Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از گناباد، بنای یخدان تماما خشتی و گلی است که در زیر گنبد مخروطی، حوضچه ذخیره یخ قرار دارد به نحوی که قطعات یخ حاصل از انجماد آب در زمستان به داخل یخدان منتقل و در فصول گرم سال مورد استفاده قرار می گرفته است.

پوشش مخروطی بنا به هیات دوایر متحد المرکزی است که هر چه به راس نزدیکتر می‌شود از قطر آن کاسته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی بارندگی‌های فصلی بهار این بنا و چندین بنای تاریخی دیگر شهرستان گناباد دچار آسیب جدی شده اند که در صورت ادامه بارندگی‌ها و خرابی بیشتر جهت مرمت آن زمان و هزینه افزونتری نیاز خواهد بود.

به همین منظور بهتر است مسئولان شهرستان و استان جهت مرمت آثار تاریخی تدابیر جدی اتخاذ کنند .

یخدان کوثر بیدخت مجموعه ای شامل یک بنای مخروطی و دیوار سایه انداز و اتاقهایی در مجاورت آن است، این بنا که قدمت آن به سال سیزدهم هجری بر می‌گردد و جزو آثار ثبتی تاریخی به شماره 4501 در شهرستان گناباد است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آثار تاریخی پوشش زمستان قطر بنای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۹۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

بارندگی‌های اخیر در استان و شهر یزد سبب جاری شدن سیلاب و فرونشست خیابان‌های شهر یزد و فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در ادامه بارش‌های رگباری که از روز گذشته آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد، تاکنون شاهد خسارت‌هایی به زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقلی در استان بوده‌ایم.

این بارش‌ها تاکنون سبب فرونشست‌های متعدد در استان از جمله شهر یزد در زیرگذر امام حسین (ع)، فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر یزد و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

علیرضا نقوی، مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در خصوص مرمت فرونشست در مناطق شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: پس از انجام بررسی‌های اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) یک مسیر متروکه فاضلاب در این قسمت کشف شد.

وی با اشاره به اینکه مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شده است ادامه داد: زیرگذر امام حسین (ع) یکی از کریدورهای اصلی شهر یزد است و ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو محسوب می‌شود.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهر یزد خاطرنشان کرد: مرمت فرونشست زیرگذر امام حسین در شب گذشته که بر اثر بارندگی ایجاد شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه تاریخی شهر، مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.‌

کد خبر 747485

دیگر خبرها

  • بارش باران بهاری در گناباد
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • بارش شدید بهاری باران و تگرگ در شهرستان اهر
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • لحظه وقوع صاعقه در آسمان روستای حصار به روایت تصاویر