Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: از اوایل اسفندماه و با شیوع بیماری کووید ۱۹، شرایط ویژه‌ای بر کشور حاکم شد. این شرایط تغییراتی را در جامعه رقم زد که تغییر در سبک خرید مردم و روی آوردن به خریدوفروش اینترنتی یکی از این اتفاقات بود.

با ورود ویروس کرونا، بازار شب عید و کسب‌وکارهای بسیاری در کشور با مشکل مواجه شدند و مردم سعی کردند بیشتر به خرید آنلاین روی آورده و کسب‌وکارهای اینترنتی فروش چند برابری محصولات و خدمات‌شان را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسکناس در گرگان از سکه افتاد

الگوی خرید مردم بعد از شیوع بیماری کرونا تغییر کرد و مردم طی این مدت تلاش کردند تا نیازمندی‌های خود در حوزه تبادلات مالی را با استفاده از نرم‌افزارهای مالی و گوشی‌ها هوشمند انجام دهند تا سلامت خود و اطرافیان خود را تضمین کنند.

هرچند برخی مشکلات زیرساختی و احیاناً آگاهی اندک بخشی از افراد جامعه سبب شد تا همچنان اسکناس در بورس تبادلات مالی بماند ولی اسکناس «دیگر از سکه افتاده» و فرهنگ خریدوفروش کالا و خدمات آنلاین در بین مردم رواج یافته است.

در این روزهای کرونایی فرهنگ خرید اینترنتی در گلستان هم رونق گرفته و واحدهای مختلف صنفی بر اساس نوع فعالیت خدمات و اقلام خود را از کانال‌های مجازی گرفته تا سایت‌های معتبر فروش اینترنتی عرضه می‌کنند.

هرچند به سبب نبود زیرساخت نرم‌افزاری لازم اطلاعات دقیقی از این موارد ثبت‌نشده اما گفتمان رایج در بین اهالی و شهروندان گویای این مطلب است که رغبت و فعالیت در خریدوفروش اینترنتی چشمگیر بوده، موضوعی که سبب شد دولتمردان هم به فکر تسهیل برای گسترش این تبادلات مالی غیرحضوری بیفتند.

یکی از فروشندگان قطعات رایانه به خبرنگار مهر گفت: دو هفته پایانی سال به سبب شیوع کرونا شاهد کاهش حضور مشتریان در دفتر فروش شرکت بودیم.

در این روزهای کرونایی ما توانستیم هم نیازهای شهروندان را ارائه دهیم و هم تجارت خود را پا برجا نگه داریم

محسن شاهینی افزود: تصمیم گرفتیم علاوه بر کانال اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، سایت فروشگاه را هم به‌روزرسانی کرده تا مشتریان بتوانند اقلام و سفارش‌های خود را از این طریق ثبت کنند.

به گفته شاهینی استقبال خوبی در فروش قطعات مختلف مانند حافظه جانبی کامپیوتر، کارت گرافیک، هارد و غیره اتفاق افتاد و تکنسین شرکت هم با رعایت مسائل بهداشتی، قطعات فروخته‌شده را راه‌اندازی می‌کرد.

وی ادامه داد: در این روزهای کرونایی ما توانستیم هم نیازهای شهروندان را ارائه دهیم و هم تجارت خود را پابرجا نگه‌داریم.

یکی از مشتریان کتاب‌فروشی گرگان که به‌صورت تلفنی و اینترنتی فعال است، به خبرنگار مهر گفت: برای گردآوری پایان‌نامه خود به چند کتاب مرجع و تخصصی نیاز داشتم که تهیه و دسترسی به آن بسیار ضروری بود.

این دانشجوی بندرگزی افزود: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا نتوانم برای خرید کتاب در کتاب‌فروشی‌های گرگان حاضر شوم زیرا تردد ماشین ممنوع و مضافاً اینکه فعالیت کتاب‌فروشی‌ها هم محدودشده بود.

میثم سادات مزنگی گفت: به پیشنهاد یکی از همکلاسی‌ها سراغ سایت یکی از این کتاب‌فروشی‌ها رفته و در ظرف دو روز، هر سه کتاب خودم را در بندرگز تحویل گرفتم.

