

ابتلاء ۳۳۹ نفر از مردم خراسان جنوبی به کرونا

محمد دهقانی فیروزآبادی هم در خصوص آخرین آمار مبتلایان به کرونا اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۶۳ مورد آزمایش و تست کرونا در خراسان‌جنوبی انجام شده که از این تعداد ۳۳ تست از بیماران بستری در بیمارستان‌ها و ۳۰ مورد نیز از بیماران سرپایی گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از مجموع تست‌های بیماران بستری هشت تست مثبت و از مجموع تست‌های بیماران سرپایی یک مورد مثبت بوده است، ادامه داد: در مجموع ۹ مورد جدید ابتلاء به بیماری کرونا در خراسان‌جنوبی شناسایی شده است.

دهقانی فیروزآبادی بیان‌کرد: در مجموع تاکنون هزار و ۱۷۷ آزمایش کرونا در خراسان‌جنوبی انجام شده که از این تعداد ۸۳۸ تست منفی و ۳۳۹ تست مثبت بوده است.

وی گفت: از مجموع ۳۳۹ بیمار مبتلاء به کرونا خوشبختانه ۲۷۱ بیمار ترخیص و برخی از آنان حتی دوران نقاهت خود را به اتمام رسانده و به زندگی عادی بازگشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۳۵ بیمار مبتلاء به کرونا در بیمارستان‌های خراسان‌جنوبی بستری هستند که حال عمومی هفت نفر از آنان حاد است، گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته فوتی جدید نداشته‌ایم و تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا همچنان ۳۳ مورد است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: تاکنون ۲۲۰ هزار و ۶۲۸ خانوار خراسان‌جنوبی غربالگری شده‌اند که ۹۱.۹ درصد از خانوارهای خراسان‌جنوبی را شامل می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: ادارات از ۲۳ فروردین ماه با دو سوم کارکنان خود فعالیت را ادامه داده و یک سوم نیز از مرخصی استفاده می‌کنند که اولویت با افراد مبتلاء به بیماری زمینه‌ای و افراد مسن است.

دل‌هایی که به هم گره خورد

وجه دیگر رفتارشناسی مردم خراسان‌جنوبی همدلی‌های آنان بعد از شیوع کرونا بود. ضدعفونی کردن شهر توسط هیئتی‌ها و گروه‌های جهادی و تهیه ماسک برای نیازمندان روی دیگر آمدن کرونا بود.

هرچند همه این موارد نشان از کاهش ترددها و رعایت بیشتر نکات بهداشتی از سوی مردم دارد ولی به نظر می‌رسد تا زمانی که هنوز عده‌ای حتی اندک به بایدها و نبایدهای بهداشتی پایبند نباشند نمی‌توان انتظار برگزاری جشن غلبه بر کرونا را داشت.

شاید از ماندن در خانه خسته شده باشیم و یا حتی از این خانه نشینی کسب و کارمان آسیب دیده باشد، ولی بی‌شک سلامت و داشتن تن سالم بالاتر از هر سرمایه دیگری است.

اگر تن سالم داشته باشیم می‌توانیم کسب و کار آسیب‌دیده، دیدارهای تازه نشده، نرفتن به دل طبیعت و سفر نرفتن را جبران کرد ولی اگر بیماری سخت به سراغمان بیاید دیگر هیچ چیز قابل جبران نیست.

صبوری‌کنیم، بی شک روزهای خوب و شاد خیلی زود فرا می‌رسد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا خراسان جنوبی راهداری و حمل و نقل جاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی زمین ماسک بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی طرح فاصله گذاری اجتماعی دهقانی فیروزآبادی مردم خراسان جنوبی خراسان جنوبی خراسان جنوبی خراسان جنوبی آمار مبتلایان شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۷۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حضور مردم در راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، متن فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ

مردم  قدر شناس خراسان جنوبی همگام با سایر هموطنان در چند روز اخیر در قالب تجمعات خودجوش، کاروان خودرویی، جشن و نورافشانی، بغض انباشته و فرو رفته از حدود هفت ماه ظلم و جنایت این رژیم کودک کش در غزه را ابراز و حمایت همه‌جانبه خویش از عملیات مقتدرانه و هوشمندانه وعده صادق علیه رژیم نامشروع، جنایتکار و متجاوز صهیونیستی را اعلام کردند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با محکوم کردن استمرار جنایات رژیم کودک‌کش و خبیث صهیونیستی و همچنین تقدیر و تشکر از نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام عملیات پیروزمندانه «وعده صادق»، از عموم مردم استان دعوت می‌نماید به شکرانه این عملیات غرورآفرین و تحقیر تاریخی رژیم خون آشام صهیونیستی با حضور گسترده و پرشور خود در راهپیمایی حمایت از مقاومت مردم مظلوم و مقتدر غزه که پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه ۳۱ فروردین در همه میعادگاه‌های نماز جمعه سراسر استان برگزار خواهد شد حضوری منسجم و دشمن شکن داشته باشند.

این تظاهرات در بیرجند از مصلی و مسجد جامع المهدی (عج) تا میدان نماز برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای حضور مردم در راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران جلودار خدمت رسانی به مردم است
  • عذرخواهی رئیس جمهور کره‌جنوبی پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمانی
  • طرح جامع اقتصاد به توان مردم رونمایی می‌شود
  • مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد
  • رویکرد سپاه گره‌‌گشایی از مشکلات جامعه و مردم است
  • سیلی ایران به اسرائیل یک عید بود
  • انجام یک میلیون و ۲۲۴ هزار تراکنش در اجرای طرح جدید کالابرگ الکترونیکی
  • خراسان جنوبی چهارمین استان کشور در طرح زندگی با آیه‌ها