Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «میراث خواری» بیانی ساده از حکایتی نزدیک و نام‌آشنا به نام «بودجه نفت» همانطور که از نام آن برمی آید با بیانی ساده به ارائه راه حل‌های موجود برای برون رفت از وابستگی بودجه به نفت در راستای مصون‌سازی اقتصاد پرداخته است.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شیوع ویروس کرونا نه تنها مشکلات زیادی را در حوزه سلامت به وجود آورده بلکه به لحاظ اقتصادی نیز نکاتی را برای ما روشن کرد، از جمله اینکه با شیوع این ویروس و به تبع آن کاهش تقاضا در بازار نفت و توامان کاهش قیمت نفت، این واقعیت برای اقتصاد کشورمشخص شد که حتی بدون تحریم های نفتی نیز اقتصاد نفتی کشور همچنان آسیب پذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با توجه به اثرات شیوع این ویروس کتاب «میراث خواری» بیانی ساده از حکایتی نزدیک و نام‌آشنا به نام «بودجه نفت» که به اهتمام قرارگاه شهید احمدی روشن معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری سازمان بسیج دانشجویی تالیف شده همانطور که از نام آن برمی آید توانسته با بیانی ساده به ارائه راه حل های موجود برای برون رفت از وابستگی بودجه به نفت در راستای مصون سازی و درون زا کردن اقتصادبپردازد.

 

کتاب «میراث خواری» بیانی ساده از حکایتی نزدیک و نام‌آشنا به نام «بودجه نفت» در پنج فصل به بررسی سرنوشت محتوم راههای کسب درآمد دولت، فرارها و معافیت های مالیاتی، غفلت از منابع درآمدی ثروتمندان، سهم درآمدهای خیالی و ناپایدار نفت در بودجه و همچنین ضرورت علاج واقعه پیش از وقوع با اشاره به حوادث دی ماه سال 98 پرداخته است.

 

در فصل پنجم کتاب «میراث خواری» بیانی ساده از حکایتی نزدیک و نام‌ آشنا به نام «بودجه نفتی» آمده است: علی‌رغم اینکه کرونا در حوزه سلامت مشکلات زیادی بوجود آورده به لحاظ اقتصادی نکاتی را برای ما روشن کرد، از جمله کاهش تقاضا در بازار نفت و توامان کاهش قیمت نفت، این واقعیت را برای اقتصاد کشور روشن کرد که حتی بدون تحریم های نفتی نیز اقتصاد نفتی کشور همچنان آسیب پذیر است.

فرض کنید؛

این تصویرِ آبان 99 است:

همه یک میلیون بشکه نفت که در بودجه آمده است، فروش نرفته؛ درست مثل پارسال و کرونا هم مزید بر علت شده است، هم در کاهش تقاضا هم در عدم تحقق قیمت 50 دلاری نفت ...

 

دولت اموالی برای فروش پیدا نکرده و درآمد ناشی از فروش اموال غیرمنقول محقق نشده؛ درست مثل پارسال

 

وقت پرداخت سودِ اوراق مشارکت است و پولی برای پرداخت اصل و سود اوراق وجود ندارد؛ درست مثل پارسال

 

درآمدهای محقق نشده، بسیار بیشتر از پارسال است؛ کسری بودجه شدیدتر از پارسال

 

اما دولت باید کشور را اداره کند و با کسری بودجه نمی‌شود کشور را اداره کرد و همه متفق‌القول هستند که باید به دولت کمک کرد:

حقوق کارمندان و کارگران و پرداخت یارانه‌ها عن‌قریب است که به مشکل بخورد

 

دولت برای رفع کسری بودجه باید به راه‌های زودبازده دست بزند چون سال قبل زمان تصویب بودجه، دولت بودجه را با کسری بالا به جای مالیات روی درآمدهای خیالی(فروش نفت، فروش اموال و...) بسته بود.

 

راه زودبازده‌ای غیر از استقراض از بانک مرکزی، حذف یارانه‌های انرژی و برداشت از صندوقِ خالی توسعه ملی وجود ندارد.