الگوی خرید مردم در زمان شیوع کرونا تغییر کرده و به سمت خرید و فروش اینترنتی رفته است

وی گفت: با خرید کتاب به‌صورت اینترنتی هم قرنطینه اختیاری را زیر پا نگذاشته و هم به‌سلامت خودم و دیگر شهروندان جامعه کمک کردم.

اما علیرغم اینکه فروش اینترنتی نسبت به قبل رشد یافته اما نیاز به تکمیل زیرساخت دارد تا این کار همه‌گیر شود.

رحیم سلطانی یک شهروند گرگانی است، از وی که در حال خرید از یک فروشگاه مواد غذایی بود در مورد خرید اینترنتی پرسیدم. سلطانی به خبرنگار مهر گفت که اکثر مایحتاج مردم را مواد غذایی و خواربار و لبنیات و گوشت تشکیل می‌دهد و هنوز نتوانسته است فروشگاه اینترنتی عرضه این مواد را در گرگان بیاید.

وی از خرید اینترنتی استقبال کرد و توضیح داد تا زمانی که زیرساخت‌ها و شرایط به‌طور کامل فراهم نشود، نمی‌توان انتظار داشت که این کار به‌طور ۱۰۰ درصد انجام شود.

راه اندازی سامانه عرضه محصولات بهداشتی

اما گلستان هم در این زمینه قدم‌هایی برداشته از قبیل سامانه عرضه الکترونیک ملزومات بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا که روز پنجشنبه (۱۴ فروردین) رونمایی شد.

استاندار گلستان در این خصوص اظهار کرد: ارائه این خدمت موجب می‌شود مردم برای تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده بدون خروج از خانه و مراجعه به داروخانه‌ها، محصولات موردنظر خود را تهیه کنند.

هادی حق‌شناس افزود: یقیناً در روزهای پس از کرونا مدل‌های جدیدی از فعالیت‌های اقتصادی در بستر اینترنت ایجاد خواهد شد و شکل تازه از تجارت و تأمین نیازمندی‌ها رقم خواهد خورد.

سامانه عرضه الکترونیک ملزومات بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا به آدرس سلامتی یار، بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا استان و زیر نظر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و با استفاده از ظرفیت شرکت گلستانی که توزیع ملی دارد راه‌اندازی شده و در حال حاضر توزیع ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی را با همکاری اداره پست انجام می‌دهد.

توسعه کسب و کارهای اینترنتی

در خصوص کسب‌وکارهای مجازی با رئیس سازمان صمت گلستان گفتگو کردیم، حسین طلوعیان به خبرنگار مهر گفت: در حوزه صنفی ۱۰ شرکت فروش اینترنتی درزمینهٔ پوشاک، مواد غذایی، صنایع‌دستی و غیره در استان فعال هستند.

وی ادامه داد: اخیراً هم دستورالعملی از وزارت خانه مبنی بر توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی صادرشده که آن را به اتاق اصناف شهرستان‌ها ابلاغ کردیم. اصناف می‌توانند به سامانه بهار ۹۹ مراجعه کرده و کالاهای خود را اظهار و آن را به‌صورت اینترنتی به فروش برسانند.

طلوعیان گفت: درواقع مجوز فروش اینترنتی از طریق اتاق اصناف و سازمان تجارت الکترونیک صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: متقاضیان باید در سامانه اصناف درخواست داده و مدارک خود را بارگذاری کنند و بعد از استعلام‌های لازم، سازمان تجارت الکترونیک و اتاق اصناف کشور به‌صورت هم‌زمان هم نماد الکترونیک و هم مجوز صنفی را صادر می‌کنند.

افزایش استقبال مردم به خرید اینترنتی

معاون توسعه صادرات سازمان صمت گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه استقبال مردم به خرید اینترنتی بیشتر شده و شرکت‌ها و اصناف فعال در حوزه کسب‌وکارهای مجازی و اینترنتی افزایش فروش را شاهد بودند.

