Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@11:04:35 GMT

تقدیر حقوقدانان از عفو و مرخصی زندانیان در پی شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۹۹۱۸۲

تقدیر حقوقدانان از عفو و مرخصی زندانیان در پی شیوع کرونا

تعدادی از حقوقدانان از اقدامات تامینی رئیس قوه قضائیه جهت عفو و مرخصی زندانیان در پی شیوع کرونا حمایت کردند.

به گزارش ایسنا، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، اعلام کرد:

« بیش از ۱۰۰۰ حقوقدان از اقدامات تامینی رئیس قوه قضائیه جهت عفو و مرخصی زندانیان در پی شیوع کرونا طی نامه‌ای حمایت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ریاست محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

جناب حجت الاسلام و المسلمین رییسی

هر چند در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۸ و روز‌های آغازین سال ۱۳۹۹ ملت شریف و قدرتمند ایران روز‌های سختی را در مبارزه با ویروس منحوس کرونا پشت سر گذاشت و تعدادی از عزیزانمان در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست دادند، اما در کنار چهره‌ی سیاه و تاریک این اتفاقات، همت، همدلی، مجاهدت و استقامت ستودنی مردم ایران بار دیگر تصویری درخشان در تاریخ این سرزمین را رقم زد.

در این میان، اقدامات تامینی و حفاظتی قوه قضائیه و دستورات صادر شده حضرتعالی در جهت پاسداری از حقوق محکومین و عفو، اعطا و تمدید مرخصی حدود ۱۰۰ هزار نفر زندانی که با لحاظ شرایط، ضوابط و اقتضائات لازم به افراد موجد صلاحیت این مزایا اعطا شده و گفتنی است که این موضوع ریشه در موازین اسلامی داشته در راستای پاسداری از حقوق شهروندان است.

حال چنین اقدامی از یکسو موجبات اطمینان خاطر هر چه بیشتر خانواده‌های آنان را فراهم نموده و از سوی دیگر دغدغه‌ شیوع این ویروس را در زندان‌های کشور کاهش داده است.

همچنین نشان‌گر آن است که نظام جمهوری اسلامی ایران در هیچ شرایطی از اصولی اساسی خود در راستای پاسداری و حراست از حقوق شهروندان خود کوتاه نخواهد آمد.

گفتنی است اقدام هوشمندانه‌ی اخیر حضرت عالی منجر شد میشل باچلت، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ایران را به عنوان کشوری نمونه در زمینه کاهش جمعیت زندان‌ها برای مقابله با شیوع کرونا و تضمین حق سلامتی زندانیان معرفی کند؛ لذا ضمن تقدیر از اتخاذ این تصمیم مدبرانه در شرایط حساس کنونی، مراتب تشکر جامعه‌ی حقوقی کشور اعم از اساتید دانشگاه، قضات، وکلا، کارشناسان رسمی و ... را از آن مقام اعلام می‌نماییم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس عفو گسترده زندانیان شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries

به گزارش خبرگزاری مهر به از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، «حسین عباس‌نژاد» با اشاره به حضور «ای. کی. سودهاکاران» بر روی شناور توقیف شده با پرچم پرتغال در تنگه هرمز و دیدار و گفت‌وگو با ۱۶ نفر از خدمه‌های هندی این شناور اظهار کرد: این اقدام در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی (MLC) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کنسول هند نیز در این دیدار از روابط انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن مقدمات دیدار و گفت‌وگو با خدمه‌های این کشتی ابراز رضایت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی منبعث از دین مبین اسلام، یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل داده شد.

عباس‌نژاد ادامه داد: در دیدار خدمه‌های هندی این کشتی انتظاراتی از جمله خدمات پزشکی در کشتی، برقراری تماس با خانواده‌هایشان و بازگشت به وطن خود داشتند که به آنها اطمینان لازم مبنی بر تحقق انتظارات و خواسته‌های به حق آنان در کم‌ترین زمان ممکن و رعایت اصول ایمنی کشتی داده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور هندوستان این اقدامات انسان‌دوستانه برای سایر خدمه‌های کشتی یاد شده (فیلیپین، پاکستان، روسیه و استونی) نیز قابل اجرا خواهد بود و تمامی این خدمه‌ها پس از طی شدن فرآیند قانونی می‌توانند به کشورشان بازگردند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان؛ قبل از حضور سر کنسول هند روز پیش نیز طی دو مرحله ارتباط تلفنی وی با فرمانده کشتی یادشده برقرار شده بود.

عباس‌نژاد یادآور شد: اگر چه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه همواره کوشیده تا ثبات و تسهیل تجارت دریایی در منطقه را در تراز قابل قبولی حفظ کند؛ اما ممانعت با انجام عملی مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و حقوق دریایی را بر اساس مسئولیت‌های حاکمیتی، حقوق حقه خود دانسته و امور مربوط را تا حوصله نتیجه در مجامع بین‌المللی دریایی دنبال خواهد کرد.

لازم به ذکر است؛ کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

کد خبر 6085794

دیگر خبرها

  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آزادی ۲۵۰ زندانی در آذربایجان غربی تا آخر اردیبهشت
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • افزایش ۳۳ درصد استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان
  • رشد ۳۲ درصدی اعطای مرخصی به زندانیان جرایم غیرمهم البرز
  • تقدیر مردم استانبول از ایران در پی عملیات غرورآفرین «وعده صادق» +فیلم