Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@02:10:26 GMT

رفتار کرونا در ایران مرگبارتر از آنفلوانزا H۱N۱ بوده است

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۰۳۲۲

رفتار کرونا در ایران مرگبارتر از آنفلوانزا H۱N۱ بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، کیانوش جهانپور، ظهر دوشنبه در نشست خبری مجازی، اظهار کرد: در مورد داروهای مهارکننده مانند لوزارتان از روز اول هم استفاده از آن برای درمان کرونا مطرح بود ولی مقالاتی که وجود باهم ضد نقیض بود، تا این لحظه مصرف این داروها به هیچ عنوان برای کرونا توصیه نمی‌شود و بیماران همان داروهایی که پزشک برایشان تجویز کرده است را مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمبولانسی هایی که مخصوص حمل جسد هستند، اجساد را تحویل می‌گیرند و به غسالخانه می‌برند و بعد برای دفن باقی کارها انجام می‌شود، شاید یک مورد باشد که این مراحل دچار نقصی شده باشد و جسد را به خانواده تحویل داده باشد که این کار اشتباه است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: یافته‌های قبلی خیلی‌ها را در دنیا به این رسانده بود که آنفلوانزا مرگبارتر از کرونا باشد ولی کرونا ویروس سریع الانتقال تر است، اما اطلاعات ما بعد از ۴۵ روز مبنی بر این است که این بیماری هم سریع الانتقال است و هم بیشتر درگیری و مبتلا و مرگ و میر نسبت به آنفلوانزا H۱N۱ دارد.

جهانپور گفت: ترافیکی که این دو روز مشاهده کردید هیچ ارتباطی به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا ندارد، چراکه این مصوبات تا ۲۳ فروردین بر قوت خود باقی است، این رفتار ربطی به سرکار رفتن نداشت و تغییر رفتار در بخشی از جامعه آن ترافیک‌ها را به وجود آورد چراکه هنوز هم واحدهای صنفی و کاری طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل هستند. اطلاعاتی داریم که این رفت و آمدها در تهران شخصی بوده است نه کاری!

وی بیان کرد: تمامی تلاش ما در وزارت بهداشت بر اینکه بوده است که موارد سلامت را به رفتارهای سیاسی پیوند نزنیم، به هر حال ما نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیرم ولی تمامی تلاش خود را به کار می‌گیریم تا سلامت مردم را به سیاست گره نزنیم نه اینکه از سیاست چیزی نمی‌دانیم بلکه از وظایف خود جا می‌مانیم.

کمک‌های چین را از یاد نبرده‌ایم

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: ایران ملتی نیست که قدردان زحمات و تلاش‌هایی که در راستای سلامتی مردم انجام می‌شود، نباشد همزمان که استقلال خود را حفظ می‌کنیم همزمان هم نمی‌توانیم هیچ وقت اقدامات و تلاش‌های کشورهایی مانند چین که به کمک کردند یا مانند آمریکا که ظلم در حق ما کرد را نبینیم و فراموش کنیم.

جهانپور خاطرنشان کرد: ما مرحله به مرحله که جلو می‌رویم می‌توانیم توصیه‌های جدیدی به مردم داشته باشیم، قبلاً گفته می‌شود ماسک جلوگیری از انتقال این بیماری نمی‌کند اما امروز ما دریافتیم که استفاده از ماسک برای جمعیت عادی می‌تواند به پیشگیری از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کنیم.

در حال تکمیل....

کد خبر 4893752 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت ویروس کرونا ویروس کرونا وزارت بهداشت کیانوش جهانپور علیرضا زالی سعید نمکی شیوع کرونا کووید 19 سخنگوی وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو سازمان نظام پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز طبیعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم پس از کرونا چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، معمولاً افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. اما بعضی از افراد، حتی کسانی که علائم زیادی ندارند و بیماری‌شان خفیف است ممکن است علائمی داشته باشند که پس از مدت طولانی ادامه پیدا کند. این مشکلات گاهی سندرم پس از کرونا یا کووید طولانی مدت نام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ویروسی که موجب بی‌خوابی می‌شود سندرم پس از کووید ۱۹

سندرم پس از کووید-۱۹ شامل انواع علائم جدید، برگشتی یا مداوم است که افراد بیش از چهار هفته پس از ابتلا به کووید-۱۹ تجربه می‌کنند. در بعضی افراد، سندرم پس از کووید، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد؛ به گونه‌ای که در بعضی موارد باعث ناتوانی فرد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین یک ماه تا یک سال پس از ابتلا به کووید-۱۹، از هر ۵ فرد ۱۸ تا ۶۴ ساله، حداقل یک نفر یک دچار مشکلاتی می‌شود که ممکن است ناشی از کووید باشد.

