Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالیکه سلامت امری غیرقابل انکار برای همه مردم و حکومت ها تلقی می گردد، اما در اکثر مواقع سرمایه گذاری در حوزه سلامت به سازمانهای مرتبط با بهداشت و درمان تقلیل یافته و به اهمیت آن در سیاستگذاری‌های عمومی و اجتماعی سطوح در کلان و میانی کمتر توجه می‌گردد. اگر چه از سال ۱۹۴۸، سازمان جهانی بهداشت تصمیم به نامگذاری هفتم آوریل (۱۸فروردین) هر سال به عنوان روز جهانی سلامت نمود و همواره این روز توسط سازمانهای بین المللی، منطقه ای و محلی به عنوان فرصتی برای افزایش آگاهی و جلب مشارکت همگان برای بهبود وضعیت سلامت شهروندان تلقی می گردد، اما به نظر میرسد مسئولیت اجتماعی دولتها در خصوص تصمیمگیری و سیاستگذاری‌هایشان بر ابعاد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی شهروندان با تاکید بر افراد کم برخوردار، اقتصادهای آسیب دیده، افراد با نیازهای خاص، عدالت جنسیتی و عدم تبعیض سنی امری ضروری در دنیای امروز تلقی می گردد که تاکنون محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال اما جهان در روزجهانی سلامت در شرایط متفاوتی قرار گرفته است. شیوع گسترده ویروس کرونا در قالب همه‌گیری جهانی و درگیرشدن بیش از ۱۸۰ کشور دنیا، زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورده است. زنگ خطری که اگر چه بارها در سالهای گذشته توسط متخصصین مبنی بر اهمیت توجه به موضوع سلامت در تمامی ابعاد و سیاستهای بیان شده بود اما امروز با تاثیر بیماری کووید ۱۹ بر شرایط اجتماعی و اقتصادی جهان بیش از گذشته رخ نمایانده و نشان می دهد که چگونه عدم توجه به سلامت می تواند نه تنها باعث تغییر سبک زندگی افرادگردد، بلکه اقتصاد جهان را متحول نماید. زنگ خطری که اگر چه دولتها را با تمام توان اقتصادی، رفاهی و اجتماعی خود درگیر کرده است اما همانطور که در شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ هم نمایان است بر «حمایت و پشتیبانی از پرستاران و ماماها» به عنوان بدنه اصلی حوزه سلامت، ایفا کننده نقش حیاتی در تامین خدمات سلامت و حتی اولین منبع برای تامین نیازهای بهداشتی در جامعه تاکید دارد. شاید این نامگذاری نمادین میخواهد تلاش کند تا ضمن تقدیر مضاعف از پرستاران و سایر کارکنان بهداشتی به عنوان خط مقدم مبارزه با کووید ۱۹ که جان خودشان را برای سلامت مردم سراسر جهان به خطر انداخته اند، یادآوری نماید که این‌ها افرادی هستند که کمتر دیده شده و مورد توجه قرار میگیرند، اما همواره برای تامین سلامت مادران، کودکان، سالمندان و به طور کلی همه اقشار جامعه از جان خود مایه می گذارند. شاید به همین خاطر است که سازمان جهانی بهداشت فرصت را برای تقدیر از این قهرمانان ملی که امیدبخش روزهایی بهتر برای مردمان کشورها هستند، مناسب دیده و بر افزایش سرمایه گذاری، آموزش و پشتیبانی در زمینه به رسمیت شناختن نقش این گروه از ارائه دهندگان مراقبت برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و پوشش همگانی سلامت برای همه تاکید نماید.

در همین راستا بر خود لازم می دانم ضمن تبریک روز جهانی سلامت به همه فعالان حوزه سلامت، مراتب سپاس و قدردانی شهرداری تهران را از کادر درمانی سراسر کشور، پزشکان، پرستاران، بهیاران، نیروهای خدماتی و پشتیبانی حوزه بهداشت و درمان و مسئولین خانه های سلامت و شهر سالم شهر تهران از یکسو و تمامی حمایتگران از عرصه سلامت از جمله پرسنل شاغل در مراکز نگهداری از افراد آسیب دیده اجتماعی، بهشت زهرا، آتش نشانی، نیروهای خدمات شهری و حمل و نقل عمومی که در این روزها علیرغم تمامی کاستی ها و سردرگمی ها، با مسئولیت‌پذیری و اخلاق حرفه ای برای سلامت هم‌وطنان خود تلاش می کنند اعلام نمایم. امیدوارم مردم و مسئولان بتوانند با اتخاذ رفتار و سیاستهای درست، پشیبانی موثری از همه فعالان شریف و خدوم این عرصه، در راستای کاهش فشارهای جسمی و روحی ایشان و بازگشت آنها نزد خانواده و عزیزانشان داشته باشند.

برچسب‌ها شهرداری تهران محمدرضا جوادی یگانه سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران سازمان جهانی بهداشت شهرداری تهران سازمان جهانی بهداشت سازمان جهانی حوزه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور

 به گزارش وبدا، این تجهیزات به طور قابل توجهی ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس را افزایش خواهد داد. اقلام اهدایی قرار است در استان‌های هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان توزیع شوند.

دستگاه دفیبریلاتور می‌تواند نجات بخش زندگی در هنگام ایست قلبی ناگهانی باشد. این وسیله ریتم ضربان قلب را به طور موثر پایش کرده و با ارسال شوک‌های الکتریکی عملکرد طبیعی قلب را احیا می‌کند. طراحی این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که با حداقل آموزش پزشکی می‌توان از آن استفاده کرد و به این دلیل برای تیم‌های پاسخ به فوریت‌های پزشکی بسیار با ارزش هستند.

سید جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با اهدای این دستگاه ها، عنوان کرد: با افزایش فراهم بودن دفیبریلاتور، امدادگران و پرسنل اورژانس در استان‌های مربوطه برای ارائه مراقبت‌های مؤثر و به موقع به افراد نیازمند مجهزتر خواهند شد.

وی همچنین گفت: اهدای این تجهیزات، که به طور مشترک از سوی دفتر کمک‌های انسانی اتحادیه اروپا تامین مالی شده است، تاکیدی است بر تعهد ما نسبت به تقویت نظام سلامت و ارتقای خدمات پزشکی اورژانس برای جمعیت‌های آسیب پذیر.

گفتنی است، این پروژه در راستای ماموریت سازمان جهانی بهداشت، یعنی تضمین دسترسی همگانی به خدمات باکیفیت سلامت، به ویژه در مناطقی که با بحران‌های انسانی مواجه هستند، انجام گرفته است. هدف نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران این است که از طریق توانمندسازی نهاد‌ها و ارائه دهندگان خدمات سلامت محلی به ارتقای تاب آوری و پایداری نظام سلامت در استان‌های هدف کمک کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • همایش تبیین دستاورد‌های عرصه سلامت و تجلیل از فعالان بخش سلامت در شهرستان خوی
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • جوسازی موذیانه مدعیان حمایت از حیوانات و معضل افزایش حیوانات ولگرد