درویشعلی حسن‌زاده بدون اشاره به درصد رشد فروش اینترنتی، افزود: شاید نه همه مردم ولی کسانی که دسترسی و توانمندی دارند از فروش اینترنتی و اینکه کالا با کمترین هزینه و بدون تردد به دست آن‌ها برسد، استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: همه اصناف و مخصوصاً کسانی که درزمینهٔ اقلام خوراکی و ضروری (میوه و تره‌بار، لبنیات و گوشت) فعال هستند را به سمت فروش اینترنتی تشویق می‌کنیم.

حسن‌زاده گفت: کسانی که متقاضی پروانه کسب فروش اینترنتی و مجازی هستند باید از تهران مجوز گرفته ولی در هر استان نماینده‌ای دارند که کارهای اداری آن را انجام می‌دهد.

وی افزود: به همه توصیه می‌کنیم که مجوز کسب‌وکار اینترنتی و یا «ای نماد» و مجوز تجارت الکترونیک را گرفته و در واحدهای صنفی خود فعالیت کنند.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه فروش اینترنتی نیاز روز بوده و خاص مقطع کرونا نیست، گفت: این امر سبب کاهش ترافیک، هزینه‌ها و غیره شده و میزان موفقیت در این کسب‌وکار نو بالاست.

حمایت از کسب و کارهای اینترنتی

رئیس پارک علم و فناوری گلستان هم از حمایت کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد. مهدی غفاری گفت: یکی از سیاست‌های پارک علم و فناوری در شرایط حاضر که بخش زیادی از جامعه درگیر کرونا شده حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با توسعه این کسب‌وکارها نیازمندی‌های ضروری مردم را به‌صورت غیرحضوری تأمین کنیم تا از حضور غیرضروری در خیابان‌ها خودداری شود.

درحالی‌که رقیب سنتی تجارت الکترونیک و خریدهای اینترنتی با مشکلاتی دست‌به‌گریبان است، می‌توان از تهدید پیش‌آمده برای رشد روزافزون بازارهای الکترونیک بهره گرفت و فرصت جذب و به‌کارگیری بخشی از نیروهایی که قبلاً در بازارهای سنتی شاغل بوده‌اند را میسر کرد.

کد خبر 4892312

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت معدن و تجارت گلستان گرگان استانداری گلستان هادی حق شناس ویروس کرونا کسب و کار اینترنتی خرید اینترنتی شیوع کرونا مهدی غفاری پارک علم و فناوری گلستان ویروس کرونا ستاد مقابله با کرونا شیوع کرونا بوشهر ایلام فاصله گذاری اجتماعی شهرکرد گرگان طرح غربالگری روز طبیعت بارش باران ماسک طبی سال جهش تولید استانداری قزوین کسب وکارهای اینترنتی خبرنگار مهر گفت تجارت الکترونیک خرید اینترنتی فروش اینترنتی ویروس کرونا کتاب فروشی گلستان هم خرید مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش بلیت قطار‌های مسافری برای نیمه دوم فروردین

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد پیش‌فروش بلیت قطار‌های مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین در کلیه محور‌ها مسیر‌های رفت تا تاریخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ و مسیر‌های برگشت تا تاریخ اول اردیبهشت ۱۴۰۳، از ساعت ۹ صبح امروز پنج‌شنبه ۹ فروردین، صرفا از طریق سکو‌های مجاز فروش اینترنتی بلیت آغاز می‌شود.

همچنین پیش‌فروش حضوری بلیت‌های این بازه زمانی از ساعت ۱۳ روز پنج شنبه ۹ فروردین، از طریق مراکز مجاز فروش حضوری و از میان بلیت‌های باقی‌مانده انجام می‌پذیرد.

هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به‌صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • پیش فروش بلیت قطار‌ها از امروز
  • خبر مهم برای مسافران نوروزی در نیمه دوم فروردین
  • قیمت شیر الاغ هم سر به فلک کشید
  • فروش بلیت قطار‌های مسافری برای نیمه دوم فروردین
  • قیمت شیر الاغ هم نجومی شد: هر کیلو ۲ میلیون تومان!
  • قیمت عجیب شیر الاغ/ قیمت هر کیلو تا ۲ میلیون تومان
  • جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری
  • آغاز فروش بلیت قطار‌های فروردین از پنجشنبه
  • آغاز پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از پنج شنبه ۹ فروردین