ضمن آنکه در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر هم اغلب از هر چهار نفر حداقل یک نفر دچار عوارض پس از بیماری می‌شود بیماری پزشکی دارد که ممکن است ناشی از کووید باشد.

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گروه بیوتکنولوژی در مورد ابتلای جدید افراد به کرونا می‌گوید: بیماری کرونا ویروس که از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع شد تا امروز حدوداً موجب ابتلای ۷۰۴ میلیون نفر به این بیماری شده و در این بین نیز تقریباً ۷ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

به غیر از آنکه این بیماری از لحاظ روانی، سلامت و اقتصاد موجب مشکلاتی زیادی شد؛ این مشکلات همچنان هم ادامه دارند.


آلرژی بعد از کووید

به گفته این استاد دانشگاه یکی از عوارضی که تا به امروز در مورد آن صحبت نشده بوده به وجود آمدن آلرژی بعد از دوران کووید است. این نظریه را مطالعه‌ای که به تازگی در نیچر چاپ شد ثابت کرده است.

این مطالعه که در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و انگلستان انجام شد و در آن ۲ میلیون نفر شرکت کردند ثابت کرد کووید ۱۹ موجب افزایش آلرژی در افراد شده است.

افزایش بیست درصدی ابتلا به آلرژی

دکتر نوری زاده می‌گوید: نتایج مطالعات نشان داد افرادی که در این ۴ سال به کرونا مبتلا شدند به میزان ۲۰ درصد بیشتر از دیگر افراد مشکلات آلرژی را تجربه کردند؛ یعنی ویروس کرونا احتمال به وجود آمدن آلرژی را ۲۰ درصد افزایش داده است.

یکی از مشکلات عمده‌ای که بعد از کووید به میزان قابل توجهی افزایش داشت آسم است؛ یعنی افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند دو برابر بیشتر از افرادی که به کرونا مبتلا نشدند می‌توانند مشکلات آسم را تجربه کنند.

یکی از واکنش‌های آلرژیک نیز رینیت یا آبریزش بینی است. این مطالعه همچنین ثابت کرده احتمال اینکه افراد مبتلا به کرونا به رینیت مبتلا شوند ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مشکلات دو برابری عوارض ابتلای سخت به کرونا

به گفته این استاد دانشگاه در حالت کلی افرادی که بعد از ابتلا به کرونا علائم شدیدتری را تجربه کردند نسبت به افرادی که علائم خفیفی داشته‌اند با احتمال ابتلای بیشتری به مشکلات آلرژیک مواجه شده‌اند. این نسبت در افرادی که علائم شدیدتری را تجربه کردند ۵۰ درصد و در افرادی که علائم خفیف‌تری را تجربه کرده‌اند ۱۴ درصد است.

تشکیل لخته و ابتلا به سکته

نتیجه دیگری که این پژوهشگران حاصل کردند این بود که تزریق واکسن توانسته به میزان قابل توجهی موجب کاهش واکنش‌های آلژیک بعد از کووید شود.

احتمال می‌رود این تأثیر به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن سلول‌های تی از سیستم ایمنی باشد که مطالعات بعدی این نظر را تأیید یا رد خواهند کرد. همچنین تشکیل لخته یا سکته نیز از عوارض دیگر ابتلا به بیماری کرونا به شمار می‌رود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1227939 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • پاسخ ایران برای هشدار به اسراییل محدود بود!
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • کتک خوردن ورزشکار ایرانی از تماشاچیان پس از رفتار غیر حرفه‌ای با مجری زن مسابقه (فیلم)
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • شیرمردان و شیرزنان سپاهی در خط مقدم حراست از ایران
  • همه‌گیری بعدی احتمالا از ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود
  • دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن «طرح نور: هستند