دولت به فکر مذاکره با تروریست‌های فرودگاهِ بغداد میافتد تا نفت بفروشد اما فرجی حاصل نمی شود و باز هم دولت به راه های زودبازده داخلی برمیگردد.

 

همه راه‌های فوری دولت، به‌شدت تورم‌زا هستند، راه‌های تورم‌زای دولت انجام می‌شود؛ شدیدتر از قبل

 

تورم، طبقه متوسط را به جمع طبقه فقیرتر پرت می‌کند

 

و در آخر امنیت ...

این تصویر سال 99 است که با این سناریو، آبانش به آشوب کشیده می‌شود اگر کسی این سناریو را به هم نریزد. میراث خواری، بیانی است از واقعه و علاجی که پیش از وقوع آن باید انجامش داد.

 

گفتنی است، کتاب میراث خواری به همت جمعی از کارشناسان قرارگاه شهید احمدی روشن در معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی سازمان بسیج دانشجویی تهیه شده است و به همین وسیله مخاطبین را به مطالعه بیانی ساده از راه حل های موجود برای برون رفت از وابستگی بودجه به نفت در راستای مصون سازی و درون زا کردن اقتصاد، دعوت می کنیم.

 

 

برای دریافت فایل این کتاب اینجا کلیک نمائید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کسری بودجه درآمدهای نفتی سازمان بسیج دانشجویی ویروس کرونا میراث خواری آشنا به نام بودجه نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۹۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولید برای سومین سال پیاپی

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست مشترک با داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  از   بازگشت انضباط به دخل و خرج دولت و افزایش سهم درآمد‌های پایدار از بودجه عمومی خبر  داد و گفت: دولت سیزدهم ۲ رویکرد مهم در حوزه مالیه عمومی را سر لوحه امور قرار داده بود.

وی افزود: اولین رویکرد معطوف به شفافیت و انضباط بخشی به دخل و خرج دولت و شرکت‌های دولتی از مسیر اجرای حساب واحد خزانه و پرداخت به ذی نفع نهایی بود.

خاندوزی بیان کرد: در بخش دوم هدف‌گذاری دولت ارتقاء سهم درآمد‌های پایدار از بودجه عمومی را افزایش قابل اعتنایی بدهد.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته نسبت درآمد‌های پایدار که مجموع درآمد‌های غیر نفتی و استقراض را شامل می‌شود به ۵۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد و امیدوارم در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۶۰ درصد نزدیک شویم.

** کاهش بی سابقه و مستمر نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی در بودجه سال ۱۴۰۳

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: امسال برای سومین سال پیاپی شاهد کاهش نرخ مالیات بر واحد‌های تولید هستیم به نحوی که در سال ۱۴۰۰ کاهش ۵ درصدی، در سال ۱۴۰۱ کاهش ۷ درصدی و امسال نیز کاهش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود که این مسئله در تاریخ بودجه ریزی بی سابقه بوده است.

** دولت پرداخت‌های مالیاتی و عوارضی شرکت‌ها را آسان‌تر کرد

 وزیر امور اقتصاد با اشاره به اقدام مهم دولت برای جبران کمبود نقدینگی شرکت‌ها گفت:دولت بنا دارد تا پایان مهرماه امسال برای کاهش فشار به نقدینگی شرکت‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی، بجای دریافت مالیات و عوارض آن‌ها بصورت نقد، ضمانت‌نامه بانکی، اسناد خزانه و اوراق گام را جایگزین کند.

او تاکید کرد: امیدواریم کاهش نرخ مالیات و استفاده از ابزارهای جدید برای تسویه شاهد رفع برخی از مشکلات تولیدکنندگان کشور باشیم.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید
  • پیامک گران شد
  • کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولید برای سومین سال پیاپی
  • قیمت پیامک ۴تومان گران شد!
  • اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه
  • دولت امسال چقدر درآمد دارد؟
  • دولت امسال درآمدی از محل اسقاط خودروهای فرسوده نخواهد داشت
  • مالیات خانه‌های خالی و لوکس در حد هیچ!
  • کاهش فرار مالیاتی با اجرای مالیات بر مجموع درآمد
  • از یارانه نان تا تسهیل واردات خودرو