Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@05:08:40 GMT

آغاز برداشت گندم در سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۸۳۳۱

آغاز برداشت گندم در سیستان و بلوچستان

غلام حیدر زورقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی جنوب سیستان و بلوچستان برداشت گندم در اواخر اسفند آغاز می شد اما امسال به علت تداوم بارش ها در استان کار برداشت گندم کمی با تاخیر و هم اینک در بخش پیشین راسک شروع شده است.
وی افزود: در سال زراعی جاری با توجه به آورد رودخانه هیرمند و بارش های اوایل سالجاری ۶۸ هزار و ۱۴۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته که نسبت به سال قبل سطح زیر کشت بیش از ۲ برابر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نرخ تضمینی خرید گندم را به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام و پیش بینی کرد: کشاورزان استان بیش از ۶۸ هزار تن گندم مازاد بر مصرف خود را به دولت تحویل دهند.

وی افزود: با هدف حمایت و تشویق کشاورزان به منظور تامین بذر موردنیاز برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان ۸۵۷ تن بذر از ۶ استان وارد و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: پارسال ۳۲هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به کشت گندم اختصاص داشت.

وی ادامه داد: کشاورزان سیستان و بلوچستان پارسال ۱۷هزار تن گندم مازاد بر مصرف خود را  تحویل سیلوهای گندم داده‌اند.
زورقی عمده ارقام کشت شده گندم در سیستان و بلوچستان را شامل ارقام افق، نارین و چمران ۲ عنوان کرد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا زمین سیستان و بلوچستان شرایط آب و هوایی محصولات کشاورزی مرکبات بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام

اصغر باباخانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت‌های قراردادی بین بخش خصوصی و کشاورزان، ترویج و حمایت از این نوع کشت در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: باتوجه به شروع برداشت محصول گندم در مناطق گرمسیری استان تاکنون پنج هزار تن گندم با نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

باباخانی ادامه داد: ۱۷ سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۴۳۰ هزار تن متعلق به بخش خصوصی و ۲۳ مرکز خرید مربوط به تعاونی‌های اداره کل تعاون روستایی خرید گندم کشاورزان در سال زراعی جاری را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: قبل از شروع فصل برداشت اقداماتی، چون ضدعفونی کردن سیلوها، کالیبراسیون و استانداردسازی باسکول‌های مراکز خرید دارای مجوز انجام شده است.

باباخانی یادآور شد: قیمت مصوب گندم معمولی در سال زراعی جاری ۱۷۵ هزار ریال و نرخ گندم دُرم نیز ۱۸۰ هزار ریال اعلام شده است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود: امسال ۴۰۰ هزار تن گندم در استان ایلام تولید شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند